הוצגה טויוטה פריוס החדשה

הדור החדש מתוחכם מקודמו ומשנה גישה עיצובית אל מראה ספורטיבי ופחות חייזרי. המערכת ההיברידית חוזקה ושופרה בכל היבט. בישראל בשנה הבאה

ניר בן טובים

תגיות: טויוטה

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לאחר שהציגה לעולם את יתרונות הטכנולוגיה ההיברידית לפני 25 שנים, טויוטה פריוס החדשה מושקת בארה"ב במסגרת תערוכת לוס אנגל'ס, זמינה הפעם רק בגרסת פלאג-אין היברידית. מבחינת טויוטה וכל משתמשי פריוס זוהי מהפכה בסגנון הצורני ובגישה כלפי הלקוחות המסורתיים שלה, אולם היא שומרת על הזהות המובחנת שלה מתחת לפני השטח וממשיכה לייצג את המעבר ה"בטוח" בין מנוע בערה רגיל למנוע לחשמלי, עם אמירה של ביצועים וחסכון כפי שמצופה מהמכונית ההיברידית המוצלחת בעולם, על אף שהיא דוחקת החוצה שימוש במנוע כלאיים רגיל. 

למרות שהפריוס לא זונחת לגמרי את ההופעה המקורית שלה, הדור החדש כמעט בלתי ניתן לזיהוי אם תצביעו עליו ברחוב סתם במקרה. לעומת הפריוס הקודמת, שהתהדרה במראה חוצני, הפעם בחרו בקווים הרבה יותר נקיים ומעוגלים בסגנון יונדאי איוניק, דינמיים יותר עם פילוסופיית דמוית קופה, שונה מכל דגם משפחתי של טויוטה שראינו עד היום ואף ציידו אותה בחישוקי 19 אינץ'. חלק מהאלמנטים שלה כמו רצועת התאורה בזנב יבואו לידי ביטוי בדגמים הבאים של טויוטה אבל אפשר לזהות מקורות השראה נוכחיים כמו למשל עם תאורה בצורת C בחזית, תואמת מבחינה אסתטית לאחיה bZ החשמליים המלאים, ה-bZ4X וה-bZ3.

היתרונות הנובעים מאימוץ פלטפורמת GA-C המודולארית (על פי טכנולוגיית TNGA) אותה חולקת בין היתר עם קורולה קרוס, מביאים איתם כמה בשורות חשובות לפריוס: מבחינת המידות שלה, הפריוס אמנם התכווצה קצת באורך ל-4.51 מ', אולם בסיס הגלגלים גדל בחמישה סנטימטרים ל-2.75 מ' (יותר מקום ליושבים מאחור), היא רחבה ב-2.2 ס"מ עם 1.79 מ', ומפשקי הסרנים הורחבו גם כן, לצד גובה של 1.42 מ' (נמוך ב-5 ס"מ מהדור הרביעי) כדי לייעל את התנגדות האוויר ולהוריד את צריכת הדלק. עוד אומרים בטויוטה כי המכונית קשיחה יותר (תחת עומסים) וגם מאוזנת יותר הודות לשינויים במרכז הכובד שנובעים מהתקנת הסוללה מתחת למושבים (במקום בתא המטען) ושימוש במכל דלק בעיצוב חדש וחכם יותר.

בצד הדינמי טויוטה מפרסמת מידע חלקי, רובו מתייחס לנפחים, סוללות וכיול אך כרגע אין ערכים שלמים. האבולוציה האחרונה של המערכת ההיברידית, מספקת לה את מנוע ה-148 כ"ס 2.0 ולצדו מנוע חשמלי חדש של 160 כ"ס להספק מערכת מרבי של 223 כ"ס עם תיבת הילוכים רציפה. זוהי קפיצת מדרגה בהשוואה ליכולת הפושרת של הדגם הקודם, ומאחר ומדובר במערכת נטענת, סוללת 13.6 קווטש (8.8 קווטש בקודמת) יכולה לחלץ כמעט 80 ק"מ מרחק נסיעה חשמלי 100%. כשהסוללה מרוקנת, מערכת ההנעה פועלת כמו בקרה היברידית מלאה יחד עם יחידת הבנזין הרגילה, ועדיין מבטיחה מספר ק"מ מועט במצב חשמלי לנסיעה בפקקים. את המיאוץ ל-100 קמ"ש תסיים הפריוס הנטענת ב-6.7 שניות בלבד. צריכת הדלק הרשמית אינה ידועה בשלב זה, אך בכלי התקשורת בטוקיו טוענים שהנתונים דומים מאוד לדור הקודם.

תא הנוסעים של הפריוס הוא ערבוביה בין קורולת, קרוסאוברים למיניהם ומשפחת הדגמים החשמליים של חטיבת Beyond zero עם לוח מחוונים דיגיטלי מוגבה (כמו תצוגה עלית, כמעט) בגודל 7 אינץ', מערכת מדיה ראשית עם צג רוחבי גדול במידה ניכרת מקודמו (סביבות 13 אינץ'), ולפחות מהתמונות נראה שהנדסת האנוש פחות הרפתקנית או עתידנית מכל דגמי הפריוס הקודמים - לטוב ולרע. טויוטה, אולי בניגוד לטרנדים האחרונים לא נעזרת בכפתורים או חוגה לתפעול תיבת ההילוכים אלא בידית קונבציונלית וגם פורשת שמיכה של מתגים פיזיים (נראה שהתעשייה בוחנת מחדש את השימוש במתגים דיגיטליים). 

ברשימת התוספות החדשות של הפריוס מערכות בטיחות מהדור האחרון עם בקרת זיהוי משופרת, התרעות למרחקים גדולים יותר ובכלל ערנות מוגברת של החיישניים. כמו כן, תהיה לה אפשרות לתקרה פנורמית וכן תקרה סולארית שמוסיפה בשנת נסיעה ממוצעת כ-1250 קילומטרים נקיים. לרכב גם ממשקים אלחוטיים לשליטה במערכות הפעלה של אפל ואנדרויד, הרבה שקעי USB-C ומחשב שניזון מעדכונים מקוונים מרחוק (כשצריך) או OTA. 

טויוטה תפרסם מפרטים אירופיים בחודש הבא. השיווק יחל ברבעון השני של 2023, אז גם נדע בצורה מדויקת יותר מתי הפריוס החדשה תעשה את דרכה גם לישראל. המחירים כמובן אינם ידועים בשלב זה.