הצצה ראשונה: וולוו EX90

השוודים מציגים את ה-SUV החשמלי המלא הראשון בתולדותיהם בסגמנט D עם הבטחה למעטפת הגנה חסרת תקדים

ניר בן טובים

תגיות: וולוו

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

וולוו חשפה היום (ד') בשטוקהולם את ה-EX90, היורש הכל-חשמלי של ה-XC90, והרכב המוביל שעתיד לייצג בשנה הבאה את המתוחכם ביותר והמובחר שיש ליצרן השוודי בשורותיו. לא בכדי, לרגל הופעת הבכורה, הוכרז על ידי הצוות המקצועי כ"המכונית המתקדמת ביותר שיוצרה אי פעם" תחת כנפי המותג הסקנדינבי. אבל למרות כל השינויים, ה-EX90 מעוגן לאבות אבותיו בכל מה שקשור בבטיחות ואף ונגזר מהגרעין של קודמו - רכב כביש שטח בעל שבעה מושבים, גדול ומבוצר, מבודד מהסביבה, אך באותה נשימה מובחן ממנו בשל המצאותה של מערכת הנעה חשמלית מלאה, על בסיס רצפה חדשה.

ה-EX90 לא פוזל רחוק מאחיו המחושמלים למחצה או במלואם מבחינה ויזואלית. חלון הצד של ה-EX90 מעוצב בזווית תלולה יותר כלפי מעלה ומסודר אחרת והידיות של ה-EX90 שקועות בדלתות. עם זאת, את ההבדלים הגדולים ביותר ניתן למצוא מלפנים ומאחור, אם כי גם פה מדובר במעין מיני אבולוציה ולא מהפכה מקצה לקצה. חתימת האור הייחודית של וולוו חלחלה לצורת הפנסים הקדמיים עצמם, מה שהופך את חזית ה-EX90 לבבואה של רכבי פולסטאר, על אף שבחדרי חדרים יספרו לכם כי יחידות האור נוצרו בהשראת Volvo Recharge Concept שהוצג לפני שנתיים. החזית של ה-EX90, לעומת זאת, בעלת עיצוב מופנם יותר ומסוגר. הקשר עם ה-XC90 ניכר גם בזנב. האורות האחוריים של ה-EX הנמשכים עד לחלק העליון של החלון האחורי תורגמו בצורה מקורית עבורו, וכן התאורה משני צידי החלון האחורי מופרדת ומקנה לו זהות ייחודית ביחס ל-XC40 או ה-XC60. 

ה-EX90 נראה גדול מכפי שהתמונות מסגירות; זהו רכב סגמנט D עם שבעה מושבים על שלוש שורות קונבציונליות, אורכו הוא 5.04 מטרים, ועולה על ה-XC90 ב-9 סנטימטרים. הפולסטאר שלוש למשל קצר ממנו משמעותית (14 סנטימטר) עם אורך כולל של 4.9 מטר. בסיס הגלגלים של וולוו EX90 הוא 2.99 מטר - שווה ערך לפולסטאר 3 וזה לא בא לגמרי כהפתעה, שכן שני רכבי הכביש שטח החשמליים חולקים פלטפורמת SPA2 (ה-XC90 שהוצג ב-2014 כזכור הוברג על רצפת SPA המקורית). יתר המידות מספרות כי וולוו EX90 מתנשא אל גובה של 1.75 מטר, גבוה ב-13 סנטימטרים מהקרוסאובר של המותג החשמלי.

מאחורי שורת המושבים השלישית אפשר למצוא 310 ליטר צנועים, אבל אם משכיבים את שני המושבים האחוריים לרצפה שטוחה לגמרי, שטח המטען גדל ל-655 ליטר. אם תקפלו גם את שורת המושבים השנייה, תוכלו לגייס לטובת כל מה שתרצו כמעט 1,040 ליטרים של נפח אחסון. לוולוו EX90 יש גם מקום למטען מתחת למכסה ה"מנוע" הקדמי, אם כי הוא מוגבל ל-37 ליטר במה שנקרא "פרונק" בלקסיקון תעשיית הרכב החשמלית.

הקרוסאובר השוודי ימכר לפחות בהתחלה, בשתי גרסאות של מערכת הנעה הנקראות Twin Motor ו-Twin Motor Performance, שתיהן מצוידות בשתי יחידות חשמליות, אחת לכל סרן, ולכן מדובר ברכב עם הנעה לכל הגלגלים. ל-Twin Motor יש 408 כ"ס ומומנט מרבי של 78 קג"מ ומאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.9 שניות, בעוד טווח הנסיעה המרבי הוא כ-600 ק"מ במחזור ה-Wltp. ה-Twin Motor Performance לעומתו מחלץ 496 כ"ס ו-92 קג"מ ויכול להעפיל ל-100 קמ"ש מעמידה תוך 4.9 שניות עם טווח של כ-590 ק"מ במחזור ה-Wltp. שני הדגמים מוגבלים בעצמם ל-180 קמ"ש כמו כל רכבי וולוו, ומסתירים ברצפה סוללות של 107 קילוואט שיכולות לתמוך בהספק טעינה בזרם ישר השווה ל-250 קילוואט, כלומר להטעין את הסוללה במהירות גבוהה מאוד - פחות מחצי שעה. במסופים של 50 קילוואט, למשל משך הטעינה הוא בערך שעה וחצי. ל-EX90 גם מערכת הזנה דו-כיוונית שאפשר להשתמש בה לטובת הטענה חיצונית בבית או למקורות אחרים.

אחד מאבני היסוד של וולוו הוא מתן אפשרות לנהיגה אוטונומית ברמה 3, שעדיין לא מוסדרת בכל השווקים בשל חסמים רגולטורים. וולוו תוכל לעדכן מרחוק בשיטת OTA את הרכבים שלה כדי להפעיל את הפונקציות החדשות של בקרות הבטיחות שלה, אך היא כבר שילבה את החיישנים הדרושים ב-EX90, ואף הרחיקה לכת עד לפתח את העיצוב החיצוני המבוסס על נוכחותם של רכיבים אלה, עבור מה שבעיניהם מגדיר מחדש את עידן הבטיחות: עיניים על הכביש ובתוך המכונית, עם זום אין על מצבו הפיזי והנפשי של הנהג.

הדוגמה הבולטת ביותר היא הבחירה בהצבת ה-Lidar על הגג. המטרה המוצהרת של וולוו, בגישתה לנהיגה אוטונומית, היא לצמצם את מספר התאונות הקשות והקטלניות ב-20%, הודות לעבודה המשולבת של כל סייעני הבטיחות האקטיביים והפאסיביים. וולוו EX90 מנטר קבוע את המצב החיצוני באמצעות חיישנים, מצלמות, מכ"מים ומערכות LiDAR. לפי וולוו, ה-EX90 מסוגל להבחין בעצמים קטנים במרחק של עד 250 מטרים, וכתוצאה מכך המכונית יכולה להתערב בזמן אם הנהג מאבד ריכוז בדיוק ברגעים הקריטיים. ה-EX90 גם שומר עין על החלק הפנימי. כך לדוגמה, החומרה והתוכנה של וולוו מסוגלות למדוד את ריכוז עיני הנהג, ואף אם הוא נוהג תחת השפעת אלכוהול או חולה. מי שדעתו מוסחת יכול לצפות לדחיפה עדינה בכיסא. אם אין תגובה, ה-EX90 זז הצידה מהכביש בצורה מבוקרת, מאט וקורא לעזרה. 

מאחורי ההגה העסק נראה מינימליסטי, נקי ומאוד שוודי וחולק לא מעט דמיון למה שרואים במערכות הפנימיות של פולסטאר 3 עם צג ראשי 14.5 אינץ'. מערך פקדים דיגיטליים שטוחים ורחבים יחסית, תעלה גדולה חוצה בין הנהג לנוסע, ובמפלס העליון סורגי האוורור והאלמנטים הרגישים למגע על גלגל ההגה - כל אלה מהווים את הפלטפורמה העיקרית לניווט דרך תפריטים ותפעול הפונקציות השונות. הרכב יגיע עם כל התוספות האופציונליות המוכרות של וולוו כולל במת הסאונד העשירה של באוורס אנד וולקינס עם רמקולים מובנים במשענות הראש, אבל אחד הפיצ'רים החדישים טמון באפליקציה שתאפשר לנהגים שליטה נרחבת על שלל מערכות הרכב, אפשרויות הטעינה של הסוללה, פתיחה ונעילה במרחק 10 מטרים מהרכב, העלאת הגדרות נהג, עדכונים מרחוק ועוד הרבה.

וולוו תייצר את ה-EX90 במפעלים בארה"ב, ואחכ תרחיב את הייצור על מנת להגביר את התפוצה גם למפעלים של היצרן בסין. המחירים באירופה נקבעו על 107 ועד 113 אלף יורו לפני תוספות. עוד לא ידוע מתי בדיוק ינחת בישראל בשנה הבאה. וולוו תמשיך בינתיים לייצר את ה-XC90 שעתיד לקבל מתיחת פנים היקפית בחודשים הקרובים עם רוב יחידות הכוח הנוכחיות שלו.