פולקסוואגן פולו GTI: האחרונה שתכבה את האור במחלקת הספורט?

אחרי תקופה ממושכת נוחתת כאן מהדורה מחודשת של ה-GTI החצופה של פולקסווגן. זו אולי הפעם האחרונה שלה בשכונה

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: פולקסווגן

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

ארבע שנים חלפו מאז שהפולקסוואגן פולו GTI הקודמת נחתה כאן, ורק עכשיו מגיעה אלינו למבחן מתיחת הפנים של ה-GTI הקטנה שאיננה מסתפקת בעדכוני קוסמטיקה ושיפור באבזור אלא גם ובעיקר, בשיפור של המנוע ובהחלפת תיבת הילוכים מיושנת לתיבת DSG בת 7 מהירויות כמו כל המכוניות במשפחת הדגמים והמותגים מבית פולקסוואגן-אאודי.

המחיר של הסופר מיני הלוהטת איננו סופר מיני בכלל ואיננו זול: תג המחיר כולל אגרת הרישוי מגיע ל- 190 אלף שקלים, והמחיר הזה מעלה תהיות מה אפשר לרכוש במקומה ולא להסתפק בצעצוע המהיר והאלגנטי הזה. אם פעם היו לה מתחרות ננסיות לוהטות אחרות כמו רנו קליאו קאפ, פיג’ו 208 GTI, אופל קורסה OPC וגם אחות מבית בדמות סיאט איביזה FR ובעבר הרחוק גם פורד פיאסטה ST, הרי שהיום היא נותרה בודדה במערכה והפכה להיות מכונית שמיועדת לאניני טעם ספורטיבי שלא פוזלים לחשמל. יש הטוענים כי יונדאי יביאו לישראל את הסופרמיני הלוהטת שלהם שנקראת i20N או אז לפחות תחזור היריבות בין המכוניות למרכז הזירה, אבל עד שזה יקרה, המכונית הקטנה ביותר של פולקסוואגן בישראל בגרסתה הלוהטת, היא המלכה היחידה תרתי משמע של הקטגוריה.

המעצבים ואנשי מחלקת ההנדסה של פולקסוואגן קיבלו משימה להזרים עוד חמצן לריאותיה של המכונית הוותיקה שעשויה להיות האחרונה בדורה, ומי בכלל יודע, אולי היא זאת שתכבה את האור במחלקת מנועי הספורט עם הבעירה הפנימית של היצרן מוולפסבורג יחד עם אחותה הגדולה והמטורפת גולף R שלאחרונה הוצגה במהדורת “20 שנה” מיוחדת בעיצובה. אולי הפולו הספורטיבית היא השרידה האחרונה של תקופה שלא תחזור, תקופה של מורשת היסטורית ענקית שבשיאה המכונית זכתה בארבע אליפויות עולם בראלי WRC יחד עם נהג המרוצים הצרפתי האגדי סבאסטיאן אוג’ייה תחת הנהגתו של יוסט קפיטו שמנהל כיום את קבוצת המרוצים וויליאמס באליפות הפורמולה 1.

תרגיל בהנדסה גרמנית
אמנם מדובר במתיחת פנים של הפולו המוכרת, אבל כאשר מדובר בהשתלת תיבת הילוכים חדשה ושדרוג הספק המנוע, זה הרבה יותר מעוד טיפול קוסמטי או יישור קו טכנולוגי בהשוואה לדגמים אחרים בשוק. הספק המנוע השתדרג מ-200 ל-207 כוחות סוס עם מומנט של 33 קג”מ בקירוב והתרגום של הנתון הזה הוא שיפור של נתון הזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש בשתי עשיריות שלמות ל-6.5 שניות כאשר הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים (רטובים) בת 7 מהירויות שמחליפה את התיבה המיושנת בת 6 מהירויות.

לא הצלחנו לשחזר את התוצאה המוצהרת הנ”ל במסגרת המבחן שלנו, אבל מה שכן הצלחנו זה לחוש דופק מואץ בכל פעם שלחצנו על דוושת התאוצה ולנגן על ידיות החלפת ההילוכים מאחורי ההגה ולשחק עם הסל”ד של המנוע ולהאזין למערכת הפליטה שנאלצה לציית למפות ההצתה של המנוע ולהשתיק מפעם לפעם את רעש פיצוצי עודפי הדלק המעטים שניסינו ליצור בכדי לשמח את האוזניים.

רק חלקים מודרניים
גרסת ה-GTI קיבלה אבזור קצה טכנולוגי בהשוואה לאחות הרגילה. זה בא לידי ביטוי במכלולים כמו מערך פנסים קדמיים בוהק במיוחד בטכנולוגיית IQ Light עם פס תאורה לרוחב החלק הקדמי כולו. המראה הזה משתלב בפגוש קדמי ספורטיבי חדש וחישוקי גלגלים בעיצוב חדש במידה 17 אינץ’ וביחד עם הכנפון האחורי האגרסיבי, הפנסים האחוריים עם התאורה הדינמית והנמכת המרכב כולו ב-15 מ”מ, כל אלה מעניקים למכונית את הטאץ’ הספורטיבי הראוי ובה בעת היא שומרת על המראה האלגנטי האירופאי הלא מוחצן שמאפיין את פולקסוואגן שלא הלכה עוד צעד או שניים בעניין כמו טויוטה שהפכה את היאריס GR ליצור מוטורי שאי אפשר להתעלם ממנו (חבל שהיא איננה מיובאת ביבוא סדיר לישראל).

גם העיצוב והאבזור הפנימי של המכונית עבר מיני מהפכה פרט לעיצוב של המושבים עם הבד המשובץ שמזכיר נשכחות ונותר כזיכרון ישן נושן למכוניות ההן שעוד הגיעו עם תיבות הילוכים ידניות. לוח שעונים מעודכן (10 ורבע אינץ’), מסך מולטימדיה צבעוני (8 אינץ’) עם תפריטים עדכניים ותאימות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו ושינוי בולט בהגה שכולל את הכפתורים והלחצנים לתפעול מערכות הבטיחות, הטלפון והרדיו כמו במכוניות המודרניות האחרות של פולקסוואגן שכבר לא כוללות יותר את המוט השמאלי הקטן הנסתר שהיה אחראי על תפעול מערכת בקרת השיוט והטווחים מהמכוניות שמלפנים.

פולו GTI מעולם לא הציגה פריצות דרך טכנולוגיות וכך גם הפעם. מערכת XSD שמתפקדת כמו דיפרנציאל מוגבל החלקה, היא אחד הגורמים הטכנולוגיים הספורטיביים שהותקנו בה במטרה לשפר את חוויית הנהיגה הספורטיבית בעיקר עם העלייה בכוח המנוע והעלאת המהירות המרבית ל-240 קמ”ש לא חוקיים בכבישי ישראל.

אם נניח את הגרסה הקודמת ואת המהדורה המעודכנת זו על גבי זו, נגלה בקלות את השינויים הטכנולוגיים בין הגרסאות, אבל לא מדובר בהשתוללות של היצרן הגרמני אלא במהלך מחוייב המציאות במטרה להמשיך ולהיות רלוונטי בפלח השוק הזה למרות שהוא הולך ונעלם או במילים אחרות, לסחוט עוד כמה טיפות מהלימון הזה לפני שהוא מכבה את האור.

בין עומס תנועה ועומס בפיתולים
אז היכן נמצאת ואיך מרגישה הפולו GTI החדשה והמשודרגת בעולם שנע בין עומס תנועה בפקקים לרגעים של נסיעה חופשית מחוץ לעיר בכיבישים מהירים ומפותלים? משהו בהנדסה הגרמנית שלה מנסה להיות גם וגם עם נטייה לשימושיות יומיומית על חשבון הספורטיביות המלאה וזה נשמע הגיוני במובן מסוים. רוב האנשים חיים את היום יום והם זקוקים למכונית שלמרות הנתונים שלה, תאפשר נסיעה מאוזנת בנוחותה עם תגובות דוושה טובות ותאוצות נאות יחד עם היגוי מצוין בסביבה העירונית.

אבל אם יש רגע שבו המכונית צריכה להפוך מכבש לזאב, הרי שהרגע הזה צריך להגיע בנסיעות בכבישים מהירים ובפיתולים צרים שקוראים תיגר על הנהג ועל הטכנולוגיה כשהמנוע צריך להיות לצידו של הנהג ולדחוף את הגור ממשפחת GTI למגבלות שלו. בכדי שזה יקרה המציאו את מצב נסיעה “ספורט” להבדיל ממצבי הנסיעה החסכוניים ובו המכונית צריכה לחשוף שיניים ולנהום בעוצמה והיא אכן עושה את זה. אבל הפער בין המצבים היומיומיים למצב ספורט לא מקפיץ את המכונית למדרגה מטורפת שלה ציפינו. יחס המשקל/הספק מציע 6.5 ק”ג לכל כוח סוס (1361 ק”ג על 207 כ”ס) אבל השלדה מרגישה בתת היגוי בפניות שהולכות ונסגרות וגם מערכת SXD שמתאמצת לפצות על העניין משאירה זנב קטן שמשאיר לנהג את מלאכת המאבק בשליטה על הרכב אם תעיזו ללחוץ על הדוושה ולהיכנס לפניות במהירות יותר גבוהה לעיתים על מגבלות הצמיגים שאינם נדיבים ברוחבם.

מכונית למיוחדים
המכונית הייתה אצלנו במשך 36 שעות, ובמהלכן ניסינו לטעום מכל העולמות ולגבש דיעה מוצקה. בסופו של דבר המחשבה וההרגשה כי מדובר בדגם שיהיה ככל הנראה האחרון מסוגו, זה מה שהתגנב למחשבות בכל פעם מחדש וזה מה שגרם לקבל בסלחנות והבנה כל דבר שבדקנו עד שהגענו למחיר שהחזיר אותנו לנקודת המוצא: יש מי שיהיה מוכן לשלם על המכונית הזאת 190 אלף שקלים מסיבות שאינן רק קשורות בביצועים וחוויית נסיעה כי אם מסיבות של שימור של זן נכחד, לפחות עד שמשהו חשמלי יאפשר להרגיש חוויות דומות או טובות יותר במחיר שווה לכל נפש.

השדרוג הטכנולוגי והבטיחותי עם הטאץ’ העיצובי בחלק החיצוני וגם תאורות האווירה בתוך המכונית יחד עם האבזור שבצ’מפיון מוטורס בחרו להביא לרבות מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי ועוד, כל אלה שומרים על רעננותה של הפולו הספורטיבית גם אם נראה כי המהנדסים חיפשו ומצאו את כל מה שאפשר להכניס לדור השישי מעומק מדפי הציוד והאבזור של היצרן הגרמני וזה בעצם רק תרגיל באינטגרציה דיפבלרטורית שמפיחה רוח חיים במכונית ולא יותר. זאת מכונית לסנטימנטליים מוטוריים כי אין בה שום דבר רציונלי במידה גדולה יותר ממכונית אחרת פרט לעובדה שאין מכוניות אחרות (לפחות לא לעת עתה). יש שיטענו כי הפער במחיר בינה לבין הגולף יצדיק את רכישתה של הגולף דווקא כי שם מימד הפרקטיות והביצועים חזק יותר, ובכל זאת ישנם שיסתפקו במה שהפולו מציעה והם אינם רבים, אבל הם בהחלט מיוחדים.


פולקסוואגן פולו GTI

אורך: 4.074 מטרים
רוחב: 1.751 מטרים
גובה: 1.431 מטרים
מרווח גלגלים: 2.549 מטרים
נפח תא מטען: 305 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין 2.0 ליטרים
הספק מרבי: 207 כוחות סוס ב-4,600 סל”ד
מומנט מרבי: 32.6 קג”מ ב-1,500 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית DSG 7 מהירויות
הנעה: קדמית
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.5 שניות
מהירות מרבית: 240 קמ”ש
צריכת דלק: 6.8 ליטר ל-100 ק”מ (יצרן)
ציון בטיחות משה”ת: 7
מחיר: 187,000 שקלים