חזירות או משבר אמיתי? המחירים רק ימשיכו לעלות

יש הרבה סיבות כלכליות וסוציולוגיות לעליות המחירים בתחום הרכב אבל קשה לחמוק מהתחושה שהשחקנים הגדולים בעיקר מסתתרים מאחורי התירוץ "זה המשבר, לא אנחנו". את המחיר אתם משלמים ובגדול

אייל אברהמי
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: חוצה ישראל)
(צילום: חוצה ישראל)
שנה גודל פונט א א א א

בין הקניון לתור בנתב"ג לא בטוח שכולם עוד זוכרים שלא כל כך מזמן נגיף בעל השם המוזר COVID19 הצליח לטלטל את העולם ואפילו די חזק. הרבה נאמר ונכתב ביחס להשפעותיו ארוכות הטווח על הבריאות, על הנפש ועל ההרגלים האנושיים, אבל מעט מאוד על ההשפעה שתהיה לו על תעשיית הרכב ובנותיה. ספוליר קטן לפני שנמשיך: בכל מה שנוגע לסעיף התחבורה הקורונה, ולצידה אירועים גלובלים שהתרחשו אחריה, ימשיכו לעלות לנו המון כסף וכנראה לעוד כמה שנים טובות.   

בואו נתחיל בהתחלה. הקורונה תפסה את תעשיית הרכב - כמו את יתר העולם - לא מוכנה. לחלק גדול מהיצרנים לא היה מלאי חלקים, משבר השבבים חשף נקודת תורפה קשה של התעשייה ועל כל זה נוספו בעיות קשות בשרשראות האספקה והתעבורה הימית. התוצאה הייתה צמצום חד של היקפי הייצור. וכאן מגיע טוויסט מפתיע בעלילה: פחות מכוניות יצאו מהמפעלים אבל היצרנים הרוויחו יותר. הרבה יותר. שנת 2021 הייתה שנת שיא היסטורית ברווח הכולל של התעשייה ואף היו יצרנים שדיווחו על הכפלה או קרוב לכך בהכנסות. יש הרבה סיבות סוציולוגיות וכלכליות לקפיצה הזאת אבל בלי לחפור נגיד בקצרה שהייצור אמנם הצטמצם אבל הביקוש נותר קשיח. זה אומר שהיצרנים לא "נתקעו" עם סטוקים שצריך למכור בכל מחיר ו/או עם הנחות תקופתיות שבפועל מורידות מאוד את "מחיר המחירון" של המכונית. כ

כך או אחרת, 2021 לימדה - או אולי צריך לומר הזכירה - לתעשיית הרכב שיעור בכלכלה שאומר שאפשר לייצר פחות, למכור ביותר ולהרוויח הרבה יותר. מאז נרשמו אירועים גלובלים נוספים בעלי משמעות כבדה לתעשיית הרכב - המלחמה באוקראינה, התפרצות אינפלציונית בארה"ב, תחילתו של משבר אנרגיה באירופה ועוד. בוודאות די גבוהה אפשר להגיד שכל אלה מבטיחים שהמצב לא הולך להשתנות מהותית בקרוב - לא מבחינת היקפי ייצור ובטח לא בכל הנוגע לירידת מחירים (אלא כנראה להיפך).   

בכל מקרה התזכורת ביחס ל"לייצר פחות להרוויח יותר", לא נשארה רק אצל היצרנים וגלשה במהירות לנגזרות אחרות של התעשייה. חלפי רכב למשל. אין הרבה נתונים מרוכזים על מחירי החלקים בעולם אבל הלשכה הפדרלית לסטטיסטיקה בארה"ב מנהלת מדד שנותן אינדיקציה טובה. ב-2021, לפי המדד הזה עלו שם מחירי החלפים ב-10.89% (פי שניים בהשוואה לאינפלציה בארה"ב שעמדה על 4.7%), אחרי כעשור שבו הם לא עלו כלל. וזהו רק קדימון קטן ל-2022 שלגביה בינתיים אין נתונים אולם ההערכות מדברות על קפיצה גדולה אף יותר בין היתר בשל המלחמה באוקראינה והאינפלציה בארה"ב שהזכרנו קודם.  בסוגריים נזכיר שכל המספרים הללו מתייחסים לשוק האמריקאי עתיר התחרות בתחום. ועכשיו נסו לדמיין - בלי לחטוף צמרמורת- מה קרה בתחום הזה בישראל שבה יבוא החלפים חנוק רגולטורית ומוכה מסים אנכרוניסטיים.

(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

השכרה בשמיים
יהיה מי שיטען ובצדק שתעשיית החלפים סובלת מאותן בעיות של יצרני הרכב - שרשראות אספקה, שבבים וכו' - ולכן נרשמו גם בה העליות. בגדול זה נכון אבל בואו נקפוץ משם לתעשיית השכרת הרכב שלא מייצרת כלום אבל התייקרה בשיעור בלתי נתפס. כמה? מיודעתנו הלשכה הפדרלית לסטטיסטיקה מדווחת על עלייה של יותר מ-33% במחירי השכרת הרכב בארצות הברית בין 2019 ל-2021. באירופה אין נתונים ממשלתיים אבל בדיקה עצמאית בבריטניה, שעשתה עמותת צרכנות, העלתה עליה במחיר של כמעט 100% במחיר ההשכרה של "מיד סייז"  בין 2019 ל-2022. בדיקה אחרת, שנערכה גם היא בבריטניה, בחנה את הסוגיה בחמש נקודות שונות באירופה ובכמה חברות השכרה. העלייה הממוצעת לפי אותה בדיקה הייתה בשיעור של כ-40%. הח"מ השווה בין מחיר ששילם בקיץ שעבר על השכרת רכב באיטליה לשבוע למחיר המבוקש כעת על אותה מכונית באותה חברה. התוצאה: מ-820 יורו בקיץ 2021 ל-1700 יורו כעת.  

מדוע נרשמה הקפיצה הזאת? שאלה טובה. חברות ההשכרה אמנם צמצמו מאוד את מספר כלי הרכב שלהן בתקופות הסגרים העולמיים, ואין ספק שהן משלמות מחיר גבוה יותר על המכוניות החדשות שנרכשו מאז. אבל עם כל הכבוד - וגם אם תוסיפו את האינפלציה - זה יכול להסביר עליות של 10-15% במחיר, לא הכפלה שלו. טענה אחרת של חברות ההשכרה הייתה שעדיין חסרות להן מכוניות כדי לענות על הביקושים הגדולים. אם זה לא היה כל כך יקר זה היה מצחיק: בדיקה שערכנו בכמה מדינות באירופה העלתה מחירים בשמיים אבל בשום חברת השכרה שנבדקה לא נאמר שאין מכוניות זמינות. ואתם יודעים מה? גם אם הביקוש בשמיים ואין מכוניות, האם רמת החזירות שמשתקפת מהעליות האלה סבירה?

וכאן אני חוזר למקום שבו התחלנו. יש אולי הרבה סיבות אמיתיות לעליות שנרשמו במחירים אבל קשה להימלט מהתחושה שבסוף היום כל השחקנים בתחום מרשים לעצמם להשתולל תוך שהם מתחבאים מאחורי התירוץ "זה המשבר, לא אנחנו". אפשר להעריך שבסופו של דבר - בשוק מאוד תחרותי ומבוזר - חלק מהשחקנים ימצמצו והדברים יחזרו לתיקונם. אבל צריך להביא בחשבון, שעל רקע האירועים הגלובליים שהוזכרו קודם זה יכול לקחת עוד תקופה לא מבוטלת, וגם זה בהנחה שלא יהיו משברים חדשים. אז עד אז תשתדלו לא להתעצבן יותר מדי ובעיקר אל תסכימו לשלם כל מחיר שמבקשים מכם. סעו בזהירות.