"אם הרכב החשמלי לא יוזל - השוק יקרוס"

בכיר בקבוצת סטלנטיס מזהיר מפני התייקרות דגמים לא פרופורציונלית ומחסור בחומרי גלם של כלי רכב חשמליים בשנים הקרובות

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

מנהל העל של קבוצת הרכב סטלנטיס, קרלוס טאוורס, חוזה כי תעשיית הרכב תתמודד עם מחסור בסוללות וחומרי גלם בשנים הקרובות, וזאת כחלק מהמעבר בין מנוע הבערה המסורתי למנוע החשמלי המלא. התוצאה הישירה של המגמה הזו, מוסיף לדבריו מנהל הייצור של סטנלנטיס, ארנו דבוף, היא שהשינויים בהרגלי הצריכה של הנהגים כרוכים כעת בהרבה סימני שאלה, מפני שהמחירים של הרכב החשמלי גבוהים  - וכנראה אין סימנים בעתיד להוזלה משמעותית. 

אם רכבי החשמל לא יהיו זולים יותר, "השוק יקרוס", אמר ארנו דבוף לסוכנות הידיעות בלומברג. "זה אתגר גדול", הוא מעיר ומוסיף לפיהם סימן קריאה לאמירה זו. קבוצת סטלנטיס נוסדה בשנת 2021 מהמיזוג של פיאט קרייזלר ו-PSA (כולל סיטרואן, פיג'ו, אופל). קבוצה זו מונה 14 מותגים שאף לא אחד מהם מעוניין למכור רכבי בערה משנת 2030, חמש שנים מוקדם מהנדרש על ידי האיחוד האירופי.

מכוניות חשמליות פורחות כיום במדינות רבות כולל כאן בישראל. אולם לא מעט מכך הוא תוצר הסובסידיות הממשלתיות (שלא קיים בארץ או נחשב למשהו שולי ברמת המיסוי). בגרמניה, למשל, יש סובסידיה ממשלתית של עד 6,000 יורו בקניית רכב חשמלי מלא. אלא שהסבסוד הגרמני, כך אומרים כלי התקשורת בברלין צפוי להתכווץ משנת 2023, וישנם דיווחים לפיהם גם עשוי להיפסק לחלוטין בזמן הקרוב. גם מדינות אחרות מחשבות מסלול מחדש בכל מה שקשור להטבות ברכישת רכב חשמלי עקב העליה בביקושים.

על מנת שהרכב החשמלי ישרוד, או ינצח בטווח הארוך, יש צורך בדגמים זולים יותר. כיום, מכוניות חשמליות יקרות בשיעור לא מבוטל בהשוואה לרכב רגיל ולעתים מדובר בעשרות אחוזים אפילו אם אלה דגמים מקבילים במידות או ביכולת. הפער קבור בעיקר בדגמים שבהם הלקוחות בוחרים בחבילת הסוללות היקרות לטווחים הארוכים יותר ובעלי ביצועים דינמיים טובים יותר. כך שלמרות שמחירי הסוללות ירדו בחדות בשנים האחרונות, מחירי חומרי הגלם עלו לאחרונה עקב נגיף הקורונה ומלחמת אוקראינה-רוסיה. שני אירועים עולמיים אלה כבר הובילו להתייקרות משמעותית של מכוניות חשמליות רבות.

ביקוש נרחב לסוללות לכלי רכב חשמליים יועיל בתחילה ליצרנים אסייתיים מחד, ויאיים על ייצור הסוללות במערב מאידך, אמר טאוורס. "על מנת להבטיח את אספקת הסוללות לסטלנטיס ולהוזיל מחירים, החברה מתכננת כמה מ"מפעלי ג'יגה" משלה לתאי סוללה באירופה ובארה"ב", הוא מציין. סטלנטיס לא שוללים אף רכישת מכרה להבטחת אספקת חומרי הגלם. בסטלנטיס אף בוחנים חלופות לייצור אנרגיה עצמי. "יש לנו שטחים גדולים שבהם נוכל לשים פאנלים סולאריים".

קבוצות נוספות בהן פולקסווגן ויונדאי כבר בעיצומן של הכנות להקמת מפעלי סוללה עצמאיים עם קיבולת עצומה, שבתקווה יובילו בסופו של דבר לניתוק התלות של המותגים הגדולי במיקור חוץ, ולהוזלה של כלי הרכב החשמליים.