יום ראשון לפני כחצי שנה, רחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח. ד', יהלומן מוכר, שמככב במדורי הרכילות באופן שוטף, מצלצל לאשתו ומבקש כי תצא לפאתי החווילה שלהם, שערכה נאמד ב-50 מיליון שקלים. בחנייה, ממתינה לה הפתעה לרגל יובל נישואיהם: רכב כביש שטח, חדש ומפואר של ריינג' רובר, בעלות צנועה של כמיליון שקלים. שכניו מספרים כי היא הרעיפה עליו נשיקות ומחמאות: "אין כמוך בעולם בעלי, אלוף האלופים". יום ראשון לפני כחודש: ברבנות בהרצליה נפתח תיק גירושים לפירוק מערכת היחסים הזוגית ביניהם. מה קרה אתם שואלים? כיצד התהפכו היוצרות? כיצד רגעי האושר הזוגיים הוחלפו בתיעוב?
הכול מתחיל ונגמר במכשיר אלקטרוני קטן, בגודלו של שנקל שהותקן ברכב. לפני כחודשיים, החל הבעל לחשוד כי אשתו מנהלת רומן. היות ומדובר על אשה, יוצאת כוחות הביטחון, הוא הניח כי תעלוליה לא יותירו עקבות. בדיקה שערך למכשיר הטלפון הסלולארי שלה, בעודה ישנה – הובילה למבוי סתום. לכאורה, אשת חיל נאמנה ומסורה. במהלך שיחה עם מקורב, בה תיאר בפניו את חששותיו בכל הנוגע להתנהלותה הבוגדנית, המליץ לו זה להתקין ברכב מכשיר האזנה זעיר, כזה שעד לפני זמן לא רב, שימש בעיקר גופי ביון. וכך, כעבור זמן לא רב מאז שהותקן אמצעי ההקלטה ברכב, התוצאות לא הותירו מקום לספק – האישה מנהלת רומן סוער.
בעולם הזוהר, כוכבי הספורט, המוסיקה והקולנוע, אפשר לקרוא עשרות פרסומים אודות קרעים בנאמנות בין זוגות סלבס, בוקר וערב; הפיתויים גדולים, הכסף זורם בלי הבחנה וכולם מסוחררים מהסביבה הקרובה אליהם. מקרה מאוד מתוקשר שדווח לאחרונה קושר את ג'רארד פיקה, בלם קבוצת ברצלונה בן ה-35, שהיה במערכת יחסית עם שאקירה במשך 12 שנים, וכעת השניים עומדים להיפרד אחרי זריקת רפש הדדית. על פי דיווחים בספרד, הזמרת, שמבוגרת מפיקה בעשור, תפסה את הכדורגלן בוגד בה והוא כבר חזר להתגורר בדירתו הישנה בברצלונה, ואף נצפה מבלה במועדונים ברחבי העיר. על פי הדיווחים, הבגידה התגלתה, בין היתר, לאחר שזו התקינה ברכבו אמצעי ריגול. לפיקה, כמובן, לא היה קצה של מושג כי מתחת למושב הרכב, הוסלק אמצעי האזנה מוסווה שלא ניתן להבחין בו, גם אם מביטים בו באופן ישיר.
פרשת פגסוס, בה התגלה כי משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול של חברת NSO למעקב אחרי טלפונים סלולריים, הציפה את הקלות בה ניתן לפלוש לגבולות המרחב הפרטי שלנו, וכל זאת באמצעים טכנולוגיים שאינם בהישג ידו של האזרח הממוצע. לכאורה, כולנו יכולים לישון בשקט במחשבה כי עזרי ריגול מופקדים בידי גופי ביטחון בלבד, אולם זו טעות להניח כך: בשטח, חל תהליך מואץ של זליגת טכנולוגיות ביטחוניות לתחום ה"ריגול האזרחי". כיום, תמורת סכומי כסף לא גדולים, כל אחד יכול לרכוש אמצעי ריגול מתוחכמים ביותר ולהתקינם ברכב.
כדי לקבל גישה קצת יותר עמוקה לתוך עולמות הריגול, שעבורנו נראים לעתים כאילו נלקחו מסרטי מתח, שוחחנו עם עו"ד גולן וישניה, מנכ"ל חברת וורלדשופ, וכבר בתחילתה הוא מתקן הנחת יסוד רווחת: "מרבית הרכישות של אמצעי ריגול לרכב לא מבוצעות על ידי חוקרים פרטיים", הוא אומר לנו. "ההערכה היא, כי רק 20 אחוזים מהמכירות הן של חוקרים פרטיים - ואילו הרוב הם אנשים פרטיים ואנשי עסקים. כמי שמעורב בהליך פיתוח של לא מעט מוצרים כאלו שמוסלקים ברכב, אני יכול להגיד לך בוודאות גמורה שרבים מהם, מפותחים ע"י יוצאי גופי ביטחון בארץ ובחו"ל".
זה שאתה פרנואיד לא אומר שלא רודפים אחריך
ניתן לרכוש כיום רכיבים בגודל של חצי אצבע, או כאלו אותם ניתן להתקין בתוך מוצרים שנמצאים בכל רכב, אפילו בתוך מטען סלולארי, ובעלויות לא גבוהות (כמה מאות שקלים ועד כמה אלפי שקלים בודדים - תלוי במוצר עצמו). הטכנולוגיה מתקדמת, מכווצת מאוד בממדיה, ולכן אם תרצו תוכלו להצטייד ברכיב שכולל מערכת זיהוי קול: "ברגע הזיהוי, המכשיר מחייג אל מספר מוגדר מראש, ובאמצעות מערכת לסינון רעשים ניתן להאזין למתרחש - גם אם חלון הרכב פתוח לרווחה. היבט נוסף בו חלה קפיצת מדרגה היא איכות הסוללה – רכיבי האזנה איכותיים כוללים כיום סוללה שיכולה לעבוד במשך עשרות שעות, שמספקת קובץ קול באיכות גבוהה ביותר". מנגד, מציין עו"ד וישניה "כי מי שסבור שהותקן לו רכיב האזנה, יכול לרכוש מכשיר שיוצר למעשה "רעש לבן", שכמעט ולא נשמע לאוזן האדם אך משבש את המיקרופונים השונים, בכדי שלא יוכלו לתעד את הנעשה ברכב".
תחום המעקבים בכללותו עבר שדרוג רב וכיום ניתן לרכוש מכשירי מעקב זעירים שכמעט ולא צורכים אנרגיה, מה שמאפשר הפעלתם לפרק זמן ארוך מאוד. כל מי שחפץ לרגל אחר מאן דהוא, יכול לרכוש אמצעי מעקב בגודל של 2 אצבעות כולל מגנט, אותו לדוגמא הוא יכול להצמיד לתחתית הרכב של הנעקב. המכשיר שמסוגל לעבוד חודשים ארוכים ברציפות, מאפשר לראות את מיקומו של הנעקב בזמן אמת, ואף להאזין לסביבתו. המכשירים החדישים כל כך זעירים עד שחלקם מגיעים בגודל ועובי של כפתור. אפשר גם לרכוש מצלמות נסתרות שמוסלקות בתוך חבילת טישו.
בדומה למכוניות חשמליות, שמעמידות בפנינו את סוגיית חרדת הטווח, ואת זמן הטעינה הממושך, אחת מהרגישיות השכיחות של אמצעי הריגול כרוכה באורך חייה המוגבל של הסוללה. "הבעיה נפתרה", מסביר עו"ד וישניה. "ישנן כאלו שיכולות לעבוד במשך שנתיים וחצי רצוף ללא כל צורך בטעינה, וישנם דגמים בשוק שיכולים להחזיק מעמד גם 10 שנים. בעיות נוספת שנפתרו בשנים האחרונות הם עמידותם של אמצעי האיתור בפני זעזועים ואפילו חשיפה למים.
לסיכום מציין וישניה, כי להערכתו מתגלגלים כיום על הכבישים אלפי כלי רכב שאחריהם מבוצע מעקב, ללא שלבעליהם מושג קלוש כי ייתכן ומוסלקת בקבינה עדשה משוכללת ברוחב סיכה. עדשה שמצלמת את החלל באופן רציף, ולא משאירה הרבה מקום לדמיון.