סיטרואן נפרדה מהמיניוואן

ה-C4 גרנד ספייסטורר מסיים את דרכו, וחותם קרוב ל-30 שנה של מובילי נוסעים משפחתיים ביצרן הצרפתי

ניר בן טובים

תגיות: סיטרואן

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לאחר ה-C4 ​​SpaceTourer הסטנדרטי (5 מושבים) שעזב אותנו בקיץ 2020, פרסמה השבוע חברת סיטרואן כי תוציא את ה-Grand C4 SpaceTourer בעל ה-7 מושבים מהקטלוג שלה באביב 2022 - ולמעשה מסירה אותו מקווי הייצור שלה בספרד. הספייסטורר/פיקאסו הוא נצר לקולקציה של מובילי אנשים תחת "הנדסת סמל" שהוקמה ב-1994 עם סדרת ה-Eurovans, ברית MPV בינלאומית שחלקה בזמנו את הפלטפורמה שלה עם פיג'ו 806, פיאט אוליסה ולנצ'יה זטה, יחד עם סיטרואן שהשיקה על הרצפה הזו את איוויז'ן ולאחר מכן את ה-C8.

ה-C4 SpaceTourer וה-Grand C4 SpaceTourer הושקו בשנת 2018 וקודם לכן שווקו כפיקאסו, בהשראת הקסארה פיקאסו שהוצגה ב-1998. מובילי הנוסעים הקומפקטיים נפלו קורבנות, כמו רבים אחרים, לצמיחה המטאורית של רכבי הכביש שטח והג'יפונים, אך נחלו הצלחה גדולה במבט כולל, עם קרוב ל-1.8 מיליון מכירות עד היום. ככל הידוע, אין בקנה יורש ישיר עבורם והדגמים המובילים של המותג הם ה-C5 איירקרוס ורכב הסאלון החדש C5X, אולם המודולריות שלהם מוגבלת לתצורה מסורתית של חמישה נוסעים. בסיטרואן מפנים כעת משפחות שחושקות במשהו הרפתקני אל דגמים כמו ברלינג החשמלי ואפילו אל ë-SpaceTourer שמוקדש בכלל לנותני שירות ותעסוקה, וכמעט אינו נמכר לצרכים פרטיים. 

מיניוואנים דוגמת הספייסטורר נמצאים כיום בסכנת הכחדה. נתח המכירות של הספסיטורר/פיקאסו בצרפת התכווץ מ-20% ל-4% בתוך עשר שנים בלבד. עוד לפני סיטרואן, פיג'ו כבר נטשה את המיניוואנים, והחליפה את ה-3008 וה-5008 הקודמים, שהתהדרו בשילוב בין מיני MPV לקרוסאובר ברכבי כביש שטח טיפוסיים.  חברת רנו, חלוצה בסגמנט הזה באירופה תלך בקרוב בעקבותיה; ה-Espace עומד להקבר סופית, ואת גרנד סניק וסניק, אמורים להחליף בקרוב קרוסאוברים חשמליים.

הסגמנט מונה כיום מספר מועט של שגרירים, אבל לא כל היצרניות נוטשות אותו, כפי שהתוודענו לאחרונה עם המצאתו מחדש של מרצדס B-Class וב.מ.וו סדרה 2 אקטיב טורר (השנויה במחלוקת). קומץ רכבי MPV אחרים "של פעם" עדיין שורדים כמיטב יכולתם מול הדהירה לרכבי SUV, כולל פורד גלקסי ו-S-Max וכן פולקסווגן טוראן. מצד שני, לא היינו בונים על כך שהם יישארו איתנו עוד הרבה מאוד זמן. חבל.

מהיבואנית לישראל דוד לובינסקי נמסר כי מתחילת שיווקם בישראל נמסרו כ-10,000 יחידות מדגם C4 פיקאסו ו-ספייסטורר.