לקסוס NX פלאג אין 2022 - הכוכבת המתחשמלת
הקרוסאובר של מותג היוקרה היפני מחדד יכולות ומשפר אבזור. בדקנו את הדור השני של ה-NX
קשה להשוות את סיפור ההצלחה העולמי והמקומי של הלקסוס NX למכונית אחרת, בעיקר לנוכח תקופת הזמן הקצרה יחסית מאז שהקרוסאובר המדויק הזה הגיע לעולם כאח קטן של ה-RX הוותיק שבעצמו נחשב לדגם המשפחתי בקרוסאוברים של לקסוס לרבות גרסת 7 מקומות ישיבה.
מבט על ציר הזמן מלמד אותנו כי ה-NX נולדה רק לפני 7 שנים ומאז ועד היום היא חצתה את רף מיליון המכוניות שנמכרו ממנה בעולם ועל היותה הכוכבת הבלתי מעורערת של לקסוס ישראל שבעצמה מציינת פעילות של 15 שנים בשוק הרכב המקומי. גרסת הפרימיום קרוסאובר נחשבת לזירה הכי חמה בקטגוריית היוקרה ויש שם לא מעט יריבות, בעיקר אירופאיות מגרמניה ושבדיה וגם צרפת אבל יש גם אופוזיציה אמריקאית ולאחרונה גם קוריאה מחזקת את מעמדה במפה בזכות ג’נסיס.
אין ספק כי הקטגוריה הזאת מציעה את המכוניות שקולעות בול לטעמו של הנהג הישראלי ומה שמעיד על כך הוא הפופולאריות שלהם וגם רף המחירים של אותן מכוניות שנע סביב 290 עד 350 אלף שקלים בהתאם למותג ולגרסה, ואכן המספרים מראים כי מאז הגעתה ארצה, הלקסוס NX מנצחת את כל היריבות שלה שנה אחרי שנה למרות שהיא מחוץ למשחק הטבת המס הממשלתית על היותה היברידית.
ניתוח המכירת של ה-NX מראה כי היריבה העיקרית שלה היא אאודי Q5 אבל בכבישים היפנית גוברת עליה בפער. בעוד שלקסוס ביססה את מעמדה כמותג היברידי עם 70 אחוזים מהמכוניות שלה שנעות בישראל הן בעלות מנועי כלאיים, הרי שאאודי “התעוררו” בעניין הזה רק לפני כמה חודשים ובדיוק כאשר זה קרה, לקסוס עולים להתקפה עם הדור החדש של ה-NX והפעם עם טכנולוגיית פלאג אין שמאפשרת נסיעה מלאה על חשמל לטווח מוצהר של 70 ק”מ אך בחיים האמתיים הטווח היעיל והריאלי יהיה 60 ק”מ במהירות מרבית של עד 135 קמ”ש וזה לא מעט לאלה שחייהם מרוכזים בנסיעות יומיות עירוניות קצרות.
חידושים וחיזוקים
אחרי כמה עדכונים ומתיחות פנים, נוחת כאן הדור השני ואנחנו מקבלים למבחן דרך ראשון את גרסת הפלאג אין המעניינת שאין רבות כמותה בשוק הישראלי. בלקסוס אומרים כי 95% מהרכיבים/מכלולים בלקסוס NX בכלל הם חדשים וכי אותם 5 אחוזים שלא הוחלפו קשורים לפריטים קטנים שנמצאים מתחת למעטה החיצוני והם לא קשורים לנתונים או ביצועים שלה בכביש והם נותרו בשימוש כי הם הוכיחו את יעילותם ואמינותם. זה המקום לדייק ולומר כי כאשר מדברים על אותם 95%, הכוונה היא לפריטים/מכלולים חדשים בלקסוס למרות שראינו אותם באחות לבית טויוטה, הראב 4 פלאג אין אך יש שם גם דברים רבים נוספים שנראה בדגמי לקסוס נוספים בעתיד גם אם מדובר בענייני עיצוב או טכנולוגיה.
בעיצוב החיצוני היא ממש דומה למכונית מהדור הקודם ויש לה את כל המוטיבים ששמרו עליה כחביבת הקהל במשך כל השנים. אם זה עובד אז אין מה להשתגע ובכל זאת, אם נציב לידה את המכונית הקודמת נוכל לראות ולזהות עד כמה הן שונות במידות שגדלו מעט באורך וברוחב, בעיצוב החזית המרשימה וגם בזנב שהתחלף במשהו מודרני עם תאורה מחוף לחוף והכיתוב הבולט של המותג LEXSUS לרוחב דלת תא המטען. שני נתונים בלבד נותרו זהים לדור הקודם: נפח תא המטען עם 549 ליטרים יעילים והגובה של המכונית עם 1.67 מטרים.
שדרוג בביצועים
גרסת הפלאג אין נמצאת בפסגת הגרסאות החזקות והמהירות של ה-NX החדשה עם הספק מנועים משולב של 306 כוחות סוס בזכות מערכת היברידית ושלושה מנועים בסה”כ (כולל מנוע חשמלי אחורי שמסייע במקרים בהם המכונית זקוקה לו) ומומנט של 70 קג”מ, המכונית תזנק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 6.3 שניות מרשימות בזכות תיבת הילוכים אוטומאטית רציפה שמתפקדת מצוין יחד עם המנועים וחלוקת הכוח בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים נעשית בצורה ממוחשבת בהתאם למצב הנסיעה (רגיל או ספורט) ומצב דוושת התאוצה. התגובה לדוושה טובה והחלפת ההילוכים מהטובות שפגשנו בתיבות רציפות וכל זאת בזכות המומנט שמגיע כבר בסל”ד נמוך מה שלא מחייב את התיבה לעבוד קשה ולדחוק במנוע לטפס לסל”ד גבוה. התוצאה הסופית היא תפעול נעים, חלק ובעיקר שקט אלא אם לחצתם על הדוושה בנעיצה ודחקתם במנוע לטפס גבוה בסל”ד, אז המערכת תגיב ותשמיע את קולה אך עד לפרק הזמן שהמכונית תגיע לתאוצה המהירה שלה ושוב הכול יחזור למקומו בשלום.
הלקסוס NX החדשה מגיעה ברוב הגרסאות שלה בהנעה כפולה. זאת לא ההנעה הכפולה שקופצת למחשבה יחד עם נסיעת שטח וטיול של סופשבוע במשעולי הר חורשן. כאן מדובר בהנעה כפולה בזכות אותו מנוע שמותקן בציר האחורי וההתערבות שלו לתפעול של הגלגלים האחוריים תתבצע במקרים ספציפיים כאשר איכות האחיזה בכביש איננה טובה או כאשר המכונית זקוקה לדחיפה קלה מאחור תרתי משמע. בדיקה מעמיקה בנתוני הרכב בכדי לגלות את נתון המומנט המשולב של 3 המנועים העלתה חרס וגם בלקסוס לא ידעו לומר כמה קג”מ ובאיזה סל”ד המנועים מייצרים, אבל הניסון לימד אותנו כי מדובר במומנט יחסית גבוה וההערכה שלנו היא כי הוא נע סביב 35 קג”מ.
איכות הנסיעה בדור הקודם הייתה טובה ואילו כאן מורגשת עליית מדרגה בזכות מערכת היגוי מצוינת ומדויקת, עבודת מתלים ובולמים ש”מנתקת” את המכונית מפגעי הדרך בלי להעביר את התחושות פנימה לתא הנוסעים וגם לא להגה שנותר יציב ומדויק במשקל הנכון. ה-NX איננה סובלת מרעשי רוח כלל גם כאשר חצינו את המהירות הדו ספרתית והאצנו ב-120 קמ”ש. הרעש כמובן קיים בגלל ההתנגדות, אבל בידוד הרעשים מוצלח והנסיעה שקטה ורכה עם תחושת ריחוף מסוימת פרט לרגעים בהם תנעצו את הרגל הימנית בכל הכוח ואז תקבלו איתותי מאמץ באדיבות התיבה הרציפה שלא משתגעת על הרגעים האלה וקוראת לנו יותר לנהוג שאנטי סטייל.
הלו לקסוס
מי שמכיר את הדגמים והמכוניות של לקסוס לאורך השנים יודע שהמורשת הישנה והשמרנית עברה בהם מדור לדור וממכונית למכונית וזה בא לידי ביטוי בכמה סממנים היסטוריים כמו למשל אותו קומפקט דיסק שהיפנים התעקשו לתקוע בכל מכונית ברוחב לב לטובת אחרוני מאזיני הדיסקים בעולם. פרט לזה התרגלנו לראות את אותו משטח נגיעה בין המושבים שמטרתו הייתה לסייע לנהג לנווט בין האפשרויות במסך התצוגה ויחד עם זה להתעצבן שוב ושוב על זה שזה לא תמיד מצליח (בלשון המעטה), אז עכשיו מגיעה בשורה גדולה הרבה יותר מעבר לקוריוז הזה והלקסוס NX נפטרת משני האלמנטים הללו ואף יותר, היא מצוידת במסך תצוגה ענק בגודל 14 אינץ’, מרשים באיכותו ובנתונים שהוא מציג ומאפשר לנהג ובייחוד את מערך המצלמות החכם 360 מעלות שמתפקד כמו שומר ראש נאמן ועירני תוך תצוגה מצוינת של המכונית וסביבתה. כשם שמסך התצוגה מרשים ויעיל ובעיקר מקושר ומהיר בתגובתו, לוח השעונים הדיגיטלי לא מתעלה לאותה הרמה. הוא אמנם מספק את המידע הנחוץ אך הטריטוריה קטנה ובעיקר צפופה.
אחת מגולות הכותרת של ה-NX שתגיע בוודאי לדגמים הבאים של המותג היא מערכת ההפעלה באמצעות הפקודות הקוליות. כמו בבית חכם שפועל במערכת של גוגל, כך גם המכונית הזאת יודעת לעמוד לרשות הנהג ולבצע עבורו שורה של פעולות כמו פתיחת וסגירת חלונות, הפעלת מזגן ושינוי טמפרטורה, חיפוש תחנת רדיו ספציפית ועוד כמה תכונות אוטומאטיות חכמות כמו למשל לבדוק כל העת את הטמפרטורה ברכב ולהמליץ לנהג להפעיל או לבטל את המזגן. המערכת הזאת יחד עם מערכת המולטימדיה ומערך המצלמות לוקח את ה-NX שני צעדים קדימה מעבר ליריבים שלו. המגבלה היחידה של מערכת הפקודות הקוליות היא שהיא מתפקדת בכמה שפות זרות, אבל לא בעברית וספק אם אי פעם זה יקרה.
גברת בטיחות
מערכות הבטיחות של חברת האם טויוטה נדדו גם למותג היוקרתי של לקסוס לאורך השנים אם כי יאמר לזכות מהנדסי החברות הללו כי הם מיטיבים לשחק עם הרעיונות ולחלק את הקלפים שבחפיסה בצורה חכמה בכדי להשאיר את הדגמים ביתרון מול המתחרים שלהם. הפעם מדובר בשדרוג של ממש של מערכת הבטיחות שכבר מגיעה לדור 3 ברמת ההגנה על הנוסעים ועל משתמשי הדרך. עם יד הלב, נצטרך כאן נספח שלם בכדי לספר מה ואיך אבל נאמר כי תחושת הביטחון בנסיעה בעיר, תמרוני חניה והנסיעה עם מערכות בקרת שיוט אדפטיבית בכבישים הבין עירוניים גרמו לנו לחוש את עליית המדרגה תרתי משמע ואף ניסינו את נעילת הדלתות האלקטרונית במקרה שאחד הנוסעים מבקש לצאת מהרכב (מלפנים או מאחור) ולפתע חלפה מכונית בקרבת מקום והייתה סכנה של פגיעה בנוסע ובדלת אותה הוא ביקש לפתוח. באופן אישי נשמח למצוא את המערכת במכוניות של כל המותגים ובכל הרמות בעתיד.
צריכת דלק מתעתעת
כל ניסיון למצוא את שביל הזהב בין הצהרת היצרן על צריכת הדלק לבין הנהג הישראלי יתקל בקושי. ראשית נזכור כי המכונית מצוידת בסוללה עם טווח יעיל של 60 ק”מ אז אם זהו הטווח של מסלול יומכם, הרי שהסיכוי שתיכנסו לתחנת דלק אפסי וצריכת הדלק תהיה קוסמית. מאידך, אם אתם מרבים לנסוע בכבישים מהירים ולמרחקים ארוכים, שם מנוע הבנזין בנפח 2.5 ליטרים ישמח לעמוד לשירותכם ולשתות בנזין כאשר המנוע החשמלי יעזור לו רק בשיוטים הנעימים. בשורה התחתונה, מאחר ומדובר במכונית פלאג אין, החשבון הוא שלכם ורק שלכם. על פניו מצהירים בלקסוס על נתון של 1.0 ליטר למאה ק”מ בגרסת הפלאג אין Hadori אבל הטריק של החישוב הוא שימוש בסוללה מלאה (70 ק”מ לפי החשבון שלהם) ועוד 1.0 ליטר בנזין להשלמת המרחק.
אם המסלול היומי שלכם הוא כזה או קרוב לזה, אז יש לכם נוסחה סופר חסכונית. למתחרים אין ממש תשובות טובות פרט לגרסאות חשמליות מלאות (וולוו, BMW ומרצדס) ושם החשבון החודשי של האנרגיה ייטיב אתכם אף יותר ברם מגבלת הטווח תיכנס למשוואה, מה שלא קיים במכונית שלנו. בכל מקרה, אם נתעלם מהטווח שנסענ על הסוללה, אז צריכת הדלק שלנו התייצבה על 16.4 ק”מ לליטר וזהו נתון מכובד לכל הדעות אך יכולנו להשיג יותר אם היינו מגלים יותר חמלה על דוושת התאוצה.
המחיר והתמורה
בשורת החובה נציין כי ה-NX החדש, אף שמידותיו התרחבו מעט, עדיין קטן במידותיו מהמתחרים הישירים שלו ואם זה לא ממש מורגש בחלק הקדמי, אז בהשוואה ליריבים זה מורגש בשורת המושבים האחורית. מערכת ההפעלה בפקודות קוליות איננה מבינה עברית ומי שלא שולט באנגלית לא יוכל להנות ממנה. השימוש המלא במכונית מצריך עמדת טעינה ביתית (לא ניתן לטעון בזרם ישר DC בעמדות ציבוריות מהירות) וזה עניין שצריכים לתכנן אותו עם המיקום בחניה ועם צריכת החשמל הביתית.
בשורת הזכות נמצאים כל כך הרבה דברים טובים שניתן לסכם אותם במשפט אחד. אם ה-NX הקודמת הייתה טובה, הרי שהחדשה טובה ממנה הרבה יותר בכל פרמטר ושמירת הפער מעל המתחרות שלה מוצדקת בעליל ובעיקר בזכות הביצועים ואיכות הנסיעה, הטכנולוגיה והבטיחות ומכאן שהתמורה למחיר טובה מאוד.
לקסוס NX 450 פלאג אין הייבריד רמת גימור Hadori
אורך: 4.66 מטרים
רוחב: 1.87 מטרים
גובה: 1.69 מטרים
בסיס גלגלים: 2.69 מטרים
נפח תא מטען: 549 ליטרים
מנוע: טורבו בנזין + שני מנועים חשמליים
נפח מנוע: 2.5 ליטרים
הספק מנועים משולב: 306 כוחות סוס
מומנט משולב: אין נתון יצרן
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.3 שניות
הנעה: כפולה
תיבת הילוכים: אוטומאטית רציפה
צריכת דלק יצרן: 1.0 ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק מבחן: 16.4 ק”מ לליטר (פלוס 60 ק”מ בסוללה)
ציון בטיחות: 7
מחיר: 336,000 שקלים