נהיגה ביונדאי סונטה טורבו

הסונטה טורבו היא תוספת דינמית להיצע של מכונית המנהלים מקוריאה. יפה, נעימה וחזקה, גם אם פחות ירוקה. לקחנו לסיבוב מהיר

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: יונדאי

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

קטגוריית רכבי המנהלים (משפחתיות גדולות) בשוק הרכב הישראלי לא מתה, ההיפך הוא הנכון. הגעתה של היונדאי סונטה טורבו בחודשים האחרונים ארצה במהלך שקט של חברת כלמוביל, מוכיחה זאת לאור הרחבת מגוון הדגמים של המכונית שהייתה ונותרה להיט מקומי למרות שהיא מיוצרת בהתאם לטעם האמריקאי/קנדי. 

הסיפור של הסונטה הוא אחד הסיפורים היותר מעניינים לאור הצלחתה המסחררת של המכונית בעידן הטרום היברידי כשהיא הייתה כמעט היחידה שכן התהדרה בטכנולוגיה הזאת יחד עם רמות אבזור גבוהות ואיכות נסיעה וגימור מהטובות שראינו בהשוואה ליריבות מקוריאה (קיה אופטימה), אירופה (סקודה סופרב, פיג’ו 508 ופורד מונדאו) יפן (הונדה אקורד, מאזדה 6) וארה”ב (שברולט מאליבו) וזה יצר הסתערות על המכונית עד שמגרשי המכירות נותרו ריקים כשברקע, היצרן השתהה עם ייצור מכונית שתתאים לשיטת המיסוי הישראלית וזה השאיר את הבמה ליריבות שלה ובעיקר לסקודה סופרב, יריבות שהיו אמנם טובות וראויות אולם לאורך הזמן הן הלכו והתמעטו כשנכון להיום היריבות שלה סובלות בעיקר מבעיות אספקה שמונעות את ההגעה שלהן ארצה ובעיקר כשמדובר במכונית שהשתלטה בתקופת הוואקום על הקטגוריה, קרי סקודה סופרב לרבות גרסת פלאג אין שלה (ביבוא אישי) לצד גרסאות רבות אחרות עד לרמת לורן קלמנט עם הנעה כפולה ומנועים חזקים.

הדור הרביעי של הסונטה חזר אלינו בשלהי 2020 והחל להימכר במהלך השנה החולפת כשהוא קוטף בלי בעיה וללא התנגדות מיריבים אחרים את תואר מכונית השנה בקטגוריה הנוצצת ולא רק בגלל היעדרות היריבים אלא יותר בזכות הדור החדש והסופר מעוצב ומשוכלל שלקח כמה צעדים קדימה את מה שהכרנו בסונטה ההיא שנעלמה. שנה אחרי ההשקה המחודשת והמוצלחת של ההיברידית הירוקה שנהנית גם מהטבת מס, נחתה כאן גרסת הטורבו בנזין שהעלתה מיד את השאלה: האם זאת המחליפה של ההיברידית? האם שוב נחזה בעוף החול ההיברידי של יונדאי או שמא מדובר במהלך אחר של היצרן הקוריאני?  “אין קשר גורדי מובהק בין מכונית מנהלים לטכנולוגיה היברידית מעבר לתדמית חדשנית ונקייה” אמר לנו אחד מבכירי שוק הרכב בישראל. “זה נכון לפתוח לצד הגרסה ההיברידית גם גרסאות נוספות כי לטכנולוגיה ההיברידית יש מחיר והוא איננו זול כל כך, והדבר בולט עוד יותר כשמדובר בדגמי פלאג אין” אמר אותו בכיר בשיחה עם עולם הרכב.

ואכן, מסתבר כי ישנם אנשים רבים שלא מתעכבים על סוללות, חיסכון קפדני בדלק והקפדה יתרה על פליטת מזהמים קטנה. יש אנשים נוספים עם רשימת דרישות שונה בבואם לרכוש את המכונית הבאה שלהם ואל אלה בדיוק מכוונים ביונדאי. אז אם מוציאים את המערכת החשמלית מהמשוואה וכאשר מדובר באבזור, ביצועים, בטיחות וכמובן גם במחיר, כאן המשוואה משתנה לגמרי והסונטה החדשה בגרסת טורבו בנזין מחזיקה כלים טובים להיכנס את המשחק ובהצלחה גדולה.

במבט חיצוני היא איננה שונה מאחותה ההיברידית בכל מה שקשור לעיצוב הכללי וכמובן גם בכל מה שכרוך במידותיה המוכרות. אולם, במבט קצת יותר מעמיק אפשר לזהות כי ההזדמנות ליצור מידה מסוימת של הבדל מהאחות ההיברידית לא חמקה מבין אצבעותיהם של אנשי כלמוביל שהוסיפו לגרסה הזאת כמה גוונים שלא היו בגרסת הטורבו (בעיקר כסוף ואפור בשני גוונים) כולל חישוקי גלגלים בעיצוב מודרני וגם גריל קדמי בעיצוב שונה (בגרסת לימיטד) שהופך את החזית שלה ליותר הייטקית.

שקית ממתקים עשירה
רשימת המלאי של יונדאי היא אחת הרשימות העשירות ביותר של כל יצרן רכב בעולם וזה מעניק להם אפשרות לשחק עם המערכות והמנועים וליצור לכל אחד מהדגמים שלהם שפע של גרסאות כשהמטרה היא אחת: תמיד תהיה המכונית בגרסה הנכונה ובמחיר הנכון לכל אחד. הסונטה שתוכננה לשוק בצפון אמריקה בטעם אמריקאי גם היא נכללת בתכנית הזאת והיא יודעת להציע עכשיו לצד הגרסה ההיברידית גם מנוע טורבו בנזין שמגיע ישירות מליבו של הטוסון החדש עם הספק של 180 כוחות סוס ומומנט של 27 קג”מ עם תאוצה של 8.6 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש שהם שיפור של 6 עשיריות השנייה בהשוואה לגרסה ההיברידית. תיבת ההילוכים האוטומאטית הרגילה מציעה 8 יחסי העברה והיא מתנהגת בהתאם לבחירת הנהג במצבים שונים: רגיל, חסכוני או ספורטיבי כשמחיר לתענוג הספורטיבי יגיע בצריכת הדלק שעל פי היצרן עומדת על 13 ק”מ לליטר בעוד שאנחנו מצאנו בנסיעה משולבת צריכה של 11.3 ק”מ לליטר.

נסיעת המבחן של הגרסה ההיברידית הותירה בנו תחושות טובות ביחס לביצועים ולהתנהגות הכביש לרבות ההנאה מהנסיעה עם בידוד רעשים טוב מאוד ונוחות גבוהה. הגענו למבחן של גרסת הטורבו עם המידע הזה וביקשנו להשוות ולראות האם הצליחו מהנדסי המותג לשמר את העניין והתשובה הייתה בפירוש כן. המכונית הרגישה אפילו מעט יותר קלילה ודינמית וזה שיפר את התנהגות הכביש שלה כפי שהורגש במיוחד בטיפוס בכבישים המפותלים לצפון רמת הגולן. גם רגעי המאמץ של המנוע כשהדוושה נלחצה עמוק יותר נשמעו פחות דרמטיים והסונטה טורבו הרגישה יותר זריזה מאחותה ההיברידית כאשר חישוקי הגלגלים במידה 18 אינץ’ התאימו לה ולא רק בהיבט העיצוב אלא יותר בהיבט התמודדות עם הכבישים הטובים וגם עם הפחות טובים.

המנוע שהגיע כאמור מהטוסון כולל את השכלולים האחרונים של יונדאי לרבות הזרקת דלק ישירה בלחץ גבוה ותזמון שסתומים משתנה לרבות משך פתיחת השסתומים, והחיבור שלו לתיבת ההילוכים עובד מצוין וזה בא לידי ביטוי בתגובות הדוושה ובתפקוד המשותף של המנוע ותיבת ההילוכים שנענה בקלות ובמהירות לכל דרישה במישור ובעיקר בעליות כאשר האפשרות להעברת הילוכים דרך המנופים מאחורי ההגה תורמת לתחושה הספורטיבית בהשוואה לתיבת ההילוכים המנומסת עם 6 המהירויות בגרסה ההיברידית. תוסיפו לכל אלה את כיול המתלים והבולמים המדויק שגורמת למכונית לרחף ובה בעת לשמור על הנהג עם תחושת חיבור לכביש ולא לניתוק סינטטי בזכות הגה מדויק ומערכת בלמים יעילה ולא נשכנית מדי ותקבלו בשורה התחתונה איכות נסיעה מהטובות שפגשנו.

אבזור - קלפים חדשים וקלפים מוכרים
הסונטה טורבו לימיטד אמנם איננה פורצת דרך בכל מה שקשור לטכנולוגיה חדשה ויש בה כל מה שראינו בגרסאות אחרות, אבל יחד עם זאת אין ספק שהיא מרימה את הרף למתחרות המועטות שלה כיום ולאלה שתגענה בעתיד כולל חשמליות. זה בא לידי ביטוי בתצוגה עילית ובשיקוף אלחוטי של הטלפון למולטימדיה אם כי החיבור האלחוטי לא עבד תמיד בצורה חלקה ויציבה. יחד עם זאת, אותם דברים שהיו בעכריה של ההיברידית נמצאים גם כאן והכוונה היא למערכת מולטימדיה קטנת מידות (8 אינץ’) שאיננה הולמת את גודל האירוע שנקרא סונטה וגם מיעוט אזורי אחסון הוא בעכריה של המכונית שאפשר היה ליצור בה קצת יותר חללים מתוחכמים לשיפור השימושיות. פרט לאלה, פגשנו בה את כל מה שהכרנו בסונטה ההיברידית עם מושבי עור באיכות גבוהה, בקרת אקלים מפוצלת כולל לשורת המושבים האחורית, חימום הגה, תאורת אווירה וגג פנורמי יחד עם עוד דברים שפגשנו בעבר לרבות מפתח חכם, מושב נהג חשמלי עם זכרונות, התנעה מרחוק לצורך הפעלת מיזוג ולוח שעונים דיגיטלי צבעוני ומצלמות 360 מעלות.

ציון הבטיחות שקיבלה הסונטה טורבו במבחני הריסוק והבטיחות בארה”ב היא 5 כוכבים ויש בה 9 כריות אוויר ומערכות עזר רבות לרבות זיהוי הולכי רגל, זיהוי כלי רכב בשטח מת, בלימות חירום ולפנים ולאחור, תאורה חכמה, שמירה על מרכז נתיב, בקרת שיוט חכמה ועוד שורה ארוכה של מערכות שמציבות אותה בדרגת בטיחות 7 של משרד התחבורה.

מחירים רבותי, מחירים
גרסת הטורבו זולה מהגרסה ההיברידית. המכונית מציעה שתי רמות גימור במחיר 188,000 שקלים ובגרסה שנבחנה עם מלוא האבזור ב-200,000 שקלים. בינואר מבוטלת הטבת המיסוי על הגרסה ההברידית ולא ברור עדיין מתי ואם בכלל ייכנס לתוקף הסכם הסחר עם קוריאה הדרומית שעשוי לקזז את ביטול הטבת המס ולהשאיר את המכוניות ההיברידיות מקוריאה עם אותו מחיר פחות או יותר. יש הרואים בהבאת גרסת הטורבו כמענה מקדים לעניין ולהמשך השליטה של הסונטה בפלח הזה גם ב-2022 ואחרים רואים ביבוא הסונטה טורבו כהרחבת היצע הדגמים ולא מעבר לכך.

אין ספק שבחודשים הבאים נגלה כמה דברים מעניינים אודות מחירי המכוניות ההיברידיות בכלל, ואילו התיקרויות מחכות לנו ומה יהיה הנתח שהיבואנים יספגו וכיצד שערי המטבע הנמוכים יסייעו להם בכך ולכמה זמן זה יימשך? אולם מול אלה יש את מי שלא רוצה להיסחף אל תוך השיקולים הללו וכאמור, ענייניי זיהום האוויר לא מעניינים אותו כל כך ולכן המחיר של גרסת הטורבו יכול להתאים לו. אכן, לא מדובר במכונית עממית גם לאחר שהמחיר שלה התכווץ. אבל בתמורה למחיר היא בהחלט אחת מהמכוניות הטובות ביותר שפגשנו השנה.

יונדאי סונטה טורבו רמת גימור לימיטד

אורך: 4.900 מטרים
רוחב: 1.860 מטרים
גובה: 1.445 מטרים
בסיס גלגלים: 2.840 מטרים
משקל: 1,520 ק”ג
נפח תא מטען: 510 ליטרים

מנוע: טורבו בנזין
נפח מנוע: 1.6 ליטרים
הספק מנוע: 180 כוחות סוס ב-5,500 סל”ד
מומנט: 27  קג”מ ב-1,500 סל”ד
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.6 שניות
הנעה: קדמית
תיבת הילוכים: אוטומאטית פלנטרית 8 מהירויות
צריכת דלק יצרן: 13 ק”מ לליטר