סובארו אאוטבק - הרפתקנית בנשמה, הרחק מהעדר
הקרוס סטיישן המוכשר של סובארו חוזר אלינו עם חידושים טכנולוגיים רבים. מסורת של שימושיות משפחתית, הנעה כפולה ובטיחות. בדקנו
בעידן שבו המכוניות הופכות להעתק אחת של האחרת יש מי שמחפש מכונית עם אופי אחר, זהות שונה ובעיקר תכונות שירחיקו אותה מהעדר תרתי משמע ויאפשרו לה להיות המכונית המשפחתית הפונקציונאלית היומיומית וגם הפתרון המשפחתי המושלם בסופי שבוע - בלי להתפשר על טכנולוגיה חדישה בתחום ההנאה מהנסיעה וגם בבטיחות. לכאורה, הישראלי אוהב לחיות בעולם שבו הכול כלול. זה לא חדש, אבל משום מה יש איזשהו פגם בתפיסה הזאת כאשר מגיעים למכוניות ובעיקר כשמדובר בדגמים הסטיישניים שהם לדעתנו הדגמים הכי הגיוניים מכל היבט שתרצו כולל עיצוב ובעיקר פרקטיקה. נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה ראיתם סטיישן נפלאה על הכביש ומה חשבתם עליה? בסובארו זה חלק חשוב מה-DNA של המותג היפני ולא רק בדגמי הליאונה והאימפרזה המיתולוגיים.
קחו למשל את הסובארו לגאסי סטיישן או את היורשת סובארו B4 סטיישן ותנסו לשכנע כל אחד מכל מי שנהג בהן שהוא מפספס משהו, אין לכם סיכוי. התחרות לסובארו אאוטבק החדשה בישראל מצטמצמת למכונית יריבה אחת שנקראת וולוו V60 קרוס קאנטרי והיא כידוע שייכת לקטגוריית הפרימיום ויש לה את המורשת שלה. האם הטעם של הנהג הישראלי יישאר מקובע כאן לנצח או אולי יבואניות הרכב הישראליות יכולות לשנות את העניין ולהוסיף לשוק הרכב עוד דגמים שכאלה? הסטיישנית המיתולוגית של סובארו DL שתפסה כל מקום חניה בערים ובשכונות החרדיות אולי יצרה את התדמית הזאת שמתיייגת אותה כמכונית מגזרית וחבל, כי דווקא אלה שעדיין מסתובבות בינינו (בעיקר על כביש מס’ 1 בציר בני ברק - ירושלים ובחזרה).
רגע של מורשת
מבט היסטורי רחוק יכול לקחת אותנו בדיוק 50 שנה לאחור עד ל-1972 ואל הסובארו לאונה 4X4 סטיישן הראשונה. ואכן, הסובארו אאוטבק החדשה היא צאצאית של אותה לאונה. אבל ימי המורשת ארוכים והאאוטבק עברה מאז לידתה לא פחות משישה גלגולים, והדור השישי שלה שהגיע לכאן בשלהי השנה הקודמת נמסר למערכת עולם הרכב של ערוץ הספורט לטובת נסיעת מבחן ארוכת קילומטרים. למען האמת, הסקרנות לגלות מה מציעה המכונית החריגה הזאת בנוף הרכב הישראלי הייתה גבוהה; האאוטבק “שלנו” הגיעה ברמת הגימור הבכירה שנקראת “לאקשרי” שמחירה רחוק מלהיות עממי: 260,000 שקלים, וזאת בהשוואה למחיר של 230,000 לגרסת “לימיטד” שמציעה מפרט טכנולוגי זהה אבל ברמת עושר צנועה יותר. הנוכחות של המכונית בלתי ניתנת להתעלמות ומדד משיכת המבטים שלה היה מהגבוהים שפגשנו, ולא רק בגלל האלמנטים הקרביים שהיא עוטה מכל עבר אלא גם בזכות העובדה שהיא נדירה במחוזותינו, קרי אין הרבה ממנה על הכביש כי כבר בהתחלה היה ברור שהיא לא מתאימה לכל אחד ויותר מכל דבר אחר הרגשנו שזה לא אנחנו שבחרנו אותה, אלא זאת היא שבחרה בנו.
חרף הזהות הדומה לדור הקודם (ולזה שלפניו) יש הטוענים בסובארו כי מדובר במכונית שעברה מהפכה וכי 90 אחוזים ממנה חדשים לגמרי ואולי הם מתכוונים לכמויות העיטורים הפלסטיים שנוספו מכל פינה מהמסד ועד לטפחות, מהפגוש הקדמי ועד לאחורי ואולי לפנסי החזית החדשים עם תאורת ה-LED הבוהקת ולעוד כמה אלמנטים בגריל הקדמי? יכול להיות שהם אספו את כל השינויים הקטנים יחד וצברו שינוי אחד גדול, אבל התוצאה הסופית מפרידה את האאוטבק מהעדר והיא נראית כמו האקדוחן הכי קשוח בעיר. בסיס הגלגלים שלה שנמתח למרחק של 275 ס”מ בקירוב, יוצר את ההבדל במימדי הגודל והפרקטיות בינה לבין הפורסטר. יהיו שיטענו ובצדק שהפורסטר הוא SUV ברמ”ח אבריו, הרי שהאאוטבק יושבת על קו עדין של קרוסאובר וסטיישן ודעות חלוקות על אילו מיתרים היא מנגנת במידה רבה יותר? אורכה המלא ונפח תא המטען שלה (512 ליטרים) לא הותירו ספק כי מדובר בסטיישן עם ניחוח קרוסאוברי ולא להיפך. בפעם האחרונה שנהגנו במכונית ששייכת לקטגוריה מעורבת ולא ברורה, זה היה ממש מזמן ומדובר בסיטרואן DS5 המיוחדת.
גרסת לאקשרי שמדברת לליבו של כל אמריקאי/קנדי/אוסטרלי ועכשיו גם לישראלי, קורצת למי שמחפש מפרט איכותי גם בנסיעות שטח וזה כולל מושבי עור בגווני קאמל בהיר שממש מתאים לאופי שלה (המושבים הקדמיים חשמליים), מערכת מיזוג חכמה עם 3 אזורים שונים, חלון שמש, מפתח חכם והתנעה בלחיצת כפתור, מערכת מולטימדיה עתירת מימדים בזווית אנכית שמדברת בעברית ומקושרת לטלפונים חכמים. למרות גודלו, המסך איננו מוגזם במידותיו והתפעול של רוב מערכות המכונית מבוצע דרכו ויש ללמוד היטב את התפריט ולהסתגל אליו בכדי לעבור בין האופציות כולל הפעלת מצב עצור/סע של המנוע שנמצאת שם ולא בלחצן קיצור דרך בתא הנהג.
לעומת זאת, בקרת הטמפרטורה של מערכת המיזוג והפעלת הרדיו נותרו בלחצנים וכפתורים מחוץ למולטימדיה. למפרט הנוחות הזה אפשר להוסיף את שפע שקעי הטעינה לסלולארי מלפנים ומאחור ואת כל פתחי ומקומות האחסון שהופכים את הרכב לידידותי למשפחה המטיילת. בשורת הפטנטים החביבים (לידיעת סקודה) אפשר לציין את אפשרויות אבטחת הציוד בתא המטען אבל ביחוד את מסילות הגג שיודעות להיות ארוכיות או רוחביות בהתאם לאופי המטען שתחליטו להעמיס על הגג, פשוט ומגניב.
מערכת הבטיחות ממשיכה להשתמש בטכנולוגיית EyeSighit של סובארו כפי שהכרנו כבר בדגמים האחרים, אלא שכאן היא מצוידת בתוספת מצלמות וזוויות טובות, הבטיחות השתפרה והיא כוללת כמעט את כל האלמנטים לרבות שמירה על נתיב והתרעה על סטייה, התרעת רכב בשטח מת, בלימת חירום בנסיעה לפנים ולאחור וכמובן בקרת שיוט אדפטיבית אך ללא זחילה בפקקים. בשורה התחתונה והחשובה המכונית זוכה ל-5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק ולמרות שאין לה את הציון המרבי במדרג משרד התחבורה, היא מספקת חבילת בטיחות טובה מאוד וגם בתחום הפסיבי עם 7 כריות אוויר אפשר להיות רגועים. סובארו גם מצטיינים במבחני הריסוק האמריקנים המחמירים עד מאוד, מדי שנה.
ואז מגיע המנוע
אחרי שטעמנו את המנוע החדיש ביותר של סובארו בדגם האיוולטיס, הגדול בדגמי הקרוסאובר של סובארו, דווקא כאן באאוטבק שעבר “מהפכה” וחידושים לרוב, דווקא כאן בחר היבואן להשאיר את יחידת הכוח המיושנת ולצייד את המכונית במנוע בוקסר מסורתי של סובארו בנפח 2.5 ליטרים. ההספק צנוע עם 170 כוחות סוס ומומנט של 25.7 קג”מ שמשודך לתיבת הילוכים אוטומאטית רציפה בטכנולוגיית LINEARTRONIC עם 8 יחסי העברה מדומים שמיועדת לספק צריכת דלק הגיונית של 8.2 ליטרים ל-100 ק”מ לפי הצהרת היצרן קרי 12 ק”מ לליטר, אם כי במבחן הנתון היה שונה במקצת אבל זה בזכות נסיעה לטווח רחוק במצב רגיל ולא ספורט וללא מאמצים מיוחדים למנוע. כנראה שבחיים האמתיים הנתון יהיה סביב 10 ק”מ לליטר וזה הגיוני ביחס למידות המכונית ומשקלה בעיקר עם נסיעות עירוניות וטיולי שטח מעת לעת.
אנחנו לא יודעים מה יהיה במעלה הדרך עם האאוטבק והאם הוא יקבל מנוע חזק יותר או יעיל יותר ואולי העתיד בכלל יהיה מחושמל בהתאם לנתיב בו סובארו צועדים יד ביד עם טויוטה, אבל עד אז יצטרכו חובבי האאוטבק להסתדר עם מה שיש ולעשות את זה בעדינות הראויה מבלי שהמעטנו בערכו של המנוע הקיים אלא שהיה ראוי לטעמנו להציג את המכונית בתצורה המודרנית ביותר שלה גם אם המחיר היה מטפס יותר גבוה.
התנהגות הכביש והשטח של האאוטבק לא הפתיעה אותנו כי ציפינו לקבל בדיוק את מה שהמכונית העניקה לנו בנסיעה עירונית, בין עירונית וגם בטעימת השטח הקטנה שלנו שנערכה במסלול מוטוקרוס מאולתר אי שם בארץ. “רוכשי האאוטבק הם בעלים קודמים של אאוטבק, נקודה” אמרו לנו בסובארו כאשר ביקשנו ללמוד על אופיים ואישיותם המוטורית של הנהגים. לפיכך, כל אותן נקודות שהוזכרו בעניין המנוע והביצועים הפחות דינמיים של המכונית (10.2 שניות בזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש) פחות מעניינות את כל מי שקנה את המכונית כי הערך של השימושיות והפינוקים שהאאוטבק מעניק לרבות השדרוג בבטיחות עושים את העבודה עבורם ובשורה התחתונה של חוויית המבחן הזאת, המכונית עשתה זאת גם עבורנו.
הביצועים הדינמיים של האאוטבק הרשימו קצת פחות לנוכח נתוני ורעשי המנוע שהמתאמץ בסל”ד גבוה ושידר צלילים שלא תרמו להנאת הנסיעה תרתי משמע במהירויות גבוהות, אבל בנסיעה רגילה אפשר היה להניח לעניין הזה ולהנות מעבודת המתלים והבולמים שמכויילים מצוין ומתמודדים בצורה מעוררת כבוד עם הכבישים וגם עם דרכי השטח שעברנו תוך שהפעלנו את מערכת השטח איקס מוד שסייעה לנו בתכונות המוכרות שלה. יש אמנם להביא בחשבון את מידותיו הארוכות של הרכב ואת גובה הגחון שמרוויח קצת מחישוקי הגלגלים הגדולים במידה 18 אינץ’.
בשורה התחתונה: חוויית נסיעה משודרגת
אם מניחים על המאזניים את שלל הנתונים בצד אחד ואת המחיר בצד השני מקבלים איזון מעניין, כי לתוך הצד הטכני מוסיפים את חוויית הנסיעה והשימושיות המרובה בחיי היום יום כשמנגד מתווסף לצד של המחיר שאיננו עממי בכלל את עניין המנוע והביצועים הדינמיים העצלים וגם את צריכת הדלק שאיננה מצטיינת מול עדר ההיברידיות ששועט מסביב.
לפיכך, בדיוק כשם שפתחנו ואמרנו כי האאוטבק הוא רכב למביני עניין, התחושה הזאת התחזקה משמעותית אחרי בחינה מדוקדקת של המכונית על כל צדדיה וברור כי הרוכשים שלה מתרכזים בתכונות החיוביות שלה ואליהן ניתן להוסיף את האמינות של מנועי הבוקסר, יכולת ההנעה הכפולה וחווית השטח והיכולת לגרור ציוד ולהעמיס שפע של חבילות בתוכה ועל הגג שלה. כל זה שווה זהב מבחינתם, או ליתר דיוק שווה ערך אל 260 אלף שקלים.
מפרט טכני סובארו אאוטבק 2022