מרצדס EQXX: מכונית ה-1000 קילומטרים נחשפה

ספינת הפאר העתידנית של מרצדס הוצגה במסגרת תערוכת האלקטרוניקה CES. "הסוף לחרדת הטווח"

ניר בן טובים

תגיות: מרצדס

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

אלף קילומטרים של אוטונומיה בטעינה בודדת, רק 1,750 קילוגרמים, סוללה של פחות מ-100 קילו-וואט ואווירודינמיקה שוברת שיאים: 0.17 במקדם הגרר. אלו הם הערכים של מרצדס Vision EQXX, המככבת ב-CES בלאס וגאס. מכונית קונספט, כמובן, אבל כזו שמספקת לנו הצצה לדור הבא של רכבי האפס זיהום האוויר של היצרן הגרמני. מרצדס עושים את זה עם אב טיפוס שחוזר במובן מסוים ליסודות, מציגים טכניקת ייצור מתקדמת ולא רק עיצוב עתידני ופתרונות תלושים מהמציאות שלא נראה אותם בחניה גם בעוד 20 שנה. לדברם, דגם זה מייצג מכונית מוכנה ליצור כאשר גרסת "הרצה" שלה שפותחה בהדרגה צברה 300,000 ק"מ וירטואלי על סימולציה. 

הפלטפורמה, MMA מאמצת שיטת ייצור באלומיניום Bioneqxx, בעוד שהסוללות עם פחות מ-100 קילוואט-שעה עם מערכת חשמלית של 900 וולט שוקלות 30% פחות (495 ק"ג כולל אלקטרוניקת בקרה של OneBox) ותופסות 50% פחות שטח אחסנה מאשר הדור הנוכחי בשימוש ב-EQS. הגוף כולו אלומיניום כסף 'אלוביה' עם הדגשות זהב ורוד וגלגלים אחוריים בגוון קלאסי המזכיר את מכוניות המירוץ ההסטוריות של מרצדס על בסיס גלגלים של 2.8 מ'.  התוצאה היא מכונית ששוקלת 1,750 ק"ג לעומת 2,510 של ה-EQS, אולם כלמפשק הסרנים הקדמי אינו גדול מזה של מרצדס CLA.  

המפרט סיפק מעל לכל נתונים חסרי תקדים מבחינת אוטונומיה: אם ה-EQS הסטנדרטית כבר מסוגלת להעפיל אל 780 ק"מ ו-15.7 קוט"ש/100 ק"מ, כאן הרף עולה עד למעלה מ-1,000 ק"מ ופחות מ-10 קוט"ש/100 ק"מ, משהו כמו פריז-ברלין בלי עצירה. למי שעדיין מתלהב מהמאה הקודמת זה שווה ערך ל-1.0 ליטר/100 ק"מ, המטרה השאפתנית שהשיגה פולקסווגן עם דיזל דו-מושבי פלאג-אין היברידי XL1 המהפכני שיוצר ב-250 יחידות בין 2013 ל-2015. כדי להשיג את המטרות שעמדו לנגד עיניהם, מרצדס הקימה פרויקט משולב בסיוע מהנדסים המגיעים גם מפורמולה 1 ופורמולה E.

מרצדס לא מדברת על ביצועים, אולי כי היא משאירה מקום למכונית על חשמלית, ולכן מגבילה את עצמה לומר שהמנוע החשמלי מספק כ-150 קילוואט (204 כ"ס) צנועים. למכונית ניהול טמפרטורות משוכלל תחת עומסים, תרכובות יקרות והפחתת החיכוך על כל מרכיבי מערכת ההינע בסיוע חומרי סיכה מיוחדים. האלקטרוניקה והלב של המערכת הם תרומת מכונית העל, ה-AMG One ולכן היא מעין נגזרת אקולוגית של סבב הפורמולה 1.

חלל הפנים, אליו ניתן לגשת דרך דלתות העשויות בשילוב של Cfrp ו-Gfrp ( מבוססים על סיבי פחמן וסיבי זכוכית), גובש בעיצוב מינימלי ובהשראת אלמנטים טבעיים, עם חומרים ממוחזרים, ידידותיים לחי. אנו מוצאים לראשונה יישום של מוצרים חדשניים כמו הביו-משי AM Silk, ציפוי Mylo הטבעוני המשחזר את תחושות העור המתקבלות משורשי הפטריות, המיקרופייבר DesertTex המתקבל מקקטוסים ומחצלות סיבי הבמבוק ועוד. תא הנוסעים מחומם על ידי משאבת חום המאמצת טכנולוגיה חדשה המסוגלת לאסוף חום ממערכת ההנעה. 

עבור חווית המשתמש פיתחה מרצדס ממשק שלוקח את הרעיון של ה-MBux Hyperscreen הנוכחי לשלב הבא. זוהי מערכת המבוססת על "רשת עצבית" שפותחה על פי תפיסת מחשוב נוירומורפי, המשכפלת את תפקוד המוח האנושי וצורכת אנרגיה על סמך עומס החישובים והמידע הנדרש, תוך שהיא מציעה ביצועים ביחס ישיר לצרכים של הנהג ולפי תנאי הכביש. היצרן הגרמני פיתח מערכת זו בשיתוף פעולה עם BrainChip הקליפורני מתוך כוונה ספציפית להגביר את היעילות מבלי לוותר על הביצועים, ותוך מספר שנים היא תוכל להביא פתרונות דומים בדגמי ייצור.

בכל המפלס המרכזי מתנוסס צג 47.5 אינץ' עצום בגודלו. המשתמשים מנהלים "דיון" עם הרכב באמצעות מסך מיני-LED בודד שתופס את כל רוחב לוח המחוונים וברזולוציית 8k. כאן נכנסת לתמונה Jelinek, העוזרת הוירטואלית שלא רק מנהלת את הפונקציות על הסיפון, אלא גם דואגת לספק רק את המידע החשוב לנוסעים. הניווט מוקרן על המסך בזמן אמת עם תמונות תלת מימד (מציאות רבודה) ופרטים עד זום של 10 מטר על המפה עם שינויים רציפים בתמונות כדי להציע דיוק מירבי עם מינימום הסחת דעת לנהג.

לבסוף, גם מערכת השמע עוצבה מחדש עם במת צלילים מעולם אחר: המערכת מציעה חווית 4D בעוצמה מבוקרת הודות למספר מוטע של רמקולים שהושתלו קרוב לנוסעים כדי לצמצם את החלל שגלי הקול צריכים לעבור. למעשה, המושבים משלבים את הרמקולים במשענות הראש, בעוד שהבס מועבר ישירות למושב ומשמש גם לשליחת מסרים אקוסטיים לנהג ממערכות ההגנה. באופן זה, גם אזורי סאונד נפרדים אינם מופרעים, ובכך מציעים חוויות שונות לכל אחד.

מתי?

בשיחה עם סוכנות הידיעות 'רויטרס', אומר מנהל הפיתוח של מרצדס מרקוס שייפר, כי "מרצדס תהיה הראשונה בעולם להציע 1000 קילומטרים טווח נסיעה על סוללה כל כך קומפקטית". עוד הוא מוסיף כי חלון ההשקה תלוי בביקושים ובתמחור. "מתי בדיוק נחנוך אותה רשמית בכבישים עוד מוקדם לדעת. אנחנו צריכים להבין בדיוק את צרכי הטווחים של הלקוחות וכמה הם יהיו מוכנים לשלם תמורת מכונית כזו". במרצדס פיתחו את המיזם ב-18 חודשים, ושייפר טוען כי תהליכים אלו לימדו אותם גם לקצר את זמני הייצור וכן לטפל נקודתית באחת הבעיות האקוטיות של הרכב החשמלי- התרוקנות הסוללה. "שמנו סוף לחרדת הטווח", כך סיכם.

מרצדס תשקיע קרוב ל-40 מיליארד יורו עד 2030 כדי להתמודד עם חברות כמו טסלה בשוק הרכב החשמלי. היא תבנה שמונה מפעלי ייצור סוללות ומשנת 2025 תייצר רק מכוניות חשמליות.