אאודי e tron GT - דור חדש של מכונת ריגושים

לא רק קרוסאוברים: אאודי מגשימים את החזון החשמלי עם מכונית ביצועים יוקרתית. המחיר בהתאם

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: אאודי

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

ממש בסוף שיחת הטלפון בה נקבעה הפגישה שלי עם החשמלית החדשה של אאודי, אמר לי הקולגה בצידו השני של קו הטלפון את המשפט הבא: “אתה אף פעם לא יכול לדמיין ולשער ברמה מספיק מדויקת את עוצמת הריגוש שהאאודי e tron GT תכה בך עד שלא תפגוש אותה, תחזה בה במו עיניך, תנהג בה ותרגיש את הנסיעה בה”. ואני חשבתי לעצמי שהוא בוודאי מתלהב מעבר למקובל כי כבר פגשנו כמה דברים מיוחדים במחירים שמתקרבים למיליון שקלים וכבר הספקנו לצבור ניסיון וחוויות.

היא עמדה שם לצד הכניסה לאולם של אאודי, צבועה באפור כהה במיוחד, פנסים כבויים, צללית נמוכה וארוכה שהזכירה לי במחשבה ראשונה את גיבור נעורי: “האביר על הגלגלים” הלא הוא Night Rider שהתעורר לחיים והפיק שורה של אפקטים עתידניים שתורגמו ליכולות על שלא היו עד אז בשום מכונית. והנה, כאשר היא התעוררה לחיים, היא האירה את כל אזור החניה שלה בתאורה מסנוורת, בוהקת וחזקה שבלטה עוד יותר על רקע השמיים האפורים שהתמלאו ענני סערה רגע לפני שהחורף שלח לכאן את האיתות הרציני הראשון שלו.

כן, זאת מכונית GT חשמלית עם ארבע דלתות שמיועדת לארבעה נוסעים, המכונית הראשונה בישראל (פרט לפורשה טאייקן שהמחיר שלה גבוה יותר וגם התוספות שלה יקרות משמעותית) שמגיעה בקטגוריה הזאת והיא לא לוקחת שבויים. היא פשוט מחסלת התנגדויות לכל מי שמצקצק בשפתיו ומבטל את יכולותיה של הטכנולוגיה החשמלית בזכות כוח מנועים רב עוצמה עם 476 כוחות סוס “שגרתיים” ומומנט של 64 קג”מ שיודעים להתעצם לרמה של 530 כוחות סוס לפרק זמן קצר של 2 שניות וחצי במצב “דחף” שיעמוד לרשותנו אם נרצה לצאת לקרב תאוצה נגד חללית או משהו בסגנון הזה ולהשיג תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 4.1 שניות בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 245 קמ”ש והכל עובר לכל הגלגלים בהנעת קוואטרו קלאסית כאשר בגרסת ה-RS של המכונית ניתן לקבל גם היגוי אחורי.

מטוס קרב חשמלי
העיצוב האווירודינמי שלה מוקפד ומיוחד ומשיג ציון של 0.24 במדד האווירודינמיקה. היא נמוכה ושטוחה כמו כל מכונית שצריכה לחתוך את הרוח ולהקטין את ההתנגדות בכדי להרוויח מכול העולמות. הכנפון האחורי שמזדקר במהירויות גבוהות, יודע להשלים את המלאכה ולהתעלל בזרימת האוויר שחולפת מעל המכונית ולרתום אותה לטובת עוד כמה קמ”שים חרישיים. בשונה ממכוניות חשמליות אחרות שפגשנו, הפעם מדובר במכונית שיודעת להמהם ולהשמיע קול ברור לכל מי שנמצא סביבה ואם משנים את מצב הנסיעה שלה לדינמי, גם יושבי המכונית עצמה זוכים למנת המהום שבוקעת מכל מיני מקומות נסתרים בטכנולוגיה שעוטפת את הנוסעים באווירה המתאימה.

המכונית גדולה במידותיה ובנויה על פלטפורמת ביניים שאותה היא חולקת עם פורשה טאייקן כמו גם מכלולים ורכיבים נוספים ואפילו סט כלי העבודה להחלפת הגלגל ארוז בקופסה שעליה מתנוסס המותג Porsche. פלטפורמת הביניים הזאת שנקראת MQS עברה התאמה להתקנה של מארז סוללות ושאר הרכיבים החשמליים שהמכונית זקוקה להם, והדבר ניכר בצפיפות הפנימית שלה ביחס למרווח הפנימי שניתן היה להשיג אם היה מדובר בפלטפורמה החשמלית שעליה בנויה ה-Q4 שהיא הראשונה לבית אאודי שבנויה על פלטפורמה חשמלית ללא כחל ושרק.

באאודי עשו עבודה מצוינת בכדי למלא את החסר עד שתגיע המכונית החשמלית הגדולה שמיועדת לתת פייט למרצדס EQS ולהיות ספינת הדגל החשמלית של אאודי. כרגע היא נמצאת עדיין בסטטוס של אס טיפוס שנקרא אאודי סקאיי ספייר וכל מי שראה אותה מאז שהיא הוצגה לפני כמה חודשים, יודע שהקרב היוקרתי בין מרצדס (EQS), ב.מ.וו (i7) ואאודי (שטרם קיבלה שם) יהיה אחד המדהימים ביותר שראינו בשנים האחרונות וכדאי לזכור כי אלה הן רק המכוניות הראשונות בקטגוריית ספינת דגל בעידן החשמלי. גרסת ה-GT איננה פורצת דרך ברמה הטכנולוגית ובאאודי ניסו לרכך את המעבר של הלקוחות עם אותה סביבת נהג ואותה אווירת יוקרה שאנחנו מכירים מהמכוניות הגדולות האחרות שלהם ולטעמנו הם הצליחו במשימה אם כי היינו שמחים לקבל כמה רמזים נחמדים לקראת העתיד, אבל נצטרך לחכות לזה בדגם הסדאן הבא או להציץ אל ה-Q4 ולפנטז על מה שצופן העתיד.

רק לנהגים
אין במכונית כמויות נדיבות של פרקטיות, פרט אולי לטווח הנסיעה הנאה שלה שמתיימר להגיע ל-488 ק”מ לפי תקן WLTP אבל חדוות השימוש בדוושת התאוצה תקצר את הטווח הזה בוודאות ותשאיר אתכם על 420 ק”מ ואם תהיו עוד יותר נחמדים לסוללה (84 קוט”ש) ותסייעו לה לאגור אנרגיה בחזרה, היא אולי תסחוט עוד כמה ק”מ עבורכם אבל לא יותר וזה בסדר גמור. במהלך המבחן שלנו לא הקפדנו לחוס יתר על המידה על הסוללה ובכל הזדמנות ליטפנו בעוצמה גבוהה יותר את הדוושה והתמכרנו לתחושת התאוצה השקטה, לריחוף המהיר והתגובה הנפלאה, לעבודת המתלים והבולמים האדפטיביים שניטרלה כל דבר שאיים לשבש את העונג שבנהיגה ונוסיף את תכונות ההיגוי המצוינות שלה שהפכו את המשקל העצמי הגבוה של  2.35 טונות לנוצה קלילה, תרתי משמע. תא המטען שלה סביר ולא יותר, והוא מציע 405 ליטרים מאחור ועוד 85 ליטרים בחרטום אך מערכת הטעינה שלה היא מהחזקות שהכרנו והיא יודעת לסחוט אנרגיה חשמלית ממטענים רבי עוצמה של עד 270 קילווואט שיגרמו לה למלא טווח נסיעה של 100 ק”מ תוך 5 דקות או למלא את המארז עד 80 אחוזים תוך 20 דקות. אבל בחיים האמתיים יש תמיד את המטען הביתי שימלא אותה תוך 8 שעות.

המכונית בנויה מחומרים איכותיים ובאיכות גבוהה כמצופה מאאודי וברמת המחיר הזאת שעומדת על 765,000 שקלים. היא כוללת מערכות בטיחות רבות כולל מערכות עזר וסיוע לנהג וציון הבטיחות שלה הוא 7 בסולם משרד התחבורה. היא אמנם לא מדברת בשפה המקומית אבל מערכת המולטמדיה שלה יודעת להתממשק לטלפונים החכמים באמעות כבל תואם ולהציג על מסך המולטימדיה הגדול ברוחב 10 אינץ’ ולוח שעונים אלקטרוני גדול במידה 12 אינץ’ את כל המידע האפשרי אודות הנסיעה, מערכת האנרגיה, מערכות הבידור והניווט ולהשמיע את המוזיקה שאנחנו אוהבים ממערכת שמע בת 10 רמקולים.

השורה התחתונה
קשה לומר את זה בפה מלא ולקרא לאאודי e tron GT פורצת דרך כי היא איננה כזאת, היא פשוט מתרגמת את הדרך המוכרת של אחותה האאודי S7 עם מנוע הבנזין לאנרגיה חשמלית עם חוויית נסיעה מצוינת בסגנון שונה מכפי שהכרנו פרט לפורשה טאייקן. אפשר לומר עליה כי היא גרסת הסדאן של האאודי e tron הראשונה שהגיעה לכאן בגרסת הקרוסאובר וזה היה מעט מאכזב לראות עד כמה מעצבי המכונית הצניעו את חשמליותה עד שזה נעלם כמעט לגמרי מכל סממן חיצוני או פנימי ואפילו עצם היותה גרסת GT לא גרמה להם לחשוב על שיבוץ של עיטורים כאלה בהגה או במקומות אחרים.

יכול להיות שיש לזה הסבר מעניין של אנשי אאודי ומעצבי המכונית שהשקיעו ככל הנראה הרבה יותר בגרסה הספורטיבית החזקה יותר שנקראת RS שמחירה מדלג מעל מיליון שקלים בקלילות. יתכן כי באמת מדובר בדור שתפקידו לגשר על הטכנולוגיות ובהינתן שלאאודי יש כבר כמה נכסים בשיתוף פורשה, זה אך רעיון מצוין לממש אותם ולהגיש אותם בניחוח של אינגולשטאט ללקוחות שיבחרו במכונית הזאת שתגרום להם כמויות נדיבות של חדוות נהיגה ונוכחות עם עיצוב מצוין שיעלה את הדופק לכל מי שנמצא בסביבה בתדר של ההמהום שלה.

אאודי e tron GT

אורך: 4.99 מטרים
רוחב: 1.96 מטרים
גובה: 1.41 מטרים
בסיס גלגלים: 2.89 מטרים
סוללה: 83 קוט”ש
טווח מרבי WLTP: 488 ק”מ
משקל: 2.35 טונות
נפח תא מטען: 405 ליטרים אחורי + 85 ליטרים קדמי

מנוע: חשמלי קדמי ואחורי
הספק משותף: 469 כוחות סוס
מומנט משותף: 64 קג”מ
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 4.1 שניות
מהירות מרבית מוגבלת: 245 קמ”ש
הנעה: כפולה
ציון בטיחות: 7

מחיר: 765,000 שקלים