קנדה הראשונה שמכריזה על חוק נגד מכוניות הפאנטום

תופעה מסוכנת בכבישים גורמת לנהגים לדמיין שמולם מתקרבת מכונית

בועז קורפל
בועז קורפל
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

מזה כמה שנים שמכוניות "פאנטום" נעות בכבישי העולם לרבות בכבישי ישראל ויוצרות סכנה גדולה שלעיתים מסתיימת בנס גדול בתאונה שנמנעת ברגע האחרון או חס וחלילה במקרה הגרוע, התנגשות תוך כדי נסיעה של שני כלי הרכב. 

מכוניות הפאנטום החלו להתרבות בשנים האחרונות עם הופעת תאורת LED יומית שמפעילה באופן אוטומאטי את תאורת לוח השעונים. כל עוד העניין קורה בשעות היום, הכל בסדר, אבל הבעיות מתעוררות בחשיכה כאשר נהגים לא שמים לב בכלל (ולפעמים גם לא מבינים על מה הנהגים בסביבה מעירים להם) וחושבים שהם נוסעים באורות דרך מלאים כי לוח השעונים שלהם מואר ולדעתם הואורות החיצוניים פועלים מלפנים ומאחור.

הסכנה הזאת הולכת ומתגברת מדי יום גם אצלנו  ועולם הרכב בדק את זה אקראית בנסיעה אחת בכביש מהיר מראשון לציון לכפר סבא ושם היו לא פחות משבע מכוניות שנעו כמו רוח רפאים ללא תאורה בזמן שהנהגים שבתוכן היו משוכנעים שהתאורה הקדמית והאחורית פועלות כסדרן. גם כשניסינו להסב את תשומת הלב של אותם נהגים, לא ממש הצלחנו, וכאשר כן קיבלנו תשומת לב, הסתבר שהם לא ידעו בכלל כיצד לשנות את המצב כי הם משוכנעים שהם הפעילו את המערכת של התאורה ואין שום בעיה.
 
שלטונות החוק בקנדה מאסו בעניין הזה כבר ב-2019 וחוקקו חוק חדש שייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2022 שלפיו כל כלי הרכב בכבישי קנדה ללא יוצר מהכלל החל באופנועים ועד למשאיות, יכללו מערכת הדלקה אוטומאטית של תאורה קדמית ואחורית ללא התערבות הנהג. יתרה מזאת, החוק קובע כי התאורה בלוח השעונים של כלי הרכב תישאר כבויה כל עוד האורות החיצוניים אינם דולקים וזאת בכדי לנטרל את האפשרות שהנהג יחשוב שהאורות פועלים כי לוח השעונים שלו מואר.
 
לא מדובר בטכנולוגיה חדשה של זיהוי חשיכה והפעלה אוטומאטית של התאורה. חברת ג'נראל מוטורס עשתה זאת אי שם בשנות ה-50 של המאה הקודמת עם מערכת שנקראה אז Autronic Eye וגם פורד עשתה זאת בשנות ה-50 עם מערכת שנקראה אז Autolamp. עד שהעניין ייכנס לתקן גם באירופה ואצלנו בישראל, נצטרך להמשיך ולהישאר עירניים ולזהות את מכוניות הפאנטום האלה בכבישים שלנו ולהיות אדיבים ומנומסים ולהעיר לנהגים שזה מסוכן עבורם ועבור משתמשי הדרך הנוספים לנוע ללא אורות.