דרישה לאחריות מורחבת לסוללה במכוניות חשמליות

האיחוד האירופי ידרוש מיצרני הרכב הבטחות לאריכות חיי סוללה ברכב חשמלי

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
פולקסווגן ID.3 בעמדת טעינה
פולקסווגן ID.3 בעמדת טעינה
שנה גודל פונט א א א א

יצרני מכוניות חשמליות והיברידיות יאלצו לספק לאיחוד האירופי "ערבויות" בכל הכרוך בעמידות חיי הסוללה ברכב החשמלי, בין היתר לאור הנסיגה התלולה במסירות רכבי מנוע בערה, וכן בשל המאבק בזיהום האוויר והמשבר האקלימי שפוקד את העולם. יחד עם ארה"ב, סין ומדינות נוספות שרוצות לעגן את הנושא ברגולציה מסודרת, הושג הוסכם עקרוני בפורום העולמי להרמוניזציה של תקנות כלי רכב של הוועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה, Unece בז'נבה.

שאלת ה"בת קיימא" של המכונית החשמלית ( בעלת אנרגיה מתחדשת) תלויה בכמה זמן ניתן להשתמש בה ברמה גבוהה, ללא כרסום משמעותי בכושר הסוללה. מספר יצרני רכב כבר נותנים אחריות לכל החיים או מסגרות עמוקות יותר כדי להסיר את החששות, אך ברוב המקרים מדובר בנוסח אחריות די דומה; לראיה, חברת טסלה שמבטיחה שהסוללה תשמור על 70 אחוז מהקיבולת שלה במהלך שמונה השנים הראשונות או 240,000 ק"מ עבור המודל S ודגם X. במודל 3, תלוי בגרסה, ההסכם מול הלקוח הוא שמונה שנים ו-160,000 ק"מ או 192,000 ק"מ. בסוגריים, כך נאמר, האיחוד האירופי רוצה לראות הבטחה כזו לכל המכוניות החשמליות וההיברידיות, ללא יוצאים מהכלל.

לפי הצעת החוק, יצרני רכב חייבים להבטיח שהסוללות לא יאבדו יותר מ-20 אחוזים מהקיבולת בפרק זמן של חמש שנים או 100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). לאחר שמונה שנים או 160,000 ק"מ, ההידרדרות לא תעלה על 30 אחוזים. כאמור, תתקיים הצבעה נוספת בתחילת השנה הבאה והיא עשויה להיות מיושמת במדינות שיסכימו לכך עד 2023. רוב כלי הרכב החשמליים הנמכרים בישראל משווקים עם מסגרת אחריות סוללה של 8 שנים או 150 אלף קילומטרים, המוקדם ביניהם, בדומה לארה"ב ואירופה.

כמה זמן מחזיקה סוללה ברכב חשמלי?

ככל שנוקף הזמן, "חבילת" הסוללה מאבדת יעילות בדומה לסוללה של טלפון סלולרי. סוללות מתכלות כשהן נטענות ונפרקות ללא הר -, ולא יחזיקו את אותה קיבולת כפי שהן יצאו מהמפעל - במיוחד כאשר מרבים להשתמש במתח גבוה (DC) בתשתית מהירה שפוגמת בטווח המרבי שלה בשל עומסי חום מוגברים. עם זאת, אנחנו בהחלט במגמת שיפור הדרגתית; יש הרבה רכבי חשמל "בוגרים" על הכביש שעדיין מפגינים תקינות כמעט מלאה אחרי עשרות אלפי קילומטרים ושנים רבות של שימוש. מחקרים שנעשו בתחום, מלמדים כי אורך חיי סוללה ממוצעת ברכב חשמלי חדש (2021) עומד על 12 שנים ובין 1500-2000 מחזורי טעינה, עד שחווים ירידה במדדים.  

"איבוד של 30% אחרי שבע-שמונה שנים הוא איפשהו בתחום הסביר", אומרת איזבל שלדון, בכירה במשרד האנרגיה בבריטניה. "יצרני הרכב ערים לבעיות האלה ולכן נוקטים בצעדי מנע למזעור הגרעון שנוצר בסוללה, כמו למשל "סגירה" של מערכת הטעינה ב-85%, שכן טעינה מלאה ל-100% תפחית מחיי הסוללה - ובאותה מידה גם לא כדאי להגיע לסוללה מרוקנת לגמרי שתעשה נזק חמור יותר". חשוב גם להתייחס לעניין הביצועים היא אומרת. "למכוניות חשמליות לא חסר גימיקים ותכונות של שיגורים עוצרי נשימה מהמקום וכל מיני טריקים - אבל דווקא אלה, מקצרים את חייהן. בפעם הבאה שאתם רומסים את הדוושה, קחו את זה בחשבון. העצה שלי למי שרוכש חשמלית משומשת - תבדקו היטב את מסמך האחריות. סוללה חדשה היא עסק יקר, יכולה לנוע מ-8,000 יורו ועד עשרות אלפי יורו בכלי הרכב החדשים ביותר".