100 קילומטרים ב-3 דקות טעינה

חברת ABB בוחנת את מסוף טעינת החשמל המהיר בעולם לכלי רכב. הבעיה - אף מכונית חשמלית לא מותאמת אליו, בינתיים

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
תחנות הטעינה של ABB (צילום: יצרן)
תחנות הטעינה של ABB (צילום: יצרן)
שנה גודל פונט א א א א

מסוף Terra 360 של חברת החשמל השבדית-שוויצרית ABB קובע שיא עולמי בטעינה מהירה. עם עד 360 קילוואט, מדובר במתח הטעינה החזק ביותר לרכב חשמלי בודד, נכון להיום. לשם השוואה: קופסת הקיר הביתית, המסובסדת לרוב על ידי היצרן מספקת 11 קילוואט לכל היותר, ותחנת הסופר צ'ארג' של טסלה מכוילת ל-250 קילוואט ובעתיד תורחב ל-300 קילוואט. על פי ABB, תוך 15 דקות לכל היותר, ניתן יהיה לחזור לכביש עם סוללה מלאה.   

אליה וקוץ בה. אף מכונית חשמלית לא מסוגלת לקבל מתח טעינה ברף כזה. רכבי יוקרה אמנם מסוגלים לטעון את הסוללות במהירות מוגברת, פורשה טייקאן למשל עם 270 קילוואט אבל דווקא זו דוגמא טובה לריחוק מהכיס הממוצע. אמנם בצד העממי חלה התקדמות כאשר יונדאי לקחה צעד גדול עם ה- Ioniq 5 אך אפילו היא מוגבלת למתח של עד 220 קילוואט. ספינת הדגל של מרצדס, המכונה EQS, שנחשבת לפסגת הטכנולוגיה מצוידת סוללת 107 קוט"ש שתוכל להתמודד עם קיבולת טעינה של עד 200 קילוואט.

 ב-ABB, שהינה ספקית אנרגיה לחלק מחברות הטעינה בישראל, סוברים "שבעוד חמש שנים מכוניות חשמליות תהיינה מוכנות להתמודד עם מהירויות הטעינה המרביות שלנו, ולהשתמש ברוחב הפס המלא של התחנות". פיזור המסופים יצא לדרך בשוק האירופי בסוף שנת 2021 ובארה"ב ב-2022, ומסתמן כי עד ארבעה כלי רכב רשאים להתחבר אליו בו זמנית מכניסות CCS או CHAdeMo. "ההספק המרבי של 360 קילוואט מתייחס למכונית אחת. אם ארבע מכוניות טוענות במקביל, התפוקה היא 90 קילוואט בנפרד", אומרת דוברת ABB, אייקה כריסטיאן מאוטר. עוד אומרים בחברה: "תנועת הכבישים אחראית לכמעט חמישית מפליטת CO2 העולמית. ולכן אלקטרומביליות היא קריטית להשגת יעדי האקלים".  

על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, מספר הרכבים החשמליים הרשומים צמח במהלך שנת 2020 לשלושה מיליון, למרות הירידה הכרוכה בנזקי מגפת הקורונה, שהובילה לצניחה במספר המכוניות החדשות שנמכרו בשנה שעברה, כך על פי סוכנות הידיעות 'רויטרס'. התכנית האסטרטגית של ABB למסופים המהירים תוצמד לבתי עסק, תחנות דלק ולצד חנויות נוחות, שם נתח הפעילות העיקרי שלה המוערך ב-220 מיליון דולר בשנה.