1000 ק"מ על סוללה? הסינים כבר שם

יצרני רכב גדולים מאירופה הצהירו על טווחי נסיעה מוגדלים. אבל הסינים יעשו את זה הרבה לפניהם וגם יקצרו את זמני הטעינה ב-50% לפחות

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
הפלטפורמה החשמלית של GAC (צילום: Getty)
הפלטפורמה החשמלית של GAC (צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

יחד עם המחיר הגבוה באולמות המכירה, הטווח של הסוללה הוא המכשול העיקרי ברכישת רכב חשמלי. מבחינה טכנולוגית, כלי רכב חשמליים ביצעו קפיצת מדרגה בעשור האחרון בכל הכרוך ביחס-משקל-הספק או מאפיינים דינמיים אחרים בעלי השפעה ישירה על חווית הנהיגה. אולם בתוך הפיתוי לעזוב את מנועי הבערה, נותרה כברת דרך כדי לנטרל את החששות שנותרו מפני סוללה קצרת אורך נשימה.

חברת כמו וולוו (ריצ'ארג'), מרצדס (משפחת ה-EQ) או טסלה של אילון מאסק מכריזות מזה מספר חודשים על סוללות המסוגלות לחלץ 1,000 ק"מ של אוטונומיה. לא מנותק לגמרי מהמציאות כשיש לנו כלי רכב עממים מחוברים לחשמל שמסוגלים לחצות גם 350 קילומטרים בין טעינות. מצד שני, היצרנים האירופיים ממש לא לבדם, ואף נעקפו ממש לאחרונה על ידי GAC Aion LX, רכב כביש-שטח סיני חדש שינסה להציב רף גבוה בכל הקשור בנסיעות למרחקים ארוכים על טעינה בודדה.  אבל האם 1000 קילומטרים אכן בהישג יד?

לא מזמן, עצם הדיון על טווח של 1000 ק"מ במכונית חשמלית היה מזכה אותך במקרה הטוב בשתיקה רועמת, במקרה הגרוע בדאגה ליציבותך הנפשית. אולם לאחר שנים של מחקר, סוללות אלה עשויות להגיע מוקדם מהצפוי; על פי חברת הניתוח והסטטיסטיקה IDTechEx, אנו נוכל לחוות טווחים אלה בשלוש השנים הקרובות ברמה מעשית ולא "מחושבת על הנייר". אם הסוללה נשארת המרכיב המרכזי, אז שיפורי התוכנה, שאינם כה מסובכים על פי מומחים בענף, מאפשרים להשיג במהירות 10% תוספת לטווח הנסיעה; ניהול תרמי יעיל למשל כבר מאפשר למערכת לחסוך באנרגיה ולקבל טעינה מזורזת. "הדור הבא של מנועים חשמליים יופשט עוד יותר, עם פחות חלקים, ליעילות רבה יותר וחסכון באנרגיה", אומר מהנדס מכון המחקר. אז היכן נמצאת סוללת העתיד שהובטח לנו במשך עשר שנים?

GAC AION V
GAC AION V

כמעט כל יצרניות הרכב עבדו בשנים האחרונות עם מיקור חוץ כדי להפיק את הסוללה הטובה ביותר. אבל היום, בטסלה לדוגמא מסתמכים על תאי סוללה מתקדמים פרי ידם בשם "4680", אשר נקראים כך בשל קוטר 46 מ"מ וגובה של 80 מ"מ וגם פולקסווגן עברו לייצור עצמי. היתרון העיקרי של הסוללה של טסלה נעוץ בעיצוב קומפקטי, מה שמפחית את העלות לקילוואט-שעה בערך ב-14%. ואולם, החלום של המהנדסים הוא לתכנן סוללה מסוג אחר - סוללת גרפן, ובהיקף מסחרי שיש בה פוטנציאל גדול לשנות את חוקי המשחק.

נכון להיום, רק יצרן סיני אחד בעולם הזניק את רכב הייצור הראשון מסוגו עם סוללת גרפן, שיש בה יתרונות בהולכת חום ומהירות זרימה. GAC Aion V וסוללת הגרפן שבו משווקים מתחילת ספטמבר ומבטיחים טווח של 1,000 ק"מ וטעינה של 0 עד 80% תוך 8 דקות בלבד. אורך חיי הסוללה מרשים לא פחות, כאשר היצרנית מכריזה על מיליון קילומטרים עד החלפה מלאה. אבל כיצד זה אפשרי? נתונים אלה, אשר יצטרכו להיות מאומתים בתנאי נהיגה אמיתיים יעמדו גם במבחן הפרספקטיבה; ראשית, 1,000 ק"מ אוטונומיה שהוכרזו הם תקני NEDC מיושנים ולא לפי מחזור WLTP, שיכולים לשקף פער משמעותי בשל הבדלי מהירות ממוצעת, משקל, תנאי מזג אוויר, אזורי נסיעה מגוונים, אופן שימוש בתיבת הילוכים ועוד.

לאחר מכן, כדי להטעין את הסוללות במהירות שיא, שפותחו בשיתוף עם CATL, יהיה צורך במסוף מיוחד בעל הספק טעינה של 481 קילוואט. כאלה באירופה אין, אבל הסינים תכננו כבר הכל מראש - היצרן מתקין כיום 100 עמדות טעינה אולטרא מהירות בסין שמסוגלות לעמוד בקצב טעינה עבור הקרוסאובר עם סוללת הגרפן. רכב השטח GAC Aion נמכר בסין החל מ- 32,700 יורו ורק נותר לראות, בפועל האם סוללת הגרפן יכולה לעמוד בכל האמירות של הוגיה.  

GAC שווקו בישראל כמעט 18 חודשים תחת אוריון מוביליטי, מקבוצת יוניון מוטורס עם דגם ה-GE3 ממנו נמסרו כמה מאות יחידות. ככל הנראה ומשיקולים אסטרטגיים, המכירות תעצרנה כדי להזניק את המותג מחדש בשנת 2022 עם רכבי ה-Aion.