סקרים שבוצעו לאחרונה בפייסבוק על ידי חברות העוסקות בתובלה יבשתית בישראל, העלו כי נהיגת משאית קבורה במקום ה-32 מתוך 40 במדרג המשרות המבוקשות בענף התחבורה. הנתונים, קודרים ככל שיהיו, לא מפריעים לגבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל לסמן את תחום נהיגת המשאיות כמקצוע עתיר זכויות ועם אופק תעסוקתי מרשים: "השמים הם הגבול לבחור צעיר ואינטליגנט שבוחר להשתלב בתחום. הוא לא חייב השכלה גבוהה, אלא רק להיות בחור חכם ועם מוסר עבודה גבוה. במקרה כזה, כאשר מדובר על חברה גדולה, הוא בהחלט יכול להתקדם בשרשרת התפקידים".
לדברי בן הרוש, התחום מספק יציבות תעסוקתית חריגה בנוף הישראלי. "זה כמו חברה קדישא. אף פעם לא יהיה להם מחסור בעבודה".עוד אומר בן הרוש כי "בסוף, זו שאלה של כסף". אם נחטט בנתוני המשכורות, אז השורה האחרונה שרואה נהג משאית ממוצע בתלוש שלו נעה סביב 11-10 אלף שקלים נטו בחודש. "שלא יספרו לכם סיפורים אחרים. זה השכר הממוצע וישנם לא מעטים שמקבלים גם 14 אלף שקלים נטו", מוסיף בן הרוש.
מה שיעור הנהגים שמרוויחים 11 אלף שקל? שוחחנו עם לא מעט נהגים שמרוויחים הרבה פחות מכך
אלו נתונים שמשקפים את השכר שמשולם לאלפי נהגים בארץ, שמרוויחים שכר שגבוה מהמשכר הממוצע במשק. השכר בענף מבוסס בעיקר על פרמיות : ככל שהמחזורים של הרכב גבוהים יותר אז השכר של הנהג עולה בהתאמה. בענף הזה, הותק משפיע על השכר רק במהלך 6-7 שנים הראשונות, בהמשך השכר כבר בנוי על התפוקה". האם יש שוני בשכר שנובע מאופי התכולה המובלת? כן. השכר הגבוה ביותר הוא בהובלה מתמחה ובמטען כללי, השכר הנמוך ביותר הוא בתחום המכולות.
כמה מרוויח נהג בתחילת דרכו?
נהג משאית בתחילת דרכו, כאשר עדיין אין לו רישיון על טריילר, מרוויח כ- 8 אלף שקלים אם הוא מתקדם בדרגת הרישיון ל-E , השכר מטפס לאזור ה-9,000 שקלים נטו. אחת מהטענות השכיחות היא שהשכר אומנם לא רע, אבל הוא משולם כנגד עבודה במשך שעות עבודה ארוכות. נהג נוהג בממוצע 12 שעות ביום, יום עבודה אורך 12 שעות, כאשר מתוכן כ-7 שעות נהיגה בפועל בממוצע (על פי חוק זה 9 שעות).
כמה נהגי משאיות חסרים בישראל?
הענף סובל ממצוקת כוח אדם מתמשכת וקיימת דרישה מיידית לכ-4,500 נהגים בכל ענפי ההובלה. מחסור זה צפוי ללכת ולגדול עם השנים ואין תוכנית מעשית אחת אשר ניתן להצביע עליה כתהליך אשר ייצור פיתרון ולו חלקי של הבעיה. בעקבות המחסור, אנו נמצאים על סיפו של משבר אשר ישפיע על כלל מערכות חיינו ועל היכולת לנהל משק שגרתי.
משהו אחד לא ברור. אם התגמול הולם, אז מדוע יש מחסור כרוני?
התשובה נשענת על מספר סיבות. ראשית, המקצוע איננו מוכר כמקצוע כלל, דבר המקשה למשל על הפניות להכשרה דרך שירות התעסוקה. כמו כן, ישנם לא מעט תהליכים בירוקרטיים מסובכים שגורמים למועמדים לוותר על ההכשרה.בנוסף, חיילים משוחררים ששירתו כנהגים ואחרים שמתאימים למקצוע, אינם בוחרים להמשיך באזרחות במקצועות הנהיגה.
מהם הכישורים הנדרשים מנהג משאית?
אנשים חרוצים. עם סף כניסה בינוני ומטה מבחינת השכלה פורמלית, מצד שני הם חייבים להיות אנשים עם גישה טכנולוגית כללית ועם אינטליגנציה רגשית מעל לממוצע ובעלי אחריות.
תספר מעט על הטבות המגולמות בהסכם קיבוצי וצו ההרחבה שקיים בענף:
מדובר על מתן תנאים סוציאליים (פנסיה) 160% משכר הבסיס לרבות קרן השתלמות. כמו כן, נתנים מספר ימי חופשה מעבר לדרישה בחוק וכן תשלום אשל 53 שקלים ליום,תוספת מקצועית ותוספת וותק מידי שנה. ואלו רק מקצת מההטבות.
עו"ד אסף ורשה, בוא נדבר על אחת מהבעיות האקוטיות בתחום התובלה היבשתית – האכיפה הרופפת כנגד מעסיקים שמאלצים את הנהגים לנהוג תוך העמסת יתר ובשעות מופרכות. לרבים מהם נאמר – או שתסכימו להעמיס, או שתפוטרו
כן, זה דפוס פעולה בעייתי שרואים אותו בעיקר כאשר מדובר על גורמים שאינם חברים באיגוד, אלא על חברות הובלה פיראטיות. ההפקרות חוגגת שכן המדינה תופסת למעשה את הש.ג שזה נהג המשאית, במקום ללכת אחורה ולהבין כי הבעיה מתחילה בתהליך קבלת ההחלטות השגוי בהנהלת החברה שמסמנת לעובדים ישרים את הדרך החוצה. מעטים, אם בכלל, המקרים בהם המדינה מגיעה לשורש הבעיה אלא מסתפקת בהגשת כתב אישום כנגד אותו נהג.
שמענו גם על לא מעט נהגי משאיות שנפצעים לא בתאונה אלא במהלך ההעמסה של המשאית. עד כמה זה שכיח?
זה קורה המון. אנו מטפלים באינספור מקרים של נהגים שקיבלו הוראה להרים משאות כבדים, שמסתיימת פגיעות פיזיות חמורות ביותר. אנו מטפלים כרגע בלפחות 5 תיקים של נהגי משאיות שקיבלו פריצת דיסק וסובלים מכאבי תופת ופגיעה בכושר ההשתכרות. זה נובע בזלזול פושע של המעסיקים שאינם טורחים להקנות להם את הידע הנדרש בשביל שישמרו על הבריאות שלהם. אתן לך דוגמא. טיפלנו במקרה של עובד שהיה בחופשת מחלה עקב כאבים ברגל, אך לאחר הפעלת לחצים של מעסיקיו המשיך להגיע לעבודה. בהמשך השבוע כאביו החמירו אך הובטח לו מצד המנהל כי תועמד לרשותו משאית אוטומטית ולא יידרש לבצע מטלות קשות.
חרף האמור, באותו יום נאלץ בהיעדר כל ברירה, להעמיס למשאית ארגז ארוך במשקל 100 ק"ג, ותוך כדי שנשא אותו חש בכאב חד בגבו ששיתק את גפיו והפיל אותו לרצפה. בעקבות התאונה, נגרמו פגיעות פיזיות מאוד חמורות ובמקרה הזה, בית המשפט קיבל את הטענה כי נפלו פגמים מהותיים מאוד בהתנהלות של המעסיק, מה שהוביל לחיובו בתשלום פיצויים בסכום של למעלה ממיליון וחצי שקלים. "אולם לצערי", מוסיף ורשה, "אין די מודעות בקרב הנהגים לאפשרות לקבל פיצוי בנסיבות בהם ברור כי המעסיק התרשל כלפיהם".