ג’נסיס GV70 ספורט - להתחיל מבראשית
הקרוסאובר הקומפקטי של מותג היוקרה הקוריאני במבחן ראשון. האם קם מתחרה הולם לתוצרת האירופית הקלאסית?
יצרנית המכוניות הקוריאנית ג’נסיס מתחילה להתרחב ולהנחית כאן עוד דגמים חדשים (החשמל בדרך) שהופכים את הטריטוריה שלה למשמעותית. כבר סיפרנו בעבר על חלק מהדגמים של היצרן הצעיר שליכד סביבו את טובי המעצבים והמתכננים תוך שימוש בידע עשיר שנצבר לאורך שנים בשווקים רבים בעולם כשהמטרה האולטימטיבית היא אחת: לפצח את הנוסחה למכוניות שלא ניתן יהיה לעמוד בפניהן ולכבוש נתח בפלח הפרימיום ועל הדרך לזעזע את היצרנים המתחרים והמסורתיים מאירופה, יפן וארה”ב ולהשתמש בנשק הכי טוב: אופי מיוחד, עיצוב ואבזור עשיר ומפנק עם ביצועי מנוע טובים והמון שקט בסביבת נהיגה ונסיעה יוקרתית.
טריטוריה אמוציונאלית
בכדי לשכנע נהגים לעבור ממותג אחד למותג אחר (למען האמת זה נכון לכל תחומי החיים), ובעיקר כשמדובר במותגי פרימיום שם הנאמנות נמדדת במאות אלפי שקלים ולעיתים אף יותר. כשחבילות הפינוקים והצ’ופרים לא נגמרות, אתה צריך להציג משהו שונה שממציא את עצמו ויוצר הבדל. בעידן הנוכחי מדובר בראש ובראשונה באופי שמגיע מתוך שפת העיצוב והנוכחות של המכונית עצמה שמבטאת את העיצוב של משפחת הדגמים כולה.
אחרי שג’נסיס הנחיתו כאן את ה-GV80 הגדול שמיועד לשבעה נוסעים, הגיע הרגע שכולם באמת חיכו לו, הכניסה של השחקן המרכזי שמצטרף לשטח המרעה הצפוף של סגמנט הקרוסאוברים הקומפקטיים, בהם כלי רכב נחשקים כמו BMW X3, Audi Q5, אלפא רומאו סטלביו, מרצדס GLC וגם קדילאק XT4 ולקסוס NX והנציגה הסקנדינבית מבית וולבו XC60. כל הדגמים הללו חיים סביב אותה סביבת מחיר של 300-400 אלף שקלים בהתאם לרמת הגימור והאבזור והם מציעים פרט לנוכחות המוכרת שלהם ולטכנולוגיה המוכחת, גם שנים של וותק ומסורת שמדברת ללקוחות רבים. אל מול הקלפים הללו שולחים בג’נסיס אל המערכה את הקרוסאובר הקומפקטי שלהם מדגם GV70 שמציע שלוש רמות גימור החל באלגנט במחיר 340,000 שקלים, גרסת לאקשרי במחיר 380,000 שקלים ובקצה העליון את גרסת הספורט במחיר 400,000 שקלים.
משהו שונה בנוף
העיצוב של הדגמים היריבים של ג’נסיס איננו משתנה בצורה דרמטית (אולי פרט למעצבים האמיצים של BMW שהעיזו לשנות את הפרצוף של המכונית ונכנסו לאש צולבת בעניין) אלא רק מתעדכן ומתפתח אך אין בו פריצה אמתית לתחום אחר, חדש ומרענן. היצרנים מכירים את הטעם של הלקוחות שלהם והם שבויים בקונספציה השמרנית של “אל תשנה את מה שעובד” והם מסתפקים במתיחות פנים חוזרות ונשנות אבל בלי לגעת בלב העניין.
יש בכך מידה גדולה של היגיון לאור המסורת הפנים-מותגית. וכעת בא לשכונה בחור חדש, משהו שונה מהחרטום ועד לזנב ולמען האמת, גם אם יש כאלה שקשה להם לעכל את האופי החצוף-אלגנטי של ה-GV70, הרוב בעדו. יש בו את הסממנים של האחים למותג בין אם מדובר בדגמי סדאן או קרוסאובר, אבל זה בעיקר בחזית בעוד שהחלק האחורי עם הגג המשתפל והזנב הבולבוסי עם זוג צינורות הפליטה הגדולים ופנסי ה-LED בחתימת האור הכפולה כמו בחזית, משלימה את האופי שלה שיש הרואים בו השראה מהמותג הגרמני של פורשה.
גרסת הספורט אופיינה בליין אחד ללא אופציות והיבואן ניסה לקלוע לטעמו של הלקוח עם חישוקי גלגלים ענקיים במידה 21 אינץ’ בעיצוב כוכבי, ריפודי עור-אלקנטרה בצבע שחור וכמובן גג פנורמי מלא עם סוכך יעיל שמונע מקרינת השמש המטורפת של קיץ 2021 לבשל את הנוסעים. האווירה בתוך המכונית לא משאירה מקום לספק כי מדובר במכונית פרימיום וזה ניכר בכל דבר בתא הנהג, בקונסולה המרכזית וגם בתא הנוסעים. רשימת האבזור עשירה והיא כוללת אבזור נוחות (מושבים חשמליים, מערכת מיזוג עם 3 אזורי אקלים ומערכת שמע עם 15 רמקולים) איכות גבוהה של חומרים וסטנדרט הרכבה (עור ואלומיניום) אם כי מערכות הרכב המוצגות במולטימדיה ובלוח השעונים אינן מוצגות בעברית בשלב זה וגם היעדרותו של משטח טעינה אלחוטי קצת פוגם בפרקטיות של שלל המערכות.
בין הפריטים השונים שגרסת הספורט מציעה (תוספת 20 אלף שקלים מרמת האיבזור שמתחתיה) נמצאות גם דוושות מתכת, הגה ספורטיבי ובורר מצבי נסיעה שכולל כמו באח סדאן הספורטיבי מדגם G70 מצב של ספורט פלוס שמעביר את המכונית למצב קרבי למרות שיחידת הכוח שלו זהה בכל הגרסאות עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.5 ליטר בהספק 304 כוחות סוס ומומנט מצוין של 43 קג”מ. המכונית מצוידת בהנעה כפולה קבועה ובתיבת הילוכים אוטומאטית רגילה בת 8 מהירויות שמזניקה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 6.1 שניות לפי נתוני היצרן, אבל במציאות לא הצלחנו להגיע לנתון הזה והשעון נעצר על 7.35 שניות ועדיין הרגשנו שמדובר בתוצאה סבירה ביחס למשקל המכונית שקרוב לשני טונות. עוד ברשימת המלאי של הדגם הספורטיבי תקבלו מתלים אדפטיביים שמתאימים את הכושר שלהם ביחס למצב הנסיעה הנבחר.
ספורטאי מתחיל
הדגש בביצועים שנתנו בג’נסיס לגרסת הספורט של ה-GV70 לא מתקרבת מספיק בכדי לאתגר בשורת הנתונים והריגושים הספורטיביים את היריבות שלה בעיקר כשמדובר בגרסת M של BMW או גרסת RS של Audi או AMG של מרצדס שמצטיינות בחבילות מאוד אגרסיביות עם מאפיינים ספורטיביים חזקים. זה לא שהקרוסאובר החדש בשכונה נטול אתלטיות, יש לו נתונים נחמדים אבל זה לא מספיק לצייד אותו במצב ספורט פלוס בבוחר מצבי הנסיעה ולהפעיל מערכת בקרת שיגור, להלביש אותו בחישוקי ספורט ולחמש אותו במתלים ובולמים אדפטיביים ועוד כה תכשיטים עיצוביים.
בכדי להיות אתלט על, השינוי חייב להיות ראשית במנוע ובמערכת הפליטה. במילים אחרות, כשמעבירים למצב ספורט או ספורט פלוס, משהו בלב צריך לזוז ולרטוט בקצב אחר, וזה לא קורה. דומה שמהנדסי ג’נסיס החליטו שזה עדיין לא הרגע לעלות להתקפה ראש בראש עם גרסאות הקצה של היריבות הגרמניות הנ”ל של ה-GV70 ספורט בשורת הביצועים ולראייה, גם שתי הגרסאות האחרות של ה-GV70 מציגות את אותם נתונים של יחידת הכוח ואת אותה תגובת דוושה מעמידה ל-100 קמ”ש וזה מדגיש יותר את השינוי בגרסה העליונה כשינוי מהותי באבזור וקצת פחות בריגוש.
אם אינכם לואיס המילטון או עם DNA של נהג ראלי הרפתקן, תוכלו להניח בצד את העניין האגרסיבי ולהנות מאיכות נסיעה מצוינת. המכונית שקטה ויציבה להפליא בכל סוג של תוואי כביש שהיא נבדקה, בין אם בכבישים פתוחים וישרים ובין אם בפיתולים עם שינויי כיוון רציניים. גם כשנסענו בכבישים פחות חלקים עם המון בורות או חריצים, המכונית לא השמיעה שום תלונה, והשקט ששרר בתוכה הפתיע לטובה והמוזיקה של מערכת הסאונד קיבלה מקום של כבוד דרך כל הרמקולים והסאבוופר שהוטמן מתחת למושב הנהג.
בנושא המיקום של גלגלת בחירת תחילת נסיעה וגלגלת המולטימדיה היו חילוקי דעות ויש הטוענים כי הגלגלת העליונה צריכה להיות זאת שבוחרים בה לשלב למצב נסיעה ואילו גלגלת המולטימדיה צריכה להיות נמוכה יותר, אך בסופו של דבר סיכמנו כי את האינטואיציה הטבעית אפשר לשנות ולהתרגל למיקום הנתון. החוויה בחלק הקדמי טובה מאוד, עיצוב המושבים מצוין ונוח ובמיוחד הורגש נושא הקירור שלהם בימי הקיץ החמים. גם האווירה מאחור טובה ומרווחת כל עוד לא תנסו לדחוק 3 מבוגרים על מלא לשורה השנייה ותסתפקו בשניים בלבד שיהנו מהאיכות של הנסיעה במידה רבה.
מערכות הבטיחות של המכונית מבצעות את תפקיד ההגנה והשמירה בצורה מיטבית ונאמנה וגם במשרד התחבורה חושבים כך והעניקו לה את הציון המלא 8. בנושא זיהום אוויר פחות מתלהבים במשרד להגנת הסביבה והמכונית מגיעה לדרגת הזיהום הגבוהה ביותר (אם זה פרמטר חשוב לכם) וצריכת הדלק שלה נעה בממוצע משולב בטווח של 10 ק”מ לליטר. מערך המצלמות של המכונית מאפשר לנהג לשלוט בכל מה שקורה מסביב לרכב וניתן לשקף את הטלפון הסלולארי למסך המולטימדיה ולהפעיל באמצעותו את האפליקציות המועדפות עליכם.
סיכום
הציון הכללי של המכונית גבוה מאוד בזכות כל הפרמטרים שעונים על הקריטריונים של הקטגוריה הזאת אחד אחד לפי הסדר; החל בעיצוב מודרני ושונה בנוף, מה שיכניס את המכונית לנושאי השיחה בארוחת שישי בערב. איכות החומרים שממנה היא עשויה ורמת ההרכבה גבוהות מאוד והאווירה בתוכה בהחלט מתכתבת עם העיצוב החיצוני לרבות האבזור העשיר ואיכות הנסיעה המצוינת. אם לא תחפשו לשבוא שיאי מסלול בגראנד פרי (לפחות בינתיים) תגלו מכונית שכיף לנהוג בה בכל סוג של כביש כשאתם חלק מחוויה חדשה.
למרות היעדר מאפיינים ספורטיביים טהורים, להבדיל מאלמנטים ספורטיביים באבזור שנמצאים בשפע החל בעיצוב החיצוני דרך הדוושות וההגה וגם המושבים המיוחדים, ועד למצב נסיעה דינמי שנתמך בתצוגה נאה בלוח השעונים וגם חישוקי גלגלים ספורטיביים ובולמים מתכווננים, יש בה בכל זאת את הדינמיות הנוספת מעל אחיותיה ברמות הגימור האחרות - והיא זאת שתרסן אתכם במגבלותיה על מנת שלא תחושו ספורטיביים מעבר למידותיה.
חרף ההנעה הכפולה ומרווח גחון נאה, היא איננה מיועדת לטיולי שטח מעבר לשבילי קק”ל עדינים ותא המטען שלה שמציע 542 ליטרים יוכל לאחסן את מה שתזדקקו לו בשוטף - ואם תקפלו את שורת המושבים האחורית, תגלו שהמכונית יותר משימתית מכפי שחשבתם. מדד "כמה היא מושכת תשומת לב" העניק לה ציון גבוה גם בזכות הנוכחות שלה וגם בגלל שהיא עדיין לא נפוצה במחוזותינו כמו היריבות הוותיקות שלה.
עם זאת, חוויית הנסיעה מצוינת ודומה שבניסוי נסיעה בעיניים קשורות בין המכוניות מהמותגים האחרים שמציעים מכונית באותה קטגוריה, הג’נסיס הייתה קוטפת ניקוד גבוה. המסע של ג’נסיס מתחיל מבראשית עם המכונית הזאת שצריכה להיות הקטר של המותג כאשר באופק הלא רחוק נמצאת כבר גרסה חדשה וחשמלית והעתיד של המותג הצעיר נראה וורוד מאוד כי נקודת הפתיחה שלו מצוינת.
ג’נסיס GV70 ספורט
אורך: 4.715 מטרים
רוחב: 1.910 מטרים
גובה: 1.630 מטרים
מרחק סרנים: 2.875 מטרים
נפח תא מטען: 542 ליטר
מרווח גחון: 18.5 ס”מ
משקל: 1,985 ק”ג (2,500 ק”ג משקל מלא)
מנוע: טורבו בנזין בנפח 2.5 ליטרים
הספק: 304 כוחות סוס ב-5,800 סל”ד
מומנט: 43 קג”מ ב-1,600 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית 8 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100: 6.1 שניות יצרן, 7.35 שניות במבחן
הנעה: כפולה
ציון בטיחות משה”ת: 8
מחיר: 399,000 שקלים