מבחן: טויוטה קאמרי מחודשת, שומרים בקפדנות על הנוסחה

בשביל השינוי החיצוני שעברה הקאמרי תצטרכו להצטייד בזכוכית מגדלת. בפנים לעומת זאת יש מסך חדש, מערכת הפעלה מעודכנת ותוספות בטיחות. קאמרי דור 12.5 שומרת על המסור

אייל אברהמי

תגיות: טויוטה

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: אייל אברהמי)
(צילום: אייל אברהמי)
שנה גודל פונט א א א א

אני לא יודע  יפנית אבל אין לי ספק שלהגדרה "מתיחת פנים" - במובן של עדכון שעוברת מכונית סביב אמצע חייה - יש בארץ השמש העולה משמעות קצת שונה מהרגיל. בכל העולם יצרני הרכב רוצים שהלקוח הפוטנציאלי יראה שנעשה שינוי, שהמכונית עברה עדכון והותאמה להווה. ביפן לעומת זאת, או אולי יותר נכון להגיד בטויוטה, דווקא נוטים להצניע את זה. כך למשל מי שיסתכל על הטויוטה קאמרי החדשה מבחוץ יצטרך זכוכית מגדלת או הסבר של נציג טויוטה, כדי לקלוט שמשהו השתנה. "יש שינוי בגריל", אמר לי הסוכן של טויוטה אחרי שאמרתי לו שהשארתי את הזכוכית בבית. "ויש גם גוון חדש בצבע". התכוונתי להיות סרקסטי אבל אז האיש מנה רשימה של של חידושים אחרים בתא הנוסעים ומתחת למכסים ונרגעתי - הקאמרי באמת עברה מתיחת פנים אמיתית. אבל בואו נתחיל בהתחלה.

גריל, מסך ובטיחות

הדור הנוכחי של הקאמרי הוצג ב-2017. במבחן הדרכים ההוא, סיפרנו שהשם קאמרי הופיע בפעם הראשונה על הכביש ב-1979 ומאז יוצר באינספור גרסאות, מנועים וצורות. בגלל ריבוי צורות המרכב קצת קשה להגדיר את מיקומו של הדור הנוכחי בשושלת אבל אם נתייחס רק לגירסאות המוגדרות כ-WIDE BODY, שייצורן החל ב-1991, הוא יהיה שישי במספר. אם לעומת זאת סופרים את כל גירסאות הוא יהיה לא פחות ממספר 12.

עוד נקודה שהזכרנו בזמנו וחשיבותה רק התחדדה מאז היא המשימה שהוטלה על הקאמרי הנוכחית - לעצור, או אולי יותר נכון להאט - את הירידה במכירות שזולגות לקרוסאוברים. מאז הזליגה רק התגברה אבל חשוב גם לציין שבישראל, כמו ביתר העולם (ובעיקר בארה"ב, השוק המרכזי של הקאמרי), עדיין יש ביקוש מסויים לסגמנט, ביקוש שיכול להיות מוסבר בשילוב של קהל שמרני (ומבוגר?), מחירים יחסית  אטרקטיבים ורצון של גופים ציבוריים ומסחריים מסויימים לשמור על צניעות בנראות.      

במבט ראשון בחניה קשה כאמור לקלוט את מתיחת הפנים שמתבטאת בגריל מחודש. באותה נשימה צריך לומר שאת מבחן "איך נראית" של אמצע החיים הקאמרי צולחת בהצלחה. הצללית, ה"פרצוף" הגדול ואפילו הישבן השמרני נשארו עדכניים ונאים למרות השנים שחלפו מאז ההשקה. המכלול הזה גם נותן לה מקדם נוכחות כביש מכובד מבלי שהיא מנקרת עיניים. 

בתוך תא הנוסעים אין הפתעות גדולות. הקאמרי הייתה ונשארה מכונית אמריקאית עם מרחב מכובד מלפנים ומאחור, מרחב שלא יתקשה להכיל חמישה מבוגרים במידה לארג' ואף יותר. החומרים ואיכות ההרכבה מצויינים והניסיון ההיסטורי מלמד שיהיו עמידים לנצח. מן המצד השני צריך לומר שיש במרחבי הפלסטיק הללו משהו שהוא קצת יותר מדי פונקצינלי וקצת פחות מדי מפנק.  במרכז הקונסולה יש מסך מגע שכולל את הפונקציות של המכונית וכאן גם אחד העדכונים המשמעותיים במתיחת הפנים הזאת. בניגוד לדגם הקודם המסך הזה, שגודלו 9 אינץ', "צף" מעל הקונסולה המרכזית מה שלא מחייב הסתה כלפי מטה של המבט.

מעבר לזה טויוטה שיפרה את הממשק בצורה משמעותית ועכשיו כבר אפשר להגיד עליו שהיא כמעט ידידותי למשתמש. במקביל גם נוסף צימוד קאר-פליי ואנדרואיד-אוטו ונזנחה המערכת המקומית שהותקנה בעבר במקביל למערכת המקורית של טויוטה. זה אולי לא נשמע כמו מהפכה אבל זה בהחלט שיפור משמעותי באיכות החיים של הנהג. חוץ מהמסך המרכזי ישנו גם לוח המחוונים שגם הוא כולל מסך (בין שני שעונים)  ובו שורה של פונקציות - מערכות הבטיחות, בקרת שיוט ועוד -  שניתן לכוון באמצעות כפתורים שעל ההגה. אני מצאתי את המבנה הזה קשה לשימוש ולא ידידותי במיוחד, בטח לא תוך כדי נסיעה.

האיבזור מלא וכולל כמעט את הכל. הרשימה ארוכה אז נזכיר רק חלק קטן ובכלל זאת מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי לסלולרי, תאורת אווירה, מושבים קדמיים חשמליים ועוד. במבחן ההוא קיטרתי על כך שמשום מה אין בקאמרי מד סל"ד אלא מעין שעון חיסכון, והוא עדיין קצת חסר.  גם פינת הבטיחות כוללת כמעט את הכל - מבלימה אוטונומית ועד תיקון סטייה מנתיב, מעשר כריות אוויר ועד מערכת לזיהוי תמרורים. מתיחת הפנים כללה הוספה של יכולות חשובות בכל הנוגע לזיהוי תנועה חוצה מלפנים ומאחור.

לכבישים כמו באמריקה

יחידת ההנעה של הקמארי לא עברה שינוי. מדובר בצמד היברידי שמורכב ממנוע בנזין של 2.5 ליטרים ו-178 כ"ס ומנוע חשמלי שמייצר 118 כ"ס. ההספק המשולב עומד על 208 כ"ס. למרות השנים שחלפו מאז ההשקה, ולמרות אינספור מנועים היברידים חדשים של כל היצרנים, המנוע של הקאמרי מצליח לשמור על מקומו בצמרת של הצמרת. ההספק רחוק מלהיות בשמיים אבל המנועים מגיבים היטב בכל תנאי ובכל מצב. המקום שבו הם באמת נוצצים הוא החיבור בין הבנזין לחשמל והיכולת של  האחד לחפות על מגרעות השני ולהבטיח שהמעברים יהיו כל כך מהירים וחלקים, שלאף אחד בתא הנוסעים לא יהיה מושג איזה מנוע פועל וכמה. זה היה מרשים בעת ההשקה של המכונית ולמרות ההתקדמות האדירה של התחום בשנים הללו, נשאר מרשים. התיבה, נוסיף כאן, עם שמונה 'קיבועים' ליחסי העברה, היא  משתתפת של כבוד במסיבה הזאת.

בכל הנוגע להתנהגות הכביש התמונה קצת יותר מורכבת. הקאמרי היא כאמור מכונית שמיועדת בראש ובראשונה לשוק האמריקאי ולפיכך קיבלה מאפיינים שמתאימים לו. בתרגום לאספלט זה אומר שבנסיעה רגועה היא רכה ונעימה, בדיוק מה שצריך כדי לגהץ איזה 500 קילומטר כביש בין ניו יורק לקרולינה בלי להרגיש אפילו מכסה ביוב אחד. נסיעה הלוך ושוב על כביש 6 הראתה שבתנאי אספלט דומים זה עובד מצויין גם אצלנו. הצד השני של המטבע הזה מגיע כאשר הכביש הופך למשובש ו/או מעוקל והקאמרי מתנדנדת על מערכת המתלים הרכה שלה. במהירות מקובלת זה לא סוף העולם אבל אם לוחצים עליה היא משדרת חד משמעית שלא מדובר בפעילות שחביבה עליה ואת זה הנוסעים לא יוכלו להחמיץ. 


השורה התחתונה

לא כל כך קשה לסכם את מתיחת הפנים של הקאמרי: קצת (מאוד) עיצוב חיצוני, עדכון  בעיצוב הפנימי, שיפור משמעותי בממשק המשתמש והוספת יכולת בטיחותית. מעבר לזה הנוסחה שבבסיס הקאמרי עם המרווח הפנימי הגדול, התמורה המלאה לכל שקל והאמינות הנצחית, לא השתנתה. זה אולי לא יסעיר את הקהל היותר רחב כמו שמצליחים לעשות הקרוסאוברים, אבל זה בהחלט מדבר לקהל שמחובר לקאמרי מאז ומעולם. וכאן אנחנו מגיעים לשורה הכי תחתונה ועליה כתוב 214,900 שקלים, שזה כמה אלפים יותר מהדגם הקודם. סעו בזהירות.

 

טויוטה קאמרי


מחיר: 214,900

מנוע: 2487 סמ"ק, 178 כ"ס ב-5700 סל"ד
מנוע חשמלי:118 כ"ס
הספק מנועים משולב: 208 כ"ס
מומנט:22.5 קג"מ ב3600-5200 סל"ד
 מידות (ס"מ): 488*184*144
נפח תא מטען: 427 ליטר
משקל: 1.6 טון
צריכת דלק (מבחן):  12.8 ק"מ לליטר