המשטרה נאבקת להפחית תאונות דו-גלגלי

לאחר עליה דרמטית במספר רוכבי הדו"ג שקיפחו את חייהם, משטרת ישראל יוצאת במבצע אכיפה אגרסיבי. עו"ד אסף ורשה: "מחדלי בטיחות של המדינה. מפקירים את הרוכבים"

מערכת עולם הרכב

תגיות: משטרת ישראל

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: דוברות משטרת התנועה)
(צילום: דוברות משטרת התנועה)
שנה גודל פונט א א א א

לפני מספר ימים החל מבצע אכיפה רחב היקף כנגד רוכבי אופנועים וקטנועים, זאת כפועל יוצא של העלייה החדה שנרשמה במספר הרוכבים שנהרגו במרוצת החודשים האחרונים. מדובר על לא פחות מ-45 רוכבים שנהרגו מתחילת השנה, הנתון הגבוה ביותר שנרשם מאז קום המדינה. המספרים, מבהילים: מדובר על עליה בשיעור של 55% ביחס לשנה שעברה, בה נהרגו 29 רוכבים. חודשים מאי ואפריל קוצרים גם הם את התואר המפוקפק של שיא כל הזמנים במספר ההרוגים, במהלכם מצאו את מותם לא פחות מ-28 רוכבים. המבצע הנוכחי, מוגדר כמבצע ארצי, אולם המשטרה מבהירה כי פעילות האכיפה תתמקד בעיקר באיזור גוש דן והערים הסובבות לה, במהלכה ייקחו חלק כוחות שיטור רבים: שוטרי סיור, אגף התנועה לרבות שוטרי הסיירת הארצית.

על פי הדיווחים  הכבדת ידה של המשטרה על הרוכבים מורגשת וניכרת עליה במספר פעולות האכיפה שמבוצעות במרחב העירוני בגוש דן. בו בעת, חלק מהרוכבים מלינים כי מיקוד האכיפה אינה רק סביב עבירות תילתן (עבירות חמורות במיוחד), אלא גם על כלפי עבירות 'מינוריות' כדוגמת אי רכיסת קסדה, חציה של אי תנועה צבועים ואי קשירת מטען. עיבוד סטטיסטיקת הפגיעות מלמד כי כמעט כחמישים אחוז מהרוכבים שנהרגו בחודש מאי, מצאו את מותם במסגרת תאונה עצמית, ללא מעורבות רכב נוסף, לאחר שהחליקו וספגו פגיעה ישירה מפגיעה במעקה הבטיחות. מרבית מעקות הבטיחות שמתוקנות כיום בארץ, נועדו לעצור רכבים במשקל של טון וחצי ויותר, אך קטלניים ביותר עבור הרוכבים – מבנה המעקה והרגליים שמעגנות אותו לקרקע מהוות מלכודת מוות לרוכב שמוטח בעוצמה אליהן ומשוסף מהמבנה החד שלהן.

סוגיית כדאיות התקנת מעקות בטיחותיות בראי התועלת הכלכלית שצומחת למשק מכך נדונה לא אחת: על פי נתוני משרד האוצר, העלות המצרפית של תאונות הדרכים בהם מעורבים רוכבי דו"ג עומדת על מיליארד וחצי שקלים בשנה, בעוד שעלות ההתקנה של המעקות מצילי חיים מסתכמת בכל היותר בחצי מיליארד שקלים. וכך, למרות העלייה החדה במספר ההרוגים, מבדיקה של עמותת אור ירוק עולה כי בשל קיצוץ בתקציב האחזקה של חברת נתיבי ישראל, לא חידשה החברה את המכרז להתקנת מעקות הבטיחות שבהן מותקנים פסי ההגנה לרוכבי האופנועים והקטנועים מאמצע שנת 2019. חברת נתיבי ישראל מבצעת אחזקת מעקות בטיחות (תיקונים) בעלות של 38 מיליוני שקלים בשנה, השקעה אשר גדלה בכל שנה. החברה הפעילה עד אמצע שנת 2019 מכרז ייעודי להתקנת מעקות בעלות של כ-40 מיליוני שקלים וזאת במטרה להחליף את המעקה הקיים מסוג W, אשר איננו תקני. במקום המעקה הישן החלו נתיבי ישראל להתקין מעקות בטיחות חדשים על פי ההנחיות ובעיקר להתקין מעקות עם פס מגן לאופנועים. כאמור, המכרז לא חודש בשל קיצוץ התקציב  שמועבר לנתיבי ישראל והתקנת מעקות הבטיחות עם פסי הגנה לרוכבים הופסקה.
 

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

בחברת נתיבי ישראל הכינו תכנית עבודה לעשור הקרוב שבמהלכה יוחלפו כ-2,000 ק"מ של מעקות בטיחות בעלות של 422 מיליוני שקלים (כ-40 מיליון שקלים בממוצע בשנה). מתכנית העבודה עולה כי החלפת 832 ק"מ של מעקות בטיחות מתוכננות למחוז הדרום, 591 ק"מ למחוז יו"ש, 299 ק"מ מעקות מתוכננות להחלפה במחוז הצפון ו-255 ק"מ של מעקות מתוכננות להחלפה במחוז המרכז. מיפוי וניתוח הצרכים הדרושים למעקות הבטיחות  חושף כי עלות התקנת פסי מגן לאופנועים ב-624 ק"מ נאמדת בסך הכל ב-104 מיליון שקלים.
 
עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הביטוח מציין בהקשר זה: "אוזלת היד של המדינה בהתקנת פסי ההאטה לא רק מובילה לעליה דרמטית במספר ההרוגים, אלא להחמרה משמעותית של פציעתם. אנו מטפלים באין ספור רוכבים שפצעו בתאונה והגישו באמצעותנו תביעה לחברת הביטוח, מהן עולה שורה תחתונה אחת ומצערת מאוד: במקום אירוע שהסתיים בפציעה ואשפוז לפרק זמן קצר בבית החולים, רבים מהם נאלצים להתמודד עם פגיעה קשה ואשפוז ארוך טווח. 'מעקות הבטיחות' הללו הן למעשה סכינים חדים שמשספים את הגוף שלהם ומותירים בו נכויות קשות. גורל חייהם תלוי גם במדינה ועליה להשלים מהר ככל שניתן את הפרויקט. מדובר על דיני נפשות."

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "זו השנה השלישית ברציפות שבה נרשמת עליה חדה במספר רוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים. הקיצוץ שביצעו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בכסף שמועבר לטובת הצלת חיי הרוכבים מהווה גזר דין מוות לרוכבים רבים שנהרגים לאחר שהחליקו אל מעקות הבטיחות. חייבם להבין שמדובר בגיליוטינות שהופכות תאונה קלה לתאונה קטלנית. במשרד התחבורה צריכים לזכור שהם אחראים גם על הבטיחות בדרכים ולכן חייבים להחזיר לנתיבי ישראל כסף לטובת שיפור מעקות הבטיחות באותם כבישים שיודעים שיש בהם ריבוי של רוכבים. גם כאשר רוכב מחליק לא מגיע לו למות ולכן שיפור התשתית הוא קריטי וחשוב לצמצום היפגעות הרוכבים. הגיע הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יפסיקו להאשים את הרוכבים ויקחו אחריות".