מכוניות חשמליות קטנות עשויות בקרוב להיות הזולות ביותר בשוק, גם בהשוואה למתחרות דומות עם מנוע בערה קטן נפח וידידותי (יחסית) לסביבה. לוקה דה מיו, מנכ"ל רנו, אומר שהוא רווי ניסיון עם מהפכים 'קטנים' בענף בהתחשב בקריירה שלו בעולם הרכב והוא אף גיבש תחזית על פי הסימנים הטכנולוגיים האחרונים. לטענתו, שנת האפס, כביכול, בה מכונית חשמלית קטנה תעלה פחות מרכב קונבציונלי מתקרבת בצעדים גדולים בזכות ההחלטות הפוליטיות והסביבתיות שהתקבלו באיחוד האירופי ב-2019.
"מכוניות קטנות עם מנועי בערה ייפגעו באופן דרמטי כי זה יעלה הרבה מאוד כסף להישאר בתוך תקנות הפליטה והאקלים. יש מחיר לא מבוטל לנקות מנוע בערה: אתה צריך פילטר חלקיקים שמכיל פלטינה ורודיום - הוא עולה הרבה והוא נמצא הן בקליאו שעולה 15,000 אירו והן במרצדס S קלאס שעולה 120,000 אירו. בטוח שהפילטר של מרצדס יהיה גדול יותר, אך ללקוח טיפוסי בקטגוריה הזו תמיד יהיה כסף להרשות לעצמו. עבור לקוחות של רנו קליאו, סופר מיני עממית, הדברים אינם כה פשוטים.
בה בעת, הוא מציין כי עלות הסוללות יורדת ב-10% בשנה - וזו כנראה אינדקציה לדברים שעוד יגיעו בהמשך ואל נקודת המפנה. מכונית חשמלית קטנה זקוקה לסוללות קטנות יותר, ולכן הן זולות יותר מ- E משפחתי; "אם ניקח דגם מסוים, אז הגרסה האנדותרמית שלו תעלה יותר ויותר, ואילו הגרסה המופעלת באמצעות סוללה תעלה פחות ופחות. הזמן לחילופי שלטון מתקרב ובאותה נקודה המכוניות החשמליות הקטנות יהיו זולות יותר באירופה", אמר דה מיו לכלי התקשורת באיטליה.
די מאיו מנצל כמובן את הפרזנטציות והראיונות כדי להשחיל את המועמדת של החברה לממש חלק מההכרזות החגיגיות שלו. "רנו R5 יכולה להיות המכונית שתביא באופן סמלי את המותג הצרפתי לעידן החדש של השוק: "רוב המומחים במגזר שלנו מצפים שהעקיפה הזו תתבצע בין 2025 ל -2026. אבל אולי נוכל להקדים את כולם אם המהנדסים שלנו יוכלו ליזום עיצובים מנצחים. עבורנו ועבור אחרים, זהו מרוץ נגד הזמן".
בינתיים, אין למאיו דחיפות לתת תאריכים לעתיד החשמלי של רנו שבו כבר לא יהיו מנועים מסורתיים בכלל על המפה: "הכרזה לעשות חשמל בלבד היא נכונה אם אתה יצרן נישה, אבל אני לא חושב שכל אזרחי אירופה יהיו מוכנים לקנות חשמל עד 2030. צריך היה לבחון מה קורה בדרום ספרד או בדרום איטליה כדי להבין שבמקומות מסוימים אין תשתית טעינה בכלל".
מי תביא אלינו את הבשורה?
אותה דאצ'יה ספרינג, שתגיע לארץ ככל הנראה בתחילת 2022, הבטיחה שינוי גדול טרם חשיפתה, אולם כרגע ישנם סימני שאלה לגבי התמורה; זהו ג'יפון קטן מאוד (3.74 מ' לאורך), בערך במידותיה של סיאט מיי עם קצת רוח מחוספסת מהשבילים ותא מטען של 300 ליטרים. התמחור מציב אותה בסביבות ה-12 אלף יורו ועד 18 אלף יורו לדגמים הכי מאובזרים, אולם הביצועים רחוקים מלהיות עוצרי נשימה; המנוע החשמלי הבודד שלה יפיק 45 כ"ס בלבד עם האצה ל-100 קמ"ש ב-19 שניות ועד 125 קמ"ש. הטווח המרבי על הסוללה הוא 230 קילומטרים, פחות מסקודה סיטיגו חשמלית לה כמעט 260 קילומטרים, אם כי זו יקרה יותר בכמה אחוזים.