אופל גרנדלנד X פלאג-אין במבחן ארוך טווח

החיים על קצה הסוללה - כך נראית שגרת יום מחושמלת עם אופל גראנד לנד PHEV

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: אופל

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: עולם הרכב)
(צילום: עולם הרכב)
שנה גודל פונט א א א א

פעם, לפני כך וכך שנים, החיים כאן היו הרבה יותר פשוטים והמחירים של האנרגיה היו זולים אבל האופציות לבחירת סוג המנוע למכונית שלנו היו מוגבלות למדי והצטמצמו להנעת בנזין או סולר (דיזל). היום זה סיפור שונה מקצה לקצה כי החיים אינם כה פשוטים, המחירים של האנרגיה אינם זולים בכלל ומעל לכל אלה אנחנו שוחים בתוך ים של אופציות טכנולוגיות להנעת המכונית שלנו. ועדיין, דבר אחד נותר משותף לתקופה ההיא ולתקופה הזאת: השאיפה לצרוך מינימום אנרגיה במחיר הזול ביותר בלי לפגוע בחופש התנועה (ע”ע טווח נסיעה) ובהנאה מהנהיגה.

הזמן הנוכחי דומה לתקופות הביניים שבהן מוחלפות טכנולוגיות כאלה בטכנולוגיות אחרות ואולי שתי הדוגמאות הטובות ביותר שאפשר לדמות את מה שעובר על עולם הרכב הן המקרים בהם המחשבים נכנסו לחיינו ודחקו את כל שיטות החישוב והשליטה בחיים שהיו לפני המחשבים, והדוגמה השנייה היא החלפת הטלפון הרגיל בטלפונים חכמים שהיום נראה כאילו הם חלק בלתי נפרד מחיינו ואנחנו לא מבינים בכלל איך אפשר היה לחיות כאן בלי מחשבים ובלי טלפונים חכמים. יהיו שיוסיפו כדוגמאות ראויות גם את כניסת האינטרנט ובעקבותיו את גוגל, פייסבוק או ויקיפדיה וכו’ והם אינם טועים.

היתרון הגדול ביותר שהתקופה הנוכחית מציעה לנו בהיבטי שמירה על טווח נסיעה, צמצום שימוש באנרגיה וחיסכון בהוצאות לצד חופש תנועה והנאה מנהיגה נמצא במקום אחד בולט מעל כולם והוא מכוניות פלאג אין הייבריד, אלה המצוידות בסוללה עם טווח נסיעה של 50-60 ק”מ בלי מגבלת מהירות משמעותית וטעינה ביתית תוך שעות בודדות. תהליך ההסתגלות לחיים עם מכונית פלאג אין מתבצע בקלות החל מהרגע שמחברים את המכונית למטען הביתי, היציאה לנסיעה עם ברירת מחדל חשמלית והמעבר האוטומאטי ללא נגיעה בבוחר מצבי הנסיעה להנעת בנזין-חשמל בלי שהמכונית בכלל מרגישה את זה, אם היא בכלל זקוקה לכך.

צפו: יוצאים למבחן ארוך טווח עם אופל גרנדלנד X פלאג-אין

(צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

הנסיעה היומית הממוצעת שלנו בחודשיים האחרונים מבוצעת למרחק של 45 קילומטרים, והחלטנו לבחון את שיעור החיסכון המדויק בעלות האנרגיה כחלק ממבחן ארוך הטווח שהמכונית נמצאת במחיצתנו ולגלות אחת ולתמיד מהי העלות מול התועלת או ליתר דיוק, מהו שיעור החיסכון באחוזים ולתרגם אותו לשקלים אמתיים.

הסוללה של המכונית מציעה קיבוליות של 13 קוט”ש ועלות טעינה של כל קוט”ש מרשת החשמל במטען הביתי הייעודי שלנו בשיעור 3.7KW היא 55 אג’ כולל מע”מ, כלומר מילוי של הסוללה עד גדותיה יעלה 7.15 שקלים. אם היינו נוסעים ליעד הפרטי שלנו ובחזרה (45 ק”מ) תוך שימוש במנוע ההיברידי של הגראנדלנד X שלנו בלבד, היינו צורכים 2.8 ליטרים של בנזין כי הצריכה המשוקללת של המכונית בתקופה שהיא ברשותנו היא 16 ק”מ לליטר. מחיר הדלק נכון לכתיבת שורות אלה הוא 6.04 שקלים לליטר ומכאן שהנסיעה היומית הייתה עולה לנו 2.8X6.04 שהם 17 שקלים.

אבל ההוצאה האמתית על האנרגיה במקרה הזה היא רק 7.15 שקלים, שכן טווח הסוללה שאנחנו מצליחים למלא בכל פעם הוא 50 ק”מ (אופל מצהירים על 61 ק”מ תיאורטיים WLTP) ולכן מנוע הבנזין דומם במהלך הנסיעה כולה, כל עוד מדובר בנסיעה היומית הממוצעת שמשאירה בכיס 10 שקלים מידי יום ובחישוב חודשי 200 שקלים לפחות (על בסיס נסיעה לעבודה של 5 ימים בשבוע).

מובן שניתן לחזור על הפעולה הנ”ל לפחות פעם נוספת במהלך היום כי הטעינה של הסוללה נמשכת כ-4 שעות וככל שננצל את הסוללה, כך יגדל שיעור החיסכון הכספי מול הדלק בגלל הבדלי המחירים בין הבנזין בתחנה לחשמל הביתי. חישוב של החיסכון באחוזים מראה כי מדובר בחיסכון של 68% אם מתמידים להשתמש בסוללה בכל פעם ולמלא אותה בכל הזדמנות. אחד החסרונות הפרקטיים של מכוניות פלאג אין הוא אי היכולת לטעון אותן במטענים מהירים אלא רק במטעני AC ביתיים או ציבוריים וכי המחיר במטענים הציבוריים יקר יותר לפי תעריפי החברות השונות בהשוואה למחיר הביתי. 

מחירן של מכוניות פלאג אין עדיין איננו נגיש עד הסוף כמו מכוניות עם מנועי בנזין וההבדלים במחירים בין הגרסאות באותו דגם יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים, אבל בתקופת הביניים הנוכחית בה העולם מתחיל לנוע לכיוון החשמלי והמכוניות ההיברידיות שנעות לטווחים של עשרות ק”מ ביום אינן יכולות לנוע במהירות על חשמל בלבד כמו דגמי פלאג אין שאפשר לנסוע עד 130 קמ”ש רק על חשמל, אין ספק כי הפתרון הטוב ביותר לשימושיות וחיסכון לטווח ארוך כולל תחזוקה זולה יותר היא התשובה הטובה ביותר וההגיונית ביותר.

יש שמחשבים את העלות והתועלת המלאה בין חשמל ובנזין במכוניות חשמליות מלאות (בקרוב אופל מוקה חשמלית מלאה) וזה בהחלט הגיוני ומתבקש, אך כאשר מדובר בדגמים כמו האופל גראנדלנד X פלאג אין שמבטלת את חרדת הטווח בסיועו של מנוע בערה ומעניקה גם חוויית נסיעה חשמלית במהירויות גבוהות, התוצאה בהחלט ראויה למחמאות - הן בזכות הקידמה הטכנולוגית והן בשל המחויבות של אופל להציע אלטרנטיבה שתיקח אותם לעתיד.