אאודי A5 ספורטבק חדשה במבחן: יוקרה שעולה ביוקר
בתפר שבין מכונית סאלון למכונית קופה מפוארת אנחנו פוגשים את הגרסה המעודכנת של ה-A5. שווה?
אם הגעתם לכאן רק בחודשים האחרונים, אז כדאי שתדעו כי שוק הרכב בישראל של שנת 2021 יהיה מעניין במיוחד והוא גם עשוי להיות ממש מאתגר לכמה מותגים ודגמים שהתרגלנו לראות כאן בשנים האחרונות.
בחודשים ינואר ופברואר עלו לכבישי ישראל עשרות אלפי כלי רכב ובהם כמה דגמים חדשים שלא היו כאן מעולם וגם כמה גרסאות מעודכנות למכוניות שהוצגו באירופה מוכת הקורונה בשלהי 2020. מתוך כל אלה, אאודי היא אחד היצרנים היותר מעניינים בפלח הפרימיום שלא חדלה לספק המון דגמים וגרסאות ותחזיות בתחום החשמלי אך לאחרונה היא חשפה את האחיות למשפחת A5 וזה קרה לקראת סוף השנה שעברה. כעת המכוניות הללו שבנויות על אותה פלטפורמה של ה-A4 שנחשבת למשפחתית של אאודי, הגיעו לישראל.
בחברת צ’מפיון מוטורס, יבואנית אאודי לא חיכו יותר מדי והמכירות כבר בעיצומן ולכן ראינו הזדמנות לבחון את אחת מהן, מה שבמקומות רבים נקרא “גרסת כניסה” או הגרסה המשפחתית והכוונה היא ל-A5 ספורטבק בעלת 5 דלתות שלפי המידע שזרם אלינו מחו”ל כבר בסוף השנה שעברה, היא ואחיותיה עברו עדכון משמעותי שכולל רמזים משמעותיים במישור הטכנולוגי שיגיעו בתקופה הקרובה בדגמים אחרים של אאודי עד שהיצרן הגרמני יהפוך את עורו ליצרן מכוניות חשמליות.
ה-A5 המעודכנת נחתה כאן בשלוש רמות גימור: הראשונה נקראת ספורטבק TFSI35 עם מנוע בנפח 2.0 ליטרים בהספק צנוע יחסית לדגם הזה של 150 כוחות סוס (ע”ע גרסת כניסה) ועם ניסיון לפצות על כך ברשימת אבזור טובה ושדרוג טכנולוגי. רמת הגימור השנייה היא TFSI40 ובליבה פועם אותו מנוע אך בהספק גדול יותר, עם 204 כוחות סוס. שתי המכוניות מציעות תיבת הילוכים זהה עם צמד מצמדים ו-7 מהירויות בטכנולוגיית S-Tronic וגם את אותה רשימת אבזור אך הן נבדלות זו מזו בנתוני הביצועים ובצריכת הדלק וגם במחיר כמובן. בקצה העליון של רשימת הדגמים נמצאת הספורטיבית של המשפחה שנקראת RS 5 והיא ראויה לפרק נפרד בסיפור הזה, ולו רק בזכות המנוע שפותח בשיתוף עם פורשה.
אנחנו קיבלנו למבחן את הספורטבק צנועת ההספק, עם תג מחיר של 336,000 שקלים ואם “תלבישו” את המכונית בחבילת תוספות שנקראת Luxury, תתבקשו על ידי אאודי להוסיף עוד 26,200 שקלים, מה שיהפוך את המחיר של המכונית ל-362,200 ש”ח ותאמינו או לא, זאת ה-A5 הזולה ביותר כי מחירה של האחות שלה בגרסת TFSI 40 מתחיל ב-375,000 שקלים וחבילת התוספות הנ”ל מעבירה את המחיר מעבר ל-400 אלף שקלים.
אם נודה על האמת, זה לא היה קל לקרא למכונית המבחן שלנו “הגרסה הזולה מכולן” ולכן בחרנו לקרא לה “הגרסה הכי פחות יקרה” במשפחה. ועדיין, המשימה הייתה לבחון את הדגם שמציע שורה של עדכונים טכנולוגיים ורענון בעיצוב ולהבין מהי רמת הביצועים של אותה יחידת כוח שכוללת מנוע בעוצמה של 150 כוחות סוס ומומנט של 27.5 קג”מ בסיוע חשמלי קל ותיבת הילוכים אוטומטית מהזן המהיר והמדויק של אאודי.
ליטושים אלגנטים הכרחיים
ניסינו לאמץ את הזיכרון ולהיזכר מתי ראינו בפעם האחרונה את ה-A5 ספורטבק בכבישי ישראל ויותר מכך, מתי ראינו בכלל איזו מכונית ממשפחת ה-5 של היצרן מאינגולשטאט ולא כל כך הצלחנו. אחרי שנחרדנו מחשש קל שלקינו באמנזיה, נרגענו ונזכרנו שבעצם לא מדובר בדגם הפופולארי והנפוץ ביותר של אאודי בישראל ולכן כפועל יוצא מכך, יוצא כי מדובר במכונית נדירה למדי שמתאימה באופייה למי שמחפש מכונית יוקרה עם נוכחות צעירה וספורטיבית ואיכות הנדסית גבוהה. ה-A5 ספורטבק ואחיותיה בגרסאות קופה, אס ליין או האחות הכי קרבית בגרסת RS מעולם לא היו בהגדרה של “מכונית שקופה” ושמחנו לגלות כי גם הגרסה החדשה והמעודכנת שלה נותרה נאמנה למה שהיכרנו.
מכונית החדשה עברה שיפוץ מחויב המציאות בחזית ובזנב והדברים בולטים במיוחד בעיצוב הפגושים, הגריל וכמובן בפנסים הקדמיים והאחוריים שמציגים חתימת אור אלקטרונית יפה להפליא בטכנולוגיית LED בוהקת שנראית כמו תכשיט לילי. תוסיפו את תאורת האיתות הדינמית ותקבלו נוכחות מצוינת בכל שעה משעות היממה ופרט לאלה, קווי המתאר והמידות נותרו כשהיו וניכר שהנגיעות האלגנטיות לצד שפע החיישנים, חיישני המרחק והמצלמות מלפנים ומאחור עושים את העבודה.
קו טכנולוגי חדש בתא הנהג
שינויי העיצוב הפנימיים בתא הנהג ובחלק הקדמי במיוחד הרבה יותר מהותיים. אאודי החליטו לזנוח את חוגת בחירת מצבי הנסיעה ועל הדרך להעביר גם את ממשקי ה-MMI שלהם למסך מגע במרכז הקונסולה שמקבל את המשימה לנהל ולבחור את אופי המכונית. אותו מסך מרכזי חדש בגודל 10 אינץ’ כולל את כל תפריטי התפעול אך בשלב זה לא בעברית, וזה כאמור מחליף את חוגת התפעול המוכרת שהייתה עד היום וכשם שהיא סיימה את תפקידה ב-A4 המשפחתית, כך גם כאן וככל הנראה גם בשאר הדגמים החדשים שיגיעו בהמשך. פינוי החוגה וכל תשתית התפעול שלה, הותיר מקום לתא אחסון גדול יותר בפאנל המרכזי בין המושבים הקדמיים ובנוסף, אאודי החליטו להשאיר שם את כפתור השליטה בעוצמת המוזיקה ולא להעביר את זה בלעדית למסך המגע וטוב שכך, לטובת הפעלה אינטואיטיבית קלה ומהירה של הפונקציה החשובה הזאת.
מתחת למסך המולטימדיה נמצאת מערכת המיזוג האלקטרונית שפועלת בנגיעה אף היא וכשם שהמערכת הייתה טובה בעבר, כך גם כיום כשתוספת החשובה היא אזור מיזוג שלישי ליושבים מאחור לרבות בחירת טמפרטורה נפרדת. לצד הלחצנים הרגישים של הפעלת המיזוג נמצא לחצן נוסף שמאפשר בחירת מצבי התנהגות המכונית בין מצב חסכוני למצב דינמי כשהמצב מוצג במסך המולטימדיה והבחירה נעשית שם.
לוח השעונים הדיגיטלי בטכנולוגיית וירטואל קוקפיט שכולל בתוכו את שלל תפריטי הנסיעה ממחשב הדרך מגיע רק בתוספת מחיר במסגרת חבילת Luxury וגם הוא לא כולל מידע בעברית. חבילת מושבי העור שהייתה במכונית שלנו יחד עם מערכת השמע מבית באנג אנד אולפסון עם 19 רמקולים ואפילו מערכת בקרת השיוט, כולם כלולים יחד עם חישוקי 19 אינץ’ לגלגלים באותה חבילת אבזור שמחירה 26,200 שקלים והיא אכן טובה ואיכותית על שלל המרכיבים שלה אך יחד עם זאת היא העלתה תמיהה גדולה: מה מקבל לקוח בחבילה הבסיסית במחיר 336,000 שקלים? האם בימנו יש מערכת בקרת שיוט ברכב פרימיום שמגיעה רק כתוספת ולא במחיר הבסיסי? האם מושבי עור ומערכת שמע איכותית לא נכנסים לרשימה בסיסית של מפרט אבזור ברכב יוקרה שאיננו מקטגוריית רכבי הקומפקט או למטה מכך? התשובות לאאודי.
מבחן המנוע
כאמור, גרסת המבחן שקיבלנו כללה את המנוע עם ההספק הצנוע ביותר במשפחה, 150 כוחות סוס וגם מומנט צנוע של 27.5 קג”מ עם נתון זינוק של 9.1 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש. זה איננו מנוע של ביצועי ספורט והוא משדר התנהגות שמיועדת לצריכת דלק טובה יותר וגם פליטת מזהמים נמוכה יותר בזכות סיוע חשמלי קל, אבל השאלה הגדולה היא כיצד המכונית מתנהגת על הכביש בנסיעה עירונית ובכבישים הפתוחים והאם העיצוב הדינמי והאבזור העשיר מתכתבים גם אם התנהגות הכביש ואיכות הנסיעה עצמה? האם הזאב אכן זאב או שמא מדובר בזאב מבחוץ ובגור זאבים תחת מכסה המנוע.
יחידת הכוח נכנסת לפעולה נמרצת כבר ב-1,300 סל”ד שם מתקבל המומנט המרבי. למרות שמדובר במכונית שמשקלה מעל טון וחצי ואורכה מתקרב לחמישה מטרים, זריזות התגובה בסל”ד הנמוך נוטעת בנו תקווה שהחגיגה תוכל להימשך גם בשלבים הבאים. לא באנו לבחון כאן רק את צריכת הדלק המינימלית וגם לא את חרישיות הנסיעה בכביש כי את האופי הדינמי שלה ולכן בבוחר מצבי הנסיעה בחרנו את המצב הדינמי. מערך המתלים והבולמים שלה מיטיב לעשות את העבודה ולהתמודד עם העברות המשקל ועם הטיפוס על פסי ההאטה ברחובות העיר וגם שומר על איזון נאה בסיבובים בלי נטיית גלגול מורגשת.
המנוע מכוון לפעולה חלקה ורגועה עד כמה שיותר והוא לא ממש שמח להחזיק את ההילוכים לאורך זמן, ממש כמו כל תיבת הילוכים גרמנית כפולת מצמדים אלא שכאן, בשונה מטכנולוגיית ה-DSG המוכרת של מכוניות רבות בקונצרן פולקסוואגן-אאודי, כאן יש את הטכנולוגיה המחודדת יותר שנקראת S-Tronic והיא זו שדואגת להריץ את תיבת ההילוכים מעלה ומטה ולמשוך כשנדרש לעשות זאת במצב הספורטיבי ביותר. תאוצות הביניים היו טובות ולא הורגש חוסר ביטחון למרות שבמקומות מסוימים היינו שמחים מאוד לקבל יותר כח ולא רק זמינות כח וזה ההבדל המשמעותי.
זמן לסכם
נסיעת המבחן הסתיימה עם תובנות ברורות לגבי הגרסה החדשה כי מדובר במכונית מצוינת למי שזקוק לחליפה ספורטיבית וטכנולוגית ברמת בטיחות גבוהה ובמיוחד עם נוכחות ומצוינת ואבזור באיכות גבוהה. הצעד הקטן שעשו באאודי עם העדכונים החיצוניים ויותר מכך עם העדכונים הפנימיים הוא צעד מצוין אבל הוא לא בוצע עד הסוף. יצרני רכב רבים הצליחו לעובר את משוכת התפעול בעברית ובהם גם יצרניות מכוניות יוקרה שנמכרות במאות בודדות מידי שנה. בשנת 2021 הגיע הזמן שגם אאודי תיכנס לעידן השפה העברית, תוסיף למכונית טעינה אלחוטית, תצייד את המכונית בשקעי טעינה לרוב ויותר מכך, תכלול את האבזור החיוני בחבילה הבסיסית ולא כתוספת מיוחדת ע”ע בקרת שיוט מסתגלת.
ביצועי המנוע וההנעה הקדמית (לא קוואטרו) סיקרנו אותנו במיוחד כשיצאנו לדרך אולם בסופו של דבר התברר כי למרות שמדובר ב-150 כוחות סוס ומומנט של 27 קג”מ, יחידת הכוח הסתדרה מצוין עם משקלה של המכונית והיא נעה בצורה זריזה, מהירה ובמיוחד חלקה ושקטה על הכבישים בהם נסענו. ניתן לקרא לה בפירוש הגרסה המשפחתית כי יש בה יותר מקורטוב פרקטיות במישורים רבים, החל ב-5 דלתות, תא מטען נדיב עם 465 ליטרים, מידות גדולות ומרווחות בחלל הפנימי עם בסיס גלגלים של 2.83 מטרים וצריכת דלקהגיונית של 17 ק”מ לליטר על פי היצרן ואילו בחיים האמתיים התקבל נתון של 12 ק”מ לליטר אך התחושה היא כי ניתן היה לקבל נתון מתון אף יותר אם מקפידים להישאר יותר במצב נסיעה חסכוני אך אל תצפו לנתון חסכוני קיצוני.
הפיל שנמצא בחדר הוא המחיר של המכונית, וגור הפילים שנמצא גם הוא בחדר הוא עלות מחיר חבילת האבזור שכוללת לדעתנו מערכות ורכיבים שצריכים להיות כלולים במחיר הבסיסי, גם אם צריך לסדר את זה בצורה מכובדת יותר בקטלוג. צריך לבלוע את הרוק כשמביטים על המחירים (תג המחיר הבסיסי 336,000 שקלים ובתוספת חבילת האיבזור, מטפסים ל-362,000 שקלים) ואז לגלות שיש כמה חורים בגבינה הזאת. האאודי A5 ספורטבק היא מכונית מיוחדת לטובה, אבל המפגש של גרסת TFSI 35 עם סף הציפיות של הנהג הישראלי מרכב שכזה בשורת הביצועים הוא האתגר שעליה לפצח. ימים יגידו כמה תכשיטים כאלה נראה על הכביש וכמה אחיות חזקות שלה יהיו שם לצידה.
אאודי A5 TFSI 35 ספורטבק
אורך: 4.757 מטרים
רוחב: 1.843 מטרים
גובה: 1.368 מטרים
מרחק סרנים: 2.829 מטרים
נפח תא מטען: 465 ליטרים
מנוע בנזין: 2.0 ליטר טורבו בסיוע חשמלי קל
הספק מנוע: 150 כוחות סוס החל מ-4,000 סל”ד
מומנט: 27.5 קג”מ החל מ-1,300 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים עם 7 מהירויות
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.1 שניות
מהירות מרבית: 210 קמ”ש
מחיר: 362,000 שקלים