מכונית שנוסעת לבד? "אולי בעוד עשר שנים"

ענקית הטכנולוגיה BOSCH לא רואה התכנות קונקרטית למכונית אוטונומית בטווח הנראה לעין. "מסובך יותר מכפי שיצרני הרכב דמיינו"

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

ב-2010 סברו מומחים בענף הרכב שהמכונית האוטונומית תוכשר בתוך פרק זמן של עשר שנים. כיום מבינים, שהתחזית הזו הייתה מופרזת לחלוטין, שלא לומר דמיונית. לפי ענקית הטכנולוגיה BOSCH, המספקת מערכות אלקטרוניות ורכיבים שונים ליצרני הרכב עשרות שנים, הסיכוי למכונית אוטונומית דרגה 5, כלומר כזו שאינה זקוקה להתערבות נהג בכלל, איננה על הפרק בעשור הקרוב ואולי אף מעבר לכך. 

זה מספר שנים שכלי הרכב המודרניים מצוידים כסטנדרט או אופציה בתשלום במערכות אוטנומיות דרגה 2, המוגדרות בדרך כלל כסייענים לנהיגה - בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מרחק, זיהוי עצמים, חמיקה ממכשול ובלימה עצמאית. המשמעות היא שדרגה אוטונומית 3 - נהיגה ללא צורך להשאיר ידיים על גלגל ההגה, צריכה להיות זמינה בשנתיים הקרובות בהפצה יותר נרחבת.  

מאידך, הקפיצה לדרגה 4 ו-5 כרוכה בהרבה יותר משתנים - טכנולוגיים ורגולטוריים, ולפי בוש, אנחנו בכלל לא בכוון, שכן יצרני הרכב כל הזמן דוחים את לוחות הזמנים בשל עלויות הפיתוח. חלק ניכר מהם, כמו למשל קונצרן פיג'ו-סיטרואן החליטו לשנות את דעתם בצורה החלטית ולפנות לספקים חיצוניים שיבצעו עבורם את ההסבה הטכנולוגית בעתיד. "בשקלול עלויות הייצור של המערכות האלה מחיר המכונית הסופי לצרכן מזנק בשיעור חד, כך שמי שיכול להרשות לעצמו גם ככה לא יהיה הנהג, אלא יישב במושב האחורי", כך אומר מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן קרלוס טאוורס.

המנהל הטכני של BOSCH, מיכאל בולא, מודה שצריך להנמיך ציפיות. "תעשיית הרכב, בדיוק כמונו, הגיעה למסקנה שהטכנולוגיה הזו - שציפינו שתהיה בשלה בתוך 5 או 7 שנים אחרי 2010, הרבה יותר מסובכת מכפי שהמהנדסים שלנו דמיינו. וזה במיוחד נכון לשימוש במכונית אוטונומית בערים פקוקות עם צפיפות אוכלוסין גבוהה, שם גם נדרשים אישורים, תקנות ורגולוציות קשות לפיצוח. זה משליך גם על שימוש במוניות רובוטיות ומערכות היסע עצמאיות כמו שאטלים מתוחכמים - אני לא רואה את זה קורה ב-5 השנים הקרובות וגם לא בעשר השנים הקרובות. בכל מקרה, כל תאריך שמישהו יעז לנקוב בו הוא היפותטי לגמרי".

חברת הרכב היחידה שמרשה לעצמה להבטיח קידמה אוטונומית בתחום זה היא טסלה, ששמה נקשר מצד אחד לחידושים רבים וביצועים משכנעים, אולם לא פעם ולא פעמיים הייתה מעורבת בתאונות דרכים בהן הוכח כי מערכת הנהיגה האוטנומית הייתה בשימוש. ואולם מלבדה, אין כיום אף יצרן רכב שמציב בחזית הפיתוחים שלו "רכב ללא נהג", וזאת מתוך ההבנה שרחוק היום שבו באמת נוכל לתת למכונית לקחת אותנו במקום שניקח אותה.