מלך השכונה: פלייסטיישן 5 - ביקורת

קונסולת הדור הבא של סוני מציגה פיצ'רים חדשים שמכניסים את השחקן לתוך החוויה, ומהירות שלא חווינו עד היום

מתן בן ישי
מתן בן ישי
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

הרגע שכולנו מחכים לו ממש מעבר לפינה, וב-19 לחודש קונסולת הפלייסטיישן 5 תשווק רשמית בישראל. בזמן שבדור הקודם ה-PS4 ניצח במלחמת הקונסולות בלי למצמץ, בדור הנוכחי מיקרוסופט העלתה את הרף והחזירה מלחמה עם קונסולת האקס בוקס Series X. אז איך ה-PS5 בדור הקונסולות החדש, והאם הוא מצליח לעמוד בציפיות של כולנו? אני חושב שהתשובה היא חד משמעית - כן. ותודה רבה לישפאר, שסיפקו לי את הקונסולה לסקירה.

עיצוב הקונסולה והשלט
אם האקס בוקס Series X מעוצב כמו קופסא שחורה, אז הפלייסטיישן 5 לחלוטין מרגיש כמו עב"מ. אני מניח שהמעצבים של סוני רצו להעניק לשחקנים את התחושה שמדובר במוצר שהוא "לא מהעולם הזה" - והוא יעניק למשתמש חוויה שאף מכשיר אחר לא יצליח. אין ספק שהגימור מושקע, ומרגישים כי אנחנו מחזיקים מוצר איכותי. אני חושב  שמדובר בטעם אישי - יש כאלו שמתלהבים מהעיצוב החייזרי, כי מצד אחד הקונסולה מעוצבת בצורה מאוד ייחודית והיא מבדילה את עצמה מכל שאר המכשירים שעל המדף.

מצד שני אי אפשרת להתעלם מהעובדה שהיא גדולה ותופסת הרבה יותר מקום מכל קונסולה אחרת בשנים האחרונות. לא נורא, כמו שאנחנו מכירים את סוני, היא תוציא גרסא רזה יותר בעתיד. אישית, ברוב זמני אני שחקן PC, כך שהעיצוב פחות משמעותי עבורי. מה שבטוח - תתכננו את המדפים בהתאם.

שלט ה-DualSense החדש קצת יותר גדול משלט ה-Dualshock של הדור הקודם, והעיצוב שלו הרבה יותר נקי ואלגנטי, בזמן שהחלק האחורי מחוספס על מנת לאפשר אחיזה טובה יותר. החידוש האמיתי בשלט הוא הפיצ'רים החדשים, והדרך שהפלייסטיישן 5 בוחר להדגים אותם לשחקנים היא מקסימה בהחלט: כל קונסולה מגיע עם המשחק Astro's Playroom מותקן -   פלטפורמר פשוט שלמעשה מלמד את השחקנים על המבנה של הקונסולה והיכולות של שלט ה-DualSense החדש, וידגים לכם מה הופך אותו לייחודי.

הראשון מבין הפיצ'רים הללו הוא ה-Adaptive Triggers, שמגיב ומתאים את הרגישות של הטריגרים והג'יירו בהתאם למתרחש על המסך, כך שבמקרים מסויימים שחקנים יצטרכו ללחוץ חזק יותר על הכפתרים בעת מאמץ, או אפילו לנשוף לתוך המיקרופון של השלט בשביל לבצע פעולות בתוך המשחק הקשורות לרוח. גדול.

הפיצ'ר השני הוא ה-Haptick Feedback, שמדמה רטט הרבה יותר מציאותי בהתאם למתרחש על המסך. זאת אומרת שהרטט הרבה יותר "נקודתי" ואימרסיבי שמכניס את השחקנים אל החוויה. הרטט באמת יחודי, והוא ידמה זרימת נחל מים, ובאמת שצריך להחזיק את השלט על מנת שתוכלו להרגיש את ההבדל בעצמכם.

מעניין לראות האם אלו פיצ'רים שבאמת יוטמעו לתוך משחקים בדור החדש, או שישכחו, כמו ה-Touchpad של הפלייסטיישן 4, שלא זכה לממש את הפוטנציאל שלו ולבסוף תיפקד בתור סתם עוד כפתור בשלט.

ברגע שחיברתי את הקונסולה לחשמל, ציפיתי לראות את אותו תפריט כחול בוהק שמעיר את כל החדר שהכרנו בדור הקודם, אבל לא. סוני הלכה הפעם על עיצוב הרבה יותר סולידי, עם תפריטים בצבעים כהים ואלגנטים. הקונסולה מבקשת להרשם או להתחבר עם שם המשתמש הקיים שלנו, והנה אנחנו מוכנים להכנס לדור הבא.

התפריטים של הקונסולה לא השתנו יותר מידי, אבל הם הרבה יותר מהירים ונגישים לשחקנים, ואין ספק שניתן להרגיש את המהירות של כונן ה-SSD החדש. אחד מהפיצ'רים החדשים של הוא קלפי פעילויות, שמייצגים בעצם מטלות שונות או אתגרים שונים שאנו יכולים לבצע במשחקים. כל לחיצה על כל קלף תעביר אותנו ישירות לאותו אתגר או שלב - ללא מסכי טעינה או זמן המתנה.

בין השאר הקלפים הללו גם מציגים טיפים לשחקנים שנתקעו במשחק, כך שאנחנו כבר לא צריכים להרים את הפלאפון ולחפש Walkthrough ברשת. שוב - מדובר בפיצ'ר מדהים במידה והמפתחים אכן יאמצו אותו כראוי.

הפלייסטיישן 5 רוצה להיות הרבה יותר "חברתי", והוא מגיע מוכן ישר לסטרימינג ברשת עם צ'אט מובנה, ויאפשר לכם לשדר ישירות מהקונסולה עצמה. אבל בשביל זה שחקנים יצטרכו לרכוש קודם את המצלמה של ה-PS5. מדובר באופציה הרבה יותר זולה ממחשב סטרימינג, זה בטוח.

משחקים וביצועים
בניגוד לאקס בוקס Series X, הפלייסטיישן כן כולל משחקי השקה, אבל נכון לעכשיו רק ספיידרמן: מיילס מורלס ו-Demon's Souls הם אקסקלוסיביים. בשביל להתחרות ב-Game Pass של מיקרוסופט,  סוני מציעה שירות בשם ה-PS Plus Collection  - שכולל 20 משחקים קלאסיים מהדור שעבר. אני קיבלתי את ספיידרמן: מיילס מורלס, ותוכלו לקרוא את הביקורת והחוויה שלי איתו כאן, אבל אי אפשר לומר שהמבחר עצום, בטח אם משווים למתחרה. לפחות לעכשיו, שחקנים צריכים להסתפק בספרייה הקיימת שלהם.

זמני העלאת המשחקים עומד על מספר שניות בודדות, והתפלאתי לגלות שבדור הנוכחי מסכי טעינה  כמעט ולא קיימים בתוך המשחקים עצמם: לבצע Fast Travel במשחק כמו ספיידרמן לקח לי פחות מ-2 שניות, בזמן שבדור הקודם הזמנים עמדו על 15 שניות. גם משחקים כמו God of War או The Last of Us II - מהכבדים של הדור הקודם, עלו תוך שניות ספורות. זה פשוט מטורף. אין ספק שבדור הזה אנחנו משחקים יותר ומחכים פחות.

בדור הקודם, הפלייסטיישן 4 הרעיש. מאוד. לא מעט שחקנים התלוננו שיש להם מטוס פרטי בבית. בדור החדש סוני דאגה להתקין מאווררים מפלצתיים על הקונסולה, ואני שמח לבשר כי אנחנו כבר לא צריכים לפחד שהקונסולה תתפוצץ מרוב מאמץ. גם לאחר כמעט 16 שעות משחק בספיידרמן (עם הפסקות קצרות באמצע, אני לא מכונה) הפלייסטיישן 5 נשאר שקט. מעניין אותי לראות מה יקרה עוד שנתיים-שלוש, לאחר שיצאו משחקים אפילו יותר כבדים שיסחטו את החומרה של הקונסולה עד הסוף, והאם זהו עדיין יהיה המצב.

 

אני קיבלתי את הגרסה בעלת 825 ג'יגה וכונן דיסקים, והתפלאתי כאשר ראיתי שבפועל רק 667 ג'יגה נשארו בתור מקום פנוי. זה אומר ששחקנים יצטרכו לבלות הרבה זמן בהתקנות ומחיקות של משחקים, במיוחד אם נתחשב בעובדה שגודל המשחקים רק עולה ועולה.

זה אומר שמערכת ההפעלה שוקלת יותר מידי, אבל אין מה לעשות - יש מחיר לכל הפיצ'רים המהירים שהקונסולה הזו מציגה. שחקנים כן יכולים לאחסן משחקים על כונן חיצוני, אבל רק משחקים מהדור הקודם יעברו ויעבדו דרך אותו כונן. המשחקים של הדור החדש חייבים להיות מותקנים על כונן ה-SSD של הקונסולה בשביל לעבוד. סוני כבר אישרה כי היא תשחרר בעתיד כונני SSD חיצוניים נתמכים, אבל נכון לעכשיו אין יותר מידי מה לעשות בנידון.

לסיכום
מלחמת הקונסולות נגמרה, ואין באמת מנצחים. זה רק בדמיון. מעכשיו יש רק מה שכל שחקן מצפה לקבל בתמורה. לכל קונסולה יש את היתרונות והחסרונות שלה. אקס בוקס התחילה לספק שירותים, וסוני תמשיך לשחרר משחקים אקסקלוסיביים שתמיד יסחטו את המיץ של הקונסולה, וזו בעצם הסיבה שרכשתי סוני לאורך השנים, למרות שאני בעיקר שחקן מחשב.

מי שמכור, ירכוש את הסוני עם או בלי הביקורת שלי, אך אני יכול להבטיח לכם שבהחלט מדובר ביורש ראוי לפלייסטיישן 4. הדור החדש מציג לא מעט חידושים ושידרוגים. כונן ה-SSD המהיר שלו מצמצם לנו את זמני הטעינה, והיכולות של שלט ה-DualSense החדש אימרסיביות ועוזרות להכניס את השחקן לתוך החוויה, וגורם לכל שלט אחר להרגיש מצועצע, וזהו רק קצה הקרחון ממה שמצפה לנו. אמנם הקונסולה לא מכילה יותר מידי משחקי השקה ובעיקר מסתמכת על הדורות הקודמים - אבל אפשר לומר אותו הדבר בדיוק על המתחרה.