עושים סדר: מה בין חשמל ל-Mild Hybrid?

מבולבלים? אתם לא לבד. מהי מערכת Mild Hybrid וכיצד עובדת במכוניות המודרניות?

כפיר כשריאן
כפיר כשריאן
Getting your Trinity Audio player ready...
מערכת היברידית מתונה של חברת אאודי. שימוש במצבר 48 וולט ומתנע-גנרטור
מערכת היברידית מתונה של חברת אאודי. שימוש במצבר 48 וולט ומתנע-גנרטור
שנה גודל פונט א א א א

המעבר להנעת חשמל בעולם המערבי הוא כנראה עובדה מוגמרת; תקנות זיהום האוויר של האיחוד האירופי הולכות וסוגרות על יצרניות הרכב שירצו למכור את התוצרת שלהן ביבשת הישנה. מידי כמה חודשים התקנות הללו הופכות ליותר אגרסיביות ויש לא מעט יצרניות שצפויות לשלם קנסות כבדים על חריגה בפליטת המזהמים, קטנה ככל שתהיה. קברניטי מחלקות הפיתוח של הטכנולוגיה החשמלית יתארו לכם את התקופה הזאת כקשוחה בחייהם המקצועיים, לא מהסיבה שאינם מסוגלים בהיבט הטכנולוגי לפגוש את היעד (ממוצע של 95 גרם פיח לק"מ) אלא מהסיבה ששעון החול אוזל במהירות והיעדים אותם מציב האיחוד האירופאי משתנים מידי כמה חודשים ולרעתם של היצרנים.  

ע"מ לעמוד בממוצע, מרבית יצרניות הרכב מטמיעות בצי הדגמים שלהם טכנולוגיות חשמליות שיורידו את ממוצע פליטת המזהמים ובתרגום חופשי, יקטינו את הקנס הצפוי כמה שרק אפשר כיוון שאצל מרבית היצרניות הקנס בלתי נמנע, נשאר לראות רק מה יהיה גובהו. היברידי, פלאג- אין היבריד, חשמל ומימן אלו הטכנולוגיות המרכזיות בהן קהל הצרכנים נתקל, מי יותר ומי פחות כולם מבינים שמדובר בשילוב מנוע חשמלי בקונסטלציה מסוימת שמשפרת את צריכת הדלק אך בעיקר מצמצמת את פליטת המזהמים. לאחרונה קהל הלקוחות הישראלי נתקל בזן חדש של טכנולוגיה שעלולה לבלבל אותו בשם Mild Hybrid או בתרגום חופשי לעברית מיקרו היברידי או היברידי לייט אם תרצו ולעתים גם היברידי-מתון.

יבואני הרכב ישווקו את המכוניות הללו כהיברידיות והם לא טועים או משקרים שכן מדובר בהנעת כלאיים המשלבת מנוע בעירה מסורתי לצד מנוע חשמלי קטן, ומצד שני זאת לא מכונית היברידית כפי שהכרנו עד היום אלא גרסת ביניים משונמכת שבאה לשחוק נתוני זיהום האוויר ולצמצם אותם עד שהטכנולוגיה ההיברידית המלאה והחשמלית יבשילו. אז מהי מערכת Mild Hybrid או בשמה השני מערכת 48 וולט?

 

מערכת ה-Mild Hybrid בנויה למעשה משלושה חלקים מרכזיים: אלטרנטור, ממיר DC/DC וסוללת 48 וולט. המערכת הקומפקטית ששוקלת ק"ג מעטים, לא מעמיסה יתר על המידה על משקל המכונית ומסייעת לה בתחילת נסיעה ובזמן האצה. בכך היא מורידה למעשה מהעומס על המנוע ובאופן עקיף חוסכת בדלק ובכמות פליטת ה-CO.

בדומה לכל מכונית המשלבת מנוע חשמלי גם כאן קיים מימד הרגנרציה שטוען את הסוללה הקטנה (שעוברת הרבה מאוד מחזורי טעינה ופריקה בחייה) בזמן בלימה. אל תצפו לתוספת כוח משמעותית, לרוב מדובר בכמה כוחות סוס בודדים אך הודות לחיבור המערכת למצלמות ולרדאר המכונית, תיזמון תוספת הכח שמנוהל אלקטרונית הוא מה שעושה את ההבדל. עוד יתרון של המערכת טמון בגודל הקומפקטי שלה המאפשר להתקינה גם במכוניות קטנות, קומפקטיות וזולות שאינן מסוגלות להכיל מערכת היברידית מלאה כמו למשל הסוזוקי איגניס שהתחל בקרוב להימכר בישראל.

למערכת ה- Mild Hybrid יש תפקיד נוסף שבא לסייע למנוע הבעירה לצמצם את העומס ולחסוך בפליטת מזהמים. במהירות שיוט סוללת ה-48 וולט מזינה את מערכת ה-12 וולט, המצבר הקונבנציונאלי והמוכר ובכך למעשה אחראית לספק לכל מערכות הרכב את החשמל לו הוא זקוק. הסנוניות הראשונות של מכוניות עם טכנולוגיית Mild Hybrid כבר נחתו בישראל וימשיכו לנחות בעתיד כשאחת הבולטות היא הסקודה אוקטביה 1.5 ליטרים Mild Hybrid שתנחת בישראל לקראת תחילת השנה הבאה.