המרוץ היום (ראשון) במונזה הזכיר פעם נוספת מדוע התאהבנו בפורמולה 1. הגרנד פרי האיטלקי נראה במשך פרקים מסוימים כמו סרט של כריסטופר נולאן - אתה יודע שמשהו גדול ומרגש עומד לקרות אבל בכל זאת חושב שכבר למדת את הטריק ושום דבר לא יכול להפתיע אותך. למרות זאת, התפניות בעלילה לא מפסיקות להלום בך עד שבסופו של דבר התסריט נשזר בצורה מושלמת.
רבים טוענים כי צריך לסגור את הענף מכיוון שלואיס המילטון ומרצדס הגיעו לרמת שלמות שהפכה את המרוצים לשעמום אחד גדול. אבל דווקא לאחר שאמש הצליח לנפץ את שיא המהירות של כל הזמנים בסבב, הבריטי ביצע טעות קשה שעלתה לו בלא מעט נקודות.
מי שניצל בצורה הטובה ביותר את המרוץ הלא שגרתי בעליל הוא פייר גאסלי מאלפא טאורי הקטנטנה, ששמר על הפסגה מרגע העצירה באמצע המרוץ בזכות קור רוח מעורר השראה. כזכור, רק לפני שנה הצרפתי נזרק מרד בול לפני המרוץ באיטליה מכיוון שלא היה מספיק טוב. כמובן שזו הזכייה הראשונה שלו אי פעם בגרנד פרי (פודיום שני בקריירה). זו גם הזכייה הראשונה אי פעם של הקבוצה האיטלקית תחת שמה החדש ומי היה מאמין שדווקא הקבוצה הצנועה היא זו שתדאג לכבוד של ארץ המגף בתקופה שבה אחותה הגדולה עושה הכל בשביל להכתים את שמה המפואר. יש לציין, כי גאסלי הוא גם הצרפתי הראשון שזוכה בגרנד פרי מזה 24 שנים.
נהג נוסף שהיה היום לא פחות ממדהים הוא קרלוס סאינס, הנהג של מקלארן טיפס מהמקום השלישי במוקדמות אל עבר המקום השני - פודיום שני בקריירה של הספרדי. לאנס סטרול מרייסינג פוינט קטף את המקום השלישי כשהקנדי חזר לפודיום אחרי שלוש שנים. לאנדו נוריס המשיך את העונה הנהדרת שלו עם המקום הרביעי במרוץ שהיה על טהרת הנהגים הצעירים של הסבב. ולטרי בוטאס לא ניצל את המעידה של חברו לקבוצה (המילטון סיים שביעי) וסיים במקום החמישי.
על אף שהיו היום לא מעט סיפורים מרתקים, ישנם שני רגעים שטרפו את כל הקלפים במרוץ. בהקפה ה-24 המילטון ואנטוניו ג'יובינאצי נכנסו לפיט כשהוא היה סגור לרכבים ושילמו על כך בעיכוב של עשר שניות. דקות בודדות לאחר מכן, הגיע הרגע שפתח את הזכייה בגרנד פרי לכל מי שחפץ - שאלר לקלר איבד שליטה על רכבו ונכנס בעוצמה במעקה הבטיחות. בעקבות זאת, המרוץ נעצר בהקפה ה-28 למשך קרוב לחצי שעה.
מקס ורסטפן חלם על כך שיצליח לנצל את המעידה של המילטון, אך ההולנדי פישל פעם נוספת בגרנד פרי האיטלקי ופרש בהקפה ה-31 (בעיה במנוע) לאחר שישה פודיומים רצופים. גם אלכס אלבון לא הצליח להציל את הכבוד של רד בול וסיים במקום ה-15.
רנו, שרק לפני מספר שעות חשפה כי את העונה הבאה תחל עם כמה שינויים מסקרנים, כמו השם חדש - אלפין, וכי הקבוצה הצרפתית תשוב לצבע הכחול כיאה לדגל צרפת, יכולה להיות מרוצה מאחר שדניאל ריקארדו ואסטבן אוקון סיימו במקומות השישי ושמיני בהתאמה.
עם זאת, המרוץ היום היווה גם פרידה אחת האימפריות של הענף שזקנתה מביישת את נעוריה. קבוצת וויליאמס תשנה את פניה עם תום המרוץ לאחר 43 שנים רצופות כשהצוות הבכיר בראשות המייסד האגדי, פרנק וויליאמס יפנה את מקומו לטובת חברת ההשקעות, דורליטון קפיטל.
בתוך כך, הבושות של פרארי לא נעצרו במקצי המוקדמות וסבסטיאן פטל נאלץ לפרוש ממרוץ הבית של הסקודריה כבר בהקפה השביעית לאחר כשל חמור במערכת הבלמים. כזכור, הגרמני החל את המרוץ מהמקום ה-17 - הפעם האחרונה שנהג של פרארי עשה זאת היה אי שם בשנת 1966.