סקודה אוקטביה 2021 הוצגה היום (שלישי) בישראל במסגרת אירוע שנערך בתל-אביב בפני כלי התקשורת המקומיים. זהו הדור הרביעי של המשפחתית האסטרטגית של היצרן הצ'כי והוא משקף קפיצת דרך משמעותית הבאה לידי ביטוי בהטמעת מערכות מיקרו-היברידיות לטובת חסכון בדלק וצמצום פליטת המזהמים. האוקטביה נחשפה ב-1959 ועד היום נמכרו בעולם מעל 6.5 מיליון יחידות של האוקטביה מאז שווקה ב-1996 תחת חסות פולקסווגן. גם בישראל, התברגה באופן קבוע בצמרת טבלת המכירות; במחצית הראשונה של 2020 נמסרו בארץ 3,513 אוקטביות (ללא מוניות) והיא במקום השלישי בקבוצתה אחרי יונדאי איוניק וטויוטה קורולה. בסך הכול, סגמנט הסדאן העממי התכווץ ב-33% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד לקצת יותר מ-17 אלף מכירות.
צ'מפיון מוטורס, היבואנית, תשווק את אוקטביה במרכב סדאן וכן במרכב ספייס (סטיישן-קומבי) עם שלוש רמות אבזור ושלושה מנועים. היא מאופיינת בעיצוב דמוי-קופה נמוך וספורטיבי, אך אינה מתפשרת על שטח מחיה ומציגה מידות שימושיות יותר מקודמתה. היא נשענת על בסיס גלגלים של 2.68 מ' (ללא שינוי), אבל היא ארוכה יותר, רחבה יותר ונפח תא המטען מתייצב על 553 ל' ועד קרוב ל-600 ל' במרכב הסטיישן במצב רגיל. כמו כל משפחת המותג הכיתוב SKODA מתנוסס על דלת תא המטען וכסטנדרט היא כוללת חלונות אחוריים כהים ותאורת LED וכן מראות מתקפלות חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח ובלם יד חשמלי.
היא תמכר בישראל ב-3 מפרטים: 'אמבישן' (הבסיסית), 'דינמיק' ו-'סטייל' (היוקרתית). בציוד התקני מערכת מדיה ראשית 8 אינץ' מעוברתת, מערכת שמע 8 רמקולים, מערכת כניסה חכמה לדלתות, בקרת אקלים דיגיטלית דו-אזורית עם פתחי מיזוג ליושבים מאחור, חמישה שקעי USB-C, מערכת שיקוף לטלפון הסלולרי, בלוטות' ועוד. גרסת 'דינמיק' מוסיפה גם חישוקי 17 אינץ', שלדה ספורטיבית עם בולמים קשיחים ומרכב מונמך, קיט ספורט חיצוני, לוח מחוונים דיגיטלי 10 אינץ', תאורת אווירה והגה ספורטיבי. הדגם הבכיר ביותר, 'סטייל' מעודכן גם בתאורת LED מטריקס, מערכת שמע משופרת, צג ראשי מוגדל ל-10 אינץ', טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים ופונקציית גלילה ללא מגע בתחתית המוניטור המרכזי בקונסולה.
באגף מערכות הבטיחות מיישרת קו האוקטביה עם כלל יריבותיה: בלימה אוטונומית, בקרת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעות מפני התנגשות עם עצמים והולכי רגל, מצלמה אחורית מקורית וכן התרעה מפני הרדמות. דגם 'סטייל' מוסיף גם פיקוח על שטחים נסתרים במראות הצד וחיישני חניה קדמיים.
סגל המנועים של האוקטביה מתחיל ב-1.0 ל' טורבו-בנזין 3 בוכנות בעל הספק מרבי של 110 כ"ס מחובר אל תיבת DSG7, אותה מתפעלים דרך מתג אלקטרוני במקום ידית הילוכים טיפוסית. הוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות ועד 201 קמ"ש מרביים. המנוע השני מהווה את החידוש המרכזי במשפחת אוקטביה, וזה מגיע בנפח 1.5 ל' בטכנולוגייה מיקרו-היברידית (או היברידי-קל) הנעזר במצבר 48 וולט וסוללה קטנה כדי לחסוך דלק, לסייע בהאצות ולהפחית את פליטת המזהמים. כאן התפוקה המרבית היא 150 כ"ס ו-25 קג"מ מ-1,500 סל"ד בחיבור אל תיבת DSG7. את ההאצה ל-100 קמ"ש מסיים ב-8.4 שניות והמהירות המרבית היא 225 קמ"ש. לדברי היבואנית, היצרן טרם פרסם את נתוני צריכת הדלק הרשמיים של גרסאות הבנזין, בעוד דגם הדיזל - הפופולרי בקרב בעלי המוניות, מגיע עם 2.0 ל' ו-150 כ"ס ותיבת DSG7 עם האצה ל-100 קמ"ש ב-8.7 ש' וצריכת דלק ממוצעת של כ-27 ק"מ לליטר.
ביבואנית מוסרים כי המחיר ההתחלתי לדגם ה-1.0 ל' בנזין הינו 135 אלף שקלים (לא כולל אגרת רישוי), אולם בשלב הנוכחי יימסרו ללקוחות רק דגמי הדיזל. גרסאות הבנזין טרם השלימו פיתוח במפעלי היצרן ואלה עתידות לנחות בארץ בסתיו ובעיצומו של החורף; באוקטובר יגיע מנוע ה-1.0 ל' ובדצמבר תעשיה עלייה גרסת ה-1.5 ל' מיקרו-הייבריד אחרי שיסתיימו הליכי התקינה האירופית ויפורסמו כל הנתונים הרשמיים.