אאודי Q3 המחודש במבחן: שוסטר אקספרס

בדור השני של רב המכר של 'אאודי' אין בשורה מוטורית גדולה אבל יש ביצוע מצויין של העברת המקל לדור הבא. נסיעת מבחן בכוכב של העשירון העליון

אייל אברהמי

תגיות: אאודי

Getting your Trinity Audio player ready...
אאודי Q3 המחודש במבחן. ליטושים מעל ומתחת (צילום: אייל אברהמי)
אאודי Q3 המחודש במבחן. ליטושים מעל ומתחת (צילום: אייל אברהמי)
שנה גודל פונט א א א א

עומסי החום המטורפים של סוף השבוע האחרון הורידו מן הפרק את כבישי המבחן הקבועים שלנו בים המלח. מילא שלנו חם אבל כשטמפרטורת האספלט חוצה בקלילות את קו ה-50-60 מעלות, גם החיבור של האוטו לכביש הופך להיות בעייתי. אז לאן לוקחים את אאודי q3 החדש? ברוח אוגוסט החלטתי על סיבוב בין החופים של אזור החוף הצפוני.

 

החוף הראשון היה חוף הבונים, ומיד בכניסה מצאתי בוטקה של רשות הטבע והגנים שדרשה תשלום. מעצבן אותי ברמת העיקרון שמבקשים ממך לשלם על ביקור בחוף, אז המשכתי לחוף מעיין צבי, כמה קילומטרים צפונה. בכניסה לחוף חיכתה לי ערימת זבל מטורפת שהקיפה את פחי הזבל, ואני מדבר על כמה מאות שקיות. הקטע המוזר היה שפחי הזבל היו ריקים. ולא, לא רוקנו אותם אחרי שהערימה נוצרה כי לא היה איך לשלוף אותם דרך ההר. התעלמתי וירדתי לכיוון המים כדי למצוא חוף יפיפיה ומרוצף בעשרות ציליות ענק, ועוד קטע מוזר: רוב הציליות היו ריקות מאדם או חיה. מי מקים צילייה ונוטש אותה? לא יודע אבל החלטתי לחפש מקום קצת יותר שקט והמשכתי צפונה.

  

בכניסה לחוף עתלית חונים כמה קארוונים אבל החוף עצמו די ריק וגם כאן המראה הטבעי של החול הצהבהב-חום והמים הכחולים מול המבצר העתיק, מרהיב. הלכתי כמה מאות מטרים, פרשתי מגבת והתכוונתי להתנחל קצת מול הבריזה, אבל טויוטה היילקס נוהמת הופיעה באופק במהירות לא סבירה בעליל כשישבנה מחליק מצד לצד על החול העמוק ובמרחק של מטרים ספורים מהאנשים שעל החוף. על הצד שלה הופיע הכיתוב 'מועצה אזורית חוף הכרמל', עוד הוכחה שמה שאסור לאנשים מן היישוב ובצדק, מותר לכל פקח מתחיל.

  

קיפלתי את המגבת, צעדתי חזרה ל-q3 שהמתין בסבלנות בשמש, וקפצתי להתנחם בשלושה סיבובים על כביש בית אורן שהיה די ריק, ואחר כך בחומוס מיוזע בפורדיס. המסקנות מהסיבוב הזה היו ברורות, גם לגבי המכונית וגם לגבי השהות בישראל בחודש אוגוסט. יאללה, שייגמר כבר הקיץ הזה.

 

פסולת בכניסה לחוף. ליד הפח, מה פתאום בתוכו
פסולת בכניסה לחוף. ליד הפח, מה פתאום בתוכו

הדור הראשון של אאודי q3 הוצג  ב-2011 ומהר מאוד הפך ללהיט מכירות בעולם וגם בישראל. השילוב בין המימדים הקומפקטים, הידידותיות למשתמש, המותג וכמובן המחיר שהיה נגיש יחסית לקרוסאוברים 'פרימיום' יותר גדולים, משך את הקהל לאולמות התצוגה. אודי לא החמיצה את ההזדמנות וכדי לכסות את כל הספקטרום האפשרי ייצרה את ה-q3 עם מגוון עצום של מנועים וברמות גימור ומחירים שנתנו מענה לכל סוג של לקוח שיכול היה להרשות לעצמו את התענוג - מחובבי נהיגה (עם מנוע של 367 כ"ס) ועד עקרי בית. השוק הגיב בחום וה-q3 הפך למראה שכיח מאוד בשכונות המבוססות של גוש דן.

 

בקיץ שעבר הוצג הדור השני של ה-q3 וממש לאחרונה החל להימכר גם בישראל. הבשורה הכי חשובה בדור החדש היא המעבר משימוש בפלטפורמה ששימשה בזמנו את הגולף ואחיותיה, לפלטפורמה ייעודית חדשה ששמה MQB. זה אולי נשמע לכם כמו עניין הנדסי-טכני אבל יש לו הרבה משמעויות, בין היתר בכל הנוגע למרווח הפנימי במכונית, מנקודות התורפה של הדור הראשון.

 

במבט ראשון בחניה, הצללית של ה-q3 מזכירה מאוד את הדגם היוצא ואיש לא יחמיץ את העובדה שמדובר באחות טרייה של ה-q3 היוצא. אגב, הדמיון הזה מטעה שכן הדגם החדש יותר ארוך בכמעט עשרה סנטימטרים מקודמו. בחזית לעומת זאת השינויים דווקא ניכרים עם גריל משפחתי גדול ופנסים שעוצבו מחדש עם דמיון לאאודי a1. כך גם מאחור עם פנסים חדשים ופתחי מפלטים שהוטמעו בתוך הפגוש. אם לסכם את סעיף העיצוב אז ה-q3 היא מכונית נאה, הרמונית ומאוד מעודכנת, אבל נוסיף שגם אין בה שום דבר מסעיר או בולט במיוחד.

 

תא הנוסעים בנוי כמו שאאודי יודעת לעשות - טוב, יעיל ואיכותי. הדבר הראשון שבולט הוא השיפור במרחב הפנימי, ובעיקר כמובן מאחור. לא, זאת לא q7 אבל משפחה עם שני ילדים + מטען בבגאז' מכובד של 530 ליטר, לא תתקשה להתנייד בה. אגב, הפתעה קטנה בתוך תא הנוסעים הייתה שהישיבה מאחורי ההגה לא מרגישה גבוהה כמו שנדמה ממבט חיצוני במכונית. התחושה הזאת מתאמתת כשבודקים את הגובה של המכונית - 156 ס"מ.

 

מעבר לזה מכונית המבחן, ברמת גימור גבוהה, הגיעה כשהיא מרופדת מקיר לקיר בעור רך ונעים, הפלסטיקה ואיכות ההרכבה היו ללא רבב, והבידוד מצויין. מערכת ההפעלה של המכונית, שפועלת דרך מסך מגע צבעוני של 8.8 אינץ', עודכנה לגרסה האחרונה של אאודי, והיא נוחה ואינטואיטיבית לשימוש וכמעט לא נדרש פשפוש מעיק בתפריטים. בנוסף יש צימוד לאייפון ואנדרואיד שבעצם מאפשר שימוש בכל האפליקציות הישראליות. מתחת למסך ישנם כפתורים פיזיים מבורכים לבקרת האקלים ולעוד כמה פונקציות. מה עוד? גם לוח המחוונים מבוסס מסך ורשימת התוספות מכובדת (לפחות ברמת הגימור הזאת) אך באותה נשימה גם לא תפיל אף אחד מהכיסא.

 

בפינת הבטיחות שלנו:  6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, מניעת סטייה אקטיבית מנתיב ובקרת שיוט אקטיבית. אי אפשר להתלונן על הרשימה הזאת, אבל כמו במקרה של האיבזור, גם כאן אין שום דבר שהוא 'אקסטרה' על המפרטים המקובלים. יאללה מתניעים.

 

סוף סוף גיר עדין

ה-q3 מגיע לישראל - לפחות בינתיים - עם שני מנועים מוכרים של קונצרן פולקסווגן: 1.5 ליטרים טורבו (150 כ"ס), ו-2.0 ליטרים טורבו (190 כ"ס). בשני המקרים הם משודכים לגיר אוטומטי כפול מצמדים של 7 הילוכים, כאשר בדגם ה-1.5 ליטרים ההנעה קדמית בעוד שבאחיו הגדול מדובר בהנעת קוואטרו.

 

מכונית המבחן זמינה לנו עם המנוע הקטן, ולמרות אינספור הדגמים שמצויידים בשילוב מנוע-גיר הזה שבהם נהגנו, בכל זאת קצת הופתענו ופעמיים. ההפתעה הראשונה הגיעה מכיוונו של הגיר; זאת הפעם הראשונה שבה נהגתי במכונית עם הגיר הזה שבה הוא התנהג למופת ובלי בלבולים/קפיצות בסל"ד נמוך שהפכו להיות סוג של סימן היכר שלו. בנוסף הוא גם הרבה יותר מעודן באופי הפעולה שלו, במיוחד בסל"ד נמוך ובתנאים עירוניים. אפילו העברה שלו למצב 'ספורט', או שימוש ידני אגרסיבי, משאירים אותו מנומס וחביב.

 

ההפתעה השנייה הגיעה מהמנוע שגם הוא משום מה הרגיש קצת פחות אגרסיבי. במקרה הזה יכול להיות שזה נבע מכך שלמכונית המבחן היו פחות מאלף קילומטרים על השעון ואולי המנוע - אם להשתמש בביטוי עתיק - עוד לא "נפתח". זה לא שחסר כוח אבל משהו בתגובת הדוושה הרגיש קצת פחות נחרץ ואגרסיבי ממה שאני זוכר. הדרך למאה קמ"ש אורכת 9.2 שניות סבירות והספידומטר ייעצר על 207 קמ"שים מרביים.

 

בכל הנוגע לנוחות הנסיעה אאודי עשו עבודה מצויינת. הכיול, שנוטה קלות לצד הנוקשה של הסקאלה, מצליח לרסן היטב את המרכב ומספק אחיזה נייטלית וצפויה גם תחת הרבה עומס. מצד שני הוא גם מצליח לגהץ היטב את כל סוגי יצירות האספלט המקומיות בלי להעביר כמעט כלום לתא הנוסעים, וזה הישג נאה.

 

השורה התחתונה

 

תכנון דור חדש לרב מכר הוא תמיד סוג של דילמה; מצד אחד תמיד ישנו הרצון לשנות, לתקן ולשפר. מהצד השני למה לשנות את מה שהקהל אוהב וחשוב מזה, קונה? במקרה של ה-q3 אאודי בחרה נוסחה ששמרה על הרבה דימיון עיצובי לדור הקודם אך באותה נשימה טיפלה לעומק בנקודת התורפה שלו (המרווח הפנימי) ועדכנה את כל מה שדרש עדכון (עיצוב, בטיחות, תא נוסעים). אולי אין כאן שום בשורה מוטורית גדולה אבל הביצוע של העברת המקל לדור הבא נעשה בצורה מצויינת.

 

והנה הגענו לשורה הכי תחתונה, ועליה כתוב החל מ-253,000 שקלים. זה לא מעט אבל גם לא נורא יחסית לסגמנט (ודגש על היחסית). נדמה לי שעם הנתונים הללו, לא יהיה מופרך להעריך שה-q3 ימשיך להיות כוכב העשירון העליון.

 

 

אודי q3

מחיר: החל מ-253,000 שקל

מנוע: 1.5 ליטרים מוגדש טורבו

הספק: 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד

מומנט: 25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד

0 ל-100 קמ"ש ב- 9.2 שניות

מהירות מירבית: 207 קמ"ש

מימדים: 448*184*156

משקל: 1570 ק"ג