נהיגה ראשונה – קאן אם מאווריק 2019
מלך ה-SBSים, קאן אם מאבריק X3 עדיין שולט בבדידות מזהרת בשפיץ של הקטגוריה, אבל היצרן לא שוקט על השמרים. מוסיף שדרוגים וגם דגם אמצע-דרך זול משמעותית שינגיש את החלום היקר לקהל רחב יותר. יצאנו להתרשם מהכלים החדשים במרחבי צפון הנגב ביום קר וגשום שלא הפריע למסע שלנו להיות לוהט ועצבני
בכל פעם שמדברים על כלי SBS ספורטיביים, ראוי להזכיר שלא קאן אם המציאו את הקטגוריה המופרעת הזו. אבל לפני כ-3 שנים הם הציגו את המאווריק X3 שכתב את כל הכללים מחדש. וזה לא רק מנוע חזק משמעותית מכל מה שחווינו עד אז בתחום, גם לא רק מתלים באיכות שהגיעה היישר מעולם מירוצי המדבר המקצועיים, שילדה מדהימה ומבנה כללי שמזכיר יותר טרופי-טראק מאשר טרקטורון משודרג, אלא השילוב של כל אלה גם יחד. התוצאה הסופית היתה שלם שגדול מסך חלקיו, כלי מוטרף שהמתחרים עדיין לא הצליחו להעמיד מולו תשובה הולמת.
גם אחרי 3 שנים של שליטה בלתי מעורערת בקטגוריה, X3 הוא עדיין ה-SBS הספורטיבי היחיד שאינו טרקטורון משודרג. קצת קשה לקרוא לו SBS כי בתכל'ס זה באגי אמיתי – מכונית למירוצי שטח לכל דבר ועניין, עם תנוחת נהיגה נמוכה ונכונה, עם עבודת מתלים ללא תחרות, עם ביצועי מנוע שלקוחים היישר ממסלולי מירוצים, עם רזומה נצחונות משכנע (כל חמשת המקומות הראשונים בקטגוריית SBS בראלי דקאר האחרון, מספיק טוב לכם?...) וגם, למרבה הצער – בעיקר בזכות מדיניות המיסוי הישראלית המטורללת שאין לה אח ורע בעולם - מחיר שממקם אותו עמוק בקטגוריית הצעצועים לעשירים מאוד בלבד.
כבר כשהגיע, X3 התהדר בתג מחיר שבדגמיו המורחבים/מאובזרים כבר חצה ולא במעט את רף 200,000 השקלים... לא שהמתחרים הישירים מיועדים לכל תפרן ודלפון, אבל העקרון ברור – X3הוא הדובדבן שבקצה ערימת הקצפת וכמו כל דבר טוב, הוא עולה בהתאם. עוד דבר ברור – המחיר הגבוה לא הרתיע כ-1,000 ישראלים להכניס את היד לעומק הכיס ולהגשים את החלום.
אבל גם בקאן-אם לא נחים על זרי הדפנה. העובדה שלמתחרים אין עדיין תשובה ל-3X, לא אומרת שזה לא יקרה בקרוב ועל כן גם הכלי הטוב בקטיגוריה בפער עצום, צריך להתעדכן ולהשתפר. פיין טיונינג שכזה. ואולי גם להוסיף אלטרנטיבה קצת פחות משוגעת שתדבר גם לאלה שדמם פחות רותח ותקציבם לא יכול להימתח עד כדי כך. ובדיוק לכבוד זה התכנסנו שוב ב"חוות צביקה" הסמוכה לקיבוץ רוחמה שבצפון הנגב, על מנת לצאת ליום נהיגה מהיר בדגמי 2019 של המאבריק. החורף הקר וברוך הגשמים הפוקד אותנו השנה כבר דחה פעמיים את אירוע ההשקה הזה והפעם, למרות התחזית הקודרת/סוערת שהובטחה לנו, הוחלט שלא דוחים יותר והנסיעה תתקיים ויהי מה.
וכך אנו מתכנסים בחווה, עטופים בפליזים ובכובעי צמר. אתנחתא קלה לארוחת בוקר עם כל רפרטואר השקשוקות והקפה החם, רגע לפני שנצא החוצה לקור המקפיא, ואנו מקבלים את הבריף על השינויים שנערכו בכלים החדשים: קודם כל - מי שציפה ליותר כוח, שירגיע. היצרנים החליטו על פסק-זמן (זמני כנראה) במירוץ החימוש של השנים האחרונות שהביא על קטגוריית ה-SBS מנועי טורבו מתוחים כמעט עד לקצה, עם הספקים פסיכיים על סף הסיכון הממשי שספק אם רוב הלקוחות מסוגלים להתמודד עימם. כאילו ש-172 כ"ס של המאבריק לא אמורים להספיק לכל צורך, שפוי או לא?... (כמובן שיש כאלה שזה לא מספיק להם – הם יכולים לרכוש חבילות שדרוג). שדרוג חשוב הוא נעילת דיפרנציאל קדמי "חכמה" Smart-Lok בעלת שלושה מצבים (פתוח מלא לנהיגת שבילים מהירה, נעול חלקית ונעול מלא לנהיגת סלעים טכנית) שעד כה היתה חלק מהמפרט של דגם העל XRC, מעתה היא סטנדרט גם ב-XRS המעט זול יותר. חגורת בטיחות בעלת חלק עליון מתכוונן אוטומטית משפרת מאוד את הנוחות, דוושת בלם רחבה יותר מסייעת לנהגים שאוהבים לבלום ברגל שמאל, כיול משופר למתלים, לתגובת דוושת המצערת ולמערכת ה-DPS (תגבור משתנה למערכת ההיגוי).
בנוסף, מכריזה קאן-אם על דגם ביניים חדש למשפחת ה-X3, הממוקם בין דגם ה-HO הבסיסי נטול המגדש המפיק 90 כ"ס (ועולה 127,000 שקלים) לבין דגמי טורבו R בעלי 172 כ"ס, נמצא כעת דגם הטורבו עם אותו מנוע תלת צילינדרי מוגדש בנפח 0.9 ליטר אבל ללא מצנן ביניים ועם הספק מופחת ל-120 כ"ס ומחיר אטרקטיבי בהרבה – "רק" 152,000 שקלים, שזה 52,000 שקלים שלמים פחות מדגם XRS ו-70,000 שקלים פחות (!) מדגם XRC. כל המחירים מתייחסים ל-X3 דו מושבי. מי שחפץ בדגם XRS Max בעל ארבעה מושבים, שיתכונן לחתום על צ'ק בסך 225,000 שקלים.... אופס.
אבל הגיע הזמן לשים בצד את בליל ראשי התיבות הלועזיים, מספרי הסוסים והסכומים השש-ספרתיים ולהתרכז בעיקר, זה שלשמו הגענו עד הלום – נהיגה. לנהוג מהר וחזק ורחוק, הייעוד שלשמו נוצר ה-3X. כרגיל, יוביל אותנו "מר X3", צחי כפרי, בנתיבים עקלקלים דרך צירי השדות המהירים של צפון הנגב, צירי עוקף באר-שבע בואכה הדיונות של צאלים ונחל סכר ומשם דרך ציר הנפט, חצרים וסביב רהט בחזרה לחוות צביקה כדי שנאכל משהו מהמנגל... עבור כל מי שלא מכיר את מר כפרי או שנתקל בו לראשונה, העסק עשוי להיראות כמו טיפול בהלם, שכן מדובר במשוגע עם קבלות... ומכיוון שאני מכיר אותו היטב ומחבב אותו עד מאוד, שלא לדבר על הזדהותי המוחלטת עם שיגעון הלחיצה בגז שלו, אני מכין את עצמי ליום נהיגות "רגיל" ב-X3: להתחיל הכי חזק שאפשר ואז להגביר עוד ועוד ועוד, אבל להפתעתי אנחנו מתחילים די רגוע. הצירים בוציים וחלקלקים וחלק מהנוכחים צריכים את דקות ההסתגלות שלהם לכלים. אבל לאט לאט החבר'ה משתחררים ומתחילים לנגן על הכלים והשגעת בעיצומה.
אני מודה שכאן עשיתי טעות של טירונים ובמקום לקחת את דגם ה-120 כ"ס החדש ואחר כך להשתדרג ל-XRS החזק, התחלתי עם המאווריק החזק ביותר שעופר-אבניר הביאו לנו לחוות צביקה - לא סתם XRS, אלא כלי פרטי של לקוח שהועמד לרשותנו, והתברר שהוא משופר בקיט Stage3 שמעלה את ההספק אל מעבר ל-200 סוסים ומעלה את רמת הרעש לדציבלים אלימים. מצד שני הוא מפנק אותנו במושבי Simpson מעולים ויקרים ובמתלים אפילו עוד יותר טובים מהסטנדרטיים. יהיה קשה מאוד למצוא סיבות לביקורת על הכלי הפסיכי הזה - מכונת מלחמה של ממש, שכלום לא יכול לעמוד בדרכה! היא רוצה כל הזמן להתפוצץ קדימה, חדה כמו סכין, מגיבה, מגהצת, מסתערת קדימה כמו נמר רעב כאילו אין מחר. זינוקי קרב באוויר בגבהים מצמררים? בקלילות. דריפטים ארוכים ומייללים ביציאה מכל פנייה? מה הבעיה. קירות הדיונה הכמעט זקופים שצחי מתקיל אותנו בהם?... לא עושים שום רושם על גרזן הקרב הזה. המנוע מנופח הסטרואידים דוחף קדימה בברוטליות, המתלים מגהצים באדישות הכל אבל את הכל, הקצב הממוצע שלנו אשכרה מבהיל, החיוך שמרוח לי מאוזן לאוזן מעולם לא היה כל כך דבילי.
זה המקום לציין שכלי מוגזם שכזה גורם לכל נהג ממוצע-מינוס לחשוב שהוא קורץ מחומר של אלופי דקאר ובאחה, ושגם האדונים סטפן פטרהנסל ורובי גורדון צריכים להשפיל מבט ולבוא אליו להשתלמות... מה שכמובן לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת. גם למכונה כזו יש מגבלות וכשהן יגיעו, זה יקרה מהר ובאלימות ומוטב להרפות לפני שתצטרכו לבדוק את חוזק כלוב ההתהפכות ולאמת את הצהרות היצרן שמדובר בכלי הבטוח ביותר מסוגו (אני מאמין לו לגמרי, רק לא רוצה לבדוק את זה). ואני מודה שקל מאוד להתרגל לכל הטוב הזה ויהיה קשה לרדת ממנו למאבריק עם 120 סוסים בלבד....
אבל החיים הם לא רק עדרי כוחות סוס משתוללים. מאווריק טורבו אמנם חלש יותר מאחיו החזקים אבל הוא גם קל יותר בכ-50 ק"ג וזה משמעותי. הגלגלים שלו קטנים יותר בכ-2 אינצ'ים, מפשק הגלגלים צר יותר בכ-20 ס"מ ומהלך המתלים קצת יותר קטן – התאוצות והמהירויות הסופיות מין הסתם פחות מהממים, הגיהוץ וספיגת המהמורות מעט פחות רהוטים מאלה שבדגמים הבכירים, אבל מדובר עדיין בכלי זריז ביותר בעל תגובות נמרצות ביותר שמרגיש אפילו עוד יותר חד ומגיב מאחיו היקרים ובמפתיע – לא פחות מהנה לנהיגה. דווקא משום שמדובר בעדר סוסים פחות עצבני, קל יותר לנהג הלא מנוסה ללחוץ עליו ולהעז יותר בלי לפחד שהכלי ינשוך בחזרה וזה נכון במיוחד למי שרוצה ללמוד לשלוט בכלי בהדרגה, גם בהנעה אחורית בלבד, היכן שהמנוע החזק יותר (שלא לדבר על המנוע המשופר) עלולים לבעוט את הזנב חזק מדי ולהעיף אתכם מהשביל...
אני סבור שמי שמחפש את האטרף, ימשיך לרכוש את ה-X3 בדגמיו היקרים, החזקים והמאובזרים ביותר ואף להשקיע בהם כספים רבים נוספים בשדרוגים כי ככה זה בברנז'ה של הכלים הללו. אבל אין ספק שלמאווריק X3 טורבו הבסיסי יש את כל הפוטנציאל להנגיש את החוויה לקהל גדול יותר, לאוו דווקא לנהגים מתחילים ולא מנוסים אלא דווקא לקהל מיושב יותר בדעתו, שמחפש פחות את הקטע הספורטיבי של אדרנלין מפעפע ורצח בעיניים ויותר את חוויית הטיולים ארוכי הטווח – כל מי שהתנסה בכלים הללו יודע שקצב התנועה הממוצע שלהם בשטח מהיר פי 3 בערך, אם לא יותר, מזה של ג'יפ ממוצע, מה שמאפשר להם לכסות בקלות ובנוחות מרחקים גדולים.
עבור מטיילים שכאלה, דגם ה-120 כ"ס יכול להוות תמורה טובה יותר לכסף. חבל רק ש-152,000 שקלים הם עדיין סכום גבוה מאוד, אבסולוטית, עליו יש להוסיף נגרר מתאים, רכב גורר, מקום אחסון ושאר הוצאות גבוהות להחריד, שלא לדבר על תחזוקה שוטפת. אם אתם שואלים אותי באופן אישי? זה כל כך כיף! ובכל מקרה נורא יקר... אבל אתם חיים רק פעם אחת ואם אתם יכולים להרשות לעצמכם – לכו עד הסוף על דגם XRS/XRC ותהנו, אוהו כמה שתהנו.... רק תעשו לנו טובה – בזהירות.
איך עוקבים אחרינו:
https://www.facebook.com/carworld5/
פייסבוק
https://www.instagram.com/sport5_car/
אינסטגרם
https://twitter.com/car_world5
טוויטר
https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634
חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!