כמה פעמים יצא לכם לשוחח בנייד, עם דיבורית כחוק, אבל שכחתם לרדת במחלף שהייתם צריכים? על אותו המשקל לא "זכרתם" את הנסיעה ופתאום התעוררת בנקודת היעד? לתופעה הזו קוראים הסחת דעת. והסחת הדעת הזאת בנהיגה עלולה לגרום לתאונה ולמוות.
כיום חלקן של תאונות הדרכים שנגרמו בשל היסח דעת שנגרם בגלל בשימוש בנייד הולך וגדל מדי שנה. חלקן הארי של תאונות המיוחסות ל ״גורם האנושי״ נובעות בשל שימוש בטלפון הנייד. למרות שהשימוש בנייד בזמן הנהיגה נמצא על הסקאלה החוקית הסיכון לתאונה קשה גובר.
מהו שימוש כחוק?
סעיף 28 ב' לתקנות התעבורה קובע, אך ורק שיחה באמצעות דיבורית קבועה ברכב כשהנייד עצמו גם מקובע. לא הודעות, לא מיילים, לא פייסבוק, לא שיחה מהדיבורית. בקיצור, לכל המתחכמים המגיעים בסופו של דבר לבית המשפט עם תירוצים כמו: לא דיברתי, לא קראתי הודעות, רק נגעתי בו לשנייה לשים אותו בצד והשוטר ראה בדיוק את הרגע הזה. לא יעזור לכם. ביצעתם עבירה של 1000 ש״ח ו-4 נקודות. לא חבל?
מחקרים מוכחים כי דיבור בנייד (כן, כחוק עם דיבורית ) יוביל להגדלת הסיכוי שלנו להיות מעורבים בתאונה ב-400% יותר מאשר מצב בו היינו מרוכזים בנהיגה בלבד בלי הסחות דעת. מה לדעתכם הסיכוי של כל אחד ואחת מאתנו להיות מעורב בתאונה כאשר הוא שולח הודעות וקורא מיילים בזמן הנהיגה כאילו ישב במשרדו הממוזג? זה רק עניין של זמן קצר עד לתאונה וכשהראש צופה למטה במקום על הכביש התאונה בהכרח קשה יותר.
לסבר את האוזן, ב-100 קמ״ש אנחנו עוברים 27 מטרים בשנייה. ואם לקרוא הודעה בממוצע לוקח 3 שניות אז נהגנו 100 מ׳ מבלי לראות את הכביש! תכפילו את זה בעשרות "חפירות" וואטסאפ ותגיעו למסכנה שנהגתם כמה ק"מ מבלי להביט על הכביש.
האבולוציה לא בנתה אותנו מוכשרים מספיק בכדי לעשות כמה פעולות שדורשות ריכוז במקביל. ככה זה. מקובל לצחוק על גברים שאינם מסוגלים לעשות יותר מפעולה אחת, בענין נהיגה והסחות דעת העניין תקף גם לגבי נשים.
נהיגה היא הפעולה הכי שגורה והכי מסוכנת בחיינו. מעבר לכל הסכנות הרגילות הכרוכות בנהיגה התווסף לו שינוי טכנולוגי לחיינו. העובדה שהרכבים והכבישים הופכים לבטוחים יותר, הייתה אמורה להפחית את כמות התאונות דרסטית, אך לא כך הדבר.
ברור לכל המעורבים בענף שבמקביל לשיפורים הטכנולוגיים בכביש וברכבים נכנס ישנו שינוי חזק מהם בדמות הסלולר שהוביל לשינוי בהרגלי הנהיגה, הנייד הקטלני. היסח הדעת מספר 1 והגורם המוביל לתאונות בימנו. אז עד שגוגל יכניסו את הרכב ללא נהג, אם אתם לא רוצים לשלוח וואטסאפ מהגיהנום, תשמרו על החיים שלכם. תרימו את העיניים למקום אליו הן צריכות להביט, הכביש.
עו"ד ומגשר ערן בן-עמי, יוצא פרקליטות מחוז מרכז (פלילי), חבר וועדת תעבורה של לשכת עורכי הדין, מחבר הספר בדיני תעבורה "בנתיב הבטוח", מרצה בדיני תעבורה במספר מסגרות, בלשכת עורכי הדין בהשתלמויות תעודה לעורכי דין בנושא סדרי דין בתעבורה ודיני נהיגה בשכרות, ומרצה בארגון מנהלי תחבורה http://www.no2yanshuf.co.il/