פסטורליה ואוויר פסגות: הדרכים הכי יפות לנהיגה
מספר כבישים באירופה יחשפו אתכם לקו חשיבה שונה לחלוטין. מאיטליה, דרך שוויץ ועד היער השחור
רגע לפני שהרכב הופך אוטונומי - כזה שנוהג את עצמו - ורגע לפני שהנהג הופך נוסע נוסף ברכב, כדאי לבדוק מהם כבישי הנהיגה הטובים באירופה. מה הופך כביש לכביש נהיגה? ובכן, התשובה מורכבת. לרוב נמצא עצמינו משתמשים בכבישים כאמצעי המאפשר להגיע מנקודה א' לב'. כביש נהיגה אמיתי מאפשר להגיע מנקודה א' לנקודה א'. ואסביר.
אם יצאתי השכם בבוקר, לחוויית נהיגה בכביש מסוים, וזאת כדי ליהנות מהדרך בלבד, ללא צורך להגיע לנקודת יעד מסוימת, וחזרתי בתום הנהיגה לנקודת המוצא, כנראה שהגעתי לכביש נהיגה מעניין. לרוב, נציין, ברכב מעניין. כלים שלובים. דרך מעניינת מורכבת משלושה דברים עיקריים, נופים מצד אחד, תוואי ואיכות הכביש מן הצד האחר. ברוב המקרים הדרך טובלת בנוף ירוק, בתי עץ פסטורליים סביב עם ארובות קטנות, והרים מושלגים באופק. יתכן ויהא כביש מפותל המאתגר את הנהג מפניה לפניה. או אולי, כביש משובח המאפשר לבחון את יכולות הרכב והנהג, בפניות S וסוויפרים ארוכים, מענגים ומהירים. ואולי כל השלושה.
ובכן, בואו נבדוק אילו כבישים באירופה יוציאו מכם חיוכים, קריאות התפעלות, או שאגות שמחה ואדרנלין, ויגרמו לכם להיזכר בהם בערגה, כשאתם כבר מזמן חזרה בארץ, תקועים באיילון בין מחלף הרכבת לשלום, בדרך לעבודה.
מעבר סטלביו, צפון איטליה
מעבר סטלביו נבחר בשנת 2008, על ידי צוות התוכנית הנחשבת "טופ גיר" , בתור כביש הנהיגה הטוב בעולם, ולא בכדי. מדובר בכביש שהנוף סביבו עוצר נשימה, הבנוי מהרים מושלגים ומראה שנראה כגלויות. מעבר ההרים האקזוטי כולל עשרות רבות של סיבובים, 48 ליתר דיוק, וחביב על נהגים ורוכבי אופנועים כאחד. פסגת סטלביו שוכנת בגובה של 2,800 מטרים, וממנה ניתן לראות את הנוף הפנורמי במיטבו. במקום ישנו בית קפה חביב, וכדאי גם להצטייד באחת מחנויות המזכרות הקטנות שבמקום במגנט ססגוני למקרר, על מנת שבכל פעם שתיגשו לנשנש משהו, תזכרו בחוויה שבמקום הזה.
סטלביו פאס מתוייר יחסית, ועמוס לרוב. על מנת ליהנות ממה שיש לו להציע, ויש לו, כדאי להגיע מוקדם בבוקר, בימי השבוע ולא בסופו, ומומלץ גם שלא ביולי או באוגוסט. כך תבטיחו לעצמיכם חוויה ייחודית וכמעט פרטית.
מעבר טרנספאגאראסן, רומניה
מעבר זה התחרה בתוכנית טופ גיר על המקום הראשון, ככביש הנהיגה המהנה והמרהיב ביותר, בסטלביו פאס שבאיטליה. הכביש, המשתרע על פני מ-90 ק"מ, נמצא בגובה של כ-2,000 מ' ונבנה במקור ככביש צבאי אסטרטגי, וכיום משמש מעבר נהיגה מרהיב ביופיו. הנתיב עובר בחלקו במנהרות, העוטות סביבן מפלים יפיפיים ואגמים, ומציע נקודות עצירה לשם התרשמות מהנוף סביב.
למעבר טרנספאגאראסן מומלץ להגיע בעת הזריחה או ממש לפני השקיעה – שעה דלילה במטיילים – שעות היום שנקראת על פי רוב שעות הקסם, כשהשמש צובעת בצבעי אדום עז את ההרים המושלגים ומספק תמונה שתיחרט לכם בזיכרון לעדי עד.
החודשים המומלצים ביותר, כאמור מסיבות של תנועה דלילה ומראות סביב, הינם תחילת יוני או ספטמבר-אוקטובר, לעיתים אפילו בנובמבר, תלוי במזג האוויר, שכן אז הנוף הופך סתווי.
כביש 500, היער השחור, גרמניה
הכביש, שחוצה את היער מחלקו הדרומי ועד לבאדן באדן שבצפון, מאופיין בנוף של יער פראי, ופיתוליו הפכו אותו לאייקוני, גם בקרב רוכבי האופנועים. מהכביש ניתן ליהנות דרך נהיגה רצופה ומהירה, אך גם נהיגה איטית דרך עיירות פסטורליות שבדרך, ולפי הטעם מומלץ לבחון במפה איזה מקטע שלו כדאי לנהוג, בהתאם להעדפה האישית. הכביש מאופיין בראות טובה מסיבוב לסיבוב ומעט "שטחים מתים", וכמובן במקטעים הישרים. הכביש עצמו איכותי יחסית ורחב ברובו. אם אתם משכימי קום, מומלץ להגיע אליו מוקדם בבוקר, אז ניתן גם ליהנות מערפילי הבוקר, והמראה קסום בניחוח גותי מסתורי.
מאחר ואזור היער השחור מהווה מוקד משיכה לתיירים שבאים אליו מכל העולם, כדאי גם פה להגיע בחודשים שאינם שיא העונה.
מעבר קלאוזן, שוויץ
למעבר קלאוזן יש יתרון מובנה, המבטיח תנועה דלילה והנאה מרבית ממנו – ישנו כביש מהיר המקביל אליו, ועוברי אורח שבאו לגמוע את המרחק ולא כדי ליהנות מתוואי הדרך המהממת הזו, ודאי יבחרו בו ולא במעבר, וכך משאירים את מעבר קלאוזן פנוי למקומיים ולנהגים נלהבים בלבד. מזה עשרות שנים, מתקיים מרוץ של רכבים עתיקים. חלק מהמסלול כולל לא פחות מ-136 סיבובים מהירים ורווי אדרנלין. אם התמזל מזלכם, תזכו לראות שם מרוץ בשידור חי, מה שוודאי מוסיף לנוף שסביב ולדרמטיות שלו. המסלול לא רק מפותל, אלא כולל שינויי גובה, כך שבין ראשית המסלול לסופו יש פער של לא פחות מ-1,237 מטרים לגובה. הדרך טובלת במפלים שופעים מים במיוחד בסוף האביב/ תחילת הקיץ, וגם כאן, מומלץ להחנות בסמוך אליהם ולגשת. בקצה העליון של המסלול ישנו קפה קלאוזן. מומלץ לקחת שם הפסקה קלה, להסדיר נשימה, ולהתרשם מהנוף בטרם ממשיכים הלאה.
מעבר קול דה לה בונט – מזרח צרפת/ מערב גרמניה
הכביש הזה ידוע בתור הכביש הגבוה באירופה, המתנשא בשיאו לגובה של 2,807 מטרים. עם זאת, ובניגוד אולי למצופה מכביש כזה, הוא איכותי מאד וקל יחסית לנהיגה. הנוף שם מהמם, ונע בין נוף ירוק מרהיב לנוף וולקני דרמטי.
ככל שממשיכים להתפתל עם הכביש הוא הופך מאתגר יותר ויותר לנהיגה מהנה ודינאמית, עקומת הלימוד וההיכרות עם הכביש חדה ומאפשרת לאתגר את המכונית ויכולות הנהיגה שלכם. מי שיצליח להוריד לרגע את העיניים מהאספלט יגלה שגם הנוף הופך מדהים יותר. הטור דה פרנס, מרוץ האופניים הידוע, עבר בחלקו במעבר הזה, וניתן רק להניח, שהרוכבים קיבלו את הנוף שסביבם כבונוס למאמץ של הרכיבה. למרות שחלקו של המעבר הופך לכבישים לא רחבים, ניתן עדיין לשמור על קצב גבוה, ולמצות את חוויית הנהיגה עד תומה.
כבישN260 – צפון ספרד
בניגוד למעברים אחרים, המתאפיינים בפיתולים חדים, כמו תוואי המעברים בהם עובר הטור דה פרנס, הכביש הזה מאופיין בהיותו מהיר וישר ברובו, ובין היתר ישנן פניות רחבות, מתונות ומהירות מאד. הנוף שסביב משתנה מנוף מיוער לנוף הררי, המאופיין אף הוא בשינויי גובה. למרות שבכביש הזה נדיר למצוא תנועה כבדה, כדאי שלא להמר ולהגיע אליו בתחילת או בסוף הקיץ, ואז תבטיחו לעצמכם כביש ריק וחוויה מדהימה.
כביש A93 - Highlands, סקוטלנד
הכביש הישן הזה, הוקם ככביש צבאי, בחלקה הצפוני ביותר של סקוטלנד. גם כאן, התנועה דלילה מאד, מאחר ויש כביש מהיר המקביל אליו, והוא מוגדר קצת כמו "כביש בשום מקום", מה שהופך אותו לאהוב כל כך. הנוף סביב מטריף, וכולל כבשים, צבאים ומיני חיות בר.
הכביש מאופיין בפיתולים רבים, ויש בו עליות וירידות תלולות, סטייל רכבות הרים, ואם אתם באים לשם למיצוי מענג של הכביש ושל הרכב, כדאי שלא להפריז בגודל ארוחת הבוקר שקדמה לנהיגה.
דרך קיאנטי – כביש SR222, איטליה
אין ספק, כי מדובר באחד הכבישים היפים בטוסקנה שבאיטליה, ובאירופה בכלל, הנמתח בין פירנצה לסיינה. דרך קיאנטי עוברת בחלק מהמסלול של מרוץ Mille Miglia האגדי, המסלול עובר דרך עיירות קסומות בחבל קיאנטי, וחולף על פני כרמים מרהיבים המאפיינים את האזור וניתן אף לעצור ולבקר באחד היקבים הסמוכים. כשאתם שם, מומלץ לפנות לכביש SS429, המאופיין בתנועה דלילה עד לא קיימת, ובפיתולים מענגים לנהיגה. כאן מומלץ לעצור בבאר nuvolari, ולהתענג על הנוף מהמרפסת שלו.
קומץ המעברים והכבישים הללו, נותן רק מקצת מההנאה שתקבלו בכבישים שבאירופה. חשוב לציין שהדרכים הללו משמשות משתמשי דרך נוספים ואין מדובר במסלולי מרוץ משוחרר רסן שכן אתם עלולים להיתקל בתנועה שבאה ממול של רוכבי אופניים, אופנועים וחובבי נהיגה נוספים שכמוכם באו ליהנות מהנופים
אמנם ישנם כבישי נהיגה רבים נוספים שיהיו מענגים לנהיגה, אולם תכנון נכון של ההגעה אליהם עשוי להעצים את החוויה. תוכלו ליהנות מהנהיגה, מהנופים ומהאווירה, כאילו נסללו במיוחד לכבודכם.