דרמות, שערוריות וקרב אדיר: הטור ה-100 מקיים את ההבטחה

התמונה משתנה כל רגע, הנופים, האוטובוס התקוע, החולצה הצהובה שעוברת מיד ליד. מי היה מאמין, האקשן בכלל עוד לא התחיל. סיכום השבוע ה-1

דרור פקץ'
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א
מסך הפלאפון שלי מהבהב. מתוך השידור החי אני נותן מבט קטן ומבחין בדיווח שמגיע: "אוטובוס נתקע על קו הסיום, ייתכן והשלב מבוטל". היתכן שזה קורה במרוץ האופניים הגדול בעולם? אני מתחבר גם לערוץ יורו-ספורט אך שם עדיין אין דיווח, ובמקביל אני הופך את האינטרנט כדי להשיג אסמכתא לעדכון שקבלתי.

בתוך שניות אני מחליט להוציא את הידיעה ללא הצלבה נוספת, ובאולפן - המולה. הכל קורה כל כך מהר, ומרגיש כמו קטע מהסרט "ספיד", רק מלחיץ יותר. הידיעה מתבררת כנכונה וכולם מסביבי בטירוף. שמונה דקות לאחר מכן האוטובוס יחולץ ואנחנו ננשום לרווחה, אבל לא לזמן רב, כי שתי דקות מאוחר יותר צצה דרמה נוספת בדמות נפילה משמעותית של עשרות רוכבים וביניהם גם שמות גדולים כמו מארק קבנדיש, אלברטו קונטדור, פטר סאגן ואחרים. עוד לא הספקנו להתאושש וכבר מגיע ספרינט פיניש קטלני שבסופו מרסל קיטיל הגרמני מקבוצת "ארגוס-שימאנו" ניצח את הקטע הראשון בטור של שנת 2013, שהוא גם הטור ה-100.

היום הראשון בישר לנו שהטור דה פראנס כאן, והטור הנוכחי מוכיח את עצמו מאז - דרמות מורטות עצבים יום אחרי יום. אפילו איוב התנ"כי לא היה עומד בזה.

לאף אחד אין מושג איך זה ייגמר, אך ברור לכולם שהמהדורה המאה מקיימת את שהבטיחה. הזינוק המרהיב והנופים של קורסיקה ביחד עם הכבישים הצרים והפתלתלים והגבעות שהופיעו במסלול של הטור מוקדם מתמיד. החולצה הצהובה שעוברת בינתיים מיד ליד - מקיטל ליאן בקלנס הנפלא ולסיימון גרנס, שקבע ניצחון ראשון לקבוצת פרו-טור אוסטרלית. אחר כך המשיכה החולצה בנדודיה ונחתה על כתפיו של דיריל אימפיי שזכה להיות האפריקאי הראשון שלובש צהוב בהיסטוריה של ספורט האופניים. החגיגה האוסטרלית של האנשים מהיבשת הנמצאת DOWN-UNDER המשיכה גם בניצחון במרוץ נגד השעון הקבוצתי שהיה צמוד להפליא.

לאף אחד אין מושג איך זה ייגמר, אך ברור לכולם שהמהדורה המאה מקיימת את שהבטיחה. הזינוק המרהיב והנופים של קורסיקה ביחד עם הכבישים הצרים והפתלתלים והגבעות שהופיעו במסלול של הטור מוקדם מתמיד. החולצה הצהובה שעוברת בינתיים מיד ליד - מקיטל ליאן בקלנס הנפלא ולסיימון גרנס, שקבע ניצחון ראשון לקבוצת פרו-טור אוסטרלית. אחר כך המשיכה החולצה בנדודיה ונחתה על כתפיו של דיריל אימפיי שזכה להיות האפריקאי הראשון שלובש צהוב בהיסטוריה של ספורט האופניים. החגיגה האוסטרלית של האנשים מהיבשת הנמצאת DOWN-UNDER המשיכה גם בניצחון במרוץ נגד השעון הקבוצתי שהיה צמוד להפליא.

בטור הנוכחי קיימת חלוקה נדירה בניצחונות בין ארבעת המאיצים הטובים בעולם - קיטל, קבנדיש, אנדרה גרייפל וסאגן, וזכינו לראות השבוע גם את הדרמות בטיפוסים הראשונים בהרי הפירנאים, כשכריסטופר פרום וקבוצת סקיי מציגים שליטה אבסולוטית. התקשורת מיהרה לעשות סיכומים, אך קבוצת 'מוביסטאר' הספרדית טרפה את הקלפים ויום אחרי תצוגת התכלית השאירה את האנגלים עירומים. זה היה שבוע כל כך הפכפך וקשה למעקב עם שינויים טקטיים יוצאי דופן שלימדו אותי שוב את מה שכבר ידעתי - ספורט האופניים אינו צפוי גם שהכל לכאורה ידוע מראש.

היום הוא יום המנוחה הראשון (מתוך שניים) בטור. יום המנוחה מקנה הזדמנות טובה לרוכבים להתאושש מעט, ומאפשר לנו, הצופים, לעכל את כל מה שראינו. אם לומר את האמת, מה שחווינו עד עכשיו הוא בעצם בסך הכל הטריילר, החימום, של הדבר האמיתי. מופרך ככל שיישמע, ההצגה רק עכשיו מתחילה. בשבוע השני של הטור אנו צפויים לקבל מיקס איכותי של כל סוגי המסלולים. מחר ייאבקו שוב הספרינטרים על מאוצי ביניים ונקודות יקרות בקו הסיום בקרב הענקים (במלוא מובן המילה) על החולצה הירוקה.

ביום רביעי נצפה בקטע נגד השעון ליחידים הראשון בטור. מהקטע הזה נוכל ללמוד האם באוק מולמה ולורנס טאן דה ההולנדים, שניהם מקבוצת 'בלקין' (ממוקמים 3 ו- 4 בטור נכון לעכשיו) יכולים להיות ההפתעה של הטור; האם לאלברטו קונטדור (כרגע במקום ה-6 בסך הכל כ-1:51 דקות מהמוביל בטור) יש סיכוי אמיתי באמת להיאבק על התואר השנה; האם אלחנדרו ולוורדה הספרדי (ממוקם 2, כ-1:21 דקות מהמוביל) שיפר את יכולותיו במקצה שתמיד היה חלש בו כל כך; והאם פרום בלתי ניתן לנגיעה כמו שחשבנו בקטע ההרים הראשון.

נדמה שכל רגע בו יד מחליקה מהכידון וכל התקפה של רוכב מהדרג השני עשויים לשנות את התמונה השנה. אנחנו, רק יכולים לקוות שהאקשן הזה לא ייגמר על מנת שנוכל להגיע לשבוע האחרון במצב של פוטו פיניש בלתי נגמר. ויו לה פראנס!