שאלת רב
להמשיך לשחק אם הכיפה נפלה? מה לעשות אם ביצעתי עבירה והשופט לא ראה? הרב יובל שרלו עונה על שאלות נפוצות בעניינים של הלכה בספורט
כדורגל בין-לאומי וקידוש ה'
האם ישנו קידוש ה' בכך שקבוצת כדורגל מנצחת במשחקים בינ"ל או שלהפך, יש כאן רק חילול ה' והדבר אסור? האם יש בכך אור לגויים?
תשובה: אינני מוצא במשחק כדורגל לא קידוש ה' ולא חילול ה', כי אם עניין שאנשים נהנים ממנו, ויש בו תועלת מסוימת בכך שהוא מַפנה את יצר הניצחון והכיבוש לאפיקים לא משחיתים, ונזק מסוים בכך שהוא משנה את סדר העדיפות וסולם הערכים. זו המסגרת שבה יש להתייחס אל המשחק - ולא ירבה ולא ימעיט.
הכיפה נפלה
שחקן שנפלה לו הכיפה באמצע מהלך ספורטיבי – האם חייב לעצור באמצע המהלך כדי שלא ילך ד' אמות בגילוי ראש?
תשובה: בראש ובראשונה יש לדאוג שדבר כזה לא יקרה. במקום לשאול שאלות על מה לעשות אם הדבר קורה, יש לחבוש כיפה עם מספיק סיכות ובגודל מתאים ואז זה לא קורה. מַעמדה ההלכתי של חובת ההליכה עם כיפה אינו מוסדר דיו בהלכה. נראה כי כיום חובה זו מוחלטת, על אף שייתכן שמלכתחילה הדבר לא היה כך, ועל כן יש לעצור את המהלך, גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה חינוכית. יש לחשוב על משמעות הדבר גם מבחינה ציבורית - שהכיפה עפה והשחקן ממשיך.
כיפה ביד
מתוך הנחה עקרונית שהשחקן חובש כיפה במשחק - האם מותר לשחקן להוריד את הכיפה לכמה שניות ולהחזיק אותה בידו תוך כדי ריצה מהירה, או שמא יש בכך משום הליכת ד' אמות בגילוי ראש?
תשובה: מאותה סיבה, איני מוצא היתר להוריד את הכיפה.
ציצית וזיעה
האם לאפשר הורדת בגד הציצית כדי שלא יירטב בזיעה תוך כדי משחק?
תשובה: מדוע שלא יירטב? מצווה ללבוש ציצית, והמצווה קיימת גם כשמזיעים.
תלבושת אחידה של קבוצה
ישנן ליגות של כדורסל שמחייבות את השחקנים ללבוש חולצת גופיה, ואוסרות מצב של לבישת חולצה (או ציצית) מתחת אם היא בולטת מחוץ לשרוולי הגופיה. האם עניין זה מצדיק משחק ללא ציצית?
תשובה: בראש ובראשונה יש לדאוג לשינוי התקנון. זהו דבר המנוגד לחוק יסוד (!) ולא ייתכן שיהיה אסור ללבוש ציצית. יש ללבוש ציצית כמו שצריך. רק אם אין בררה, מותר לשחק בלעדיה, אולם ממש לא ראוי לנהוג כך.
ברכה תוך כדי משחק
שחקן שנוגע בידיו בזיעה שעל ראשו (או בשאר חלקי גופו), האם מותר לו לברך ברכה כדי לאכול ולשתות או שמא אסור לו עד שייטול ידיו?
תשובה: מלכתחילה אין לו לברך. ברם, אם הדבר נעשה תוך כדי משחק והוא זקוק לשתות דבר מה, הדבר מותר.
השופט לא ראה
עד כמה שחקן חייב להיות "מודה על האמת" – במקרה שהוא יודע שעבר עברה (כגון יציאה מהקו), אבל השופט לא ראה ולא סימן. האין בהימנעות מלהודיע לשופט יש משום גנבת דעת?
תשובה: אני מחמיר מאוד בדיני גנבת דעת, וטוען שקיימת חובה של ממש להודיע.
משחקי כדור בשבת
האם נכון לאסור לשחק בכדורסל/כדורגל בשבת משום שמא יתקן?
תשובה: האיסור לשחק אינו מדין 'שמא יתקן'. ברם, זה ממש "עובדין דחול", ולדעתי מדובר באיסור שהוא אפילו יותר מדאורייתא, כי הוא פוגע במהותה של השבת.
לפני או אחרי הכל, עִסקו בספורט
בקוראִי את התשובות אני חש כי עולה מהן שדר שהספורט הוא בכלל עניין שטוב לוותר עליו. על כן אני מבקש להדגיש שלא כך הם הדברים ואפשר לשחק ברמה גבוהה מאוד, וטוב שזה יהיה כך, ואין שום סיבה להימנע מכך – אלא שהכל צריך להיעשות כראוי.