רונאלדו או מסי, למי יש יותר חברים בעמוד?
חצינו את רף 100 אלף החברים בדף הפייסבוק הרשמי שלנו, הנה כמה נתונים שכדאי לדעת על ספורט ברשת
25 בנובמבר, 1911, ארה"ב. נבחרת הפוטבול של אוניברסיטת קנזס עולה לכר הדשא במגרשה הביתי של אוניברסיטת מיזורי למשחק האחרון של העונה. למעלה מ-10 אלפים אוהדי מיזורי נכחו באיצטדיון מבלי לדעת שהם עומדים לצפות במשחק שעתיד להירשם בספרי ההיסטוריה. כמה מאות קילומטרים משם במרכז העיר בקנזס, התקבצו להם כאלף אוהדי הקבוצה המקומית לצפות בהפקה מחדש של אותו המשחק "בשידור ישיר". מכשיר טלגרף שמוקם במיזורי העביר דיווחים חיים לקבוצה של ספורטאים בקנזס ששיחזרו את המהלך האחרון על מגרש פוטבול אמיתי לעיני הקהל הנלהב. אותו המשחק נחשב לאירוע הספורט הראשון בעולם שמביא את חוויית הצפיה הביתה.
100 שנים מאוחר יותר, ב-19 באוגוסט 2011, נפגשו וומבלי החצי מקצוענית ואסקוט החובבנית למשחק הפתיחה של הסיבוב הראשון בגביע האנגלי. עבור שחקני אסקוט, קבוצה קטנה מדרום אנגליה שממוצע אוהדיה במגרש עומד על 80, היה זה ככל הנראה רגע השיא בקריירה, שכן במשחק צפו למעלה מ-20 אלף. היה זה משחק הכדורגל הראשון שהועבר אי פעם ברשת חברתית. בפייסבוק, כמובן.
ישראל היא אלופת העולם. לא, לא במשחקי ידידות, אלא בזמן השהיה הממוצע בפייסבוק עם מעל 11 שעות בחודש. כך לפחות פורסם באחד המחקרים האחרונים שסיכמו את שנת 2011 ברשתות החברתיות. לצד הנתון הזה פורסם גם שמספר המשתמשים בפייסבוק בארץ עומד על 3,364,120, שזה בערך 45% מכלל האוכלוסיה ו-64% מאלה שמחוברים לרשת. אז אם אתם נמנים על הסטטיסטיקה ואתם גם כאן, זה סימן שבתור חובבי ספורט סביר מאוד להניח שאתם גם חברים של לפחות מותג ספורט אחד בפייסבוק - בין אם זה שחקן, קבוצה, ליגה, תחרות, חברת ביגוד וכו'. וכמו בכל תחום אחר בפייסבוק, גם בעולם הספורט מתנהלת תחרות צמודה בין המועדונים, הספורטאים והארגונים למי יש גדול יותר – עמוד אוהדים, כמובן.
אם בעבר עמוד פייסבוק בעולם הספורט נתפסה כ"עוד זירה שאפשר אולי להיות בה", הרי שהיום מדובר בחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה התדמית והשיווקית של מותגי הספורט וכבמה מרכזית לנהל בה שיח אישי עם האוהדים. ומכיוון שהיום אין כמעט ספורטאי או מועדון בסדר גודל עולמי שלא מחזיק עמוד אוהדים פעיל, ניתן להגיד שאת הפופולריות שלהם בכל הנוגע לרשת החברתית ניתן סוף סוף לדרג ולתרגם למספרים.
אז לפני שניכנס לזירה המקומית, הנה קצת מספרים מהעולם. בתחילת 2009 מנה דף האוהדים של כריסטיאנו רונאלדו קצת יותר מ-2 מיליון אוהדים והיה שני רק לעמוד של ברק אובמה. היום, עם קצת יותר מ-38 מיליון אוהדים, מדובר בספורטאי עם דף הפייסבוק הגדול ביותר וממוקם 7 ברשימת המפורסמים בעולם, כשבכל רבע שעה מצטרפים לעמוד שלו עוד 1,000 חברים חדשים. שמונה מקומות מתחתיו (29 מיליון חברים) ניצב ליאו מסי, שזכה שוב בתואר שחקן השנה בעולם. הארגנטיני, שפתח את דף הפייסבוק הרשמי שלו רק באפריל שעבר, שבר שיא נוסף בשנה החולפת כשמעל ל-7 מיליון חברים הצטרפו אליו ביום הראשון.
את עשיריית הספורטאים הפופולריים בפייסבוק משלימים לפי הסדר דייויד בקהאם (15 מיליון), מייקל ג'ורדן (14.7), קאקה (12.3), קובי בראיינט (10.7), ג'ון סנה (9.6), רוג'ר פדרר (9.4) רפאל נדאל (9) ולברון ג'יימס (8.8). בגזרת הקבוצות, הקרב קצת יותר צמוד כשבמקום הראשון מתבססת אלופת אירופה ברצלונה עם 24.5 מיליון, כשלא הרחק אחריה נמצאת ריאל מדריד עם קצת יותר מ-23 מיליון ומנצ'סטר יונייטד עם 21 מיליון. את המקום הרביעי תופסת לוס אנג'לס לייקרס, שמקדימה את בוסטון בקרב נציגות ה-NBA. את מקומות 5-8 תופסים מועדוני הכדורגל הגדולים של אירופה - ארסנל (8.4) צ'לסי (8.1) ליברפול (7.8) ומילאן (7.4), כשבמקום ה-9 והמפתיע נמצא לא אחר מאשר מועדון הפאר הטורקי גלאטסראיי (6.3). פנרבחצ'ה, אגב, ממוקמת "רק" במקום ה-12 (5.1).
ובזמן שבאירופה ובארה"ב המספרים עולים בקצב מסחרר, והמועדונים והשחקנים מבינים נכון את הפוטנציאל הטמון בפלטפורמה הדיגיטלית, בארץ המצב נראה אחרת לחלוטין כשלרוב הספורטאים אין בכלל עמודי מעריצים. גם בקרב קבוצות הכדורגל המצב ברובו אינו זוהר ולכן הקמנו אינדקס עמודים עדכניים שאולי יתרמו לנושא. חשוב לציין כי ישנם עמודים גדולים שלא נכנסו לטבלה כיוון שלא היו אובייקטיבים. כך, לדוגמא, העמוד הגדול ביותר של מכבי חיפה שחברים בו כ-50 אלף חברים לא נכנס לטבלה אחרי שעלה בו הפוסט הבא במהלך ההפסד 4:2 לראשון לציון: "תתפטר במחצית !!!!!!!!!! אלוהים, איזה בושות". הסטטוס ההוא גרף 910 לייקים ו-175, אך שוב לא מדובר בעמוד רשמי.
באופן לא מפתיע, 4 הגדולות כובשות את הצמרת בפער ניכר משאר הליגה כשבפסגה ניצב העמוד הרשמי של הפועל ת"א עם 37,327 אוהדים. במקום השני בטבלה עם 34,570 ניצב העמוד הרשמי של מכבי חיפה, שלקחה צעד אחד קדימה את המותג שלה בפייסבוק והקימה בו חנות מרצ'נדייז ואפליקציית קניית כרטיסים למשחקים. במקום השלישי והמכובד, עם כמעט 23 אלף אוהדים, מתמקמת בית"ר ירושלים כשאחריה מכבי ת"א (22,732). כמו בליגת העל, גם ברשת התחתית בוערת כשלשש קבוצות יש פחות מ-1,000 חברים בעמוד. את הטבלה נועלת ראשון לציון עם 235 אוהדים בלבד, אבל עם עמוד חדש ומושקע. ומה עם המוליכה קרית שמונה? המספרים בעמוד שלה לא מעודכנים, אך בגדול יש לה מעל 1,500 אוהדים בדף.
בגזרת הספורטאים הישראלים, בראש הפופולריים ביותר בפייסבוק ניצב יוסי בניון עם למעלה מ-122 אלף אוהדים. שימו לב שלמרות שהעמוד שלו מעודכן על בסיס דיווחים ועדכונים שוטפים מקבוצתו החדשה ארסנל, נראה שיוסי לא מתפעל את העמוד בעצמו ומישהו שם נרדם בשמירה. אם תסתכלו טוב ברשימת הלייקים, מתחת לתמונת הפרופיל של הקשר תוכלו להבחין בשמות כמו טורס, טרי, דרוגבה ולמפארד. מכאן שהתואר הישראלי המצליח ביותר צריך ללכת להבא ברשימה, הלוא הוא עומרי כספי שמתפעל בעצמו עמוד פייסבוק עשיר בסטטוסים ותמונות ומונה מעל 66 אלף חברים. את שלישיית הישראלים הפופולריים משלים איתי שכטר (12,980), שעם המעבר שלו לגרמניה החל לעדכן את עמוד הפייסבוק שלו, המלווה על ידי סוכנות המדיה הדיגיטלית t+t המייצגת ברשתות החברתיות ספורטאים נוספים, בהם גילי ורמוט, אביחי ידין, שי אבוטבול וביברס נאתכו.
אם נחזור רגע לאסקוט הקטנה, נבין שלמהלך של מארק צוקרברג היה פוטנציאל למשוך יותר צופים מכל משחק אי פעם באמצעות דאטה בייס של למעלה מ-750 מיליון משתמשים. קשה באמת להאמין שהמפגש האנגלי הצנוע ההוא ימשוך כמות גדולה של צופים, אבל מה אם היה מדובר במשחק ליגת האלופות הקרוב בין מילאן לארסנל, שניים מהמועדונים הפופולריים ביותר ברשת? נסו לדמיין את זירת המשחק בכל אחד מעמודי האוהדים המונים יחד 16 מיליון אוהדים. עכשיו דמיינו את האינטראקציה בין האוהדים לקבוצה והשחקנים, ואת הפוטנציאל המיתוגי והמסחרי הטמון בעמוד ספורט מצליח בפייסבוק. אז אם לפני מאה שנה הצליחו לבסס קהילת אוהדים גדולה בקנזס, אין סיבה שבעידן הדיגיטלי של היום למועדונים בארץ לא יהיה עמוד פייסבוק מצליח.