הנוקמים חוזרים, והם ניידים: Marvel Ultiamte Alliance 3

מעל ל-30 גיבורי העל של מארוול במשחק אקשן פשוט ומהנה אקסקלוסיבי לנינטנדו סוויץ'. האם הוא היה שווה את ההמתנה?

מתן בן ישי
מתן בן ישי
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א
Marvel: Ultimate Alliance היא סדרת משחקי אקשן-תפקידים שהיא התחילה אי שם בשנת 2006. כשגיליתי אותה לראשונה באותה תקופה - היא פחות או יותר ענתה על כל הרצונות שלי. כלומר, מי לא ירצה לשחק עם שלל דמויות הקומיקס של מארוול במשחק מבוסס קבוצה עם שימוש ביכולות של כל אחת מהדמויות? כמה שנים אחר כך בשנת 2009 יצא לו גם משחק ההמשך השני, שאמנם היה מהנה, אבל לא הגיע לרמות של הראשון. והנה עברו להן עשר שנים של דיבורים ושמועות לגביי משחק שלישי בסדרה, וכאשר הכל היה נראה אבוד, נינטנדו הכריזה על המשך אקסקלוסיבי עבור קונסולת הנינטנדו סוויץ'. הייתי בשוק: מדובר בסדרה שכבר נחשבת תקועה "בגיהנום הפיתוח", והנה אחריי עשור נזכרים להחיות אותה? ועוד בתור משחק אקסקלוסיבי לנינטנדו סוויץ'?! לקחתי אוויר, ולאחר מחשבה  בנושא, נרגעתי. כי גם אם עברו 10 שנים... אז מה? זה לא אומר שמדובר בכישלון אוטומטי. וגם אני יכול להיות רגוע כי יש לי נינטנדו סוויץ' שקנו לי ליומולדת 30 (יש לי חברים פראיירים), אז החלטתי לנסות ולשמור על ראש פתוח.

עלילת המשחק פשוטה למדי: ת'אנוס, הטיטאן האיום מחליט שהוא רוצה את אבני האינסוף (אתם מכירים את הסיפור), ולכן הוא מאגד את "המסדר השחור", לגיון הנבלים המיוחד שלו, על מנת להשיג אותם. מכאן מתחיל המירוץ אחר האבנים, בזמן שמעל ל-30 גיבורים מהיקום של מארוול ינסו לעצור אותו. החל מספיידרמן, האקס מן, קפטן מארוול, ה"בלתי אנושיים", וכמובן הנוקמים - איירון מן, קפטן אמריקה, האלק ות'ור - כל הג'מעה מצטרפת למשימה. עלילת המשחק קופצת ומזגזגת במהירות על מנת להספיק הכל כי בכאל זאת מדובר ב-30 דמויות שצריכות לקבל את הבמה ואת אור הזרקורים - כך שמי שיצפה לעלילה מרשימה או מרתקת יתאכזב. שהתחלתי לשחק רציתי בעיקר לכבות א המוח ולהנות, ומכיוון ןלא ציפיתי לעלילה עמוקה או מרשימה במיוחד - לא יצאתי מאוכזב.

המעברונים במשחק פשוטים וכמו היקום הסינמטי של מארוול - הם שומרים על אווירה קלילה לאורך המשחק וגם הרגעים הדרמטיים לא מצליחים להתרומם מעבר לרמה גנרית של עלילת קומיקס גיבורים. לפעמים נדמה שהמשחק מודע לעלילה השטחית שלו, והוא מנסה לפצות בכך שהוא יזרוק כמה שיותר "כיף ואקשן על המסך". זה אמנם לא דבר רע, אבל סביר מאוד להניח ששחקנים רבים יצפו לסיפור קצת יותר עמוק.

הדרך הטובה ביותר לתאר את Marvel: Ultimate Alliance 3: דיאבלו עם גיבורי על. המשחק הוא אקשן-תפקידים בסגנון Beat em Up, ועל השחקנים לבנות קבוצות של ארבעה ממבחר הגיבורים הזמינים, להתקדם בשלבים, להלחם מול מס' אוייבים, ואז לנצח בוס בסוף כל שלב. מידי פעם יש אתגרים כמו פאזלים סביבתיים פשוטים למדי, או שבוס מסויים ידרוש מהשחקנים לנווט בין מס' דמויות, אך אין חדש תחת השמש, והמפתחים לא מצאו מכניקה חדשה שתשנה את הז'אנר. ההבדל העיקרי בין המשחק הנוכחי לקודמיו הוא שהפעם השחקנים יכולים לבחור את מיקום המצלמה: אופציית Casual תאפשר לשחקנים לקבל מבט מלמעלה על כלל הקבוצה, בזמן ש-Heroic ימקם אותה כמו משחק בגוף שלישי, מאחוריי השחקן. תוספת מבורכת ללא ספק, אבל למה לעזאזל המצלמה מתחרפנת במסדורונות צרים?!

לכל דמות קיימת מספר מצומצם של התקפות שהיא יכולה לבצע, אך ככל שמתקדמים במשחק ועולים ברמות - כך גם היכולות המיוחדות של הדמויות נפתחות. כל גיבור מקבל נקודות נסיון על אופן הביצוע שלו בקרב ובכך השחקן יוכל לשפר ולפתוח יכולות חדשות, ולמרות זאת מצאתי פעמים רבות שההתקפות לא בהכרח יותר מידי שונות אחת מהשנייה, וקצת לוקות בחסר. גם את הנתונים הכלליים של הקבוצה ניתן לשפר במספר אחוזים בודדים כל פעם מחדש, וגם פה, לצערי הרב - שיפור נתוני הקבוצה לא היה מורגש כמו שיפור לדמות אינדיבידואלית. ניסיתי למשל, לבחור אופציה שבהן ההתקפות יעשו יותר נזק, וההתקפות המיוחדות ישאבו פחות אנרגיה - וגם לאחר שכבר הגעתי לאמצע המשחק, לא הצלחתי להרגיש שיפור משמעותי - וחבל.

כמו רוב משחקי התפקידים, דמות שלא תשתמשו בה לא תעלה ברמות. אם שחקנים יחליטו שהם נוטשים דמות בתחילת המשחק וירצו לחזור אליה מהאמצע, הם יימצאו את הדמות בחסרון משמעותי לעומת אלו שדבקת איתן. במיוחד בשביל מקרים כאלו השחקנים יוכלו לבצע Infinity Trials - אתגרים מיוחדים שיעניקו לכם נקודות נסיון ובונוסים. מדובר בבוסים שכבר הבסתם, רק עם נתונים משודרגים, כך שיהיה לכם טיפה יותר אתגר ותוכלו לקבל נקודות בהתאם. אלמנט נחמד נוסף למשחק הוא בונוסים שהקבוצה תקבל במידה והדמויות קשורות אחת לשנייה. זאת אומרת שבמידה ואתם בוחרים בקבוצה שכוללת כולה את "הנוקמים" - תקבלו בונוסים מיוחדים. אותו הדבר על קבוצה שכוללת כולה מוטאנטים, או קבוצת ספיידרמנים, וזה פשוט כיף לנסות לגלות שילובים חדשים כל פעם מחדש.

במידה ומד האנרגיה של השחקן מספיק מלא, הוא יוכל לבצע מתקפות מיוחדות עם מס' גיבורים במקביל (מה שמסביר את שם המשחק) ובכך לתת ליריבים נזק עצום, וברגעים המאוחרים יותר של המשחק האלמנט הזה הופך לאסטרטגיה חשובה וכדאי לדעת וללמוד טוב מתי להשתמש בה. הבעיה הגדולה שלי עם Ultimate Alliance 3 היא שכמו קודמיו, הוא עדיין מרגיש כמו משחק שדורש בעיקר "מעיכת כפתורים" מאשר חשיבה אסטרטגית, ושוב, זה לא דבר רע, אבל יהיו שחקנים שיצפו ליותר, במיוחד ממארוול שהצליחה לתת לנו אחלה פרוייקט סולו של ספיידרמן השנה לסוני.

בניגוד למשחקים הקודמים שניסו לאמץ גישה "ריאליסטית" במקצת, הגרפיקה במשחק השלישי הולכת על כיוון הרבה יותר פשוט ומצוייר, כיאה למשחק שמבוסס על קומיקס. הגרפיקה לא עוצרת נשימה ולא תשנה את חייכם, ובמבט ראשון הייתי משוכנע שמדובר במשחק מובייל, אבל היא ברגע שנכנסים לתוך המשחק - היא עושה את שלה עם המון סטייל וחן. גם מבחינת עיצוב הדמויות: זה משחק גיבורי על ואי אפשר להתבלבל עם הצבעים והעיצוב, בזמן שכל הדמויות מוצגות במלוא הדרן. אני חייב לומר שזה כיף לא נורמלי לראות את וולברין בחליפה הצהובה הקלאסית שלו נלחם לצד ספיידי, הנוקמים ושאר גיבורי מארוול.

קונסולות הסוויץ' מאפשרת לנו לשחק גם כאשר הקונסולה מחוברת לטלוויזיה וגם במצב נייד. אני מצאתי שהרבה יותר קשה לשחק ב-Ultimate Alliance 3 בצורה ניידת מאשר שהקונסולה מחוברת לדוק ולטלוויזיה. לפעמים יש כל כך הרבה פרטים ובלאגן וזה ממש קשה להבין מה קורה על המסך - במיוחד ברגעים הכאוטיים שלו. בנוסף, במצב הנייד, שמתי לב לנפילות פריימים דיי מעיקות ברגעים העמוסים יותר של המשחק, כך שאם אתם משחקים בנסיעה או בחוץ - זה רק הופך את המשימה ליותר קשה. בקיצור, לא הייתי ממליץ על Ultiamte Alliance 3 כמשחק נסיעות, ועדיף לשחק כאשר הקונסולה מחוברת לדוק.

העניינים הופכים לכיפיים\כאוטיים יותר ברגע שתחליטו לנסות לצרף חברים למשחק CO OP, והרבה של כמה שתהנו\תסבלו תלויה ברמה של השחקנים שאיתם תשחקו. מכיוון והמשחק דורש תיאום על מנת לבצע את הפעולות המיוחדות, רצוי שתבחרו שחקנים שיודעים איך לשחק. עם חבר אחד חוויית המשחק הייתה קטסטרופה, בזמן שעם השני הכל הלך הרבה יותר חלק, כך שזה מאוד אינדיבידואלי.

לסיכום:
Marvel: Ultimate Alliance 3 לא מתיימר להיות משחק בומבסטי ומפוצץ (כמו פרוייקט הנוקמים של Square Enix שנקבל בשנה הבאה), אלא משחק צדדי שפשוט עושה את העבודה. הוא לא מחדש את הסדרה, ומה שהוא עושה - הוא עושה טוב.  הדבר העיקרי שהתפספס במשחק הוא שהמפתחים לא ניסו לקחת את הסדרה צעד קדימה ולנסות לפתח אותה לשלב הבא כמו שאתה מצפה מכותר שלישי בסדרה.סביר להניח שהמשחק לא ישנה את חייכם: מדובר במשחק כיפי ופשוט שיסגור את החור בלב לאלו שיחלו לכותר שלישי כל השנים האלו, או לאלו שבא להם קצת אקשן BEAT EM UP שמכבה את המוח, רק עם גיבורי מארוול.