חדשות עולם הרכב: סיכום אביבי

אביב הגיע ותעשיית הרכב העולמית פורחת – התחדשות בג'נסיס, עוד חשמליות לטויוטה ומאזדה, מרצדס ולנד רובר על הקצה, ועוד. סיכמנו כמה מהידיעות המעניינות

רן סגל
צילומים: יצרן
צילומים: יצרן
שנה גודל פונט א א א א

"אביב הגיע, פסח בא" ותעשיית הרכב העולמית פורחת. במהלך תקופת חג הפסח 2024 יצרניות הרכב השונות פרסמו ידיעות רבות ואילו בסין התקיימה תערוכת בייג'ין. מהתערוכה תוכלו להתרשם ולצפות בוולוג שהכנו עבורכם, אך בינתיים קבלו תקצירים לכמה מן חדשות החג המעניינות:

אסטון מרטין
יצרנית הספורט-יוקרה הבריטית הציגה עדכון לרכב הפנאי DBX שיוצע מעתה רק בגרסת ה-707 החזקה (V8 כפול מגדשים, 4.0 ליטר, 707 כ"ס, תיבה אוט' 9 הילוכים, ו-3.3 שניות ל-100 קמ"ש). העדכון מבחוץ זניח, אך תא הנוסעים מציג שינוי משמעותי יותר עם דשבורד שעוצב מחדש הכולל מסך מולטימדיה חדש "10.25 עם מערכת הפעלה חדשה ועדכוני OTA ותפעול במגע לעומת גלגלת בעבר, ובהתאם גם הפקדים בקונסולה המרכזית עודכנו וכעת בורר ההילוכים נמצא במרכז. כמו כן ישנו לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 עם תצוגות עדכניות השוכן בתוך חופה חדשה, הגה חדש ואפילו ידיות חדשות לפתיחת הדלתות.

ג'נסיס
מותג היוקרה של יונדאי הציג מתיחות פנים למכונית הסאלון G80 בגרסתה החשמלית ולרכב הפנאי הגדול GV70. ה-G80 החשמלית עברה למעשה את מתיחת הפנים שהוצגה לגרסאות הבנזין לפני כ-4 חודשים עם כמה עדכונים חיצוניים ותא נוסעים שמתהדר כעת במסך "27 ענק ללוח המחוונים והמולטימדיה.

רכב הפנאי GV70 עבר טיפול דומה, כאשר מבחוץ העדכונים קלים ונוגעים לפגוש, לסבכת המטריקס, חתימת תאורה חדשה וחישוקים חדשים. מבפנים השינוי כולל דשבורד עדכני שמציג כעת הגה בעיצוב חדש ואת מסך ה-"27. בשלב זה בג'נסיס לא פרטו אודות שינויים ביחידות ההנעה.

אסטון מרטין DBX - תא נוסעים חדש
אסטון מרטין DBX - תא נוסעים חדש
ג'נסיס G80 חשמלית - מתיחת הפנים הגיעה גם אליה
ג'נסיס G80 חשמלית - מתיחת הפנים הגיעה גם אליה
ג'נסיס GV70 - מסך אחוד ענק בגודל "27
ג'נסיס GV70 - מסך אחוד ענק בגודל "27

טויוטה
טויוטה הציגה בסין שתי חשמליות חדשות שמיועדות בשלב זה לשוק הסיני, זאת לעומת כמה מדגמי הקונספט שהוצגו בכנס קנשיקי 2023 ומיועדים לשוק האירופאי. הדגם הראשון הוא ה-bZ3C, משפחתית בסגנון פאסטבק-קרוסאבר, בדומה לפיג'ו 408 למשל, שתצטרף אל ה-bZ3 סדאן שהוצג גם הוא בסין באוקטובר 2022 וחולקת עימה את שפת העיצוב ובדומה לה גם הפעם הפיתוח נעשה בשיתוף FAW, כאשר הפלטפורמות הגיעו מטויוטה. נציין כי הדגם דומה למדי ל-Sport Crossover Concept שהוצג בקנשיקי, שגם כך צפוי להתחיל שיווק באירופה במהלך השנה הבאה.

הדגם השני הוא רכב פנאי בעיצוב רבועי משהו בשם bZ3X שפותח עם יצרנית סינית אחרת, GAC שאף הייתה פעילה בישראל לזמן קצר. בשלב זה נחשף למעשה רק העיצוב של הדגמים וטויוטה לא מסרה פרטים טכניים אודות יחידות ההנעה, הסוללות או טווחי הנסיעה הצפויים.

לנד רובר
אצל יצרנית היוקרה הבריטית נמשכים סבבי הניסויים לקראת חשיפתו של הריינג' רובר החשמלי, ספינת הדגל והדגם החשמלי המלא הראשון שלה. הפעם נערכו נסיעות המבחן באזורי החוג הארקטי בטמפרטורות של מינוס 40 ועד 50 מעלות צלזיוס במדבריות המזרח התיכון. כמו כן נבחנה גם מערכת ההנעה החשמלית ואופי העברת הכוח בין הגלגלים, מה שיכול לרמוז על אופי פעולה דומה לזה של מרצדס G קלאס החשמלי העושה שימוש ב"נעילות דיפרנציאל וירטואליות".

מהצד השני, הדיפנדר OCTA שיהיה לחזק ולקשוח בין גרסאות הדיפנדר, קיבל תאריך חשיפה רשמי, 3 ביולי 2024, ועוד כמה תמונות תחת מעטה הסוואה. נזכיר כי לדיפנדר "אוקטה" מנוע V8 כפול מגדשים בנפח 4.4 ליטר וסיוע מיקרו-היברידי. מנוע זה שוכן בריינג' רובר / ריינג' רובר ספורט, שם הוא מספק 530 כ"ס. בלנד רובר מספרים לנו שהדיפנדר המחוזק עבר כמה מבחני נהיגה מאתגרים, כאשר מצד אחד נהיגה במסלול הנורבורגרינג שבגרמניה ומהצד השני טיפוס סלעים במדבר מואב שבארה"ב.

טויוטה bZ3C - כרגע לסין, אבל הדמיון לקונספט האירופאי נוכח
טויוטה bZ3C - כרגע לסין, אבל הדמיון לקונספט האירופאי נוכח
טויוטה bZ3X - פיתוח משותף עם GAC
טויוטה bZ3X - פיתוח משותף עם GAC
ריינג' רובר EV - ניסויים נוספים לקראת החשיפה
ריינג' רובר EV - ניסויים נוספים לקראת החשיפה
לנד רובר דיפנדר OCTA - חשיפה רשמית ב-3 ביולי 2024
לנד רובר דיפנדר OCTA - חשיפה רשמית ב-3 ביולי 2024

מאזדה
מאזדה חשפה בסין את ה-EZ-6, מאזדה 6 חשמלית אם תרצו, אך היא תוצע גם בגרסת פלאג-אין. ה-EZ-6 מיועדת בשלב זה לשוק הסיני בלבד ומיוצרת בשיתוף Changan, אך אין מניעה שבעתיד תגיע גם לשווקי אירופה. מידותיה של ה-6 החדשה מציגות צמיחה בכל הכיוונים, אורכה 492.1 ס"מ, רוחבה, 189 ס"מ וגובהה 148.5 ס"מ. ההנעה אחורית וטווח הנסיעה בין טעינות עומד על כ-600 ק"מ.

בנוסף אליה הוצג דגם קונספט בשם ARATA שנוגע להמחיש את שפת העיצוב החדשה לדגמים החשמליים של מאזדה. ה"אראטה" נראה כמעיין CX-5 למתקדמים, עם עיצוב בשפת ה"קודו" שהפך נקי ומינימליסטי עוד יותר.
 
מרצדס
יצרנית היוקרה חשפה גרסה היברידית-נטענת של ה-AMG GT שהפכה אותה לחזקה והמהירה ביותר. לגרסת ה-63 SE מנוע V8 בנפח 4.0 ליטר והספק כולל של 816 כ"ס ונתון האצה ל-100 קמ"ש של 2.8 שניות בלבד, 0.4 שניות מהיר יותר מה-63 S "הרגילה". הסוללה קטנה, בקיבולת של 6.1 קוט"ש, מאפשרת נסיעה חשמלית לטווח של 13 ק"מ בלבד, שכן אפשר להגיד שהסיוע החשמלי נועד לטובת שיפור הביצועים ופחות לטובת שמירה על הסביבה. לישראל היא תגיע רק בהזמנה מיוחדת.

מאזדה 6 החשמלית? בינתיים מבוססת דגם סיני
מאזדה 6 החשמלית? בינתיים מבוססת דגם סיני
מאזדה ARATA - ככה יראו דגמי מאזדה החשמליים
מאזדה ARATA - ככה יראו דגמי מאזדה החשמליים
מרצדס AMG GT 63 SE - החזקה והמהירה ביותר
מרצדס AMG GT 63 SE - החזקה והמהירה ביותר

סמארט
היצרנית הקטנה שבבעלות משותפת של מרצדס וג'ילי ממשיכה בתנופה, והציגה רכב קונספט בשם #5 שיתברג מעל הסמארט #3 וכמובן מעל ה-#1 הקטן המוכר בישראל. ה-#5 הוא רכב פנאי חשמלי, המיועד ללב הקטגוריה הקומפקטית, שם נמצא דגמים כמו טסלה מודל Y והוא יתבסס על הפלטפורמה החשמלית - מודולרית של ג'ילי SEA. מבחינה חיצונית העיצוב קשוח יותר, אם כי ניתן לזהות כמה מאפייני "סמארט" והוא יצויד בשני מנועים לטובת הנעה כפולה, סוללה בקיבולת של כ-100 קוט"ש ובארכיטקטורת 800 וולט, מה שיאפשר לו טווח נסיעה של מעל ל-550 ק"מ וטעינה מהירה מ-10% ל-80% ב-15 דקות בלבד.

צ'רי
צ'רי חשפה את הטיגו 9 פלאג-אין, דגם חדש בעל מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר ויחד עם המנוע החשמלי מגיע להספק משולב של 235 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. בהתאם לשמו הוא גדול מהטיגו 8 פרו המוכר בישראל, אורכו 4.81 מ' (+8.8 ס"מ), רוחבו 1.92 מ' (+6.5 ס"מ), גובהו 1.74 ס"מ (+3.6 ס"מ). הממדים הגדולים מאפשרים שורת מושבים שלישית מרווחת משמעותית ובחלקו הקדמי נפגוש מסך מולטימדיה "15.6. בשלב זה השיווק בישראל נבחן.

סמארט #5 - מתחרה לטסלה מודל Y
סמארט #5 - מתחרה לטסלה מודל Y
צ'רי טיגו 9 PHEV - גדול משמעותית מה-8 פרו
צ'רי טיגו 9 PHEV - גדול משמעותית מה-8 פרו

ראם
חטיבת המסחריות האמריקאית של סטלנטיס הציגה יורש לראם TRX שזכה גם בשוק הישראלי לקהל מעריצים דרך ערוצי הייבוא המקביל. היורש עונה לכינוי ראם 1500 RHO, גם הוא מבוסס על הדור החמישי של הראם 1500 אך זה שלאחר מתיחת הפנים. ה-RHO מצויד במנוע צנוע יותר מה-TRX – מנוע "הוריקן" בנפח 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור, צמד מגדשים והספק של 540 כ"ס. את ההאצה ל-60 מייל (96 קמ"ש) הוא מסיים ב-4.6 שניות.
אם בכל זאת תקפה אתכם נוסטלגיה ל-TRX שיצורו הופסק לפני כחודשיים, נזכיר כי הוא צויד במנוע "המי" בנפח 6.2 ליטר, V8 עם מגדש על והספק של 702 כ"ס, אך למרות פערי הסמ"קים והסוסים, הוא האיץ ל-60 מייל רק בעשירית השנייה מהר יותר (4.5 שניות).

מבחינת העיצוב השינויים תואמים את אלו של מתיחת הפנים, עם פנסים בעלי חתימת תאורה חדשה, סבכה מעט קטנה יותר (בעיקר בהיקף הפנסים), ובפנים נפגוש מסך מולטימדיה גדול יותר ("14.5 לעומת "12), תחתיו מערך פקדים עדכני, לוח מחוונים דיגיטלי מלא ("12) וכמו בגרסה הרגילה נוספה אופציה למסך מולטימדיה קטן מול הנוסע. מבחינה המכלולים הקשוחים כמעט ואין שינוי לעומת ה-TRX היוצא, לצד כיולים מתבקשים לנוכך השינוי ביחידת ההנעה והמשקל הכללי.

ראם 1500 RHO - יורש צנוע יותר ל-TRX
ראם 1500 RHO - יורש צנוע יותר ל-TRX