חסרת פשרות: שברולט קורבט Z06 חדשה

ג'נרל מוטורס חשפה את הגרסה העדכנית של מכונית הביצועים האולטימטיבית שלה, שהיא גם המהירה ביותר בכל הזמנים ועשויה להיות האחרונה בסדרה

תגיות: שברולט

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

ג'נרל מוטורס צריכה לפסוע בזהירות יתרה על הקו שבין חשמל למכוניות מזהמות וזללניות. המותג האמריקני חתום על דגמים מעצבי תודעה כמו קמארו ו-קורבט שרכשו לעצמן מוניטין כמפלצות בנזין טהורות שעומדות בסתירה מוחלטת לגל האקולוגי ששוטף את הענף בעשור האחרון. ב-GM כבר הכריזו בשנתיים האחרונות שהם עתידים להשיק רק מכוניות חשמליות החל ב-2035 ובשנה הבאה רוצים למסור 40 אלף מכוניות חשמליות ולממש את המהפכה בתחום הדלקים. ואולם לפחות כרגע, הם ממשיכים להפיק מכונות ריגושים מהמעלה הראשונה, כמו ה-Z06 החדשה שהוצגה ביממה החולפת.

הקורבט החדשה, כזכור, בנויה כמו מכונית ספורט-אירופית, עם שני מושבים, הנעה אחורית ומנוע מרכזי-אחורי ושמה לנגד עיניה את דגמי פרארי ופורשה. ה-V8 החדש (גל ארוכה שטוח מאלומיניום) הוא מנוע ייחודי בקורות חייה של הקורבט Z06 שמיוצרת כחבילה מובדלת מאז שנת 2001 (הדגם המקורי הוצג ב-1963).  הנפח בקרביים שלה הוא 5.5 ליטר מסדרת LT6 עם 670 כ"ס ו-64 קג"מ, ערכים גבוהים בהרבה מהקורבט סטינגריי לה כ-500 כ"ס. יחידת ה-שמונה הצילינדרים, שהורכבה על ידי טכנאי יחיד שראשי התיבות שלו מתנוססים על לוחית שהוצמדה אל תעלת היניקה מגלמת את כל מה שטוב בארה"ב של פעם. הוא מיוצר כמו מנוע עתיר כוחות וגמישות של מכוניות מירוץ תקנית אך יש לו את האמינות המחויבת בקרב מכוניות ביצועים ואת העמידות בפני לחצים אדירים.

הצלילים שהוא מפיק שונה מכל קורבט אחרת, בפנים ובחוץ: מרכוז האגזוז, בעל ארבע יציאות מוצמדות, תוכנן כך שהוא אינו זקוק להגברה מלאכותית, מה שמכונה לעתים על ידי מנהלי מוצר רפרודוקציות דיגיטליות. תיבת ההילוכים היחידה הזמינה ב-ZO6 היא דו-מצמדית 8-מהירויות עם יחס העברה סופי קצר יותר מהסטינגריי והמגביל מוגדר ל-8,600 סל"ד. לא תכנון אופייני למנועים אמריקניים על הכביש הציבורי בדרך כלל, אולם זו חלק מהחוויה הווקאלית המיוחדת ש-GM רוצים להטמיע מול פרארי או פורשה. ביצועים? 0-100 קמ"ש ב-2.7 ש' ומהירות מרבית צפונית ל-330 קמ"ש, בקלות.

ללקוחות יוצעו שתי חבילות, כולל אחת בשם Z07 לה סממנים בלעדיים בהיבט הנראות והטכנולוגיה והיא מוקדשת לנהגים שמבלים במסלולי המירוץ. בגרסה הרגילה, ה-Z06 מאופיין בקשתות גלגלים מורחבות ב-9.4 סנטימטר, חישוקי סגסוגת 20 ו-21 אינץ' עם צמיגי 275/30 ו-345/25, פגושים שונים, כונסי אוויר צדדיים גדולים יותר, פתחי אוורור בחלון האחורי, תוספות מלפנים ומאחור ולוגואים. מערכת הבלימה מחוזקת וזו מצוידת בקליפרים עם שש בוכנות על דיסקים בקוטר 370 מ"מ, בעוד המתלים הם דור רביעי לסדרת מגנטיק-רייד. לחבילת Z07 מותקנת גם ערכה אווירודינמית מפחמן שמסוגלת לייצר כוח הצמדה של 345 ק"ג ב-300 קמ"ש. החבילה כוללת גם את מערכת הבלימה של Brembo מתרכובת פחמן-קרמית עם דיסקים קדמיים 398 מ"מ, צמיגי Michelin Cup 2R ZP ו-כיול מתלים ספציפי.

"לא חשבנו שנוכל ללכת רחוק יותר עם מנועים אטמוספריים", אמר טדג' יוטר, מהנדס ראשי של המותג לרשת NBC. "אבל הפעם התחלנו עם דף נייר ריק. המכונית הזו היא יותר דף נייר ריק ממה שעשינו אי פעם עבור Z06 וזה מה שהופך אותה לכל כך מיוחדת. לדבריו הוסיף גם נשיא GM מארק רוס: "הקורבט Z06 החדשה מגדירה את מכונית העל האמריקאית. זה מתבסס על העיצוב הייחודי והדינמיקה פורצת הדרך שהוצגו עם ה-Corvette החדשה לה מנוע מרכזי-אחורי, ומעלה אותה לרמה של מכונית מסלול מעודנת אך בלתי מתפשרת עם ביצועים ברמה עולמית." 

כשנשאלו לגבי המחיר, בחר אנשי שברולט בזכות השתיקה (או העמימות). אולם בארה"ב מעריכים שהיא תמכר במספרים לא נמוכים, שכן הממוצע הוא 30% מכלל מכירות סדרת הקורבט, לפחות ב-20 השנים האחרונות. לפי הערכות שונות בדטרויט, המחיר ישקף את הפערים של הדורות הקודמים, כלומר בין 40 ל-45% ויתייצב על 87-90 אלף דולר, נמוך במידה ניכרת מפרארי, מקלארן או פורשה. ומה לגבי קורבט חשמלית? "ימים יגידו", אומר מארק רוס. "אנחנו קרובים לגבול. אף אחד כבר לא משקיע בתחומים האלה יותר (כמו ה-Z06). אני לא יודע כמה זמן נוכל להמשיך בזה אבל אני שמח שהיא פה, ושאנחנו כן ממשיכים לתת לנהגים חוויה מרגשת".