סקודה חוגגת עשור לאוקטביה השיאנית

הרבה לפני קרוסאוברים ובטריות, מנוע ה-2.0 ל' טורבו של פולקסווגן הועמד בפני מבחן עומסים קיצוני ונכנס לספרי ההסטוריה

תגיות: סקודה

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

בתחילת העשור הקודם יכלה חברת סקודה רק לחלום על רווח תפעולי, צמיחה, מכירות ואפילו משקל בתוך קבוצת VW כפי שעלה בידה להשיג בשנים האחרונות, עם להיטי מכירות המתפרשים כמעט על כל הקטגוריות. די לומר כי הרעיון לקבוע שיא מהירות על מישורי המלח של אגם בונוויל בארצות הברית, יוטה, היה הדבר האחרון שעומד על סדר היום של יצרן רכב שעדיין עובד קשה לצאת מצילו של הקונצרן הגרמני ולהתבסס כאחד המותגים המובילים באירופה בגפו.

ה-19 באוגוסט 2011 לא היה יום יוצא דופן בתעשיית הרכב, אלא אם אתה סקודאי אדוק. סקודה בריטניה גלגלה מהמשאית אל מישורי המלח ביוטה מכונת ביצועים ניסיונית כדי להותיר חותם גם מחוץ לענף המוניות והציים ובכלל כדי להגדיל את החשיפה לצדדים המעט יותר דינמיים של המותג הוותיק ממזרח אירופה. הנשק הנבחר היה אוקטביה RS שכוילה על ידי צוות אנגלי מיומן בהובלת העתונאי האנגלי ריצ'ארד מאדן, וזאת במטרה לקצור הישג עולמי - שיא מהירות ללא שינוי מהותי בגרעין של המנוע.  

תחת תנאים אלה, סקודה הורשתה לכייל את תיבת ההילוכים, ההזרקה או מערכת הגדישה ולכן בחרה בקומבינציה מורכבת; הגיר למשל הוחלף לטובת תיבת הילוכים של אוקטביה גרינליין החסכונית כדי לנצל יחסי העברה ארוכים יותר, מערכת הגדישה שופצה לחלוטין עם שמונה מזרקים בעלי זרימה גבוהה (נעיר כי ה- TSI 2.0 היה חדש לגמרי באותה תקופה, קוד דגם EA888 - והיה בפעם הראשונה בעל הזרקה כפולה, ישירה ועקיפה), והשלישי היה המכלול היחיד שזכה לשדרוג מסיבי; הטורבו המקורי הוחלף בגארט מוגדל שמזרים כמעט 2 קילו לחץ.

מצנח האטה
מצנח האטה

התוצאה של כל העבודה המאומצת הזו, שיש בה כמובן היבטים שיווקים לא מסוננים, היא 600 כ"ס על הגלגלים הקדמיים בלבד. כן, כן. ללא הנעה כפולה אמנם, אבל עם בלמים אולטרא נושכים ואפילו מצנח רחיפה להאטת המכונית והסרת עשרות קילוגרמים על ידי הפשטת הקבינה מאבזור והתקנת כלוב הגנה. במילים אחרות, יש לנו כאן מנוע עם 300 כ"ס לליטר וערימת ברזלים שהיא הכלאה בין מכונית נאסקר למכונית נוסעים רגילה. 

מאדן סיפר שהיעד המקורי היה לחצות את קו ה-322 קמ"ש, כלומר 80 קמ"ש יותר מהמהירות המקסימלית של האוקטביה RS הסטנדרטית. אולם מאדן סחט ממנה את המיץ והעפיל למהירות של 363 קמ"ש במהלך המקצה הראשון. בשביל לקבע את התוצאה, היה עליו לנהוג באותו ספרינט שארך שמונה קילומטרים גם לכיוון הנגדי. וכך במהלך אותו מקצה, האוקטביה RS השיגה מהירות מרבית של 368 קמ"ש, או מהירות מרבית ממוצעת של 365.5 קמ"ש. ערכים אלה רכשו לסקודה תואר שאפשר בהחלט להתגאות בו: ההאצ'בק המהירה ביותר אי פעם עם מנוע 2.0 טורבו שאינה פרי ידה של סדנת שיפורים חיצונית. הישג שאושר רשמית על ידי ה-SCTA, ה-Southern California Timing Association.

סקודה ניסתה "לשפץ" את השיא של אוקטביה RS בחודשים האחרונים ושלחה אותה ישירות למגרש הניסוי של מסלול מילברוק באנגליה. בין היתר החליפו את הגלגלים המקוריים בהם נעשה שימוש ביוטה לצמיגים סטנדרטיים עבור מסלולי אספלט וליטשו את המראה החיצוני. את השיא הם לא שברו, אבל את המנצח השאירו על הזנב, ושיא המהירות למנוע 2.0 ל' על מישורי המלח של יוטה עדיין שייך, עשר שנים מאוחר יותר לסקודה אוקטביה RS.