הישראלי המכוער. במהלך השנה האחרונה חלה עליה בשיעור של 5% במספר תאונות הדרכים שהובילו לנזק לרכב חונה ללא שהושארו פרטי יצירת קשר עם הפוגע, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הסקר שתכליתו לאמוד את תופעת תאונות הפגע וברח בישראל(נזקי רכוש בלבד) נערך החל משנת 2016, במסגרתו מנותחים מידי שנה 1,050 טפסי הודעות על תאונות אותם מלאו המבוטחים לאחר קרות הנזק. על פי נתוני הסקר, במרוצת השנה החולפת, 13.8% מהפניות למוסכים ו/או לחברות הביטוח לצורך תיקון נזקי פח, היו בגין תאונות פגע וברח.
מדוע חלה עליה רציפה במספר מקרי הפגע וברח
עו"ד ורשה: "חלה ירידה במידת הציות של הציבור לחוק, כפועל יוצא של תחושת ההפקרות והיעדר אכיפה". לדבריו, המציאות מלמדת כי בשל מגבלות של כוח אדם ותעדוף לקוי של עבירות רכוש, אף אם מועברים חומרי חקירה למשטרה שמצביעים על הנהג שפגע וברח, הסבירות כי ימוצה עימו הדין – נמוכה. לדבריו, אומנם קיים בהחלט סיכוי כי הנהג יזומן לחקירה, אך בפועל, האפשרות שיוגש כנגדו כתב אישום, קטנה מאוד ולרוב, תיקים מסוג זה נסגרים בשל חוסר עניין לציבור. למעשה, מוסיף עו"ד ורשה, כי הגורם היחיד שניתן לסמוך עליו כי יעניק סעד לניזוקים, במקרה בו יצליחו להרים את נטל הראייה לגבי הגורם הפוגע – זה בית המשפט.
פגיעה ללא הותרת פרטים – באיזו עבירה מדובר?
תקנה 145 לתקנות התעבורה קובעת כי היה והרכב שניזוק עומד ללא השגחה, או שבעל הרכוש או הממונה עליו לא היה במקום, ישאיר נוהג הרכב המעורב בתאונה או בפגיעה הודעה בכתב על גבי הרכב שניזוק, במקום בולט לעין ובה יפרט את המידע הרלוונטי. כמו כן, סעיף 2 לתקנה קובע כי מחובת הנוהג ברכב להודיע תוך 24 שעות ממועד קרות התאונה לתחנת המשטרה הקרובה למקום התאונה או הפגיעה על אירועה ויפרט שמו ומענו, זולת אם מסר את הפרטים לשוטר שנזדמן במקום ושמו או מספרו של השוטר ידועים לו
עו"ד ורשה מוסיף, כי ניתן לסבור ובצדק מסוים כי מבחינת המשטרה, במדרג הדחיפות בטיפול בעבירות, עבירה זו מדורגת נמוך, לבטח כאשר בסופו של יום, מי שנושא בעיקר ההשלכות הכלכליות של תופעה זו הן חברות הביטוח. אולם הנחה זו אינה מדויקת בלשון המעטה שכן הנזק הכספי שנגרם למבוטח גדול הרבה יותר מההשתתפות העצמית אותה הוא ישלם במקרה של דיווח על נזק. "צריך לזכור כי הפעלת הפוליסה והגשת תביעה לחברת הביטוח גוררת אובדן של הנחת היעדר התביעות שיכולה במקרים מסוימים להגיע גם להפסד של אלפי שקלים בשנה.