מרסקים רכבי-על וצוברים עשרות דוחות, הישראלים משתוללים בדובאי
האטרקציות המוטורית באיחוד האימוריות מושכות הרבה תיירים ישראלים שחולמים לנהוג במכוניות אקזוטיות ליממה או שתיים. הבעיה היא שפרארי זאת לא מכונית ליסינג משפחתית והקנסות בגין עבירה על החוק גבוהים מאוד
"בוא נגיד את זה ככה: זאת לא הנהיגה המופרעת שאתה מכיר למשל בהודו. אבל מהרבה בחינות, ההתנהגות של הנהגים הזרים בדובאי מזכירה מאוד את המנטליות שלהם. זאת סכנת נפשות; פקיסטנים, הודים ועוד אזרחים של מדינות זרות שייבאו את מנטליות הנהיגה שלהם לאיחוד האמירויות, וכל אחד בא עם ההרגלים הטובים או הרעים שלו. אין אצלם למשל לאותת, זה להיכנס לתוך הזרם ושכולם יסתדרו. דוגמא אחרת היא סיבוב פרסה: הם לא יתנו לך זכות קדימה, אלא מצפים שתמצא את הדרך להשתלב. בשורה התחתונה, אחרי שנהגת בדובאי, אתה מתחיל להעריך את הברדק בישראל". כך אומר דני לוי, מדריך טיולים שחזר לאחרונה מדובאי, על רקע הנהירה בשבועות האחרונים של אלפי ישראלים לאיחוד, ובניהם מאות חובבי הגה שמתכננים לשכור את אחד מרכבי הספורט הקיצוניים שמוצעים לתיירים.
"עשרות דוחות"
התנגשות בין תרבויות על הכביש איננה ערובה לנהיגה שלווה. אבל העדר ניסיון או יכולת לשלוט באותן מכוניות קצה בשילוב הרגלים מגונים ולא מתורבתים יוצרים סיטאוציה מאוד נפיצה: במרוצת השבועות האחרונים ארעו מספר תאונות דרכים בדובאי בהן היו מעורבים נהגים ישראלים. למרבה המזל, כולן הסתיימו עם פציעות מינוריות אך מצבם של כלי הרכב, וכפועל יוצא של חשבונות הבנק של הישראלים ששכרו אותם, לא ממש מזהיר.
דוגמא אחת דווחה לפני מספר ימים, בה פורסם על תאונה עצמית בה ישראלי ריסק פרארי כאשר נקלע לאיבוד שליטה ונתקע בגדר הפרדה. על פי הדיווחים, לרכב נגרמו נזקים כבדים וחשבונו של הנהג יחוייב בעת הקרובה, כך על פי הערכה, בסכום השתתפות עצמית שעשוי להגיע לאלף דולר ומעלה. במקרה אחר שהתרחש בשבוע האחרון, שלושה בחורים ישראלים שכרו במשותף ריינג' רובר, כאשר על פי תנאי הפוליסה, הנהיגה הותרה רק ל-2 מהם. עפ"י הדיווח, ביום שישי האחרון הם היו מעורבים בתאונה עם רכב נוסף, כאשר מאחורי ההגה ישב דווקא הנהג שלא הותרה נהיגתו. נהג הרכב המעורב דיווח על הנעשה, תוך ציון שמו של הבחור הישראלי, כך שלרוע מזלם, הכיסוי הביטוחי אותו רכשו לא יכסה את הנזקים שנגרמו לרכב. הערכות הן כי מדובר על תיקון שיחצה בקלילות רף של 20 אלף דולר.
ואולם, הסכנה לכיס של המטיילים הישראלים לא מסתיימת בכך, גם מצלמות המהירות שפזורות ברחבי המדינה צפויות לגבות מהם מחיר כבד: "יש שמועה שרצה על ישראלי שצבר למעלה מ-60 דוחות מהירות, אבל אני יודע בוודאות על רכב מסוג מרצדס ג'י 63 אי אמ ג'י, אותו שכרו ישראלים שצבר לא פחות מ-32 דוחות, חלקם על מהירות שגבוהה ב-80 קמ"ש מהמותר. הקנס (בלי עמלת הטיפול שגובה הסוכנות), ממה שאני הבנתי, הסתכם בלמעלה מ-6 אלף דולר", מוסיף לוי.
הפוך על הפוך
בניגוד למדינות כמו תאילנד ואחרות בהן עקיצות על ישראלים נפוצות מאוד, בים או ביבשה, המספרים בדובאי נמוכים משמעותית. בתוך כך, גם שם שוחחנו עם מספר ישראלים שמספרים כי שכחו לתעד במפורט את הנזקים הקודמים ברכב טרום השכרתו, ומצאו את עצמם מתמודדים עם דרישה לתשלום בגין נזקים שלטענתם נגרמו על ידי אחרים: "תגיד לי מי עובר בתוך הרכב עם זכוכית מגדלת ומחפש חורים של סיגריות? אז זה מה שעשו לי. לקחנו אני ועוד 2 חברים מזארטי גיבלי 2019. כשהחזרנו את הרכב אמרו לנו שעישנו ברכב ואין כיסוי על נזקים כאלו וחייבו את הכרטיס שלנו ב- 1,700 דולר, על פארש, אנחנו בכלל לא מעשנים".
ולצד כל האמור, ועל מנת להקטין את האפשרות כי החופשה שלכם תהפוך לחלום בלהות מוטורי וכספי, אנחנו שוב מצרפים כאן את המלצותיו של עו"ד ערן יעקובוביץ, שותף במשרד עוה"ד צבי יעקובוביץ' ושות' ומבכיר המומחים בתחום דיני הביטוח והנזיקין, בכל הקשור לשכירת רכב בדובאי:
נהיגה תחת השפעת חומרים ואלכוהול
אומנם לא ניתן להשיג אלכוהול בכל מרכול, אך במאמץ מסוים זה בהחלט אפשרי. אלא שההחלטה לנהוג תחת השפעת אלכוהול עלולה להתברר כטעות גסה: מעבר להעלאת הסבירות לתאונה – היה ותתפסו, ראשית כל – תשלמו קנס בגובה של 18,500 שקלים. אם הרשויות יתעקשו גם תזומנו למשפט. היה ונפלתם על שופט ביום רע - ייתכן בהחלט שתמצאו את עצמכם בכלא.
אין כיסוי לנזקי גוף:
מרבית הפוליסות אינן נותנות מענה ביטוחי לנזקי גוף שנגרמים ליושבי הרכב או לנהג. לפיכך, ניתן לרכוש תמורת תשלום נוסף ביטוח תאונות אישיות (PAI) בתחנת ההשכרה. לחלופין, ביטוח הנסיעות לחו"ל שנותן מענה למקרה של פגיעה פיזית כתוצאה מתאונת דרכים וניתן להגדיל את סכום הכיסוי תמורת תשלום נוסף.
נהיגה במהירות מופרזת:
עונש על נהיגה במהירות גבוהה ב-80 קמ"ש מהמותר עומד על 3,000 דירהאם (כ-2,835 שקלים), והחרמת הרכב למשך 60 יום. היות ומדובר על רכב שכור, היה והמשטרה תחליט להחרימו - תעשו את החשבון לבד. למתעצלים: בהנחה כי מדובר על רכב 'עממי' שעלות השכרתו ליום עומדת על 400 שקלים, מדובר על לא פחות מ-24 אלף שקלים.
גם אם הוא מנדנד – תגידו לא
עלות ההשכרה מחושבת גם בהתאם למספר הנהגים המורשים לנהוג ברכב, כאשר הפער יכול להגיע גם למאות שקלים ליום, כתלות בגיל הנהג הצעיר. פוליסה שמוגבלת לנהג יחיד יכולה להתברר כטעות כאשר מדובר על טיול שמשלב נהיגה למשך שעות ארוכות. היה ובחרתם לחסוך - אסור בתכלית האיסור לאפשר לנהג שלא מורשה לנהוג. עו"ד יעקובוביץ מדגיש: "תאונה בנסיבות כאלו, משמעה - אי מתן כיסוי ביטוחי או במילים אחרות, אתם בבעיה חמורה".