מתחת לאף: כך גנבי הרכב פורצים לכם לחניון
הכנופיות החדשות פיתחו שיטות מתוחכמות כדי לפצח מערכות אבטחה של חניונים תת קרקעיים. במקרים רבים הם יוצאים עם שלל רב, כולל מסמכים ולוחיות רישוי
ינואר 2018. המשטרה רושמת הישג משמעותי במלחמה נגד גנבי כלי הרכב בישראל לאחר שהוגש נגד עלי סבערה מטול כרם כתב אישום על שורה של גניבות רכוש בתחום הרכב. סבערה נחשב ליעד מרכזי של המשטרה כראש כנופיית "גנבי חניוני התת-קרקעי", שעשתה כאב ראש לא קטן ליחידת 'אתגר', כאחראית לשטף גניבות של כלי רכב עם אמצעי הגנה כמו מכשירי איתור. על פי פרסומי המשטרה וכמגולל בכתב האישום חברי הכנופיה הצליחו לחדור לחניונים, לפרק את אמצעי המיגון, לגנוב כלי רכב בתוך 20 שניות.
כנופיות אלה פועלות באיזורים נרחבים בישראל, ובמיוחד בנקודות גאוגרפיות "רגישות" המבטיחות לגורמים העבריינים מסלול מילוט למשחטות רכב נסתרות, כמו למשל באזור המשולש בשרון. רק לאחרונה חוו תושבי אחת השכונות החדשות בכפר סבא גלי פריצה לחניונים תת קרקעיים שהניבו תמורה נאה לגנבים, לאחר שאלה פשוט "עקפו" את עיניות מחסומי החניון, גנבו מספר כלי רכב ובמקרים אחרים גם הספיקו לפרק לוחיות רישוי ולגנוב מסמכים ורשיונות מתאי הכפפות. לעתים מצליחה המשטרה לשים יד על הפורצים, אבל ברוב המקרים נותרים בעלי הרכב חסרי אונים.
כך זה עובד
בעולם הפשע אין וואקום. ולא רק שהתופעה עודנה קיימת, אלא שהיא הופכת נפוצה מאוד. על פי אינדיקציה שמספק עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום נזקי הרכוש, מדובר על עליה משוערת של 20% במספר הגניבות בנסיבות אלו במהלך השנתיים האחרונות. התופעה, בהחלט טורדת את מנוחתן של חברות הביטוח בשל חוסר היעילות של מערכות המיגון שמותקנות ברכבים שאינן מאפשרות את סיכול הגניבה. איך יתכן כי חרף הקדמה הטכנולוגית והקפיצה שחלה באיכות המערכות, הגנבים מצליחים בנקל לגנוב רכבים מחניונים?
בחברת פוינטר מסבירים, כי תקיפת רכב ברחוב לצורך גניבתו, בסביבת כיסוי סלולרי, מייצרת התראה במוקד חברת האיתור, דבר שגורם לפתיחת אירוע בשיתוף כוחות אכיפה ומשטרה. בנוסף מתקיימת שיחה עם בעל הרכב, שגם הוא מגיע לרכב ומהווה גורם מפריע לגנבים. עו"ד ורשה מציין כי בחינת נתוני הגניבות והתפלגותן מלמדת כי עיקר הגניבות מתרחשות בחניונים תת קרקעיים של ביניינים רוויי קומות שאינם בהכרח חדשים. הסיבה לכך היא כי במרבית הבניינים המודרניים מותקנת מערכת עם מגבר שמאפשר לקלוט את התשדורת של ה-SIM הסלולרי. בפוינטר מוסיפים כי מערכת זו טובה גם לצורכי זיהוי תקיפות רכב וקבלת התראות וגם, כאמור, לשיפור ביטחונם האישי של הדיירים. פוינטר ממליצה לוועדי בתים הן מההיבט של בטיחות אישית, לצורך ביצוע עבודות תחזוקת מערכות הבניין והן לצורכי שמירה על רכושם, להתקין מגבר בחניונים התת קרקעיים.
מכונית בהזמנה
ישנם לא מעט מקרים בהם הגנבים מגיעים לרכב כאשר בידם הקוד לביטול הדריכה שלה. הדרך להשגה שלהם מפותלת מעט: הגנבים עושים יד אחת עם מוסכים פיראטיים או מכוני שטיפה לא מוסדרים שמספקים עבורם את הקוד שנמסר להם ע"י בעל הרכב. בשלב הבא, הם מנצלים את שעת הכושר, פותחים את תא הכפפות ושולפים את רישיון הרכב בו מופיעה כתובתו של בעליו.יש גם כנופיות מתוחכמות יותר מאלה: " נתקלנו כבר במקרים, בעיקר כאשר מדובר על רכבי יוקרה, בהם בשלב הראשון דלתות הרכב נפרצות ומותקנת בו מצלמה זעירה שמשדרת לאחר מכן את הקוד הישר לידיו של הגנב".
אולם בטרם ינצלו הגנבים את מגבלת הכיסוי, עליהם לפרוץ לחניון, כאשר לעיתים קרובות, הוא מוגן עם סורג ברזל ומצלמה שמזהה את מספר הרישוי של הרכב. כיצד הם מצליחים בקלות רבה כל כך לדלג מעל המכשולים? בפוינטר מחדדים כי הגנבים ממתינים לרכב שיכנס או יצא מהחניון. ברגע פתיחתו, הם מדביקים על העינית מדבקה כדי שהשער לא יסגר. בשלב הבא הם פורצים לרכב בדרך כלל על ידי שבירת חלון משולש אחורי וכניסה לרכב. פותחים את שקע ה- obd לצורך לימוד ושיכפול מפתח חדש - ואז חיפוש הניתוקים ברכב לצורך הנעת הרכב.
עוד סוגיה קשה לפיצוח היא לנסות להבין כיצד הגנבים מתגברים על העינית שמזהה את מספר הרישוי בכניסה לחניון. "בקלות", מסבירים בפוינטר. "הגנבים משכפלים את הלוחית ונכנסים באין מפריע".
הכול בעלי אקספרס
ומהיכן הגנבים משיגים את כלי הפריצה? שיטוט קצר באינטרנט מעלה כי תמורת דולרים בודדים, ניתן כיום לרכוש כריות ניפוח אותן מכניסים בין המשקוף לדלת. ישנן גם שיטות יותר פשוטות ומהירות כמו למשל העתקת מספר השילדה אם זה במקרה מוטבע בתוך חלונית בקדמת הזגוגית. באמצעות תוכנה מסוימת הזמינה להורדה באינטרנט, ניתן ליצור מפתח על בסיס אותו מספר.
אז כיצד הגנבים רוכשים את הידע והפרקטיקה? בבתי ספר מקצועיים, שאת הלימודים בהן מממנת בין היתר מדינת ישראל. באיגוד המנעולנים מסבירים כי כל גנב שמעוניין לשכלל את יכולותיו או לרכוש הבנה בסיסית, יכול להירשם כיום לאחת מעשרות המכללות ומוסדות הלימוד שמציעות קורסים מקצועיים. אומנם, נדרש להציג תעודת יושר אך בנקל ניתן לזייפה. המוסדות שמעוניינים להגדיל ככל שניתן את רווחיהם, לא מפעילים כל מערך סינון אפקטיבי: "יש קורסים שנעשים באינטרנט, ע"י גורמים כאלו ואחרים שגם אם הבחור יכתוב בצורה ברורה כי הוא מתכנן לפתח קריירה בפריצה לרכבים – יכשירו אותו לכך. זו הפקרות שלא נראתה כדוגמתה", מציין עו"ד ורשה.