MG3 (היברידית) במבחן: מהפכה סינית, בקטנה
הסינית הקטנה חוזרת ארצה לסיבוב נוסף כשהיא מודרנית, אוטומטית, חזקה וחסכונית מתמיד. האם מובילות קטגוריית הסופר מיני צריכות לחשוש? התשובה: כן. כל הסיבות לפניכם
מותג MG היה מחלוצי התוצרת הסינית בישראל (מאז נמכר לקונצרן SAIC בסוף 2007), אז עוד ייצר דגמי רובר על-בסיס תוכניות שעברו עם הרכישה והגיעה נלהב ארצה עם דגמי ה-550 (מכונית מנהלים עם מנוע 1.8 טורבו) וה-350 שניסתה לנגוס בנתח השוק של יונדאי i25 (אקסנט) וקיה ריו סדאן למשל, כשגם ה-3 הקטנה שווקה אז, עם תיבה ידנית בלבד.
אך למרות ההתלהבות, אלו לא הצליחו להבריק והמותג נכנס לתרדמת, עד שהגיע הג'יפון הקטן ZS או יותר נכון גרסתו החשמלית שהצליחה לשחרר את הישראלים מהמחסום החשמלי. מאז גם ה-EHS ההיברידי-נטען הצליח להבריק וה-MG4 החשמלית זכתה ללא מעט ביקורות חיוביות.
כעת, אחרי שדור אחד דילג עלינו, הגיע העת של ה-MG3 לחזור, בדור שלישי, עם יחידת הנעה היברידית ותקווה לדריסת רגל משמעותית בנתח הסופר-מיני. זה לא יהיה פשוט מול לביאות וותיקות כמו היפניות מאזדה 2 וסוזוקי סוויפט, האירופאיות המוצלחות כמו סקודה פאביה, פיג'ו 208 וסיאט איביזה, ויש גם את יונדאי i20 (לפחות בתיאורה, עקב החרם הטורקי) וכמובן, זו שיושבת בדיוק על המשבצת ההיברידית - טויוטה יאריס (כן, גם הונדה ג'אז, אבל המחיר... הו המחיר...). האם ה-MG3 מסוגלת להן?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני פחות הרמוני ומזכיר דגמים אחרים, לצד זאת נעים לשהות בתא הנוסעים עם איכות חומרים והרכבה טובה. המרווח מאחור יתאים לשני מבוגרים או שלושה ילדים.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה גם בעיר וגם בדרך מהירה, הריסון טוב וכך גם בידוד הרעשים. רשימת האבזור מכובדת גם בגרסת הכניסה.
ביצועים והתנהגות: הביצועים טובים מאוד, אך לא מרגישים עוצמתיים למרות נתון ההספק. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת עם יכולת לפתח קצב מהיר, אך אל תצפו לתחושה ספורטיבית.
למי מתאים: לכל מי שמחפש מכונית קטנה, אך כזו שלא מפחדת לעלות על כביש 6, נוחה ומאובזרת, חסכונית וכזו שתנטרל כל חשש אמינות או הוצאות לא צפויות בזכות אחריות ארוכה.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-126,888 שקל (רכב המבחן 128,888 שקל)
לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני מזכיר בחזית את הקו הנוכחי של קופרה למשל, עם הפנסים המחודדים והזוויות השונות שבפגוש, ואילו מאחור קצת את מאזדה 2. בכל מקרה, אף אחד לא ממש סובב אחרינו את הראש, גם לא בצבע האדום המשגע של רכב המבחן.
גם עיצוב תא הנוסעים הוא לא משהו שלא פגשנו כבר, ולזכותו נאמר שלא מדובר בדבר רע, מאחר והקווים הרמוניים ונעים לשהות בו, כשאיכות החומרים והרכבה טובה ובגרסה הבכירה עם הריפודים הבהירים, האווירה גם משודרגת. נציין שלוח המחוונים לא נראה מיושר, אך זה יפריע כנראה רק למעטים.
הנדסת האנוש טובה למרות השימוש הנרחב במסך המגע. ישנם מקשי קיצור חיצוניים ואפשרות הגדרה אישית לשני כפתורים שעל ההגה, מבין רשימה קבועה כמו למשל לעוצמת הרגנרציה והמיזוג. נציין שבזמן שימוש באנדרואיד אוטו או באפל קארפליי, לא ניתן "להקפיץ" על המסך את תפריט בקרת האקלים למשל, מה שדורש מכן להפעיל את הדמיון בזמן התפעול שלו מההגה או לעבור רגע לדף הבית. עוד טרוניה נוגעת למיקום פתחי המיזוג, כאשר את כל החלק המרכזי בדשבורד היה אפשר בקלות להרים כ-10 ס"מ מעלה, כך ששדה הראייה לא היה נפגע ממיקום מסך המגע ופתחי המיזוג היו מקבלים מיקום יעיל יותר.
המושבים הקדמיים נוחים למדי, גם בנסיעה ארוכה. נציין שההגה אינו מתכוונן לעומק, אך בכל זאת נמצאה תנוחת נהיגה נוחה. שדה הראייה טוב, למרות שטח שמשה אחורית קטן ואילו המצלמות ההיקפיות בגרסה הנבחנת, עושות עבודה טובה.
המרווח מאחור אינו מצטיין, ילדים על בוסטר כבר דרשו מהמבוגרים מלפנים להזיז את הכיסא עוד קצת לפנים, אחרת היו זוכים ל"מערכת עיסוי אנושית" ופחות נעימה. שני מבוגרים יוכלו להיכנס פה, עם מרווח ברכיים וראש סבירים או שלושה ילדים למשל. על המרווח מחפה ה-MG3 בדמות פתחי מיזוג נדירים בקטגוריה, שעד כה הוצעו רק בסקודה פאביה, ויש גם שקע USB אחד.
מבחינת אחסון שווה להזכיר את מחזיקי הכוסות מלפנים עם אפשרות כוונון גודל (להגדיל האחד על חשבון הקטנת האחר), תא שטוח הנע על מסילה בין המושבים וחושף עוד תא תחתיו שגם הוא ניתן לפיצול ומתחבר עד לזה שמתחת למשענת היד, הצנועה יחסית.
תא המטען בנפח 293 ליטר והוא עושה בדיוק את מה שהיינו מצפים ממנו. הוא הועמס בקלות במזוודה קטנה לסופ"ש משפחתי, קורקינט, ועוד לא מעט שקיות. לצד זאת נציין כי המבנה שלו עמוק ולא תמיד יהיה קל לשלוף חפצים כבדים, יש כאן גם רק וו תלייה אחד ובקיפול מושבים הרצפה לא שטוחה והבליטות עם לולאות העגינה שבצדדים מצמצמות את רוחבו. גם אפשר לראות כמה חוטי חשמל מבצבצים מתחת לרצפה, היכן שאין גלגל חליפי ובמקומו תמצאו את המצבר ותא לאחסון חפצים.
איכות נסיעה ואבזור
בהשוואה למותגים סיניים אחרים לוגמי בנזין, כיול המתלים של MG הוא מהטובים יותר, כלומר לא רך ומתנדנד, אלא כזה שסופג שיבושים שונים בצורה טובה, עם ריסון טוב אחרי פס האטה למשל. כושר התמרון טוב מאוד, כיאה למכונית קטנה.
הנוחות הטובה נשמרת גם בדרך בין-עירונית, כאשר ברצף שיבושים ישמעו קצת רעשי מתלים, אך לא באופן מטריד ואילו בכביש גלי היא שומרת על יציבות. בידוד הרעשים טוב ביחס לקטגוריה, עם רעשי כביש ורוח מקובלים בסגמנט.
ל-MG3 שתיים וחצי רמות גימור, בגרסת הכניסה "קומפורט" תמצאו אבזור בסיסי מכובד למדי, אך בתוספת של 1,000 שקלים בלבד (נכון למועד המבחן) תזכו לשדרוג משמעותי באבזור עם ריפודי בד משולבי עור, מצלמות היקפיות, חימום במושבים ובהגה ועוד. בבטיחות תקבלו בנוסף גם מערכת התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור. 1,000 שקלים נוספים יקנו לכם גם גג שמש וישנה אופציה לריפודים בהירים כמו ברכב המבחן.
מערכות הבטיחות, שניתנות לבדיקה מבלי לסכן את שאר משתמשי הדרך, פעלו באופן טוב, אם כי ברמת הרגישות הבינונית של מערכת מניעת הסטייה מנתיב, צפצופי ההתרעות היו בלתי נסבלים, מעבר לרגישות נמוכה סייע לצמצם זאת, תוך המשך ביצוע המשימה. בנוסף לכך, לקראת מצלמות מהירות זוכים לצפצוף מטריד וכזה שלא ניתן לבטל באופן מידי (כמו למשל בקודניות של איתוראן). בירור קצר העלה כי מדובר באזהרות ממערכת הניווט המקורית, כיבוי שלהן פתר את הבעיה. נציין שבשלב זה ה-MG3 טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופאי, ונקווה שהיא תמשיך ברצף 5 הכוכבים.
ביצועים והתנהגות
ל-MG3 הקטנה יש מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר, אבל הוא לא פראייר – הוא מקבל חיזוק היברידי ומגיע ל-194 כ"ס משולבים, שהם 78 כ"ס יותר מהיאריס כן כן... הוא גם זריז ממנה בכמעט שתי שניות עם 8.0 שניות ל-100 קמ"ש. כמו שהבנתם, למרות ההספק המרשים, אלו לא תאוצות של הוט האצ' קטנה ושובבה, אבל בכל זאת יש לו לא מעט מה להציע.
המניע העיקרי של הרכב הוא המנוע החשמלי, בדומה ליחידת ההנעה ההיברידית של הונדה ג'אז למשל, ומנוע הבנזין משמש כגנרטור לסוללה (1.83 קוט"ש) או כתמיכה בעת הצורך, כאן המנוע החשמלי מפיק לבדו 136 כ"ס. הכוח עובר לגלגלים דרך תיבה אוטומטית עם 3 הילוכים שקיימים יותר בשם הסנכרון בין מנוע הבנזין לזה החשמלי שהוא כאמור העיקרי פה. לא ממש תרגישו אותם, אולי למעט נסיעה לילית ושקטה במיוחד אז תוכלו לשמוע כמה רעשים מכאניים, אך אלו רחוקים מאוד מכל תיבה רציפה כמו אצל המתחרות שנוטה להרעיש.
השילוב הזה בין הגיר והמנועים עובד בצורה טובה מאוד ולא ממש תרגישו את השילובים השונים. יציאות מהמקום או תאוצות ביניים מתבצעות בקלות, כאשר המנוע החשמלי הוא על תקן ה"טורבו", בערך. קודם כל הוא זה שמוציא את הרכב מהמקום וגם נכנס עם דחיפה מורגשת בכל קיק-דאון, כך שממש אין שום בעיה לשייט ולעקוף במהירויות כביש 6. ישנה השהייה מסוימת מרגע הלחיצה, אך היא סבירה ולא תעכב אתכם ממש.
עוד נמצא כאן בורר מצבים בסיסי (חיסכון, רגיל, ספורט) כאשר הפערים ביניהם נוגעים בעיקר לאלחוש התחושות או שימוש ניכר יותר בסיוע החשמלי כדי לשפר את הביצועים. וכמעט כמו תמיד במקרים של בורר מצבים שכזה, נשארנו על מצב "נורמל" לאורך ימי המבחן. דבר נוסף וחשוב יותר הן 3 עוצמות לבלימה הרגנרטיבית - עוצמה 1 הנמוכה ביותר עימה תוכלו לגלוש כמו ברכבי בנזין רגילים, עוצמה 2 מוחשית יותר ועוצמה 3 שמאטה את הרכב באופן משמעותי.
את המבחן סיימנו עם צריכת דלק של 18.5 ק"מ לליטר. אומנם לא התקרבנו לצריכה המוצהרת של 22.7 ק"מ לליטר, אך מדובר בצריכת דלק טובה שכן המבחן לא היה בעל אופי חסכוני במיוחד, ומרביתו היה ברכב עמוס ב-4 נפשות ומזוודה בתא מטען. נסיעות עירוניות בוודאי יגבירו את השימוש בחשמל (הצלחנו לנסוע על חשמל גם במהירות 60 קמ"ש טרם מנוע הבנזין נכנס לפעולה) ובהתאם גם צריכת הדלק תשתפר.
התנהגות הכביש קיבלה משהו מהאחות החשמלית MG4, כשהאחות הקטנה מגיבה היטב לפקודות הנהג, עם הגה מדויק ובמשקל טוב (אך די חסר היזון חוזר), רכינה מינימלית, יכולת הידוק פניות בסיוע העברת משקל ותגובות שלדה טובות למדי. גם הבלמים עושים עבודה טובה, ולא מרגישים ספוגיים, אם כי הם לא חדים במיוחד, אך זהו פרט זניח, בטח מאחר והיא לא מתיימרת להיות ספורטיבית ולמען האמת גם לא מרגישה כזו.
סיכום
MG3 עושה קאמבק מפתיע במיוחד. היא מצליחה לשלב בין כמה קריטריונים שחשובים לקהל הישראלי – מחיר (כמובן), אבזור ואחריות. המחיר זול משמעותית מטויוטה יאריס ובטח מהונדה ג'אז היקרה. היא זולה גם מסוזוקי סוויפט, מאובזרת יותר מיונדאי i20 במחיר דומה ולמען האמת, אפשר להגיד שהיא משלבת בצורה טובה בין מאזדה 2 לטויוטה יאריס היברידית – תא הנוסעים, אבזור הנוחות, מערך הבטיחות וחתיכת שפן בכובע בדמות אחריות ארוכה של 7 שנים, כך שבהתחשב בממוצע החלפת רכב בישראל העומד על כ-3 שנים, יש סיכוי לא רע שגם היד השלישית תהנה מאחריות מקיפה.
מצד שני, היא לא מצטיינת במרווח מאחור מה שאפשר למצוא בסקודה פאביה למשל, הביצועים לא מלהיבים וגם דינאמית היא לא בעלת הגינונים של פיג'ו 208 או סיאט איביזה, אך זקני השבט עוד זוכרים את ההתחלה המדשדשת של MG בישראל, אז עוד כשתעשיית הרכב הסינית שאלה את עצמה איך תכבוש את אירופה. מאז כאמור הגיעו לכאן רכבים שלמים הרבה יותר שכבשו כמה פסגות, כמו הרכב החשמלי הנמכר ביותר ב-2020 עם ה-ZS EV, רכב הפלאג-אין הנמכר ביותר ב-2022 עם ה-EHS ועכשיו MG רוצה תואר אחד נוסף, ההיברידית הנמכרת ביותר, אך אם נהיה צנועים, היא תתקשה להתמודד מול טויוטה קורולה ויונדאי אלנטרה, אבל בסגמנט הסופר-מיני, יש לה את כל הנתונים להפוך לרבת מכר.