פולקסווגן גולף (דור 8 המחודש) במבחן: גולף זה גולף
פולקסווגן ממשיכה את שושלת הדורות של הגולף ובכל פעם משפרת עוד דבר ועוד דבר. מה השתנה במתיחת הפנים של הדור השמיני?
החניתי את הגולף דור 8.5 בחניון של צ׳מפיון מוטורס וקפצתי 30 שנה אחורה לתוך הגולף 3 הפרטית שלי, שממש לא מזמן זכתה בלייבל הנכסף ״אספנות״ . השומר שליווה אותי כדי לאסוף את המפתח הביט במהפך וחייך. ״אני מבין״, הוא אמר, ״יש לך ישנה ואתה רוצה חדשה״.
אהבות ישנות לא מחליפים, עניתי לו, ועדיין העובדה שלמרות פער של שלושה עשורים בין שתי המכוניות הוא קלט באופן אינטואיטיבי שמדובר באותו הדגם, מדגימה היטב את הקנאות שבה פולקסווגן שמרה על המותג ״גולף״. השומר זיהה את החיבור בגלל אבולוציה עיצובית עדינה ששמרה על דמיון מובהק בין הדורות, אבל גם הקונספט שבבסיס נשמר: מכונית פרקטית עד לבורג האחרון, קומפקטית שמצליחה להיות גם קצת משפחתית, דגם ביניים שמצליח להיות גם קצת בסטייל וגם לפזר רמזים של ארומת פרימיום חמקמקה.
כשהושק הדור השמיני של הגולף, לפני כשלוש שנים, דיברו לא מעט על כך שהוא יהיה האחרון בסדרה, שהגיע זמנה של הבעירה הפנימית להיזנח לטובת עתיד ורוד וחשמלי. עתה מגיע זמנה של מתיחת הפנים של אמצע החיים, והקולות שונים. פולקסווגן בצרות כלכליות, המכירות של החשמליות מדשדשות ולאף אחד לא לגמרי ברור איך ייראה השוק בשנים הקרובות. על סוף עידן הגולף אף אחד כבר לא מדבר ולהפך; סקיצות של דור 9 כבר נחשפו והשאלה היחידה שמרחפת באוויר היא האם הדור הבא יגיע גם עם מנוע בעירה פנימית. קטונתי מלהתנבא אבל להחמיץ סיבוב בגולף שורפת הבנזין האחרונה - לפחות לעת עתה - לא בא בחשבון. יאללה, מתניעים.
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב השמרני הפך מעודכן יותר ונראה טוב. תא הנוסעים איכותי והמרווח שימושי למשפחה כמו גם תא המטען.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה מאוד בעיר ובדרך בין-עירונית עם בידוד רעשים טוב מאוד גם כן. רשימת האבזור ומערכות הבטיחות מכובדת גם בגרסת הכניסה.
ביצועים והתנהגות: ביצועי המנוע טובים בכל מתאר, תיבת ההילוכים לעיתים מהססת. התנהגות הכביש בעלת קורטוב של ספורטיביות
למי מתאים: למי שלא רץ אחרי עוד ג'יפון ויסתפק במשפחתית קומפקטית, שימושית, איכותית ובטוחה.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-169,900 שקל (רכב המבחן 177,900 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
אמרנו כבר שבפולקסווגן שומרים בקנאות על המסורת הגולפית, וכזאת יש גם ביחס לעדכוני אמצע החיים. כך בכל הנוגע לעיצוב החיצוני צריך זכוכית מגדלת כדי למצוא את השינויים וגם אז הם יסתכמו באלמנטים של תאורה, פסי כרום דקורטיביים ונגיעות מיניאטוריות אחרות. כך למשל סמל ה-VW על הגריל הקדמי יבהיק עתה בתאורת לד ובפנסים האחוריים הצבעים ייראו קצת שונים.
עם מגדלת או בלי הגולף נראית מצויין. הקווים שלה נקיים וזורמים ואין-ספור דיטיילים קטנטנים מצליחים לייצר נוכחות חסונה ואתלטית. אוסיף שמה שאי אפשר לראות בתמונות זה את ה״בונוס״ שהעין מעניקה לגולף כשהיא רואה אותה במציאות - אנחנו כל כך רגילים לגמלוניות הנפוחה של רכבי הפנאי עד שכאשר מגיעה האצ׳בק עם פרופורציות קומפקטיות ״נכונות״ היא אוטומטית מקבלת עוד נקודות זכות.
המצב בתוך תא הנוסעים לא שונה. הפלסטיקים והדיפונים משדרים איכות ועמידות והעיצוב הכללי מצוין. שינויים? המסך המרכזי - כמתחייב ברוח הימים - גדל ל-"12.9, נוספו לו שני פסי מגע שאחראים על הווליום ועל הטמפרטורה וכן צימוד אלחוטי לקארפליי ולאנדרואיד אוטו. המסך השני - לוח המחוונים - נותר ללא שינוי עם "10.5. מעבר למסך המרכזי יש גם כמה שינויים מינוריים בעיצוב מתגים/חיוויים ובממשק המשתמש, וזהו בערך.
וכאן מגיע החבל. בגולף 8.5 (כמו ב-8 כמובן) אין מתגים פיזיים וכל הפונקציות מתופעלות דרך המסך. כדי להקל על התפעול פולקסווגן הוסיפה כמה 'קיצורי דרך' שמספקים נגישות ישירות לתפריטים מסוימים כמו בקרת אקלים או בטיחות. אנחנו לא אוהבים את הסידור הזה בשום מכונית אבל במקרה של הגולף זה אפילו יותר מציק. ממשק המשתמש לא היה "מי יודע מה" אינטואיטיבי מלכתחילה והשנים שעברו לא עזרו לו. מעבר לזה אני יכול גם לספר שבשני מקרים בנסיעת המבחן המסך לא הגיב ללחיצות עליו והיה צורך לצאת מהאפליקציה ולחזור אליה
אחד הקסמים של הגולף לכל אורך שנותיה הייתה היעילות של תא הנוסעים שלמרות מידות צנועות הצליח לספק את צרכיה של משפחה עם שני ילדים. הגולף 8.5 לא שונה. המושבים הקדמיים (חשמליים במכונית המבחן) גדולים, נוחים ותומכים. המושב האחורי יאכלס בקלות שני ילדים/בוסטרים אבל יתקשה עם מבוגרים. תא המטען - בגרסתו הרגילה יכיל 381 ליטרים, אבל יצמח בקלות לגובה בהסרה של המדף שמכסה אותו, או יתרחב ל-1,237 ליטרים בקיפול של המושבים האחוריים. מניסיון אישי אני יכול לספר לכם שזה מספק לשינוע של ארגזים / מזרונים / טלוויזיות ענקיות ובעצם מה לא.
איכות נסיעה ואבזור
בכל הנוגע לשיכוך הגולף עושה עבודה מצוינת עם כיול מוצלח של המתלים. בניגוד להרבה גרמניות אחרות היא לא נוקשה ומגהצת בהצלחה גם כבישים עירוניים וגם כבישים מהירים. תסלחו לי שאני חוזר לשם אבל גם כאן ההבדלים מול רכבי הפנאי (וגם רכבים חשמליים) ניכרים - בגולף לא משלמים מחיר לא על תוספת גובה ולא על תוספת משקל. כל זה, בתוספת בידוד מוצלח, עושים את הגולף לבת לוויה נעימה מאוד גם לנסיעות עיר קצרות וגם לנסיעות ארוכות.
עוד מסורת בגולף נוגעת לאביזרי בטיחות וכאן פולקסווגן לא חסכה. דגם המבחן הגיע עם אבזור מלא - מהתראת שטחים מתים, ניטור מרחק מלפנים, ניטור עייפות נהג, 9 כריות אוויר ועוד ועוד. השליטה בפונקציות הבטיחות קלה יחסית - עם קיצור דרך ייעודי שמעלה את התפריט על המסך - וזה כמובן מצוין. מה שקצת פחות אהבתי זה את התחושה שחלק ממערכות הבטיחות רגישות מדי. כך למשל שני ענפים בחניה, ובמקרה אחר מדרגה גבוהה של מדרכה, הצליחו לחרפן לחלוטין את הבלימה האוטונומית.
לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!
ביצועים והתנהגות
יחידת ההנעה של הגולף נותרה ללא שינוי, כמעט. דגם הפתיחה נמכר עם מנוע של 1.5 ליטרים מוגדש ו-116 כ"ס. שני הדגמים שמעליו (ובהם דגם המבחן) מגיעים עם אותו בלוק מדובר אבל עם 150 כ״ס ו-25.5 קג"מ בטווח שבין 1,500 ל-3,500 סל"ד. האורווה הזאת מועברת לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים (DSG) בת 7 הילוכים. לצד אלה מותקנת במכונית מערכת היברידית קלה שבאה לידי ביטוי רק לעיתים נדירות בנסיעה. בצד של האלקטרוניקה ישנם מספר מצבי נהיגה שמשפיעים על מצב המצערת, ניהול הגיר, הגה ועוד.
גם כאן אין הפתעות גדולות. למרות שההספק צנוע יחסית המנוע הזה מגיב היטב בכל מצב אפשרי בין היתר גם בזכות עקומת מומנט שטוחה. בבחירת מצב נהיגה ספורטיבי והגיר מושך עד לקו האדום, מגרגר עם גז ביניים, ומחליף הילוכים באגרסיביות. המספרים בהתאם - את הדרך ל-100 קמ״ש תעשה הגולף ב-8.4 שניות והספידומטר ייעצר על 224 קמ״ש. אין כאן תחרות לספורטיביות עתירות הספק אבל יש קריצה ספורטיבית והיא בהחלט כיפית.
בצד הצריכה, פולקסווגן מצהירה על 18.5 ק"מ לליטר, במבחן המאומץ קיבלנו 11.8 ק"מ לליטר.
בצד הביקורת צריך להזכיר את החספוס של ה-DSG. דרך ארוכה עברה התיבה הזאת ולמרות שהתעדנה והשתפרה פלאים, פה ושם היא עדיין מייצרת שיהוקים/היסוסים. זה קורה רק בתנאים מאוד מסוימים כמו לחיצה מלאה על המצערת בסל״ד נמוך, אבל זה עדיין חבל.
כיול המתלים המוצלח מספק את הסחורה גם בכל הנוגע ליכולות הכביש. הגולף מרגישה זריזה וחדה, ההיזון החוזר טוב, ולמרות תת היגוי מורגש כיף קצת לגהץ איתה קצת. זוכרים את ההשוואה ל-SUVים? אז כן, גם כאן יש לה יתרון מובהק.
סיכום
תעשיית הרכב אוהבת לסחוט את בלוטות הנוסטלגיה גם במקרים שבהם אין כל כך למה להתגעגע. זה לא המקרה של הגולף, המכונית השלישית הכי מיוצרת בעולם. על הברושור של הגולף החדשה מככבת גם הסבתא רבתא שלה, ה-MK1, שמזכירה לכל לקוח פוטנציאלי שהיא עימנו כבר חמישה עשורים מוצלחים, וכוחה עדיין במותניה. באותה נשימה צריך לומר שהגולף מביטה קדימה בחשש. האם תשרוד את הנהירה לג'יפונים? האם לא תהיה ברירה לקונצרן הענק והנוסחה הוותיקה תזנח לטובת ההעדפות העכשוויות של הצרכנים?
אין לי תשובה, אבל אני מניח שרמזים ראשונים נקבל כאשר הגולף 9 תחשף עוד שנתיים-שנתיים וחצי. עד אז ה-8.5 שומרת על הגחלת עם עיצוב מוצלח, תא הנוסעים מצוין, הרבה יעילות וקורטוב מענג של ספורטיביות. כמו שהזכרנו יש בגולף גם פינות פחות משויפות אבל הן לא מקלקלות מכונית מוצלחת ו"נכונה" כמעט בכל פרמטר. המחיר של כל זה מתחיל ב-169,900 שקלים לדגם הפתיחה עם המנוע החלש יותר ומזנק ל-177,900 שקלים לדגם המאובזר שנבחן כאן (ועד ל-189,900 שקלים אם תרצו גם חלו ןגג וחישוקי "18). הסכום הזה רחוק מלהיות נמוך והוא בהחלט יאתגר את הגולף במרוץ מול רכבי הפנאי. והנה אנחנו מגיעים לשורה הכי התחתונה והיא כנראה לא תפתיע אותכם: הגולף נשארה גולף וטוב שכך.