דאצ'יה סנדרו סטפוויי במבחן: האלטו של הג'יפונים
הוא חוזר בדור חדש, עם יחידת הנעה משודרגת, מערכות בטיחות ובמחיר אטרקטיבי. האם הג'יפון הקטנטן של דאצ'יה יצליח הפעם? העמסנו ילדים וגם ציוד וחזרנו עם הרשמים
דאצ'יה סנדרו, משפחה של דגמים הכוללת גם את הלוגאן הסדאנית מצד אחד ומהצד השני את גרסאות ה-Stepway בסגנון "פנאי", פעם הייתה כאן גם לוגאן סטפווי, אבל בדור החדש של המשפחה נותרנו בישראל עם הלוגאן הרגילה והסנדרו סטפוויי הג'יפונית.
משפחת הסנדרו בדור השלישי הגיעה לעולם בספטמבר 2020, אך רק בשנה שעברה נחתה כאן הלוגאן ואילו הסנדרו המדוברת הגיע שנה אחריה, בספטמבר 2024. הסנדרו החזיקה בתואר המכובד – המכונית הנמכרת ביותר באירופה ב-2022 ואפילו בתחילת 2023 (עד שאיבדה אותו לטסלה מודל Y), אך את החציון הראשון של 2024 היא שוב סיימה במקום הראשון, כך או אחרת מדובר ברבת מכר רצינית.
האם מכונית הלואו-קוסט בגרסתה הג'יפונית תוכל להפוך גם בישראל לרבת מכר? ומה הפשרות עבור המחיר האטרקטיבי?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: עיצוב המשלב בין מכונית סופר-מיני לג'יפון באופן מוצלח. איכות החומרים וההרכבה בסיסית, אך הנדסת האנוש טובה וכך גם השימושיות.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות העירונית סבירה ומשתפרת בדרך בין-עירונית. רשימת האבזור בסיסית, אך תספיק לכל מה שצריך כדי להתנייד. מערכות הבטיחות לא פועלות באופן מהוקצע.
ביצועים והתנהגות: ביצועי המנוע צנועים ויתאימו יותר להתנהלות עירונית-פרברית, עם מאמץ נוכח בכביש מהיר. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: אם אתם חייבים לוק של ג'יפון למכוניות העירונית שלכם ומוכנים לעשות כמה פשרות בסעיפים כמו בטיחות.
מחיר עדכני למועד המבחן: 119,990 שקל
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני משלב בין "חמידות" של רכב קטן למאפייני SUV מוכרים. חזית דאצ'יה החדשה עם סמל המותג העדכני ותאורת היום האופיינית, לצד המון גימורים שחורים בבתי פנסי הערפל, החצאיות השחורות ומגיני הדלתות, מגן גחון ומגלש אחורי מדומים וכמובן פסי גגון. והאמת, בצבע החום המדברי של רכב המבחן הסנדרו סטפוויי נראה אפילו מגניב. טוב, לא "מגניב" לנד קרוזר, אבל בטח לא שגרתי.
מבפנים העיצוב מודרני בסך הכל, אם כי לא חדשני ודי סטנדרטי. איכות החומרים והרכבה סבירה בלבד ביחס לקטגוריה, אך גם היא מהווה שדרוג לעומת הדור הקודם. לא הכל מרגיש מהודק והפלסטיקה הפשוטה שופעת, גם מבחוץ הפאנלים השחורים שבדלתות מודבקים בדבק דו-צדדי ובחלקו החל להשתחרר.
לעומת זאת, הנדסת האנוש טובה - הכל פשוט, ברור, עם יותר לחצנים פיזיים נגישים מאשר הצורך לשלוח יד למסך המגע בכל רגע; מסך שבעצמו קל לתפעול ואינו עמוס. נציין שלוח השעונים מוטה בזווית קלה לאחור מה שלפחות לח"מ היה פחות נוח להביט בו, הידית הארכאית לתפעול מערכת השמע דורשת למידה קצרה, ובנוסף מחזיקי הכוסות בקונסולה המרכזית לא במיקום אידאלי - נמוך ומתחת למשענת היד. מוטב היה אם היו זזים לפנים בגובה ידית ההילוכים, מה שגם היה יכול ליצור עוד תא אחסון שימושי.
הכניסה למושבים הקדמיים נוחה לאור המרכב המוגבה, המושבים נוחים אם כי לא היינו מתנגדים לעוד תמיכה צידית. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית וללא קושי למצוא אחת נכונה.
שדה הראייה טוב לכל הכיוונים, פרט לשמשה האחורית הקטנה, ואילו רדאר ה"בליינד ספוט" בהתקנה מקומית, שנועד להתריע כמובן על רכבים בשטח המת, עושה דווקא ההיפך וגורע שטח מרכזי מהשמשה האחורית.
המושב האחורי מצליח להפתיע. הדלתות האחוריות הקטנות, נוחות לפתיחה במקומות צפופים, המפתח מספק כדי לחגור ילדים בקלות במושבים הבטיחות, והמרווח הפנימי יכול לאכלס גם שלושה מתבגרים. מדובר במרווח טוב באופן יחסי כמובן. לצד זאת, אין כאן פתחי מיזוג או שקעי USB, וגם דיפוני הבד במשענות היד שבדלתות הקדמיות לא הגיעו לאחור וגם תאורת תקרה אין, אבל היי, יש ידיות אחיזה בתקרה.
מבחינת אחסון בתוך הרכב, אין כאן ממש הרבה תאים, אבל מסילות הגג הופכות לגגון, כמו שפגשנו בג'וגר למשל ואילו תא המטען בנפח 328 ליטר, יספיק לכל התנהלות יום-יומית וגם מעבר, לאור מבנהו המרובע ו-4 וויי תלייה, אך הוא לא תא מטען מצטיין ונסביר - סף ההעמסה גבוה מאוד, מה שיקשה על הכנסת ציוד, ומהצד השני מבנהו הפנימי כאמבטיה עמוקה יקשה על הוצאת ציוד כבד. בנוסף קיפול מושבים לא יוצר "מדרגה" קטנה אלא אחת ממש גבוהה ואין כאן מדף לפיצול שיסייע בהגבהת תא המטען, כך שאם תובילו חפצים ארוכים תצטרכו לדאוג לתמיכה מתאימה. לפחות יש ווים שתופסים את החגורות כאשר מקפלים את המושב וברצפת התא שוכן גלגל חליפי.
איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית אינה מצטיינת. ניכר כי הסנדרו סטפוויי מתאמץ לספק נוחות טובה, כשעל שיבושים קלים ונפוצים הוא בסדר גמור, אך על כאלו בולטים יותר או חדים, אף נוסע לא יישאר אדיש. בדרך בין-עירונית הנוחות משתפרת, אך אז בידוד הרעשים מזכיר לנו שעדיין מדובר במותג לואו-קוסט, עם רעשי כביש ורוח שהופכים בולטים יותר יותר ככל שעולה המהירות, ולא צריך להגיע לכביש 6 כדי להבחין בהם.
הסנדרו סטפווי מצויד באבזור בסיסי, אך כזה שיספיק לכל מה שצריך - מסך מולטימדיה "8 עם קישוריות לנייד, חיישני ומצלמת רוורס, בקרת אקלים יעילה וחיישני גשם ואורות. מערך הבטיחות הסטנדרטי כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים והתרעת עייפות. נציין כי מערכת תיקון הסטייה מנתיב אינה מהוקצעת ופועלת עם תיקוני ההגה חדים שלא פעם "מתווכחים" עם האוחז בהגה. בנוסף, כפי שהזכרנו קודם, תוכל להוסיף מערכת התרעת רכב בשטח מת בהתקנה מקומית.
וכדאי להכיר, שבמבחן הריסוק האירופאי הסנדרו זכאי לשני כוכבים בלבד, בעיקר עקב ציונים נמוכים בהגנה על משתמשי הדרך ותפקוד מערכות הבטיחות. אגב, עשור לפניו נבחנה סוזוקי אלטו, במבחן שמחמיר עשרות מונים פחות מזה שעבר הסנדרו, וזכתה אז בציון של 3 כוכבים, מה שלא מנע ממנה להפוך לרבת מכר.
ביצועים והתנהגות
ליבו של הסנדרו סטפוויי הוא מנוע טורבו קטן, משולש צילינדרים ובנפח 1.0 ליטר. ההספק צנוע עם 91 כ"ס ומומנט של 14.5 קג"מ. בהתאם גם הביצועים - 14.2 שניות ארוכות ל-100 קמ"ש. וכן, הוא רועד בסרק ועוד יותר בהנעה קרה, וגם דורש לחיצה עמוקה על דוושת ההאצה כדי לשמור על הקצב בכביש המהיר, ובכלל אופי פעולתו ליניארי וכזה שלא ממהר לשום מקום, ומתאים בעיקר לתנועה עירונית-פרברית.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה - בלי טריקים ובלי שטיקים. אין כאן מנופי שליטה מההגה על הילוכים מדומים וגם לא בורר מצבי נהיגה (טוב, יש כפתור Eco אבל עזבו אותו). התיבה לא רועשת מדי ומבצעת את המצופה ממנה. יש הילוך Low שעוזר בבלימת המנוע, אך לא מעבר.
בכל מקרה, מדובר בשדרוג לעומת הסנדרו סטפוויי הקודם עם עוד 101 סמ"ק, כ"ס אחד יותר, 0.2 קג"מ נוספים, ובעיקר הוויתור על התיבה הרובוטית החד-מצמדית.
את המבחן סיימנו עם צריכת דלק של 12.3 ק"מ לליטר (כ-22% פחות לעומת נתון היצרן). ככה זה כשצריך לאמץ את הרכב, יש לכך השלכות לעומת מנועים חזקים יותר שישיגו צריכת דלק טובה יותר, אך אם אתם מרבים בנסיעה עירונית, היא ככל הנראה תשתפר.
התנהגות הכביש של הסנדרו סטפווי בטוחה ונשלטת בסך הכל. האחיזה טובה, ההיגוי מדויק ואפילו התקשורת מהשלדה מספקת כדי להבין מה עובר על הג'יפון הקטנטן, בטח עם רכינת מרכב בולטת כמו שלו (אך לא נוראית). בהתאם למעמדו, אין לו שום יומרות ספורטיביות או דינמיות וכך גם ההיזון החוזר החסר משאר המכלולים.
סיכום
ראשית, אין ספק שהדור החדש של הסנדרו סטפוויי טוב מקודמו בכל פרמטר. ההופעה חביבה ו-"SUVאית", המרווח מאחור טוב מאוד והתחושה אומנם בסיסית אבל לא "מעליבה". בצד הפחות חיובי, בידוד הרעשים סביר בלבד ונוחות הנסיעה העירונית לא מרשימה וחשוב לא פחות - ציון הבטיחות ותפקוד מערכות הבטיחות הוא פשרה משמעותית.
אז נכון, הסנדרו סטפוויי אומנם לא הכי נוח וחזק ולבטח לא ינצח שום מבחן השוואתי מול מובילי הקטגוריה היקרים ממנו באלפים בודדים, אבל הוא מוצר צריכה שמסמן V במקומות שקהל הלואו-קוסט מחפש - אבזור סטנדרטי בלי להרגיש שחסכו עליך, שימושיות ומחיר אטרקטיבי. האם בעידן בו מחיר ממוצע של רכב בישראל כבר עומד על כ-200 אלף שקלים, זה יספיק לו? אם נחזור שוב לסוזוקי אלטו (וגרסתה הידנית) כבר הוכיחו יבואניות שבתמחור נכון, יסכימו הישראלים להתפשר על אי אלו עקרונות, מה שיאפשר לו אולי לנגוס נתח ממכירות הקטגוריה.