ב.מ.וו X5 (מתיחת פנים) במבחן: הטוב לגילו

רכב הפנאי המזוהה ביותר של ב.מ.וו, ואולי בכל קטגורית הפנאי-יוקרה הגדולים, עבר מתיחת פנים וזכה לשדרוג גרסת הפלאג-אין. מה השתפר והאם הוא שומר על מעמדו?

רן סגל
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

ב.מ.וו X5 עבר מתיחת פנים מתבקשת שנגעה לעיצוב, הטכנולוגיה וליחידת ההנעה. אלו נועדו, כמו כל מתיחת פנים, לתת לו את החיזוק הנחוץ כדי להישאר עדכני ולעמוד בתחרות מול מתחרות וותיקות, בעיקר אלו הגרמניות אבל גם ריינג' רובר ספורט למשל, לצד כאלו חדשות כמו ג'נסיס GV80.

ה-X5 כפי שציינו בכותרת, הוא אחד מרכבי הפנאי המזוהים ביותר עם ב.מ.וו ובכלל בקטגוריית היוקרה, ועוד מהדור הראשון, אי-שם לפני 25 שנים, הוא קנה לעצמו מעמד של רכב פנאי יוקרתי, איכותי ומרשים. האם מתיחת הפנים מצליחה לשמר את מעמדו?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב עדכני, תא הנוסעים מרשים יותר, הנדסת האנוש טובה מאוד והמרווח מצוין
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה העירונית והבין-עירונית טובה מאוד, אך בכביש גלי יורגשו תנודות מרכב קלות ובידוד הרעשים לא מושלם. רשימת האבזור מכובדת
ביצועים והתנהגות: הביצועים של גרסת הפלאג-אין טובים מאוד עם טווח נסיעה חשמלי של 110 ק"מ שימושיים מאוד. התנהגות הכביש בעלת ניחוח דינאמי מסוים, בהתייחס לגודלו ומשקלו כמובן.
למי מתאים: ה-X5 המחודש מצטיין בלא מעט תחומים ולא מאכזב באחרים, כך שכל מי שמחפש רכב פנאי יוקרתי וגדול, ימצא כאן את מבוקשו.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-685,900 ש"ח (רכב המבחן 739,900 ש"ח)

מצליח לשמור על מעמדו?
מצליח לשמור על מעמדו?

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב חיצוני לא השתנה הרבה טרום מתיחת הפנים אבל בחלט הפך עדכני יותר, ובכלל גם לאורך השנים והדורות הוא ביצע עדכונים מדודים, כשהוא נשאר בולט מספיק על הכביש עם פנסים צרים יותר ופגוש אגרסיבי יותר, אבל לא צעקני כמו אחיו ה-X6.

עיצוב הפנים לעומת זאת, עבר הפעם שינוי מקיף יותר שתואם את העשור השלישי של המאה ה-21 ושפת העיצוב העדכנית של ב.מ.וו עם צמד מסכי המחוונים והמולטימדיה המחוברים יחדיו בתצוגה קעורה, דשבורד נקי יותר ובורר הילוכים קטנטן במקום הידית המסורתית.

איכות החומרים והרכבה טובה מאוד, וכך גם הנדסת האנוש שנהנית מאותה גלגלת מוכרת של ב.מ.וו השולטת על מערכת ההפעלה החדשה של המולטימדיה (רווית התפריטים), המאפשרת קישור לטלפון הנייד ושליטה על מאפיינים שונים, פרופיל משתמש ומפתחות דיגיטליים, זאת לצד כפתורים פיזיים שונים בסביבת הנהג שהופכים את החיים לפשוטים הרבה יותר.

המושבים הקדמיים נוחים ותומכים, כולל כוונון לתמיכה הצידית ולאורך המושב. שדה הראייה טוב בסך הכל, פרט לבסיס העבה של הקורות הקדמיות שיוצר שטח מת חשוב בתוואי עירוני.

המושב האחורי מרווח לשלושה, כאשר תעלת ההינע לא גבוהה מאוד וילד יוכל להניח עליה את רגליו, מבוגר ישב בפישוק, אך מרווח הרגליים מספק מאוד וכך גם לראש, למרות הגג הפנורמי הנפתח. גם האבזור מאחור מכובד וכולל בקרת אקלים מפוצלת, חימום למושבים (בגרסת ה-M-Expressive), משענת יד עם מחזיקי כוסות מתכווננים, שקע 12 וולט ולא פחות מ-4 שקעי USB, שניים מהם בגב המושבים עם מחבר להתקנת מעמד לטאבלט או קולב למשל. בגרסת הדיזל תמצאו גם שורת מושבים שלישית שתוכלו לקפל אל תוך הרצפה.

תא המטען בנפח 500 ליטר, עם הפתיחה הכפולה המוכרת. פרט לסף העמסה גבוה מאוד במצב הרגיל (תוכלו להנמיך את הרכב בסיוע מתלי האוויר) ותא אחסון קטן מתחת לרצפה בגרסת הפלאג-אין, הוא נותר גדול ושימושי עם לא פחות מ-4 תאורות לד חזקות.

שפת תא הנוסעים העדכנית של ב.מ.וו הגיעה גם לכאן
שפת תא הנוסעים העדכנית של ב.מ.וו הגיעה גם לכאן
איכות חומרים גבוהה ומושבים נוחים ותומכים
איכות חומרים גבוהה ומושבים נוחים ותומכים

איכות נסיעה ואבזור
ה-X5 נהנה מנוחות עירונית טובה מאוד, מתלי האוויר בולעים בקלות שיבושים שונים ועושים עבודה טובה גם במעבר פסי האטה. כושר התמרון טוב ביחס לגודלו ומערך החיישנים והמצלמות ההיקפיות מצוין.

הנוחות הבין-עירונית שומרת על הקו הנוח, אך בכביש גלי מורגשת תנודת המרכב, אם כי לא באופן שיגרום לכם לחוסר נוחות. בידוד הרעשים טוב מאוד, אך לא מצטיין ונשמעים בעיקר רעשי רוח.

רכב הפנאי הגדול משווק כרגע בשתי רמות גימור, אחת לכל יחידת הנעה. מערך הבטיחות זהה בין השתיים והוא מקיף מאוד ושומר על הנהג והנוסעים מכל מיני מרעין בישין מלפנים, מאחור ומהצדדים. האבזור עשיר מאוד, כשגרסת הפלאג-אין נהנית גם ממצלמות היקפיות שגם משמשות כמצלמת דרך עם יכולת לצפות בסביבת הרכב דרך האפליקציה, כוונון חשמלי מורחב למושבים, הגה ומשענות יד מחוממות, אוורור במושבים הקדמיים וחימום באחוריים, פקדי קריסטל, תאורה אדפטיבית, חישוקי "21 (לעומת "20 קטנטנים ממש) וסבכת כליות מוארת... אם חלילה ה-X5 לא היה מספיק בולט.

גדול מבחוץ, מרווח מבפנים
גדול מבחוץ, מרווח מבפנים
דלת תא המטען המפוצלת - פיצ'ר חביב
דלת תא המטען המפוצלת - פיצ'ר חביב

ביצועים והתנהגות
יחידת ההנעה ההיברידית-נטענת של ה-X5 שודרגה במסגרת מתיחת הפנים, כשבסיסה נותר מנוע 6 הצילינדרים בנפח 3.0 ליטר, כשהספקו צמח במעט, ואילו המנוע החשמלי התחזק בלא פחות מ-84 כ"ס לכדי 197 כ"ס חשמלים. ההספק המשולב עומד כעת על 489 כ"ס (תוספת של 95 כ"ס לעומת הדגם טרום מתיחת הפנים), כשגם נתון ההאצה ל-100 קמ"ש קיזז לו 8 עשיריות השנייה ונעצר על 4.8 שניות, ולרכב ששוקל כמעט 2.5 טון זה נתון מרשים בהחלט. תיבת הילוכים נותרה פלנטרית עם 8 הילוכים ועברה עדכון ליחסי ההעברה בהתאם להספק החדש של יחידת ההנעה.

יחידת ההנעה כל עוד אתם נוסעים על חשמל בלבד, לא מרגישה שונה מכל רכב חשמלי אחר וסטנדרטי למדי, ואין כל בעיה לשייט במהירות כביש 6 ולבצע עקיפות בקלות. מנוע הבנזין משתלב בצורה חלקה במהירות נסיעה שגרתית או במצב ההיברידי, ורק אם נסעתם בדרך מהירה והחשמל נגמר, תרגישו בשילוב, אך זה קורה בגלל אופי העברת הכוח שבין נסיעה חשמלית לכזו עם מנוע בנזין.

בכל מקרה, השילוב בין השניים יוצר יחידת הנעה חזקה מאוד, עם תחושה בשרנית, אך לא "תוקפנית", וצליל מענג של 6 צילינדרים, גם תחת מאמץ. התיבה חלקה ברוב המקרים, כאשר במצב ספורט היא מושכת את ההילוכים ומעבירה אותה בצורה מורגשת, אך כזו שמכניסה לאווירה הספורטיבית שתצדיק לכל הפחות את תגיות M הקטנות.

הסוללה השתדרגה גם היא וגדלה לכדי 25.7 קוט"ש (+4.8 קוט"ש) המאפשרת כעת 104 ק"מ. בחלקו הראשון של המבחן שכלל נסיעה חשמלית בלבד, השגנו 110 ק"מ מפתיעים בנסיעה שחציה עירוני וחציה דרך כביש 6. המשמעות היא, שאם מסלול הנסיעה היומי שלכם מהבית למשרד אורך כ-50 ק"מ, נגיד מקיסריה להרצליה או מנצרת לחיפה, תוכלו לנסוע בכל יום מבלי לשרוף טיפה של דלק (במידה ותדאגו להטעין בכל יום כמובן). אבל אנחנו לא בוחנים כאן רכב חשמלי, ואת המבחן סיימנו עם צריכת דלק של 8 ליטר ל-100 ק"מ (12.5 ק"מ לליטר), אחרי 510 ק"מ בדיוק. למתעניינים, זה אומר שמנוע הבנזין צרך כ-10.2 ליטר ל-100 ק"מ (9.8 ק"מ לליטר). כך או אחרת, מדובר בנתונים טובים ביחס לגודל ולהספק.

קשה לייחס לרכב פנאי מוגדל שכזה מאפייני נהיגה דינאמית משל היה סדרה 2 למשל, אך הוא בכל זאת מספק יכולת לתפור כבישים מפותלים באופן מהיר למדי, עם הגה מדויק ובלמים חזקים שמאטים את המאסה הגדולה באופן משכנע, כשהשלדה כבר תאותת לנהג מה מגבלות הרכב, והן רחוקות יחסית.

הנדסת אנוש טובה
הנדסת אנוש טובה
נסענו מעל ל-100 ק"מ בטעינה אחת
נסענו מעל ל-100 ק"מ בטעינה אחת
סיכום
אחרי מאות קילומטרים אפשר להגיד, דיי בבטחה, שב.מ.וו X5 המחודש שומר על מעמדו כרכב פנאי יוקרתי מהמובילים בקטגוריה. הוא שומר על המראה הקשוח, מרווח הפנים המצוין, הנוחות טובה מאוד והתנהגות הכביש מאפשרת לצבור קמ"שים גם בכבישים מפותלים. מתיחת הפנים שדרגה את תא הנוסעים עם אווירה טכנולוגית שיישרה קו עם המתחרים וגרסת הפלאג-אין ביצעה קפיצת מדרגה שתרמה לביצועים ולטווח הנסיעה החשמלי המרשים, שיכול להפוך את רכב הפנאי המגודל והחזק הזה לחסכוני בצריכת הדלק כמשפחתית קומפקטית.

מאידך, היה מצופה שבידוד הרעשים יהלום את מעמדו ויגרום לשקט מרשים בתא הנוסעים ושמערך מתלי האוויר יתמודד טוב יותר עם תנודות המרכב בכביש גלי. ויש כמובן את תג המחיר, אבל כנראה שללקוחות המותג ובכלל לפלח האוכלוסייה בעל הממון, זה לא ממש ישנה והם מצידם יקבלו תמורה מלאה.