מבחן דרכים: צ'רי טיגו 8 פרו - מדברת סינית אחרת

מותג חדש מסין ודגמים חדשים, ובראשם SUV שבעה מושבים לכל המשפחה במחיר אטרקטיבי

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: צ'רי

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

שלל המותגים הסיניים שנחתו כאן בשנתיים האחרונות יוצר לכאורה אנדרלמוסיה מוטורית עם שמות שאת רובם הנהגים הישראלים אינם מכירים, סמלי מותג שונים בנוף התחבורתי, עיצובים שחלקם נראה משונה והמון דגמים שעיקרם חשמליים, היברידיים או פלאג אין. ספירת המלאי מראה שיש כאן כבר 11 יצרנים סינים לרבות MG שנחשבת לוותיקה שבהן ועד לצ’רי וליפמוטור שהגיעו לאחרונה וכבר בדרך לכאן נמצאים ארבעה מותגים נוספים: WEY, לינק אנד קו, WM וגם ORA שיושקו כאן בתוך מספר שבועות והמכוניות שלהם כבר נמצאות בארץ.

צ’רי היא יצרנית המכוניות הגדולה מכולן והיא חריגה בנוף הנוכחי של כבישי ישראל בזכות שני דברים בעיקר: מכוניות בהנעת בנזין שאיננה אפנתית בעידן הזה, ומחיר תחרותי אשר על פניו פוגש אבזור עשיר ורמת בטיחות טובה מאוד. השאלה היא האם הנתונים האלה מספיקים בכדי לשבור את מחסום החשדנות הישראלי ביחס למותגים חדשים בשוק, וגם לעמעם את עניין אי החיסכון בדלק עם צריכה של 10 ק:מ לליטר ואולי אף פחות מכך. אלה הדברים שעמדו במרכז המבחן של הדגם הגדול ביותר של צ’רי שהגיע אלינו שנקרא טיגו 8 פרו שמיועד לשבעה נוסעים, קטגוריה שהפכה לנגד עינינו בשנים האחרונות לאחת המבוקשות ביותר בשוק הרכב הישראלי כאשר יותר ויותר ישראלים מחפשים רכבי קרוסאובר משפחתיים מרווחים.

לא מדובר רק ברמה אחת של קטגוריית 7 מקומות שבו הדגמים הללו מבוקשים, אלא למעשה הביקוש למכוניות הללו נראה חזק בעיקר בשנה האחרונה לכל אורך השדרה החל בדאצ’יה ג’וגר העממי, דרך מקסוס ו-BYD טאנג המחושמלים וכמובן מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק וניסאן איקסטרייל ששלטו בקטגוריה במשך שנים וכעת מועדי האספקות שלהם ומחירם הסופי לוטים בערפל בידיעה ברורה כי הם יתייקרו. לצד אלה מתייצב צ’רי טיגו 8 פרו שצולל לעומק הקטגוריה תוך ניצול הוואקום וחוסר אספקת המכוניות מרוב הדגמים המבוקשים ובעיקר עליית המחירים הגדולה של דגמי פלאג אין או היברידי מלא, שלא לדבר על דגמים חשמליים לגמרי שמחירם יטפס בעוד כמה שבועות בכמה אלפי שקלים. זה יחזק את מעמדו של הטיגו 8 פרו כי בתקרת הדגם הוא מתומחר ב-180 אלף שקלים ואל מול הבעיות של האחרים, הדרך נראית סלולה.

עניין של אופי
אם צ’רי FX, אחיו הקטן של הטיגו 8 פרו נראה מעוצב בכוונה למשוך תשומת לב, הרי שבצ’רי כיוונו את הטיגו 8 פרו לעיניים בוגרות עבור בעלי משפחות שעיקרון הפונקציונאליות מונח לפניהם ונמצא בצמרת הדרישות. אורכה של המכונית 4.72 מטרים ורוחבה 1.84 מטרים ובסעיף הגובה היא מציעה 1.70 מטרים, נתון שנחשב לגבוה. אל תחפשו בה קמטים וכיווצים ספורטיביים וגם לא כנפון אחורי גדול או דיפיוזר אחורי וגם לא חצאיות צד ולשמחתנו גם לא מדרגות צד מיותרות. המימדים הפרופורציונאליים שלה יחד עם החזית הנוצצת ופנסים ראשיים ארוכים יוצרים את האפקט המכובד שמהווה שער כניסה טוב לעולם שבתוך המכונית שהיגה אלינו ברמת הגימור הגבוהה עם ריפודי עור סינטטי בגוון קאמל שנתפסים כיוקרתיים וחמים למראה יותר מריפודים שחורים שנמצאים כמעט בכל מכונית בישראל באשר היא.

עושר האבזור ניכר בכל מקום אבל מערכת המולטימדיה ולוח השעונים הדיגיטלי (שמעוצב בדומה לכמה מכוניות סיניות אחרות שפגשנו) מגיעים עם תפריטים באנגלית וגם הקישוריות לטלפון הנייד מתאפשרת בשלב זה באפל קאר בלבד ולא באנדרואיד אם כי הנציג של צ’רי טרח להבהיר כי מדובר בעניין זמני וכל הרוכשים יקבלו עדכון כאשר המערכת תיפתח לשימוש בישראל. גלגל ההגה גדול מעט במידותיו, אבל יתכן ומדובר בעיצוב שמטרתו לא להסתיר את לוח השעונים הגדול שמאחוריו. העוזרת הקולית “היי צ’רי” סייעה לנו ברוב המקרים לפתוח חלונות, להפעיל את המיזוג וגם לפתוח את גג השמש אבל היו מקרים שבהם נדרשנו לבקש כמה פעמים עד שהבקשה נקלטה במערכת ולכן אנחנו ממליצים בכל מכונית עם עזרה קולית לא לבחון את העניין בימים גשומים ולהישאר עם חלון או במקרה גרוע יותר, גג פתוח ועדיף לעשות זאת ידנית.

בסיס הגלגלים של המכונית נמתח למרחק 2.71 מטרים שמאפשרים תא מטען בנפח צנוע של 193 ליטרים כאשר כל המושבים תפוסים, אבל ברוב המקרים ניתן לקפל בקלות את השורה השלישית ולקבל משהו משמעותי יותר עם 886 ליטרים שימושיים כאשר הגלגל הרזרבי מותקן בגחון המכונית ולא משפיע על נפח תא המטען. הכניסה לשורה השלישית תהיה משימה קלה לנציגי הדור הצעיר וקילוך המושבים והסטת השורה השנייה לכיוון החלק הקדמי על מסילה נפרדת תסייע בעניין. אפשרות תפעול המיזוג בשורה השלישית בהחלט חשובה במדינתנו החמה והילדים בשורה האחרונה יוכלו לכוון לעצמם את עוצמת המאוורר ולא את הטמפרטורה. ההרגשה הכללית בכל תא הנוסעים טובה ואיכותית וכשבדקנו את איכות ההרכבה גילינו כי אכן המתכננים הכינו את שיעורי הבית, לפחות בטווח הנראה לעין ועניין העמידות לאורך זמן עוד ידבר בעתיד אך התחושה היא כי איכות ההרכבה טובה ואחודה.

יצאנו לכבישים
נתוני הפתיחה של הטיגו 8 מציעים מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר עם 186 כוחות סוס שמתקבלים בסל”ד גבוה של 5,500 אבל עם מומנט של 28 קג”מ שמגיעים כבר ב-2,000 סל”ד והוא שאחראי תרתי משמע על התגובה של המנוע. יחידת ההנעה כוללת כמובן גם תיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים בת 7 מהירויות ששולחת את הכוח לגלגלים הקדמיים ומאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 9.1 שניות (נתון יצרן) עד למהירות מרבית של 190 קמ”ש (נתון יצרן).

ביצועי המנוע אינם עצלים אבל מרוב נסיעה במכוניות חשמליות מהירות תגובה בשנה החולפת, כמעט ושכחנו את תגובת הטורבו שנכנס לפעולה אחרי השהייה (Turbo Lag) במנועי טורבו בנזין והתוצאה המתקבלת בסה”כ היא שהחיבור בין המנוע לתיבת ההילוכים וכניסת הטורבו איננו חלק ומידי אלא עם השהייה קלה. להבנתנו לא מדובר בתקלה אלא באופי התפקוד של המכלולים וזה מצב נתון שבצ’רי יבקשו להדק אותו עוד יותר בעתיד ולגרום למכונית לצאת לדרך בכל פעם באופן חלק ונקי יותר. תגובות המנוע במהיריות ביניים ובתאוצות לצורך עקיפה סבירות לגמרי למכונית במידותיה ומשקלה של הטיגו 8 פרו וגם המעבר למצב ספורט לא הפך אותה לחיית מסלול אבל מורגש שיפור קל בתגובות ובהיגוי אם כי המחיר בצריכת דלק מורגש בהחלט והנתון יורד מתחת ל-10 ק”מ לכל ליטר.

מערך המתלים ובולמי הזעזועים שתפקידו להחליק את איכות הנסיעה בכבישים עירוניים במטרה לגהץ כל מהמורה או פס הרעדה ואילו בכבישים המהירים המכונית צריכה לאפשר תמרונים זריזים ויציבים בלי להרגיש את השלדה ואת משקל הרכב. עד כאן טוב ויפה, אולם אחרי נסיעה מתמשכת גיבשנו דעה לגבי התפקוד העירוני והתוצאה היא סבירה ולא מעבר לכך. לא בדקנו את המכונית תחת עומס מלא של 7 נוסעים אלא שניים בלבד, והיא אמנם לא התרסקה על המהמורות בעיר ובאזורי התעשייה השונים בהם נסענו, אבל היא גם לא גיהצה אותם וניטרלה את שיבושי הכביש שעברו לתוך תא הנוסעים אם כי לא באופן מוגזם. רעשי המנוע והכביש הורגשו אף הם והנסיעה איננה חרישית, אבל גם במקרה הזה לא מדובר ברעשים קיצוניים והצמיגים השמיעו את מחאתם בכמה הזדמנויות בהן דחקנו את המכונית לביצוע של שינוי כיוון חד, וכאשר היינו זקוקים לריסון של תנועת הגלגול היא לא ממש הגיעה ברמה שציפינו לה ממערך הבולמים והמתלים וגם במקום הזה צ’רי יצטרכו לדייק את פעולת המכלולים בעתיד.

בטיחות
מערכת הבטיחות של המכונית נעזרת באופן רחב במצלמות וחיישנים וזוכה לציון בטיחות 6 של משרד התחבורה. אבל למרות המצלמות המצוינות הן אינן מסייעות בבלימה בנסיעה לאחור במקרה חירום, אין בה התראה על שכחת ילדים וגם לא התראה על עייפות נהג אך לעומת זאת, יש בה משהו שמשרד התחבורה וגם אנחנו לא הכרנו עד עתה וקראנו לזה “התראת קרבה בנסיעה”. בכל פעם שהנהג לוחץ על הבלמים בצורה קצת יותר חזקה מהרגיל, האיתותים האחוריים מופעלים בכמה מחזורים בכדי להתריע לנהג מאחור שאנחנו נמצאים בבלימה חריפה יותר מהרגיל. אולי בעתיד זה יהפוך למשו של נחלת הכלל, אבל צריך להתרגל לזה גם בצד של הנהג וגם מצד הסביבה בכביש. סה”כ המכונית מאפשרת תחושה בטוחה לנוסעים ויש בה 6 כריות אוויר אך היא טרם נבחנה במבחן ריסוק באירופה ומאחר והדור הבא שלה נראה באופק בשנים הקרובות, ההנחה היא שהיא לא תיבחן ורק המכונית הבאה תתייצב למבחן החשוב.

סיכום
אחת האימרות החשובות והנכונות ביותר בתחום הרכב אומרת “הנוסחה להצלחה מתממשת כאשר מחיר טוב פוגש מוצר טוב” ולטיגו 8 פרו של צ’רי יש משהו נוסף וחשוב לא פחות: תזמון טוב. היכולת של המכונית לעמוד בכבוד מול יריבותיה ובעיקר מיצובישי אאוטלנדר שמחשבת לחזקה מכולן ובעלת מוניטין מעולה ולצידה גם הקודיאק של סקודה, היכולת הזאת תעמוד למבחן בשנה הקרובה ואולי בשנתיים הקרובות כאשר העתיד החשמלי של היצרן הסיני הגדול ביותר מתקרב בצעדי ענק. אבל בעת הזאת שבה מלאי המכוניות בקטגוריה הכי לוהטת בשוק רחוק מלעמוד בדרישה, אין ספק שהיא תגיע לכבישים בכמויות גדולות לרבות עסקאות ליסינג שחברות הליסינג עטות עליה, אבל במקרה הזה לא מדובר באופורטוניזם כי אם במוצר טוב שפוגש מחיר טוב מאוד. בהשוואה תיאורטית של ביצועים ואבזור וברמת הרכבה וחומרים מהם עשויה המכונית, היא איננה נופלת בשם דבר מיריבותיה וגם צריכת הדלק הבעייתית שלה יכולה להסתכל על צריכת הדלק של האאוטלנדר שמציע מנוע 2.5 ליטרים בלי שום רגשי נחיתות צרכניים וירוקים. השימושיות שלה גבוהה וטובה, 7 מקומות ותא מטען גדול הפכו לפרה הקדושה ותוספת של מסך מולטימדיה עם פקודות קוליות ומושבי עור מחושמלים פלוס חלון שמש ושלל תאורות הופכים אותה לצעצוע נחשק שיאפשר לכם להפליג רחוק עם המשפחה ולצרף גם את החברים של הילדים.

צ’רי טיגו 8 פרו רמת גימור NOBLE
אורך: 4.722 מטרים
רוחב: 1.845 מטרים
גובה: 1.705 מטרים
בסיס גלגלים: 2.710 מטרים
נפח תא מטען: 193 ליטרים (בתצורת 7 מקומות)

מנוע: טורבו בנזין 1.6 ליטרים
הספק מנוע: 186 כ”ס ב-5,500 סל”ד
מומנט מנוע: 28 קג”מ ב-2,000 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 7 מהירויות
הנעה: קדמית
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.1 שניות (לא נבדק במבחן)
מהירות מרבית: 190 קמ”ש (לא נבדק במבחן)
צריכת דלק משולבת: 8.1 ליטרים ל-100 ק”מ (הצהרת יצרן)
צריכת דלק משולבת במבחן: 11.2 ליטרים ל-100 ק”מ.

ציון בטיחות משהת”ב: 6

מחיר: 180 אלף שקלים לגרסת גימור NOBLE