וולוו XC40 ריצ’ארג’ - חשמל משוכלל

עם יד על הלב, חיכינו למכונית החשמלית המלאה הראשונה של וולוו מזה תקופה ארוכה, למרות הידיעה כי מדובר בקרוסאובר הקומפקטי הקטן במשפחת הדגמים של היצרן השבדי שכבר זכה בעצמו בתואר מכונית השנה ב-2018

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: וולוו

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בצד המוכר והידוע של המכונית המחושמלת של וולוו יש לא מעט פרמטרים שלא השתנו. היבטים אלה לא התעדכנו מול אחיותיה הגדולות שנמצאות כאן תקופה לא קצרה, וזה לאו דווקא לחיוב או שלילה כי הסיבה לאי השינוי ולחוסר ההבדלים בין גרסת החשמל לאחרות במידות ובנתוני השימושיות כמו תא מטען, בסיס הגלגלים, מרחב המחייה והמידות הכלליות, רובם נובעים בשימוש בפלטפורמת CMA עליה בנויות גם גרסאות הבנזין והפלאג אין של המכונית שנמכרות בהצלחה רבה בישראל.

כל אלה שחיפשו  שטח נדיב לרגליים, או תא מטען גדול ושימושיות טובה יותר, צריכים לדעת שאינם בנמצא הפעם, וכי מדובר בדיוק באותה מכונית ואפילו העיצוב החיצוני עבר עדכון מינימלי בדמות פאנל חיפוי בגריל הקדמי שנראה שהודבק לחרטום כלאחר יד. כן, יש שם את הלוגו של המותג שחוצה באלכסון את הפאנל אבל גם הוא סתמי. לכל אלה יש סיבות ונימוקים, ולצד כל הדברים הללו יש במכונית כמה דברים סופר מיוחדים שמציבים אותה בראש החץ המחושמל של קרוסאוברים קומפקטיים בישראל.

נכון להיום, ניתן למצוא מעט מאוד דגמים קטנים-קומפקטיים בפלח היוקרה: DS3, מרצדס EQA, לקסוס UX וכאמור הדגם החדש בשכונה של הנורדים. בין הדגמים הללו שמתחילים במחיר של 200 אלף שקלים ומגיעים עד מעל ל-300 אלף שקלים יש סגנונות עיצוב שונים, טכנולוגיות שונות ואופי אחר לכל אחד מהם. התכונות הכי חשובות שה-XC40 PURE PRO (שם הדגם המלא והרשמי) מביא לשולחן מבדילות בינו לבין שאר הדגמים שהוזכרו לעיל, ןזאץ למרות שאיננו מבוסס על פלטפורמה חשמלית מלאה כמו הדגמים בהם הוא מתחרה.

כבל טעינה
כבל טעינה

בינה מלאכותית לייעול באנרגיה
בחרנו להתחיל את ההתרשמות מהתכונות המיוחדות של הוולוו XC 40 PURE דווקא במערכת המולטימידה שלה שפותחה יחד עם מהנדסי גוגל עם מערכת ההפעלה האנדרואידית שהיא הנפוצה בעולם. היא משמשת כבסיס יציאה לפעולות רבות שהמכונית יודעת לעשות בתחום חוויית הנסיעה, לרבות שימוש באפליקציות מהחנות של אנדרואיד ושימוש במידע (לא שיקוף) מהטלפון החכם כולל זיהוי פרופיל הטלפון, כאשר אחת התכונות הכי מעניינות היא לימוד של הרגלי הנסיעה והנהיגה והצמדתם לתפעול הרכב, כאשר בעדיפות עליונה נמצאת היעילות האנרגטית למצב מרבי של האנרגיה שנמצאת בסוללה. אם ננסה לפשט את העניין הזה ולתת דוגמה פרקטית, ניקח את עניין השימוש במפות הניווט של המערכת ולא את המפות של Waze שאין להן קשר ישיר למכונית אלא רק שיקוף על לוח התצוגה כמו במכוניות אחרות: כאשר משתמשים במפות הניווט של גוגל שכוללות עומסי תנועה, המכונית לומדת את הנתיבים שלנו מהבית לעבודה, למשל וכך היא יכולה לייעץ לנו לבחור דרכים יעילות וחסכוניות יותר בהתחשב במצב הטעינה שלנו (לא תמיד נמצאים ברכב חשמלי במצב של למעלה מ-50%).

תכונה חשובה נוספת נמצאת ביכולת ההפעלה הקולית של המערכת שנתמכת על ידי כרטיס ה-Sim שלנו כנתב אלחוטי, היא חיפוש ואיתור של עמדות טעינה, אתרים חשובים, נקודות עניין וגם קבלת מידע כללי מהרשת העולמית על כל מה שמתריש בזמן את החל ברדיו אינטרנטי ומוזיקה אישית מאפליקציות מועדפות ועד לנתוני מז”א ועוד. מנעד התכונות הללו הולך ומשתכלל כמעט מדי יום והעדכונים מתקבלים באמצעות חיבור לענן והורדת גרסאות מעודכנות בדיוק כשם שאנחנו עושים זאת בטלפון האישי.

כוח מנוע בדרגת שכרון
תכונה נוספת וחשובה שיש במכונית ושאיננה קיימת אצל המתחרות שלה (לעת עתה) היא השימוש בשני מנועים בחלק הקדמי והאחורי בעת ובעונה אחת בהספק משותף של 407 כוחות סוס ומומנט נטל שפיות של 66 קג”מ שמאיץ את המכונית דרך תמסורת הילוך אחד (Single speed) מעמידה למאה קמ”ש תוך 4.9 שניות מסחררות. כבר אמרו זאת לפנינו ואנחנו רק חוזרים ונזכרים באמרה הזאת: “הפיצוי על התחושות של מנוע הבנזין יגיע בזכות תנופה ומהירויות זינוק שיגרמו לכם לשכוח את העבר” וזה בהחלט ישים למכונית המבחן שלנו שכל ליטוף קל שבקלים לדוושת התאוצה שלה גרם לה להאיץ החדווה שגרמה לנו לשחרר תגובות תמיהה וצחוק גם יחד ולהבין מדוע אין לה מצבי נסיעה פרט למצב “שטח” שמעדכן את תגובת הדוושה לטובת פעילות נסיעה בכבישים שאינם סלולים על מנת שהמכונית תשמור על רצף תנועתי ולאו דווקא תחצה שטחים טרשיים קשוחים.

חידוד בטיחותי
בוולוו אמנם לא שינו את הפלטפורמה אבל הם לא וויתרו על עדכונים טכנולוגיים במערכת הבטיחות שהופכים את הקרוסאובר האורבני לחוד החנית בתחום הזה מכל שאר הדגמים של וולבו הן במישור המכאני והן במישור האלקטרוני. היעדר המנוע בחלק הקדמי ביטל את אחד האלמנטים החשובים בספיגת אנרגיה במקרה של תאונת חזית, ולכן מהנדסי החברה עיצבו ותכננו מחדש את מה שנמצא מתחת למכסה המנוע וכל מערך הקורות שעשויות אלומיניום עבר עדכון שמיועד לסייע בקריסה וספיגה של אנרגיה במקרה של תאונה. עוד הרחיקו המהנדסים השבדים במטרה להגן על שאר משתמשי הדרך במקרה של תאונה והוסיפו בכל מקום אפשרי אזורי ספיגה שמטרתם להקטין את הנזק לרכב שנפגע מהחשמלית השבדית מפאת משקלה הגדול והאימפקט הגבוה של המשקל הזה בתאונה.

בהיבט האלקטרוני, ה-XC 40 PURE מיישרת קו עם אחיותה ה-XC 60 וגם ה-S90 בכל מה שקשור להגנה אקטיבית ושימוש במצלמות וחיישנים להתראה, זיהוי, התחמקות ומניעת תאונה וגם חידוש מעניין שמזהה כי הנהג לא מגיב ונמצא במצוקה ואז המכונית נעצרת בצורה מבוקרת ומתקשרת בעצמה למוקד חירום. מערך הסוללות שממוקם בבסיס המכונית מוגן בכלוב משלו למקרים של תאונות קשות ולמניעת התלקחות וכל אלה כמובן מעניקים לה את ציוני הבטיחות הגבוהים אם כי עניין התראה על שכחת ילד ברכב עדיין לא זכה לטיפול של מהנדסי החברה וזה משאיר פתח בשריון המצוין שלה.

חוויה חרישית
הכניסה למכונית ללא מפתח ושילוב הילוך לנסיעה בלי להתעכב על לחצן התנעה הם חלק מהחוויה החדשה וזה עוד אחד מהסממנים שרומז על העתיד שבו המכונית תהיה שיתופית לכמה בני משפחה שיזוהו באמצעות הטלפון הסלולארי שיכיל את המפתח (עדיין לא קיים בשלב זה) והיא תהיה זמינה לשימוש. המשקל הגבוה שלה מורגש בטיפוס על מכשולי דרך אורבניים אבל איננו מושפע מהם כי כיול הבולמים והמתלים נעשה כראוי. מארז הסוללות שנמצא ברצפה משפר את עניין מרכז הכובד שלה ותורם לביטול כמעט מלא של תחושת גלגול בפניות חריפות או בכיכרות. אתגר המשקל העצמי מנוטרל בקלות על ידי עוצמת המנועים וחלוקת המשקל המצויינת 51/49 מורגשת ומסייעת לביטחון העצמי. בידוד הרעשים החיצוני של הכביש ורעשי הרוח פשוט מצוינים והנסיעה חרישית ונעימה. התפעול באמצעות דוושת התאוצה מכניס את המכונית למצב של אחזור אנרגיה חזק שאיננו ניתן לוויסות והאופציה האחרת היא ביטול האיחזור כמעט לחלוטין לטובת גלישה רכה בעצירות ואופי השימוש נתון לבחירת הנהג ולנוחיותם לטובת שמירה על אנרגיה וסגנון הנסיעה.

רגע לפני הסיכום חייבים לתייחס לעניין טווח הנסיעה, אפשרויות הטעינה וגם למעגל החיסכון שהמכוניות הללו מביאות איתן למרות המחיר הגבוה. טווח הנסיעה שהוצג לנו בלוח השעונים כאשר אספנו את המכונית הראה 420 ק”מ וזהו אחד הנתונים הטובים ביותר שזכינו לראות עד היום מבין כל החשמליות שנבחנו (למעט טסלה מודל 3 גרסת LR). במקרה הזה ניתן לומ,ר כי חרדת הטווח הייתה נמוכה לנוכח השימוש היום יומי שלנו. עמדת טעינה ביתית שברשותנו מילאה את המכונית תוך שעות בודדות כי לא הצלחנו לרוקן אותה לגמרי ואילו בעמדת טעינה מהירה של ג’ינרג’י מילאנו את הסוללה עד תום תוך עשרים דקות כי גם במקרה הזה לא הגענו לריקון מלא שלה בכדי לבדוק שטעינה של 80 אחוזים תגיע תוך חצי שעה או פחות כמה דקות.

בוולוו טוענים שיש הבדלים בין שימוש עירוני שמסוגל לספק טווח של 530 ק”מ לבין שימוש בכבישים פתוחים ומהירים (מהירות מרבית 180 קמ”ש) כי העומס על המנועים שונה בתכלית כשחוצים את מהירות 50 קמ”ש וההשפעה על הטווח מיד מורגשת. כשם שאנחנו לא מתדלקים את המכונית הרגילה שלנו מדי יום, יש כאן היתכנות שלא מחייבת טעינה בכל רגע כמו שמחברים סלולארי למטען בכל הזדמנות.

הטווח מאפשר לחיות עם המכונית בנסיעות לעבודה וחזרה פלוס כמה עניינים בטווחים קרובים במשך יומיים או שלושה לפני שמחברים אותה לחשמל. אם אתם מאלה שלא מתעצלים ומחברים אותה לחשמל בכל הזדמנות, הרי שהיא תעמוד לרשותכם זמינה עם טווחים טובים בכפוף להרגלי השימוש שלכם. עדיין לא קיבלנו תחושת שחרור מלא מהעניין אבל היא לא שייכת למכוניות עם חרדת הטווח, אלא רק לאלה עם "דאגת הטווח" וזאת קטגוריה אחרת. סגנון הנהיגה משפיע דרמטית על היעילות ושימוש ב-I-Pedal ישפר את העניין כמו גם הימנעות מתאוצות חוזרות ונשנות (אחרי ששלב ההתלהבות יתפוגג). לפי טענת היצרן, המכונית יכולה לעבור 100 אלף מחזורי טעינה וההשפעה על בלאי הסוללה תהיה זניחה ולכך אנחנו אומרים: “ימים יגידו”.

סיכום
עד שהקטגוריה של הקרוסאוברים הקומפקטיים החשמליים בפלח הפרימיום במחיר של 300 אלף שקלים תתמלא בעוד מכוניות, ההיצע יישאר מצומצם אבל כל אחת מהמכוניות שנמצאות בו בהחלט חשובה ומעניינת ותפורה למידותיו של מי שיחליט לרכוש אותה, שכן לכל אחת יש חוזקות וחולשות. מתחת לקטגוריה הזאת מתפתחת בימים אלה ממש קטגוריה נוספת עם איוניק 5 של יונדאי, סקודה אנייאק וגם העולות מסין כמו סקאייוול ET5 וכמובן גם U5 של Aiways שמדגדגות את תחום הפרימיום עם יתרונות משלהן בעיקר בהיבטי גודל פיזי וטווח נסיעה שהולך ומשתפר.

הוולוו XC 40 PURE PRO איננה בנויה על פלטפורמה חשמלית, וללקוח בישראל קשה להתרשם מכך שהיא חולקת מכלולים ומערכות עם פולסטאר 2 או עם לינק אנד קו כי מדובר במכוניות שאינן נמכרות כאן גם אם הן איכותיות מאוד. לקרוסאובר יש עיצוב אופייני לחברה עם צביטה קטנה בחזית. נתוני המידות לא שונים ואין בהם בשורה אחרת מהמוכר בדגמי הבנזין והפלאג אין, פרט למיקום הסוללה באזור אחר שמסייע למחושמלת המלאה להתנגות טובה יותר בכביש. מה עוד? העיצוב הפנימי מוכר, שמרני, איכותי ומוקפד כשהחומרים מהם המכונית בנויה טובים ואיכותיים וגם הגימורים.

המחיר של המכונית נושק ל-300 אלף שקלים, והתמורה בחוויית הנסיעה השקטה והנהיגה הדינמית כמו גם בחוויית השימוש (בכפוף לאינטרנט זמין ומהיר) מרגשת וטובה מאוד. אלה שמחפשים את עניין התנופה והכוח לא יוכלו להפסיק להעיף אותה בין הרמזורים בכל פעם מחדש ולהתלהב מהעסק הזה כמו ילדים, ובצדק רב. לעת עתה אין למתחרים מכוניות עם הספקים כאלה וביצועים כאלה וזה אחד היתרונות הבולטים בעיקר מול מרצדס שמציעה קרוסאובר קומפקטי עם מנוע אחד אבל בשאיפה להוסיף דגם עם שני מנועים בעתיד הלא רחוק. מנגד, בוולוו צריך לחשוב על אפשרות בכיוון ההפוך, כלומר להביא את ה-XC40 המחושמלת עם מנוע אחד ורמת אבזור גבוהה שכזאת במחיר יותר נגיש.


וולבו XC40 Recharge Pro

אורך:  4.425 מטרים
רוחב: 1.863 מטרים
גובה: 1.647 מטרים
בסיס גלגלים: 2.702 מטרים
מרווח גחון: 176 מ”מ
נפח תא מטען: 452 ליטרים

הנעה: חשמלית כפולה
הספק מנועים משולב: 407 כוחות סוס
מומנט מנועים משולב: 66 קג”מ
זינוק מעמידה למאה קמ”ש: 4.9 שניות
קיבולת סוללה: 78 קוט”ש
טעינה: ביתית AC ומהירה DC
טווח נסיעה מרבי: 530 ק”מ עירוני
ציון בטיחות משה”ת: 7