נהיגה בפיג'ו 3008 מחודש. נאה מקיים
המסקנה מהמבחן היא די ברורה: מה שטוב בפיג'ו 3008 המחודש הוא שכמעט שום דבר לא השתנה בו
קחו לעצמכם 10 שניות. אם תצליחו להזכר איך נראה פיג'ו 3008 דור 1 בלי לשוטט במנועי החיפוש, זכיתם בטפיחה על השכם. אבל גם אם לא, אף אחד לא יזקוף זאת לחובתכם; שינוי הכיוון הדרמטי בין הדור הראשון לשני היה כל כך קיצוני, עד שהוא כמעט וקבר אותו ללא זכר. קרוסאוברים מכל הסוגים והגדלים הצליחו בחלון הזה לדחוף את המשפחתיות המסורתיות לשוליים ולהתיישב בגרעין של התעשייה, אולם 3008 שהוצג בשנת 2016 נחשב למשפיעים שבהם, בין אם בזכות עיצובו, הניהוג ובין אם גרם לכל המתחרים פשוט להראות מבוגרים ועייפים. כך או אחרת הציב רף גבוה והפך למודל לחיקוי שמעטים, אם בכלל, הצליחו לצעוד בעקבותיו.
מה עושים עכשיו?
המפגש מול ה-3008 דגם 2021 מעלה כמה תהיות. מדובר בקרוסאובר גבה קומה, לא יומרני, בעל הופעה ייחודית ורווי יתרונות. יש להניח שבשל כך העמיד את PSA בפני דילמה מורכבת - מה עושים כדי לשמר את הצלחתו? השיטה המקובלת באמצע מחזור חיי דגם היא מתיחת פנים, אולם צריך לפסוע בזהירות על הקו השברירי הזה. מתיחת פנים היא מתכונת מבוקרת לקחת מכונית בת שלוש-ארבע ולהאריך את חייה בהשקעה כספית מתוחמת בזמן ואמצעים. במקרים כאלה נבחנת כל החלטה פעמיים כדי לוודא שלא ייעשה עוול למקור, וזאת מתוך תקווה שפורום הלקוחות הנאמן לא יערוק למחנות האויב, אלא אם תהיה פאשלה נוראית.
בפיג'ו יכולים להיות רגועים; התוצאה הסופית מוצלחת ומרוכזת סביב המאפיינים הדומיננטים של ה-3008. המעצבים נטלו השראה מה-508, פירקו את מסגרות הפנסים, משכו אותם לצדדים ואל קורות A והשוו לרכב יציבה מונמכת (למרות שהוא שומר על מידותיו עד רמת המילימטר). בפרונט התקינו רשת מוכספת בקו דיאטטי שככל הנראה תתנוסס על 308 החדשה, ואת השטח הטרפזי סיימו עם פגושי ה-LED בתמת הטפרים המחודדים, המדמים נעיצה בכביש. בזנב אין הרבה חידושים מלבד אפקט הצללה בגופי ה-LED המבודדים שמוסיפים קמצוץ של יוקרה עם אנימציה לאיתות ("איתות דינמי"). גוון רכב המבחן, 'אמרלד' צבר הרבה מחמאות ברחוב ובחניונים.
בפנים ובאבזור
בפיג'ו מדברים על "פרמיום" או "קדם-פרמיום" במסגרת שינוי הלוגו והתחזיות, אבל את היסודות למפנה סימן ה-3008 דור 2. כבר שהוצג לפני 4 שנים היה מובן שהטקטיקה הצרפתית היא All in כפי שנהוג לומר בפוקר - וההימור השתלם בגדול; בלי פשרות באיכות, בלי קיצוצי פינות, תפאורה יצירתית לקוקפיט ועם אבזור מקסימלי. אפילו בגרסאות הבסיס, ה'אקטיב' שכלל נתפרו לציי רכב הוא מגיע עם בנק נכסים: חיישני חניה היקפיים עם מצלמת 180 מעלות ומבט "ציפור", לוח מחוונים דיגיטלי 12 אינץ', כניסה והנעה ללא מפתח, פנסים ראשיים LED, פתחי מיזוג מאחור, קונסולה מרכזית ממוזגת (גדולה מאוד) ומערכות בטיחות חכמות.
שדרוג לרכב המבחן ברמת 'פרמיום' מתגבר את האווירה בעושר דקורטיבי ומשפר את ההגנה האקטיבית; גג-שמש פנורמי לכל אורך התקרה עם וילון אלקטרוני, מושבים מהודרים עם חימום והארכה לבסיס כולל שמונה זכרונות, פתיחה ונעילה אלקטרונית לדלת תא המטען בסיוע מחוות רגל, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד (בכפוף לתמיכה במכשיר), מראות צד מתכוונת לקרקע בעת נסיעה לאחור, תאורת אווירה פנימית, חלונות אחוריים כהים וכן מוסיף עוד 2 מערכות בטיחות אקטיביות - תיקון היגוי בעת כניסה לשטח "מת" (התערבות למניעת תאונה) ומערכת למניעת סינוור רכב מלפנים.
ירידה לרוזולציות לא משקפת יותר מדי שינויים שאחרי מתיחת הפנים, לפחות לא בהשוואה למה שקורה בחוץ. בפיג'ו מספרים על שדרוג חלק מתרכובות הפנים בעיקר באזור הקומה העליונה והמרכזית, אבל קשה להבחין בכך או "למשש" את האמירות האלה מבלי לקבל הכוונה מצידם. בנוסף לכך, ובניגוד לדגמים הנמכרים באירופה ה-3008 שהגיע לארץ לא עודכן במסך ראשי מוגדל ל-10 אינץ' או בלוח מחוונים בעל אפקט תלת ממדי שחווינו ב-2008 או ב-208. כפועל יצא מכך הוא נשאר עם צג ה-8 אינץ', אם כי הוא מבצע היטב ומגיע עם מערכת מקומית שכוללת וויז, אפליקציות חניה ומוסיקה בשפה העברית.
מדוע הוא נעדר מהשוק הישראלי? יש הסבר לעניין. פיג'ו העולמית גובה סכום נכבד תמורת ה-10 אינץ', ובדוד לובינסקי חששו מזינוק תלול במחירים, כך הם מסבירים לנו. "בכל העולם הסטנדרט של ה-3008 הוא מסך 8 אינץ', וה-10 הוא אופציה בתשלום - כאמור לא זולה בכלל. פרט למחיר, בארץ לא לקחו את האופציה הזו משתי סיבות עיקריות: א.המסך מגיע עם ניווט מובנה אירופי באנגלית שלא מתאים לישראל. ב.הוא גורם לכך שלא ניתן להפעיל עוד ברכב את השפה העברית בכלל".
סביבה ומחיה
להבדיל מכל משמיצי ההגה הקטקטי ותנוחת הנהיגה ה"מסתירה" של לוח המחוונים, לטעמי מדובר בהבחנה שגויה, ובכל מקרה כוללנית. זוויות הכוון של המושב ובוכנת העומק והגובה של גלגל ההגה מאפשרים לכל אדם מעל הממוצע או תחתיו למצוא בדיוק את ה-Sweet spot שהוא זקוק לו בנהיגה. המושבים מציעים תמיכה מצוינת לגב ולרגליים, שדה הראיה פתוח והנדסת האנוש בהחלט אמיצה אבל תכליתית. אמנם, יש מקום לצמצום היסח הדעת ופיזור חלק מהפונקציות של מסך המגע לתפעול פיזי כמו למשל בבקרת האקלים, אך פסנתר קיצורי הדרך מסייע להשאר מרוכזים בכביש במקום בצגים. הגימור, הסגירות והגלם הם מהמשובחים שיש ומזנבים במכוניות יוקרה גבוהות בהרבה ממחירו של ה-3008.
פתח הדלתות של השורה השניה נגיש, והישיבה עצמה נוחה ותומכת לילדים ומבוגרים, מה שמעניק תחושה של בטחון גם מאחורי שמשות כהות וקו חלונות גבוה. מרווח הרגליים טוב (אבל לא מדהים), ובסך הכול נוח להצמיד לעוגני האיזופיקס מושבי בטיחות ובוסטרים למיניהם. תא המטען גדול, דו-קומתי בעל שפת טעינה נמוכה ובזכות המבנה הרבוע תוכלו לנצל כל ס"מ אפשרי עד התקרה. בדגם זה, אף ניתן לקפל את המשענת של מושב הנוסע מלפנים יחד עם השורה השניה ולקבל מסדרון נשיאה ארוך.
ניהוג, ביצועים
מאגר יחידות הכוח של פיג'ו מגוון: דיזל, בנזין, 3 בוכנות, 4 בוכנות ויש גם פלאג-אין (בדגם שלפני מתיחת הפנים בארץ). השאלה הגדולה היא כזו: איזה מנוע הכי מחמיא ל-3008? מהניסיון שלנו עם דגמי המותג, נדמה שההחלטה תיפול בין דגם הדיזל לו 130 כ"ס לבין מנוע הבנזין הבכיר לו 180 כ"ס, בכפוף לצרכים שלכם. מנוע ה-1.2 ל' עם 130 כ"ס הוא אמנם ממזרי ושובב, אולם תחת עומס מלא ורכב צפוף באנשים יסגיר סימני עצלות בתחומים הגבוהים של הרצועה - ולמעשה יעקר היתרון הטכנולוגי שיש לו בצריכת הדלק.
מנוע הסולר פופולרי גם בשוק הפרטי ובצדק. הוא בעל מוניטין מצוין, עם גמישות נפלאה מקרקעית רצועת הטורים והוא גם חסכוני, נעים, נינוח ולא מרעיש במיוחד - אולי הולם יותר את רכבי סיטרואן השלווים. ואולם כפי שעולה מהמבחן כעת, מנוע הבנזין הבכיר הוא זה שמתאים ל-3008 ומוציא ממנו את המיטב. ייתכן שזה כרוך סביב איטום הרעשים המשופר שמונע מחספוס ה-4 צילינדרים לזמזם ברקע, אולם לטעמנו הוא פשוט מתמסר אל החוויה הדינמית באופן יותר משכנע, והוא גם לא זללן גדול עם 11 ק"מ לליטר בממוצע.
עם 180 כ"ס ו-25.5 קג"מ מ-1,600 סל"ד לא צפוי קושי לאמת מיאוץ ל-100 קמ"ש ב-8 שניות (8.4 ש' במבחן). כוח זמין בשפע; למטה, באמצע וגם קרוב למנתק, כמעט ללא תלות במצב "רגיל" או במצב "ספורט" שמחדד לו את כל הטמפרמנט ומעביר את לוח המחוונים לכוננות אדומה. תיבת ה-8 מהירויות היא שותפה רהוטה למסע בכביש העירוני או הבינעירוני ואם נורא תרצו להשתעשע איתו יש גם מנופים מגלגל ההגה, היגוי בעל משוב לא רע ובלמים בעלי כושר האטה מדויק.
כביש מתפתל, כידוע, הוא לא אזור הנוחות הקלאסי של ג'יפונים אבל ל-3008 יש ערוץ תקשורת פתוח איתו. במקטעים טכניים, מנופי גלגלה הגה יבואו לידי ביטוי בשילוב מצב ספורט ומעודדים שימוש; כאן נכנסת לתמונה הנוסחה המאוזנת שרקחו הצרפתים בטיפול בסלילה נחותה לבין תגמול דינמי, למי שחפץ בכך. ביום המבחן למשל גשם כבד הציף את הרי ירושלים ותנאי האחיזה היו רחוקים מאופטימיליים. אולם דווקא ברגעים אלה, שבהם רבים ממתחריו ירימו ידיים בחרדה, הצטיין והתמודד עם אספלט בוגדני וחלקלק, שומר על קצב מהיר והטיית גוף נשלטת, מהדק ולא מרפה אחיזה או מכרסם בביטחון הנהג. גם מערכות היציבות לא מתערבות בגסות ומאפשרות מידה מסוימת של חופש, עד לגבול שבו השמרטפים האלקטרוניים מאחדים כוחות ומחליטים עבורך להוריד קצב.
ברגע שהרגל הכבדה משחררת לחץ וחוזרים לחטאי הסלילה המוכרים, ה-3008 יודע לנטרל מהמורות וגבשושיות ברמה טובה ולהפליג בדממה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי הוא מכויל לצד הקשיח יותר של הקבוצה, ולכן מאבד קצת קשר עם הקרקע במעבר על חריצים אגרסיביים שעשויים לחבוט פה ושם בבולמים.
השורה התחתונה
מתיחת הפנים של פיג'ו 3008 תמציתית ומאוד מחושבת. עיצוב החזית קיבל עדיפות, אח"כ הזנב התייפיף קלות וקצת מחומרי הדיפון בפנים ושילובי הגוונים זכו לתשומת לב. המסקנה היא שפיג'ו הגיעו להבנה שיש בידם קרוסאובר שלא משווע למהפכות נועזות מדי, ובמקביל לכך גם לקוחות שלא מעוניינים במקצה שינויים רחב שיקלקל להם את מערכת היחסים היציבה (והמהנה) איתו.
בשורת הסיכום, ה-3008 על אף שהוא מתומחר בקצה העליון של הז'אנר, ממשיך להיות דמות מחוזרת בזכות תמהיל מוצלח של הופעה אלגנטית, תכנון פנים מקורי וביצוע דינמי מלוטש המתורגמים אל איכות חיים גבוהה באווירה ספורטיבית. הוא עושה זאת בתוך הסגמנט שבו הוא מתחרה ומחוצה לו והמשמעות היא שהוא לא רק ה-קרוסאובר על פיו נמדדים כל השאר, הוא גם משקף את היותו "רכב משפחתי" מומלץ שמעניק תמורה בכל סופרלטיב שחולק לו לפני 4 שנים, וגם היום.
פיג'ו 3008 אמרלד, 1.6 ל' טורבו פרמיום
מנוע: 1,598 סמ"ק, 4 בוכנות טורבו בנזין
תיבת הילוכים: אוטומטית 8-מהירויות תוצרת יפן
הנעה: קדמית
0-100 קמ"ש: 8.4 ש' (מבחן)
צריכת דלק: 10-11 ק"מ לליטר (מבחן)
מידות
אורך - 4.44 מ'
רוחב - 1.84 מ'
גובה - 1.62 מ'
בסיס גלגלים - 2.67 מ'
משקל - 1.50 טון
תא מטען - 591 ל'
מערכות בטיחות (דגם מבחן):
בלימה אוטומטית במצב חירום
התרעה על קרבה מסוכנת לכלי רכב
התרעת ערנות
בקרת סטיה מנתיב, כולל תיקון היגוי עם כניסה לשטח "מת" במראות הצד
זיהוי תמרורים
בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עצירה מלאה
בקרת בלימה עם זיהוי מורחב להולכי רגל ואופנועים
תאורה אדפטיבית למניעת סינוור
מרכוז נתיב בעת בקרת שיוט אדפטיבית
מחיר מכונית מבחן 1.6 ל' טורבו פרמיום: 193 אלף שקל
מחיר גרסת בסיס 1.2 ל' אקטיב - 158 אלף שקל
מסגרת אחריות: 3 שנים