MG EHS PHEV במבחן - מסין לאירופה באהבה
דוד לובינסקי שולחת לשוק המשפחתי דגם פלאג-אין במחיר אטרקטיבי, מאובזר, חסכוני וגם בעל ביצועים כהלכה. בדקנו את ה-EHS החדש שעשוי לפתות את הנהג הישראלי להתחבר לחשמל
ה-MG החשמלית שנחתה כאן, ובמקביל גם באנגליה, שם נולד המותג בראשית דרכו לפני שחברת רובר נסגרה ונמכרה ל-BMW, יצרה קלחת מעניינת שהכניסה את שוק הרכב הישראלי לשלב הבא שלו עם מכירת מכוניות חשמליות שמציעות טווח נסיעה ארוך יחסית עם אבזור נאה ביותר, ובמחיר שלא ניתן להתעלם ממנו. יש לאמר כי עד אז היו כאן חשמליות אחרות שהגיעו מיפן ואירופה מתאגיד רנו-ניסאן, אבל הטווחים הגבילו אותן להיות עירוניות טהורות ולא מעבר לכך - וכתוצאה מזה חרדת הטווח הייתה מהותית. MG החשמלית הציעה טווח אשר שואף ל-300 ק”מ (בהתחשב בתנאי נהיגה ונסיעה) אבל המחיר והשימושיות יחד עם הבטיחות ורמת האבזור שכנעו את הישראלים, והיא הפכה ב-2020 להיות החשמלית הנמכרת ביותר.
איפה אנחנו ביחס לשאר העולם
למרות שישראל נחשבת למדינה מצוינת למכוניות חשמליות בגלל ממדיה הקטנים והגבולות הסגורים, נותרו כמה משימות שהמכוניות החשמליות צריכות לעשות מעבר לסוללה בקיבולת גדולה בכדי לשחרר את הנהג מחרדת הטווח, וגם מכל מיני דפוסי מחשבה אחרים. אנו כישראלים אוהבי טכנולוגיה ושוחרי חידושים דווקא מתאימים לזה ויודעים להשתחרר בקלות מכל העניינים בהשוואה לאנשים במדינות אחרות ואם ניקח את הטלפונים הניידים לדוגמא, אלה היו ונשארו פופולאריים - והישראלים לא יכולים לעמוד בפיתוי בכל פעם שמשווק טלפון חדש. זה מעיד שהצרכן הישראלי מוכן “לשלם מחיר” מסוים כדי להיות הכי חדשני שרק אפשר.
אותה חיבה לחדשנות נמצאת בעולם הרכב. ועד שתגענה לכאן מכוניות חשמליות להמונים עם טווחים יעילים אמתיים של 450 ק”מ לפחות בלי כוכביות ובלי הצהרות מעבדות יצרן ועוד כל מני תקנים שהקהל לא ממש מבין בהם, ועד שהמחירים יהיו הגיוניים והמחיר של הטכנולוגיה יהיה נגיש וזול, מתברר זאת עדיין MG שלוקחת את משימת פריצת הדרך, והיא זאת שמביאה ארצה את הדגם החדש שמתייצב מול מתחרים סופר חזקים בקטגוריה של הקרוסאוברים המשפחתיים עם מערכות המשלבות בערה וטעינה מרשת החשמל.
אתגר המוניטין
דגמי ZS הקומפקטיים שהגיעו לכאן עשו את העבודה, מספרית וגם תדמיתית ולספינת הדגל של MG קל הרבה יותר לרכוש מוניטין. אחד החששות הגדולים של לקוחות בבואם לקנות מכונית הוא ירידת הערך שלה ושנות האחריות שהיבואן נותן לה. אנחנו זוכרים את האפקט של קיה שסיפקה 7 שנות אחריות על המכוניות שלה ומה היה אפקט המוניטין שזה יצר לדגמים שלה בכביש ובמיוחד מול יריבתה מבית, יונדאי. תוסיפו לזה את הממד החשמלי עם הסוללה ומערכת ההנעה החשמלית וזה הופך את העסק לרגיש יותר במיוחד כשמחירי מארזי סוללות עדיין מגיעים לאלפי שקלים. את התשובה לכל אלה מצאנו באחריות בת 5 שנים שניתנת למכונית ו-8 שנים למארז הסוללות, או טווח נסיעה של 150,000 קילומטרים שווה ערך לתקופה הזאת.
אתגר הנוכחות
במשאל אקראי שערכנו לפני כמה חודשים גילינו (בלי הפתעה) שהמשקל של העיצוב החיצוני גדול הרבה יותר מבעבר, ויצרני הרכב זאת, ומכאן נובעת הסיבה למספר מכוניות בעלות עיצוב אגרסיבי הולך ועולה והתוצאות בהתאם. שפת העיצוב של MG נאה ואלגנטית מצד אחד אבל נטולת מוטיבים מוחצנים שהיו יכולים לדעתנו לעשות את העבודה טוב יותר. ה-EHS החדשה מציגה מידות ופרופורציות מצוינות ביחס לקטגוריה והיא דומה לאחיותיה הקטנות. אם המעצבים היו מעיזים ושולפים משהו מעניין שיאפיין את הדגם הזה בצורה בולטת, זה היה מסייע לאופי שלה עוד יותר, אבל עדיין מדובר ברכב מודרני בהופעתו ומוצלח מבחינה חזותית.
עם אורך של 4.57 מטרים ובסיס גלגלים של 2.72 מטרים ותא מטען של 463 ליטרים, המכונית ניצבת על חישוקי גלגלים של 18 אינץ’ בחתך 235/50 שמנסים לתפוס מכל העולמות עם מימדים פרופורציונאליים ורמת שיכוך מהמורות טובה; פסי LED בחזית, גריל נוצץ וגדול, קישוטי ניקל סביב חלונות הצד, ידיות בניקל ובצבע הרכב והקורות על הגג הפנורמי, כל אלה ועוד כמה אלמנטים מעידים כי מעצבי MG הכינו היטב את שיעורי הבית שלהם ואין שום נקודה בחלק החיצוני שנשארה מאחור, לרבות זנב המכונית עם דלת תא המטען החשמלית המתכווננת והפנסים האחוריים הגדולים. נתוני הביצועים הספורטיביים של המכונית היו מקבלים יותר אופי אם הכנפון בחלק העליון של הזנב היה גדול יותר ומבטא זאת חיצונית כמו גם דיפיוזר ראוי יותר, אבל בשורה התחתונה נראה כי ההחלטה ב-MG הייתה ללכת על קו סולידי, ולא למתוח שום גבול לשום מרחק ולאפשר לכל אחד למצוא בה את מה שמעניין אותו.
אתגר האבזור
אם העיצוב החיצוני מאופיין במוטיבים מעודכנים ואלגנטים, הרי שבתוך המכונית התעוזה ניכרת. עם מושבי עור אמתיים בצבע אדום (תוספת מחיר של אלף שקלים) בשילוב נגיעות אלקנטרה ובעיצוב ספורטיבי לנוסעים בחלק הקדמי לרבות הפעלה חשמלית וחימום ועם גג פנורמי מלא ונפתח, התחושה היא שנכנסנו לטרקלין. איכות החומרים טובה, מרחב המחייה מלפנים ומאחור גדול וטוב ולנוסעים בשורה השנייה יש את מה שצריך בכדי להעביר נסיעה ארוכה בנעימים לרבות פתחי מיזוג ושקעי טעינה לטלפונים שלהם. החלק הקדמי הוא גולת הכותרת והקונסולה הראשית כוללת מסך מולטימדיה רוחבי וצבעוני בגודל 10 אינץ’ שמציע שורה ארוכה של פונקציות לצד חיבור לכל סוגי הטלפונים וגם תצוגה של מערך מצלמות בזוויות שונות כולל תלת מימד.
שיטת הכניסה למצבים השונים והתפעול של המערכות השונות דורשים לימוד ואימון, אבל בשורה התחתונה הכל אינטואיטיבי וחלק מהגרפיקות מציגות רעיונות מקוריים שאהבנו במיוחד כמו בחירת הטמפרטורה של מערכת המיזוג שמפוצלת לשני אזורים. לוח השעונים גדול וצבעוני אף הוא וגם שם המידע מחולק לאזורי ביצועים ונתונים כאשר המערכת החשמלית זוכה לצג גדול משלה שמציג את רמת השימוש וניצול האנרגיה, שפה שמגיעה לעוד ועוד מכוניות פלאג אין או חשמליות שמלמדת את הנהגים להתייחס יותר בקפדנות לצד החשמלי של המכונית. בעידן הנוכחי יש חשיבות רבה לחבילת התאורה הפנימית ולתצוגות וב-MG מציעים שלל אופציות תצוגה למולטימדיה, ללוח השעונים וגם תאורות אווירה בקונסולה ובדלתות ב-64 גוונים שונים.
המולטימדיה ולוח השעונים המקוריים טרם עברו גיור לעברית, ולדעתנו חשוב שזה יקרה כי קהל הלקוחות היום כבר יודע להעריך זאת בדגמים ומותגים רבים אחרים וככל שמספר המערכות גדול, כדאי שהתקשורת עם הנהג תהיה בשפה שלו. עיון בבחירת השפות של המולטימדיה העלתה אטלס גיאוגרפי שלם של שפות שהמכונית מיועדת להגיע למדינות רבות וחבל שעברית עדיין לא נמצאת שם. הדבר חשוב שבעתיים בתחום הבטיחות והמכונית מציעה את אחת משורות האבזור הבטיחותי הארוכה ביותר שפגשנו בכלל ובמכוניות בקטגוריה הזאת בפרט - וזאת כשמחיר הרכב 158,888 שקלים ואין שום חבילות של תוספות או ריבוי מערכות בתוספת מחיר כמו שנהוג במקומות מסוימים בשוק הרכב. התמורה פשוט טובה מאוד, תחושת הביטחון גבוהה והציון של משרד התחבורה הוא 7 כי לפי הסולם החדש. המכונית איננה כוללת מערכת זיהוי נוסעים למניעת שכחת ילדים ברכב שהייתה מעניקה לה ציון 8 המקסימלי. אבל בקצב שבו יצרניות הרכב הסיניות סוגרות פערים, לא נתפלא אם זה יגיע בהמשך.
אתגר הנסיעה והחיסכון
”המכונית משדרת את גודלה לנהג”. כך אמר לנו הנציג שמסר לידינו את המכונית והוסיף: “אתה תרגיש את זה בתמרון שלה, היא מזנקת כמו נמר ויוצאת לעקיפות עם ביטחון לנהג”. שתי ההערות החשובות נצרבו בזיכרון כשיצאנו לדרך ואכן גילינו שלצד ההגה המצוין שלה שמעביר את התחושה בצורה טובה מאוד, המשקל שלה שמתקרב לשני טונות אכן מורגש אבל לא מעיק עליה. המכונית מתחילה את הנסיעה במצב חשמלי ומשדרת צליל זמזום חיצוני שמבשר על תנועה אך בתוכה, הנסיעה שקטה להפליא. תחת מכסה המנוע נמצאת יחידת כוח טורבו בנזין מתוצרת ג’נראל מוטורס (אחד היצרנים השותפים של SAIC) בנפח 1.5 ליטר בהספק 162 כוחות סוס ולצידו נמצא מנוע חשמלי שמוסיף את ההספק שלו והשניים מגיעים לנתון משולב של 258 כוחות סוס ומומנט משולב של 38 קג”מ בקירוב עם אופציה של מומנט רגעי (אובר-בוסט) מתפרץ בעת הצורך (נעיצת דוושה) שמטפס ל-49 קג”מ רציניים.
תיבת ההילוכים של יחידת הכוח מאפשרת 10 מהירויות כאשר למנוע הבנזין 6 מהירויות ולמנוע החשמלי 4 מהירויות משלו. הסנכרון בין שתי התמסורות יוצר את ההילוך המתאים ובשורה התחתונה, המכונית נעה בצורה ליניארית בכל המהירויות ותגובות הדוושה מתורגמות לפעולת בחירת והעברת הילוכים טובה מאוד. התאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש מתבצעת תוך 6.9 שניות זריזות והמהירות המרבית מגיעה ל-190 קמ”ש לא חוקיים בכבישי ישראל. איכות הנסיעה בעיר טובה, אם כי כיול הבולמים נוטה להיות רך והמעבר על פני פסי הרעדה הורגש בתא הנוסעים, וההמלצה היא להאט עוד קצת מהמהירות הרגילה כשמגיעים אליהם. התופעה הופכת ללא רלוונטית בנסיעה בכבישים מהירים ושם הנסיעה הרבה יותר מגובשת. ה-EHS לא רגישה לרעשי רוח או זמזומים של הגלגלים וכאשר משלבים את כל האיבזור שלה לחוויה אחת, בשורה התחתונה ניתן לומר כי חוויית הנסיעה טובה מאוד.
אתגר הרעב
סוגיית צריכת הדלק מחזירה אותנו לדיונים הלוהטים אודות אופי השימוש במכונית ברמה יומיומית, ועד כמה הנהג מוכן להתמכר לטעינת הסוללה למרות שהטווח שלה לפי נתוני היצרן הוא 52 ק”מ בנתוני WLTP (אם כי בפועל הטווח נע באזור 35-45 ק”מ בשימוש עדין במערכת החשמלית שמאפשרת נסיעה עד 130 קמ”ש). מערכת ההנעה יודעת לתפקד כגנרטור ולטעון את הסוללה, לרבות אגירת אנרגיה מבלימה והורדת הילוכים וגם אפשרות הגדרת שמירת מלאי סוללה באחוזים לנסיעה חשמלית בשטחים עירוניים ובפקקים.
צריכת הדלק הרשמית של המכונית היא 55.1 ק”מ לליטר, אבל זה נשען בעיקר על הסוללה והיא לא מייצגת את החיים האמתיים ולא את הרגלי השימוש של נהגים שאוהבים נסיעה משוחררת מחישובי צריכת דלק כל הזמן. המכונית מזמינה נסיעה דינמית בזכות מערך ההנעה שלה ולכן הצריכה בחיים האמתיים תנוע במחוזות חישוב אחרים. המבחן שלנו הראה כי הצריכה הממוצעת הייתה 15 ק”מ לליטר ולו היינו מנצלים את הסוללה עד תום ושבים וטוענים אותה לאורך כל ימי הנסיעה היינו מצליחים להגיע לנתון גבוה יותר. דגמי פלאג אין קורצים במיוחד למשתמשים אזוריים שאינם מרבים בנסיעה יומית ונשארים סביב 70 ק”מ. בנתון הזה אין ספק כי תצרוכת הדלק תהיה קרובה לאפסית ורמת החיסכון של השימושיות תהיה גבוהה אף יותר.
מתקרבים לסוף
MG מביאה לישראל קרוסאוברים בלבד. בין הדגמים שלה, ה-EHS PHEV ראוי לקבל את המיתוג ספינת דגל בזכות רמת האבזור והבטיחות, מרחב המחייה הנדיב וצריכת הדלק החסכונית הבולטת לטובה.
מה בכל זאת חסר? אם מערכת המולטימדיה ולוח השעונים היו מדברים עברית, זה היה מסייע לנהגים להתמצא טוב ובקלות יותר בשפע המערכות והאפשרויות כי כמות התפריטים גדולה והתצוגות הצבעוניות עשירות במידע. מעבר לכך, איכות הנסיעה טובה ובולטת רמת השקט והדינמיות בכבישים מהירים וזאת לצד נוחות הולמת בעיר, סייג לבעיות הקטנות שאוזכרו בטיפוס על באמפים קצת אלימים. העיצוב החיצוני איננו מציג אופי מוחצן או ספורטיבי והוא מסתפק באלגנטיות ונגיעה במקומות הנכונים. בשורת הפונקציונאליות, המכונית מציעה תמורה גבוהה מאוד ובולטת לטובה בקטגוריה במיוחד ביחס למחיר שלה.
שורה תחתונה
בעוד שהמתחרות שלה בקטגוריית פלאג אין היו מגיעות למחיר של למעלה מ-200 אלף שקלים - וחוצות אותו בקלילות בזכות האבזור העשיר, הרי שכאן מקבלים מכונית במחיר נמוך ממחיר מתחרות שאינן פלאג אין ועם מסגרת אחריות רחבה - זה מעיד על כך שהעסקה משתלמת בהיבטים רבים. ריפודים אדומים או שחורים זה עניין של טעם ולא יותר (תוספת אלף שקלים לצבע אדום) כמו בחירת צבע חיצוני. היבואן בחר להביא מכונית ברמת גימור אחת בלי להחסיר ממנה את כל מה שיש בארסנל של SAIC ועם טעינה AC בלבד כמו בכל דגמי פלאג אין של סוללה במטען ביתי תוך 4 שעות וחצי.
לאלה שמחשיבים את השיקול הכלכלי בהוצאות הבית החודשיות, יש כאן בהחלט חומר למחשבה כי בימים אלה השיקול הזה הופך לרב משמעות, במיוחד כשמביאים בחשבון את מחיר הדלק שנמצא כבר 4 חודשים בעליה ומגרד 6 שקלים. המסקנה היא כי מכונית פלאג אין בסגנון "הכל כלול" כמו MG EHS היא בהחלט פתרון מצוין, בטוח וחסכוני ואנחנו מחלקים לה Like גדול.
MG EHS PHEV
אורך: 4.574 מטרים
רוחב: 1.876 מטרים
גובה: 1.664 מטרים (כולל מסילות על הגג)
בסיס גלגלים: 2.720 מטרים
נפח תא מטען: 463 ליטר ובקיפול מושבים 1,287 ליטר
משקל עצמי: 1,850 ק”ג
משקל מלא: 2,196 ק”ג
מנוע: טורבו בנזין
נפח מנוע: 1.5 ליטר עם 4 בוכנות
הספק: 162 כוחות סוס ב-5,500 סל”ד
מומנט: 25.5 קג”מ ב-1,700 סל”ד
מנוע חשמלי: 122 כוחות סוס
מומנט מנוע חשמלי: 23.4 קג”מ
הספק משולב: 258 כוחות סוס
מומנט משולב: 37.7 קג”מ
קיבולת סוללה: 16.6 קוט”ש
משך טעינה: 4.5 שעות
תיבת הילוכים: אוטומאטית 10 מהירויות
הנעה: קדמית
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.9 שניות
מהירות מרבית: 190 קמ”ש
ציון זיהום אוויר: 2
ציון בטיחות: 7
מחיר: 158,888 שקלים